Aihe: Harley Benton HBZ-2004
1 2 3
Kefiiri
13.03.2014 13:05:45
AcLAc: mahonkinen neck thru body. Onko tästä mallista kokemuksia?

Ei minkäänlaista kokemusta =D

Voidaanko kyseisen basson paino siis mielestäsi arvioida käytettävissä olevan informaation perusteella?
En ole musiikin asiantuntija.
AcLAc
13.03.2014 15:26:04

J.Nikkanen: Mä suhtaudun tuohon mahonkiin hieman varauksella. Just tuosta mallista ei kokemusta, mutta kaikenmoista tummahkoa puuta on halpiksissa mahonkina vastaan tullut, kevyttä ja raskasta sekä kaikkea siltä väliltä kaikissa mahdollisissa sävyissä.

Tuota, tarkoitatko sitä, että tuo basso ei siis olekaan välttämättä mahonkia, vaikka niin lukee?

Itse lähtisin siitä, että puu on aina uniikkia materiaalia, eikä tismalleen kahta samanlaista lankkua ole olemassakaan. Tästä syystä mahonki voi olla mahonkia siitäkin huolimatta, että sävy vaihtelee. Massakin voi vaihdella ja silti puhutaan mahongista. Katselin myös vertailun vuoksi fenderin bassoja laidasta laitaan, eikä niissäkään ole uskallettu mainita painoa... edes kotisivuilla. Voisikohan tämä tarkoittaa sitä, että muillakin on vaikeuksia saada enää sitä valikoitua laatupuuta?

Thomann on siinä mielessä hyvä putiikki, jotta jos sieltä tuollaisen HBZ:n tilaa, niin voihan sen palauttaa, mikäli saissea tulee. Se on sitten täysin eri asia, että pysyykö tuollainen toosa kuosissa pidemmällä juoksulla, on näemmä melko uusi tuote... jos on tyytyväisiä käyttäjiä, niin kyllä se mielestäni kumoaa osaltaan tällaiset mutuun perustuvat spekulaatiot.
Minä kuljen, Herra ohjaa!
Kefiiri
13.03.2014 16:07:36 (muokattu 13.03.2014 16:12:03)
AcLAc: Katselin myös vertailun vuoksi fenderin bassoja laidasta laitaan, eikä niissäkään ole uskallettu mainita painoa... edes kotisivuilla. Voisikohan tämä tarkoittaa sitä, että muillakin on vaikeuksia saada enää sitä valikoitua laatupuuta?

Voihan se tarkoittaa sitäkin, mutta toisaalta yksi tykkää painavasta ja toinen kevyestä soittimesta. Kumpikaan vaihtoehto ei välttämättä ole huono, eikä tässä kai kukaan ole semmoista väitettä esittänytkään.

Edit: "lannistavan painava" ja "huono" eivät ole synonyymejä ;)
En ole musiikin asiantuntija.
AcLAc
13.03.2014 16:35:52

J.Nikkanen: Sovitaan että nuo mitä on mun näppien läpi mennyt ovat sitten juuri niitä mitä mainosmies on esitteeseen laittanut ja vaihtoehtoja ei ole. Kaikki mahonkia, myös se mitä lienee aitoa kiinalaista vuoristovaahteraa ollut.

Eli, onko sulla ollut tällainen HBZ-2004, vai miten tämä pitää tulkita?

Ja nää kaverit mitkä tompalta tilaa soittimia testattavaksi jo valmiiksi sillä mielellä että saa ja pystyy ja on oikeus palauttaa, niin ne voisis kävellä mun puolesta vaikka heikoille jäille.

Tää homma on mun puolesta tässä.

Hei, nyt ymmärsit pointtini väärin. Jos joku erehtyy tilaamaan tuollaisen basson ja se ei olekaan mahonkia, tai ilmassa leijuu jonkinasteinen kusetuksen katku, niin onhan se mahdollista palauttaa ilman, että tarvitsee vielä heikoille jäille mennä. Sitten vois ainakin puhua jo syvällä rintaäänellä.
Minä kuljen, Herra ohjaa!
joseplluissans
14.03.2014 10:17:13
Aikamoista :P Mahonkejahan on jo pelkästään useita eri lajeja ja sitten on vielä ne pseudomahongit päälle ;) Ite ostin aikoinaan puukeskuksesta Khaya-mahonkia, joka olikin Sapelea. Ja kun lisätään, että saman puun eri kohdissa voi olla eripainoista tavaraa, on soppa valmis ;) Eli älkää jaksako kinastella. Totuus on se, että HB:t on HB:ita vaikka kuinka joku kehuu sitä omaansa just "hyväksi yksilöksi". Maailma on täynnä hyviä yksilöitä ;)

Vastaus alkuperäiselle postaajalle: Kyllä tuo malli on aika hyvä ekaksi soittimeksi ja modailuun :)
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
Tympee Huttunen
14.03.2014 10:56:23
joseplluissans: Totuus on se, että HB:t on HB:ita vaikka kuinka joku kehuu sitä omaansa just "hyväksi yksilöksi".

Totuus on se, ettet ole koskaan tuota mallia edes omin silmin nähnyt - saati koittanut. Jos viittasit minuun tuolla "kehuu sitä omaansa", niin huomautan, ettei minulla ole sitä bassoa enää.

Vastaus alkuperäiselle postaajalle: Kyllä tuo malli on aika hyvä ekaksi soittimeksi ja modailuun :)

Edelleen, onko kokemuksia tuosta mallista?
joseplluissans
14.03.2014 11:25:17
Lastinen: Totuus on se, ettet ole koskaan tuota mallia edes omin silmin nähnyt - saati koittanut. Jos viittasit minuun tuolla "kehuu sitä omaansa", niin huomautan, ettei minulla ole sitä bassoa enää.

Edelleen, onko kokemuksia tuosta mallista?

Eli sä oon näitä pilkunviilaajia :) Pakko saivarrella koskapa internet ja anonyymiteetti :)

HB on HALPASARJA. Mun ei tarvitse kokeilla kyseistä mallia voidakseni sanoa, että halvalla ei saa hyvää. Halvalla saa halpaa :) (HB:sta on kylläkin kokemusta)

Ja "kehuu sitä omaansa" ei ollut viittaus suhun, vaan lukemattomiin myynti-ilmoituksiin, jossa kehutaan sitä omaa epiphonea/squieria/HB:ia "loistoyksilöksi". Totuus on se, että jos pääsee soittamaan muutaman tonnin soittimella, huomaa sen eron, mikä hyvällä soittimella on budjettivehkeeseen.

Mulle riittäis tää vänkääminen, internet on täynnä suomi24:n kaltaisia paikkoja, missä voi kasvattaa sitä virtuaalikyrpää :)
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
Tympee Huttunen
14.03.2014 11:58:47
joseplluissans: Eli sä oon näitä pilkunviilaajia :) Pakko saivarrella koskapa internet ja anonyymiteetti :)

Ei tämä ole mitään saivartelua, vaan ihan oleellinen asia keskustelun osalta. Tuntuu hölmöltä, että haukutaan jotain soitinta, vaikka ei ole itsellä mitään kokemuksia siitä. Eipä siinä, olen minäkin niin tehnyt (juuri Harley Bentonin) kohdalla.

Ja "kehuu sitä omaansa" ei ollut viittaus suhun, vaan lukemattomiin myynti-ilmoituksiin, jossa kehutaan sitä omaa epiphonea/squieria/HB:ia "loistoyksilöksi". Totuus on se, että jos pääsee soittamaan muutaman tonnin soittimella, huomaa sen eron, mikä hyvällä soittimella on budjettivehkeeseen.

No ei tuolle ole epäilystäkään. Ei kai kukaan nyt samalle viivalle laita muutaman tonnin ja 198€ soitinta.

Mulle riittäis tää vänkääminen, internet on täynnä suomi24:n kaltaisia paikkoja, missä voi kasvattaa sitä virtuaalikyrpää :)

Olen samaa mieltä.
Sajamon
14.03.2014 17:13:17 (muokattu 14.03.2014 17:14:54)
Menee ohi aiheen, vähän takaisin aiheeseen ja takaisin kiertoradalle.
Mnoh.

Basso kaupat tuosta Aria CSB-300:sesta ei onnannut, vaan hintaa ilmeisesti lisää kun joku pisti myyntiin hintaan 650€ tuollaisen. Ei ole budjettia tuollaiselle :/ ( enkä tiedä onko sen arvoista, mitä aikaisempia keskuteluja kys. bassosta täältä mnetistä löysin. Who knows. )

Kun saa tästä levyn masteroinnit maksettua niin voisi miettiä tuon HB:n tilailua, on ihan siistin näköinen ja voisihan sitä Thuumannilta pyydellä vaikka jos vähän valitsisivat sieltä sitä ei karvaisinta yksilöä. En tiedä toimisko, mutta älkää nyt käykö korjaamaan, ei mennä sinne 24:en tasolle :)

Jos vielä löytyy lukijoita aiheelle, niin osaako kukaan ehdottaa hyviä passiivi mikkejä tuohon tilalle vaihettavaksi? Tuskin ensimmäiseksi niitä menisin vaihtamaan, mutta varmaan jonkinaikaa temmittyäni tuota bassoa ensin.
Tympee Huttunen
14.03.2014 17:35:04
Sajamon:

Jos vielä löytyy lukijoita aiheelle, niin osaako kukaan ehdottaa hyviä passiivi mikkejä tuohon tilalle vaihettavaksi? Tuskin ensimmäiseksi niitä menisin vaihtamaan, mutta varmaan jonkinaikaa temmittyäni tuota bassoa ensin.

Mitä jos testaisit tuota ensin, ennen kuin mikkejä mietit?:) Tossa on jo passiivimikit. Itse en löytänyt tuollaiseen mitään mikkejä vaihdokiksi. Voi mennä puutöiksi, jos haluaa merkkimikit kiinni.
Miikss
14.03.2014 17:52:41 (muokattu 14.03.2014 17:56:51)
Lastinen: Mitä jos testaisit tuota ensin, ennen kuin mikkejä mietit?:) Tossa on jo passiivimikit. Itse en löytänyt tuollaiseen mitään mikkejä vaihdokiksi. Voi mennä puutöiksi, jos haluaa merkkimikit kiinni.

En kyllä muutenkaan näe järkeä vaihtaa halpisbassoon merkkimikkejä. Sanosin, että alle viiteenkymppiin ei järkevän laatusia mikkejä saa. Niitä kaks kappaletta vielä. Tuolla kolmellasadalla saa jo hyvän käytetyn, vaikkapa Iban, jotka näyttäisi äkkiseltään ainakin malliltaan vastaavan tuota HB:ta melko pitkälti. Tai jos väkisin haluaa saada uuden, niin kolmellasadalla irtoaa kyllä jo ihan jees passiivimikitettyjä bassoja hieman laadukkaammiltakin merkeiltä.

http://www.thomann.de/fi/yamaha_trbx_304_car.htm

Tuosta vaikkapa, Yamahan halvemman pään bassot on yllättävän hyviä ja bodykin mahonkia. Pulttikaula kylläkin, mutta sitä nyt on turha pelätä. Ei se läpikaula nyt välttämättömyys ole varsinkaan harrastajatasolla.
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
Sajamon
14.03.2014 18:06:09
Lastinen: Mitä jos testaisit tuota ensin, ennen kuin mikkejä mietit?:) Tossa on jo passiivimikit. Itse en löytänyt tuollaiseen mitään mikkejä vaihdokiksi. Voi mennä puutöiksi, jos haluaa merkkimikit kiinni.

Juuh mutta kyselin vaan jos on hyviä kokemuksia jostain mikeistä, tai että mitä ei kannata ainakaan ostaa. Näin etukäteen. Jos tuon basson hankin, niin varmaan vaihtuu pikkuhiljaa kaikki sähköt( veikaten että HB:lta ei parasta tule ).

No ajattelin passiivimikkien hintatasoksi sen ~100€ paikkeilla. Vaikka sitten käytetyt.

> Edullinen basso

~~ > Opettelee soittamaan ( Funky kuvioita ja jotain jännää, mielellään haastavaa )

~~~~~ > Vaihtaa osia tarpeen mukaan aloittaen mikeistä(+ sähköt), ainakin jack on yleensä halpiksissa löystyvä, vähintään rikka siihen. Ja uusi satula jos on ämpäri muovia tuo alkup. ja viri koneistoakin löytyy massiiviset Guild B-301:en virittimet..

Tulee siis pikkuhiljaa hintaa, mutta ehkä ihan toimiva kokonaisuus, ja ainakin pidän tuon basson ulkonäöstä "Natural finish".

Takokaa toki järkeä päähän jos näette tarpeelliseksi, mutta jotain tälläisiä ajatuksia päässä tällä hetkellä..
Miikss
14.03.2014 18:16:39
No sanotaanko nyt, että vähän sama kuin hommaisit Ladan ja laittaisit siihen Bemarin tekniikan. Lada se on silti. Suomeksi sanottuna ei mitään järkeä, mutta jos haluaa väkisin rustailla ja tuunata, niin ihan oma valinta.
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
Sajamon
14.03.2014 18:21:33
Miikss: No sanotaanko nyt, että vähän sama kuin hommaisit Ladan ja laittaisit siihen Bemarin tekniikan. Lada se on silti. Suomeksi sanottuna ei mitään järkeä, mutta jos haluaa väkisin rustailla ja tuunata, niin ihan oma valinta.

No jos se body puuta on, niin lada tulee purnaamaan ihan hyvän kuuloisesti(?).

Toki kiina on kiinaa mutta ei sen kuulukkaan kuulostaa uuelta BMW:ltä kun haetaan nyt edullista käyttöautoa...
Miikss
14.03.2014 18:28:03 (muokattu 14.03.2014 18:33:29)
Sajamon: Toki kiina on kiinaa mutta ei sen kuulukkaan kuulostaa uuelta BMW:ltä kun haetaan nyt edullista käyttöautoa...

Siinäpä se homma onkin, kun se ei tule edulliseksi alkaa tuunaamaan halpisbassoa.

Edit: Oletetaan, että vaihdat siihen sähköt, mikit, virittimet, potikat eli käytännössä kaiken muun paitsi bodyn. Helposti kertyy hintaa vähintään se 500 euroa (incl. basson hankintahinta) jolla saa jo melkosen laadukkaan käytetyn todennäköisesti paremmilla osilla. Käytettynä on melko hankalaa löytää elektroniikkaa ja muita osia, joten pitäisi hommata uutena ja siitäpä sitä hintaa kertyykin mukavasti.

Edit2: Eli näkisin pelkästään tuunaamisen ilon järkevänä aloittaa tuollainen projekti HB:n kanssa. Hinnalla sitä ei voi perustella mitenkään. Jos taas haluaa tuunata, niin kannattaisi harkita suoraan koko basson rakentamista joko osista tai alusta lähtien itse.
Sajamon
14.03.2014 18:48:25 (muokattu 14.03.2014 18:50:26)
No mut jos ei ole varaa, enkä tiedä onko sitten myöhemmin käyttöäkään 500€ bassolle.. Jos sitä vertaa 198€ bassoon niin on se iso porras kuitenkin. Kunhan pääsee ekaksi harjoittelemaan, ja jos innostun soittelemaan enemmänkin tai johonkin bändiin niin sitten päivittelemään :)

Tuunaamisesta saan mukavasti mielihyvää, elä siitä huoli ;)

EDIT: Tuohon ei vissiin käy tälläiset mikit: http://www.thomann.de/fi/dimarzio_dp123bk.htm Kun tuossa on jotkin aktiivit, ei ole noita "sivu" kiinnikkeitä tai korvia mitä lienevät.
Miikss
14.03.2014 18:53:50 (muokattu 14.03.2014 18:56:09)
Sajamon: No mut jos ei ole varaa, enkä tiedä onko sitten myöhemmin käyttöäkään 500€ bassolle.. Jos sitä vertaa 198€ bassoon niin on se iso porras kuitenkin. Kunhan pääsee ekaksi harjoittelemaan, ja jos innostun soittelemaan enemmänkin tai johonkin bändiin niin sitten päivittelemään :)

Silläpä vähän ihmettelinkin, että miks haluat sitten kuitenkin väkisin työntää sen n. 500 euroa HB:n tuunaamiseen. Oli sitten se sitten nyt samantien tai vaikka kolmen vuoden säteellä. Itse hommaisin nyt tuon HB:n, harjoittelisin sillä ja jos intoa ja riittää ja homma menee vakavampaan suuntaan niin hommaisin vaikka sen 500 euron käytetyn sitten.

Sajamon: Tuunaamisesta saan mukavasti mielihyvää, elä siitä huoli ;)

Sitten saattaakin olla ihan järkevää, jos rahanmeno ei pelota. Bänditoiminnassa en kyllä soittelis HB:lla pelkästään jo imagon takia, eli todennäköisesti olisi jokatapauksessa uuden beissin hommaaminen edessä viimeistään siinä vaiheessa. Jos taas alat tuota HB:ta myymään käytettynä vaikkapa sitten tuunattuasi sitä 300 eurolla, niin et varmasti saa siitä 150 euroa enempää. Tuunaamattomana saattaisit saada sen 100-120 euroa käytettynä tuosta joten tappio ainakin olisi huomattavasti pienempi.

Sajamon: Kun tuossa on jotkin aktiivit, ei ole noita "sivu" kiinnikkeitä tai korvia mitä lienevät.

Nuo HB:n mikit ei edelleenkään ole aktiivit vaan ilmeisesti passiivi-SB:t. Jazzarimalliset mikit ei siis käy ilman porailua.
hollstro
14.03.2014 19:10:50

Miten jengi jaksaa vääntää siitä onko huonoin basso mitä on myynnissä hyvä vai ei. Ei, ei se ole hyvä. Mutta jos se on ainut mihin rahat riittää niin sitten sillä.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Miikss
14.03.2014 19:13:42 (muokattu 14.03.2014 19:15:54)
hollstro: Miten jengi jaksaa vääntää siitä onko huonoin basso mitä on myynnissä hyvä vai ei. Ei, ei se ole hyvä. Mutta jos se on ainut mihin rahat riittää niin sitten sillä.

http://www.thomann.de/fi/harley_benton_hbp120bk_ebass.htm

Tosimies hommais tuommosen.

Edit: Flashbackina tuli mieleen, että oon itseasiassa soitellut tuollaisella bassotunneilla. Ketään ei varmaan ihan älyttömästi yllätä, että oli ihan paska. Siihen verrattuna tuo parinsadan HB on varmaan melkonen luksustuote.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)