Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bodyyn tuli hiushalkeamat lakkausessa. Mitä nyt?
1
warlock
12.03.2014 21:21:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lakkailin ihan onnesta soikeana tuossa viikonloppuna kitaraproggiksen runkoa ja kun lakkaus oli valmis alkoi ilmestyä bodyn rungon päähän pieniä hiushalkeemia.. Mistähän tämä vois johtua? Petsaus vaiheessa ei näkynyt minkäänlaisia halkeemia missään.
Runko on yhdestä puusta ja puu on tervaleppää.
 
Tässä kuva halkeamista. Kuva vääristää sen verran että halkeamat ei oikeasti ole noin näkyvät vaan pikemminki näyttää syviltä naarmuilta. Kuvassa näkyvässä oksakohdassa ei ole halkeamaa vaikka niin näyttää. Siitä lähtee vain ruskea raita joka näyttää kuin olisi halki.
 
Ja se kymysys tärkein? miten saan nuo halkeamat piiloon/korjattua?
 
https://www.dropbox.com/s/8jfw6lv2nt1w7rr/P1030884.JPG
 
Ei ettenkö minä olis sitä osannu soittaa vaan ku tuli ajatus katkos...
joseplluissans
12.03.2014 21:24:02 (muokattu 12.03.2014 21:27:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edit: onko puu ollu vielä kosteeta? Näyttää pihkalta, mutta jos on tervaleppää, ni ei pitäis olla...
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
warlock
12.03.2014 21:29:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervaleppää kuten kirjoitukseen olin kirjoittanu. Ei puu kyllä märkää pitäis olla. Puu on hommattu puusepänliikkeestä ja ollu koko talven sen lisäksi sisällä lämpimässä. Vai olisko niin että petsaus olis kastellut runkoa liikaa? Vesipetsi on kuitenki kyseessä.
 
Ei ettenkö minä olis sitä osannu soittaa vaan ku tuli ajatus katkos...
warlock
12.03.2014 21:31:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

warlock: Tervaleppää kuten kirjoitukseen olin kirjoittanu. Ei puu kyllä märkää pitäis olla. Puu on hommattu puusepänliikkeestä ja ollu koko talven sen lisäksi sisällä lämpimässä. Vai olisko niin että petsaus olis kastellut runkoa liikaa? Vesipetsi on kuitenki kyseessä.
 
Edit: oksan ympärillä on vain ruskeata väriä. Ja itse oksan ympäriltä ei lähde halkeamaa vaikka kuva siltä näyttää.
 
Ei ettenkö minä olis sitä osannu soittaa vaan ku tuli ajatus katkos...
Kefiiri
12.03.2014 21:34:40 (muokattu 12.03.2014 21:37:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin mitäs lakkaa se oli? Nitro joskus halkeilee, tosin en ole huomannut että halkeamat seuraisivat puun syykuvioita. Puun kuivumiselta tuo vaikuttaisi. Onko runkoa kuivatettu jossain patterin vieressä lakkauksen jälkeen?
 
En ole musiikin asiantuntija.
warlock
12.03.2014 21:42:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Niin mitäs lakkaa se oli? Nitro joskus halkeilee, tosin en ole huomannut että halkeamat seuraisivat puun syykuvioita. Puun kuivumiselta tuo vaikuttaisi. Onko runkoa kuivatettu jossain patterin vieressä lakkauksen jälkeen?
 
Lakka oli 1 komponentti aryylilakka. Samaa millä olen jo monet kitarat lakannut. Runko oli kuivumassa ihan samassa huoneistossa missä runkoa on aiemminkin säilytetty. +22 astetta. Ilma on kyllä todella kuiva meillä. Ehkä sekin vois jotain tehdä. Mutta tärkein olis ny tietää miten saan nuo peitettyä piiloon.
 
Ei ettenkö minä olis sitä osannu soittaa vaan ku tuli ajatus katkos...
MPU
12.03.2014 21:52:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oliko bodi ihan lankun päästä? Joskus lankun pää on tuolla lailla halkeillut ja sitä ei välttämättä näe ennen pintakäsittelyä.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
perttime
12.03.2014 22:17:00 (muokattu 12.03.2014 22:17:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: ...Joskus lankun pää on tuolla lailla halkeillut ...
 
Varsinkin jos lankun päätä ei pian puun kaatamisen jälkeen ole peitetty liimalla, maalilla, lakalla tai jollain muulla suojakerroksella.
 
Tuosta kuviosta voisi toisaalta kehittää koristeen, sen sijaan että pitäisi sitä virheenä.
 
Ehkä se onkin "fiitseri" eikä "bugi".
 
Old Joe
13.03.2014 00:17:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kevyt hionta ja lakkaa päälle, häivyttää jo melkoisesti noita rakosia.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
warlock
13.03.2014 16:47:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oliha se ihan lankunpäästä. Siitähän noi halkeamat varmaan johtuu.
Muutenhan noi halkeamat ei mitään haittaisikaan mutta kun pari niistä nousee ikävästi etupuolelle ja ne on aika häiritsevän näköisiä.
Onkohan tuossa pelkoa että halkeamat leviäis ajanmittaan pitemmälle?
 
Ei ettenkö minä olis sitä osannu soittaa vaan ku tuli ajatus katkos...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «