Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Plektrakäden asento ja sormet
1
HellJoe
09.03.2014 23:15:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heipä hei kaikille!
 
Tuli vaan semmoinen juttu mieleen kun olen katsellut covereita juutuupista ja muutenkin, niin se plektrakäsi ja varsinkin sen pikkurilli, nimetön ja joskus myös keskisormi "avautuvat" ulospäin kädestä, vaikea selittää, mutta katsokaa yksikin kitaransoittovideo niin tajuatte.
 
Itselläni on vain semmoinen "ongelma", - en nimittäin onko se ongelma - että kaikki plektrakäden sormet pysyvät ns. kerällä, aivan kuin pitäisi kättä ja sormia rentona, siis silloin kun soittaa. Toivottavasti nyt tajusitte mitä tarkoitan.
 
Ja loppuun vielä kysymys, eli kannattaako siitä oppia pois? Olen kokeillut soittaa ko. tavalla ja tuntuu aivan järkyttävän kömpelöltä verrattuna sormet "kerällä" -soittamiseen.
 
Arkka
09.03.2014 23:58:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kovilla soittajilla näkee monenlaista. Jos oma tyylis tuntuu hyvältä, eikä sulla ole sen kanssa ongelmia, en hirveästi stressaisi. Esim. Paul Gilbert vetää sormet koukussa, eikä se nyt mitenkään erityisen huonosti pikkaa.. ;)
 
Mun mielestä ei kannata millintarkkaan alkaa kopioimaan ketään, sulla on kuitenkin erilaiset kädet, oma saundi ja eri juttuja soitettavana. Kokeilla toki kannattaa kaikenlaista, että löydät sellasia juttuja, jotka sulle toimii.
 
pappasfin
10.03.2014 10:13:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HellJoe: Heipä hei kaikille!
 
Tuli vaan semmoinen juttu mieleen kun olen katsellut covereita juutuupista ja muutenkin, niin se plektrakäsi ja varsinkin sen pikkurilli, nimetön ja joskus myös keskisormi "avautuvat" ulospäin kädestä, vaikea selittää, mutta katsokaa yksikin kitaransoittovideo niin tajuatte.
 
Itselläni on vain semmoinen "ongelma", - en nimittäin onko se ongelma - että kaikki plektrakäden sormet pysyvät ns. kerällä, aivan kuin pitäisi kättä ja sormia rentona, siis silloin kun soittaa. Toivottavasti nyt tajusitte mitä tarkoitan.
 
Ja loppuun vielä kysymys, eli kannattaako siitä oppia pois? Olen kokeillut soittaa ko. tavalla ja tuntuu aivan järkyttävän kömpelöltä verrattuna sormet "kerällä" -soittamiseen.

 
Jokainen soittaa hieman omalla tyylillään, eikä ole täysin yhtä ja ainoaa tapaa soittaa oikein.
 
Osa soittaa sitten niin kuin sinä eli sormet ns. kerällä ja osa niin, että ne on auki ulospäin, osalle tuo asento tulee ihan ajattelematta luonnostaan ja osalla saattaa olla syynä jokin esim. se, että heillä osuis sormet vahingossa kieliin muuten ja siksi pitää ne ns. auki.
 
Tärkein homma lienee tuossa pikkauksessa asennon suhteen se miten pleku pysyy sormissa ja missä kulmassa ym. pikkaa. tässäkin hommat vaihtelee soittajan mukaan ja hyvinkin erillaisia plekujakin on käytössä.
 
PappaSFin
Kalmo
10.03.2014 10:32:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluat oppia joskus käyttämään kaikkia sormia plektralla soittaessakin, niin opettele pois "kerällä pitämisestä".
Sehän on tavallista, että keskarilla, nimettömällä ja pikkurillillä näppäillään samalla, kun peukku ja etusormi pitelevät plektraa.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
nisumaka
10.03.2014 12:38:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten edellä kerrottiin, tapoja on monia. Oikean käden työskentelyyn liittyy paljon muutakin, kuin pelkkä plektran käyttö. Esimerkiksi tuo pikkailu muilla sormilla. Itsekin usein saatan käyttää sekä plektraa että esimerkiksi keskisormea yhtä aikaa, kun haluan näppäillä kahta kieltä oktaavissa saman aikaisesti.
 
Demppaaminen oikealla kädellä on yksi juttu, ja siinä tulee esille monia käden asentoon liittyviä asioita. Ja usein pitäessäni kättä auki ja varsin soittaessani seisaaltaan pidän oikean käden auki ja tuen nimettömän plektrasuojukseen ja kontrolloin kitarani ja plekran soittoa tällä lailla (tulee helpommin sama voima kompatessa).
 
Eli tästä voidaan keskustella paljonkin, ja tosissaan kannattanee ottaa palasia sieltä täältä ja kehittää soittotaitoaan, myös oikean käden erilaisten käyttötapojen/tekniikoiden kanssa.
 
HellJoe
12.03.2014 07:34:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikista vinkeistä!
 
Olenkin miettinyt, että soittotaitoni kohoaa kummallakin kädellä eri vauhtia. Eniten rajoittaa se oikea käsi tällä hetkellä. Upstroket onnistuu hyvin ja tulee automaattisesti, mutta heti kun huomaan, että ohops, kaikki eivät olekaan downstrokeja niin rytmi menee ihan persiilleen.
 
Ja jos joku tietävä tietää, niin tabeissa on esim.
 
-7-x-x-x-
-7-x-x-x-
-5-x-x-x-
 
Niin mitä "x" tarkoittaa? Jostain olen lukenut että kyseessä on "stuccato" eli jotain sinne päin, että soivien kielien ei anneta soida kuin aivan lyhyt aika. Jossain taas sanottiin että se on "rake" eli ööh..juu siis..ääöö..
 
Tietääkö joku mistä se johtuu, että pulloffeja korkeammilla kielillä tehtäessä
(esim. e I-----15p14---I) se "14" ei kuulu kunnolla. 14sta painan ihan tavallisesti ja koetan ottaa "15"sta mahdollisimman nopeasti pois.
 
Arkka
12.03.2014 11:40:30 (muokattu 12.03.2014 17:07:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HellJoe:
 
-7-x-x-x-
-7-x-x-x-
-5-x-x-x-
 
Niin mitä "x" tarkoittaa?

 
Tuossa esimerkkitilanteessa se tarkoittaa, että soitat pikkauskädellä ihan normaalisti, mutta otelautakädellä nostat sormia sen verran, että kielet kuoleentuvat, eli demppaantuvat. Eli kosket kieliin mutta et paina kieliä nauhoja vasten.
 
Jostain olen lukenut että kyseessä on "stuccato" eli jotain sinne päin, että soivien kielien ei anneta soida kuin aivan lyhyt aika.
 
Staccato merkitään yleensä pisteellä sävelen päällä tai alla.

-7-7-7-7-
-7-7-7-7-
-5-5-5-5-
   . . .

Siinä ääni soitetaan normaalisti mutta tosiaan annetaan soida vain aivan lyhyt aika kuten sanoit. (edit: sellasiakin tabulatuureja on, jossa pisteellä tarkoitetaan pikkauskäden demppiä, palm mutea, joka on taas oma juttunsa)
 
Jossain taas sanottiin että se on "rake"
 
Rake viittaa siihen että "pyyhkäiset" plektralla kielten yli. Usein siihen liittyy tuo demppaaminen. Helpoin selittää linkkaamalla video:
http://youtu.be/st5_3Rl3xVQ?t=55s
 
Tietääkö joku mistä se johtuu, että pulloffeja korkeammilla kielillä tehtäessä
(esim. e I-----15p14---I) se "14" ei kuulu kunnolla. 14sta painan ihan tavallisesti ja koetan ottaa "15"sta mahdollisimman nopeasti pois.

 
Todennäköisesti se ei soi siksi, että et "nyhtäise" kieltä. Nopeutta ei tarvita sormessa, vaan sitä, että pyyhkäiset sormen pois siten, että vedät kieltä hieman kohti lattiaa ennen kuin se vapautuu sormen alta. Tarkoitus ei ole siis venyttää kieltä kuuluvasti, vaan luoda juuri sen verran jännitettä, että se pärähtää soimaan vapautuessaan.
 
Katoppa vaikka tästä tarkkaan tuota nimetöntä:
http://youtu.be/CxnjwHt5cnc?t=30s
 
Btw, toisin kuin videossa, pyri painamaan nauhan takaa, älä keskeltä nauhojen välistä. Selviät vähemmällä voimalla. Esimerkkejä löytyy lisää varmasti paljon youtubesta.
 
Edit: pientä tarkennusta.
 
HellJoe
12.03.2014 16:56:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos selvennyksestä! Auttoi muuten oikeasti aika paljon.
 
Onneksi nämä foorumit näyttävät järjellisiltä, toisin kuin moni muu.
 
freakingenius
13.03.2014 04:29:53 (muokattu 13.03.2014 04:44:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite kun alotin, soitin sillai että plekukäden sormet oli kerällä. Aika pitkäänkin ehdin soitella sillai kunnes kattelin joitain videoita ja huomasin että moni pitää kättä auki, ja pienenä se näytti myös coolimmalta:) joten se piti opetella. Ajattelin myös että se vähentäisi plekukäden hikoilu, tiedä sitten auttaako, mutta ite sanoisin että jos oot aikeissa muuttaa plekukäden asentoa niin kannattaa mahdollisimman aikaisin ennenkuin olet sisäistänyt kerällä pitämisen täysin ellet ole jo. Hetki siinä meni ennenkuin soittaminen alkoi tuntua luonnolliselta sormet auki. En osaa sanoa kumpi on parempi kun nyt taas sormien kerällä pitäminen tuntuu aivan luonnottomalta. Se mikä auki pitämisessä on parempaa on ehkä se että sormilla saa tukea siitä kitaran kannesta.
Jos olet pitkään soittanut käsi nyrkissä niin turhaan sitä alkaa muuttamaan ellei oikeasti koe tarpeelliseksi. Sama operaatiohan se on kuin esim. pikkurillin käyttämisen aloittaminen tai sormien liikeradan pienentäminen yms...
En tiedä kauan olet soittanut, mutta kun kerran aloittelijat osastolla tämä on niin kannattaa myös plekukäden asennon lisäksi huomioida sen plekun asento. Mm. Zakk Wyldet ja Ynkät ja monet muut (oisko Paul Gilbert ainakin) pitää plekua sillä tavalla että laitetaan etusormi vähän niikuin kasaan niin että kynsi on kitaran kieliä kohti ja pleku asetetaan siihen etusormen ja peukalon väliin. Sen pitäis helpottaa oikeen pleku asennon löytymistä ja kun plekukin on suorassa kielien mukaisesti, esim. nopea alternative juoksutus helpottuu ja soitto kuulostaa puhtaammalta. Jos pleku on vinossa suhteessa kieliin (silloin erityisesti plekun reunat kuluu) soitto saattaa kuulostaa hivenen löysemmältä.
Toivottavasti ymmärsit mun horinat jotenkin.
http://www.youtube.com/watch?v=uiDEuPdZosI
tossa videossa benkku mun mielestä näyttää miten se pleku ois hyvä ottaa jos tollasta yllämainittua tatsia hakee.
 
EDIT. mutta kaikista tärkeintä on löytää se hyvä soittotatsi joka toimii itselle, ei kannata apinoida muiden tyylejä jos ne eivät toimi sulle.
+ siitä oikeen käden hitaammasta kehityksestä. Sähän voit jakaa vähän treenausta, että jos joku päivä tulee kauhee vasemman käden ynkkä tilutus treeni ja sormet on seuraavana päivänä paskana niin sit vaan oikeeta kättä klikin kanssa treenaamaan.
 
Arkka
13.03.2014 09:41:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarist2: En tiedä kauan olet soittanut, mutta kun kerran aloittelijat osastolla tämä on niin kannattaa myös plekukäden asennon lisäksi huomioida sen plekun asento. Mm. Zakk Wyldet ja Ynkät ja monet muut (oisko Paul Gilbert ainakin) pitää plekua sillä tavalla että laitetaan etusormi vähän niikuin kasaan niin että kynsi on kitaran kieliä kohti ja pleku asetetaan siihen etusormen ja peukalon väliin. Sen pitäis helpottaa oikeen pleku asennon löytymistä ja kun plekukin on suorassa kielien mukaisesti, esim. nopea alternative juoksutus helpottuu ja soitto kuulostaa puhtaammalta. Jos pleku on vinossa suhteessa kieliin (silloin erityisesti plekun reunat kuluu) soitto saattaa kuulostaa hivenen löysemmältä.
 
Varsinkin Paul Gilbert opettaa pitämään plektraa nimenomaan kulmassa suhteessa kieliin.
 
https://www.youtube.com/watch?v=pGLsmO8pQBc&t=2m10s
 
Makuasia.
 
freakingenius
13.03.2014 11:42:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Varsinkin Paul Gilbert opettaa pitämään plektraa nimenomaan kulmassa suhteessa kieliin.
 
https://www.youtube.com/watch?v=pGLsmO8pQBc&t=2m10s
 
Makuasia.

 
Aika mielenkiintosta. Vois kuvitella että jossain bluessissa tai klassisessa pulputuksessa ois ehkä parempi jos pleku ois suorassa, mutta kyllähän toi säröillä kuulostaa ihan mukavalta.
Tuossa just näky tuo plekun asettaminen.
 
HellJoe
13.03.2014 22:49:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se mikä auki pitämisessä on parempaa on ehkä se että sormilla saa tukea siitä kitaran kannesta.
 
Jep, oon huomannu pitäväni oikeaa kättä tallan päällä (en kuitenkaan koske kieliin ääneen vaikuttavasti) ja joskus kokeilen niin, ettei se käsi lepää siinä niin tuntuu siltä kuin käsi vaan huojuis siinä epämukavasti. Toisaalta nimettömällä kun oon ottanu tukea niin tuntuu hirveen kömplelöltä.
 
Eiköhän se siitä.
 
freakingenius
14.03.2014 00:52:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HellJoe: Eiköhän se siitä.
 
Joo, soittovuosien kertyessä oma soittotyyli vahvistuu kokoajan. Siinä on tietty se ongelma että jos myöhemmin huomaa jonkun epäkohdan tekniikassa, kuten allekirjoittaneella, uudelleen opetteleminen on aina vain vaikeampaa. Mutta ei se mun mielestä oo niin tärkeetä, soittaminenhan on terapiaa ja se pitäis pysyy sellasena että siitä voi nauttia ilman että siitä tulee liian itsekriittistä, koska silloin siitä ei ole hyötyä kellekkään.
Onnea vaan oman tyylin löytämiseen!
 
Leatherman
05.05.2014 00:10:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt täytyy sanoa tänne että vanhana jermuna soitelleena, kun olen hieman alternate picking videoita katellut niin noteerannut että lähes joka tosijannu + opetusvideossa mainitaan plektran pitäminen kaltevassa asennossa kieliin nähden, siten että kaltevuus on ikäänkuin peukun suunnalta etuosa alaspäin.
 
Eli plektra ei osu ns. lättynä kieliin vaan on edestä noin 45 asteen kulmassa.
 
Olen älynnyt että helvata oon aina soittanut ja on itselläni tiluttaessa juurikin toiseen suuntaan kallistettuna, tai hiukan lättynä.
 
näin:
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd. … 891620606_8693178274343341704_o.jpg
 
Kuulostaakin urpolta selittelyltä, tiluttelu toimii abouttiarallaa hyvin näinkin, mutta kehittymishaluisena ihmisenä, rakentavaa kommenttia jos on että kannattaako lähteä aivoja vääntämään nurinpäin ja uuteen plektran pitelytapaan opettelemaan niin saa antaa.
 
"Wisest men follow their own erections" -Euripides
freakingenius
05.05.2014 09:23:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leatherman: Eli plektra ei osu ns. lättynä kieliin vaan on edestä noin 45 asteen kulmassa.
 
En osaa neuvoa, mutta en oikein ymmärrä tuota tekniikkaa. Mä oon ainakin ajatellu että mitä suoremmin se pleku on kieliin nähden, sitä tarkemmalta soitto kuulostaa. Esim. jos jotain tilutusta haluu soittaa niin kuvittelisin että sellanen turha epätarkkuus ja suhina minkä se vino pleku aiheuttaa on vain haitaksi.
 
tender.insanity
05.05.2014 10:58:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Turha sitä mallia on katsoa muilta. Nappaa plektran käteen ja antaa mennä.
 
Mulla on kyllä ihan "sääntöjen" vastaiset otteet. Komppisoittelussa on plektra välillä peukalon ja sekä etusormen että keskisormen välissä ja välillä vain peukalon ja keskisormen kanssa mennään.
 
Leadeja soittaessa sitten on ns. normaalimpi ote peukulla ja etusormella.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «