Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Modulointi
1
Forell
11.03.2014 23:24:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostas tietää periaatteet miten modulointi sävellajista toiseen toteutetaan.
En tarkoita pelkästään yhden soinnun, dom-7 käyttöä, välittäjänä, vaan vähän hienompia toteutuksia. Esim. Am-Hm ?? Gmaj7-Amaj7 ??
 
baron
12.03.2014 00:41:00 (muokattu 12.03.2014 01:06:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon joskus lukenut (ja varmaan pääpointsit unohtanut?) jostain teoriakirjasta että on olemassa neljänlaisia modulaatioita:
1. Äkkimodulaatio eli hypätään varoittamatta uuteen sävellajiin.
2. Diatoninen modulaatio: Etsitään joku sointu joka on yhteinen kummallekin sävellajille
3. Kromaattinen modulaatio eli siirrytään sitä kautta uuteen sävellajiin.
4. Enharmoninen modulaatio jota en ole koskaan oikein ymmärtänyt?
 
Eli tuo sun toinen esimerkki Gmaj7 - Amaj7
Yhteinen sointu on Hm7 joka on g-duurin kolmas aste ja a-duurin toinen aste.
Diatoninen modulaatio esim Gmaj7 - Hm7 - E7 - Amaj7
Kromaattinen Gmaj7 - G#maj7 - Amaj7
 
Am - Hm modulaatiossa Em on yhteinen sointu, a-mollin viides ja h-mollin neljäs.
Diatonisena esim Am - Em - F#7 - Hm
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Forell
12.03.2014 17:18:52 (muokattu 12.03.2014 17:23:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mietin sitä modulointia, Am-Hm ja käytin tällaista sointukiertoa. Onkohan teoreettisesti oikein ? Kuulostaa kyllä toimivalta.
 
Am - D - Hm7 - Gmaj7 - F#sus7 - F#7 - Hm
 
phren
12.03.2014 17:33:48 (muokattu 12.03.2014 17:34:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Forell: Onkohan teoreettisesti oikein ? Kuulostaa kyllä toimivalta.
 
Jos se kuulostaa toimivalta, se on teoreettisesti oikein. Pitää vain löytää oikea teoria.
 
Numb
12.03.2014 17:50:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phren: Jos se kuulostaa toimivalta, se on teoreettisesti oikein.
 
Tää oli niin kauniisti muotoiltu, että piti laittaa plussa :)
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
baron
12.03.2014 18:08:15 (muokattu 12.03.2014 18:15:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Forell: Mietin sitä modulointia, Am-Hm ja käytin tällaista sointukiertoa. Onkohan teoreettisesti oikein ? Kuulostaa kyllä toimivalta.
 
Am - D - Hm7 - Gmaj7 - F#sus7 - F#7 - Hm

 
Siinähän D on jo h-mollin sointu ja Hm7 on h-mollin toonika eli jo kolmannessa soinnussa sävellaji on vaihdettu ja sitten vain "taiteillaan"!
 
Molleissa nää asiat on monimutkaisempia: A-mollissa D on doorisen ja jazzmollin sointu kun taas Dm on luonnollisen (aiolisen) ja harmonisen mollin sointu.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Janus
12.03.2014 18:22:10 (muokattu 12.03.2014 18:25:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Siinähän D on jo h-mollin sointu ja Hm7 on h-mollin toonika eli jo kolmannessa soinnussa sävellaji on vaihdettu
 
Joo, mutta ei välttämättä H-molliin. Toi välipätkä ennen F#7:aa voisi hyvin mennä E-mollissa tai G-duurissakin. Ilman melodiaa, rytmiä ja tuota Am:ia edeltävää sointuprogressiota tuosta kirjainrivistä ei ihan ihmeitä pysty sanomaan.
 
Toimiva ratkaisu kuitenkin. Eräs ei-niin-klasariteorian mukainen, niin ikään toimiva modulaatiokeino on "plagaalinen", subdominanttisuhteinen sointuketju, jossa aina 2 ääntä edellisestä soinnusta pysyy paikallaan: C-Am-F-Dm-Bb-Gm-Eb-Cm-Ab...
 
Enharmoninen modulaatio tarkoittaa sitä, että aikaisemman sävellajin soinnun äänet (tai osa äänistä) tulkitaan enharmonisesti toisin uuden sävellajin mukaisesti. Esim. näin: http://aijaa.com/Xdp9kM
 
EDIT: Itse asiassa tuossa mennään jo vähän metsään: Hm7 on h-mollin toonika - ei varsinaisesti. Selkeästi toonikatehoisia mollisointuja ovat m6- ja molli-maj7/9-tyyppiset soinnut (lähin asteikko jazzmolli/melodinen molli). Molliseiskoja tapaa useammin duurin II-, III- ja VI- ja mollin IV asteella, vaikka mikään ei tietty kiellä maustamasta etenkään bluesimmassa/modaalisessa ympäristössä I asteen sointua pienellä seiskalla - mollissa tai duurissa.
 
baron
12.03.2014 19:06:53 (muokattu 12.03.2014 19:08:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: EDIT: Itse asiassa tuossa mennään jo vähän metsään: - ei varsinaisesti. Selkeästi toonikatehoisia mollisointuja ovat m6- ja molli-maj7/9-tyyppiset soinnut (lähin asteikko jazzmolli/melodinen molli). Molliseiskoja tapaa useammin duurin II-, III- ja VI- ja mollin IV asteella, vaikka mikään ei tietty kiellä maustamasta etenkään bluesimmassa/modaalisessa ympäristössä I asteen sointua pienellä seiskalla - mollissa tai duurissa.
 
Sen verran mä haluan kinata että mun suuri auktoriteettini "Tohtori Toonika" yksiselitteisesti sanoo että luonnollisen mollin ensimmäisen asteen sointu on molliseiska!
Sä luet varmaan eri kirjoja:-)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Forell
12.03.2014 19:15:07 (muokattu 12.03.2014 19:15:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Joo, mutta ei välttämättä H-molliin. Toi välipätkä ennen F#7:aa voisi hyvin mennä E-mollissa tai G-duurissakin. Ilman melodiaa, rytmiä ja tuota Am:ia edeltävää sointuprogressiota tuosta kirjainrivistä ei ihan ihmeitä pysty sanomaan.

 
Ennen Am:ia edeltävä sointuproge on: Am - D - Fmaj7 - Em7 jonka jälkeen modulointi D - Hm7 ..... F#7 - Hm
 
ganesha
13.03.2014 07:14:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Sen verran mä haluan kinata että mun suuri auktoriteettini "Tohtori Toonika" yksiselitteisesti sanoo että luonnollisen mollin ensimmäisen asteen sointu on molliseiska!
Sä luet varmaan eri kirjoja:-)

 
...mut senhän vois tulkita myös modaaliseksi ympäristöksi kun se on samalla aeolinen moodi? toisaalta oon kyl monessakin biisissä törmännyt siihen, että I asteella käytetään (käytännössä, siis) vaikka mitä sointuja, erityisesti loppukadenssien vikana sointuna; mollissa esim. mollimajor7 (eeppinen jazz-lopetus), m6 (mollissa menevien humppabiisien lopetussointu) tai jopa duurikolmisointua (yleisempää vissiin klasariteoksissa). molliysi on kans hyvä I asteen sointu!
 
Epämuusikko
13.03.2014 09:26:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Sen verran mä haluan kinata että mun suuri auktoriteettini "Tohtori Toonika" yksiselitteisesti sanoo että luonnollisen mollin ensimmäisen asteen sointu on molliseiska!
Sä luet varmaan eri kirjoja:-)

 
Ja kuuntelee eri levyjä. Eka aste on mollimaj-jotain silloin kun tällaisista asioista tarvii improvisatorisessa tilanteessa keskustella.
 
vai?
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
baron
13.03.2014 09:41:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Ja kuuntelee eri levyjä. Eka aste on mollimaj-jotain silloin kun tällaisista asioista tarvii improvisatorisessa tilanteessa keskustella.
 
vai?

 
Eihän tässä ole kysymys "improvisatorisesta tilanteesta" vaan miten tehdään euroviisumodulaatio!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Dr Dominant
13.03.2014 10:04:51 (muokattu 13.03.2014 10:05:59)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Baron, toi luonnollisen mollin eka aste toki on molliseiska, ja kauan, kauan luonnollinen molli on katsottu kuuluvan modaaliseen ympäristöön.
 
Tohtorin harmoniaosassa tuo mainitsemasi lause, ja luonnollisen mollin ottaminen melodisen ja harmonisen mollin rinnalle myös toonika-asteella (ja itse asiassa myös viitosasteella) juonsi juurensa siitä, että rytmimusiikin alueelta löytyy esimerkkejä, jossa biisin soinnutus on täysin luonnollisen mollin mukainen ja siten modaalinen, mutta voimakkaat peruskuljetukset toimivat kuten tonaalisessa musassa. Ainoa ero tonaaliseen kontekstiin oli tuo sointutyyppi. Siksi katsoimme, että on perusteltua ajatella mollia ei-niin-ankarasti, ja ottaa toi luonnollinen molli sinne mukaan niissäkin tapauksissa joissa perinteisesti on katsottu, että se kuuluu modaalisuuden piiriin. Tästä aiheesta on ymmärrettävästi oltu kanssamme kovastikin eri mieltä.
 
Mollin eka aste on joko kolmisointu, m6, mMaj7 tai m7, riippuu tilanteesta. Ja sointumerkkiin ei ole aina luottaminen, se on voitu kirjoittaa väärin :D Pitää siis aina itse haistella missä mennään.
 
"Dr. Dominant, I presume?"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «