Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänikortti, jossa automaattinen level
1
hallu
11.03.2014 10:34:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaapa, että missä äänikortissa olisi automaattinen tasonsäätö sisääntulevalle signaalille. Tiedän,että ainakin Rolandin audiocapturessa sellainen on, mutta onko muita? esimerkiksi Apogee duet (torilla olisi nyt yksi sikahalvalla)? jos kortissa on hyvät mikkietuset, niin se olisi plussaa. Mulla on kaksinkappalein ART tube MP etuvahvistimia, jotka ajavat asiansa, mutta alkavat isoilla gaineilla surisemaan dynaamisten mikkien kanssa joten varatsydeemi olisi hyvä.
 
Nyt varmasti ihmettelette mihin kukaan tarvitsee autoleveliä. No minä äänittelen enimmäkseen yksin ja olen huomannut, että erityisesti laulujen tasonsäätö on hankala saada paikoilleen kun on itse laulamassa eikä ehdi katsella klippausvaloja ja mittareita, niin tuli mieleen että jos äänikortti osaisi hoitaa tuon asian omia aikojaan, niin olisi aika näppärää. Onko siis Rolandin lisäksi muissa tuollaista? vai onko se niin tavallinen ominaisuus ettei edes Rolandi sitä viitsi mainostaa?
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
jannu
11.03.2014 11:10:19 (muokattu 11.03.2014 11:11:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huhhuh... mites päin tässä nyt olis ja aloittais.
 
Ei liene suuri vaiva, vaikka yksin tekeekin, tehdä soundcheck? Mikki pydeen, kanava auki, rec päälle, käyt kiljahtamassa sen biisin kovimman kohdan ja tarkastat ettei mennyt punaiselle. Ei sitä tartte mitä todennäköisimmin enää uudestaan tehdä sen jälkeen kun haluttu taso löytyy.
 
Miksi ne Artit surisevat? Ei kuulosta terveeltä näin äkkiseltään. Tietysti niitä ei välttämättä ole tarkoitus ajaa täysillä gaineilla.
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Kuuntele punkrokkia!
Krice
11.03.2014 11:12:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Propellerhead Balancessa on joku clip safe -toiminto. Minulla on Balance ja olen pitänyt siitä, mukava käyttää ja liittimiä on juuri sopivasti. En ole tosin kokeillut miten tuo clip safe toimii.
 
JoKo
11.03.2014 11:46:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa jättää reilusti headroomia: -6dbfs on hyvä lähtökohta huipuille. Myöskin lievä kompressointi nauhoittaessa auttaa ongelmaan.
 
Noi autolevel-jutut ovat monesti käyttökelvottomia musiikkiin (tai itseasiassa en edes tiedä mihin ne sopisivat hyvin). Jotkut toimittajat käyttävät noita haastatteluja tehdessään ja se on karmeaa kuultavaa kun aina lauseiden välissä automaatti nostaa hetkellisesti taustaäänet pintaan.
 
Numb
11.03.2014 11:50:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Noi autolevel-jutut ovat monesti käyttökelvottomia musiikkiin (tai itseasiassa en edes tiedä mihin ne sopisivat hyvin).
 
Tämäpä juuri. Äkkiäpä siihen mikkiin mölisee taikka instrumenttia ääntelyttää niin kovaa ku pystyy, ja säätää niin ettei klippaa.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Kalmo
11.03.2014 12:44:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppia sille, ettei autolevel sovi musiikin äänitykseen.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
hallu
11.03.2014 14:27:22 (muokattu 11.03.2014 14:27:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaha, tässäpä tulikin sitten vastauksia hetimiten kiitoksia vain kaikille kommenteistanne. Minulla ei ole kokemusta tuosta autoleveltoiminnosta, mutta kun kuulin että esimerkiksi Rolandin audioquadcapturessa sellainen on niin tuntui ajatuksen tasolla nerokkaalta idealta. Siis joo soundtsekkejähän minä olen tehnytkin, mutta olen ehkä yrittänyt saada niitä tasoja niin ylös kuin klippaamatta on saanut ja kun se keikkuu siinä huulilla, niin tuntui ettei yhdellä soundtsekillä edes selvinnyt. Tuo, että antaisi äänitettäessä niiden tasojen jäädä reilummin alas ei ollut tullut mieleeni kun olin jotenkin kuvitellut että pitää yrittää saada jotenkin "täyteen" se kaista. Mutta olen ihan noviisi näissä äänitysjutuissa, että olkaa kärsivällisiä ei nämä asiat ole vielä niin selviä minulle.
 
Se ART:n surina tulee esille ainoastaan dynaamisella mikillä ja luulen sen liittyvän siihen kun gainia laittaa reilummin. Voi olla ettei ole vika vaan ominaisuus ja toisaalta voi olla, että nämä minun kytkennät himassa aiheuttaa häiriöitä siis esimerkiksi äänittävän mikrofonin lähellä oli ainakin kolme hakkurivirtalähdettä käytössä, jotka ainakin kitarahommissa voi yllättävän usein olla häiriösurinoiden sylttytehdas. konkkamikeillä ei mitään surinoita tule isoillakaan gaineilla.
 
Mulla tuo äänikortin uusiminen on ollut projektina jo varmaan vuoden päivät ja se Rolandin kortti vaikutti ihanalta, mutta kahtottaan nyt. Hyvä tietää ettei "autosense" ole välttämättä hyvä juttu äänittäessä.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Kallekorvola
11.03.2014 14:37:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toistanpa tässäkin yhteydessä, että kyllä sitä headroomia voi jättää enemmänkin. 24-bittisessä äänityksessä (ei kai kukaan käytä enää 16-bittistä?) mä koetan saada RMS-tason tonne -18dBFS suunnille. Huiput sit dynamisemmalla matskulla suurinpiirtein -12dBFS tasolle. Useimmissa muuntajissa toi taso on sitten aikalailla suoraan yhteensopiva analogimaailman 0dBu:n kanssa.
 
Eli ei tarvi "täyttää kaistaa", eikä siinä ole mitään järkeäkään.
 
www.5by5.fi
Danko
11.03.2014 14:47:00 (muokattu 11.03.2014 14:47:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tuo, että antaisi äänitettäessä niiden tasojen jäädä reilummin alas ei ollut tullut mieleeni kun olin jotenkin kuvitellut että pitää yrittää saada jotenkin "täyteen" se kaista.
 
16-bittisissä järjestelmissä tuohon "kuumana" äänittämiseen oli syynsä, 24-bit/32-bit float -meiningessä headroomia saa ja kannattaa jättää.
 
e: jaahas, mitäköhän hidastelin
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
hallu
11.03.2014 14:50:53 (muokattu 11.03.2014 14:51:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Toistanpa tässäkin yhteydessä, että kyllä sitä headroomia voi jättää enemmänkin. 24-bittisessä äänityksessä (ei kai kukaan käytä enää 16-bittistä?) mä koetan saada RMS-tason tonne -18dBFS suunnille. Huiput sit dynamisemmalla matskulla suurinpiirtein -12dBFS tasolle. Useimmissa muuntajissa toi taso on sitten aikalailla suoraan yhteensopiva analogimaailman 0dBu:n kanssa.
 
Eli ei tarvi "täyttää kaistaa", eikä siinä ole mitään järkeäkään.

 
Okei, kiitoksia sulle ja Dankolle myös. Minulle nämä kaikki ovat kullan arvoisia tiedonmurusia.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Kalmo
11.03.2014 14:51:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäli oikein tulkitsin Quad Capture'in arviosta, niin siinä ei suinkaan ole autolevel-säätöä, joka pyrkii koko ajan säätämään tasoa, vaan Auto Sens-nimellä kulkeva sisääntulon perustason asetus, joka toimii niin, että testiksi soitetaan äänitettävän matskun kovaäänisintä kohtaa, ja laite asettaa gainin sen mukaan.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
anapena
11.03.2014 15:59:11 (muokattu 11.03.2014 16:00:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinno. Kommentoijista tuskin kukaan on käyttänyt kyseistä kapistusta, en minäkään. Sehän saattaa olla ihan käteväkin toiminto. Roland ei yleensä kovin huonoja pelejä ole tehnyt. Ei sun auta kuin hommata se, ja kokeilla itse;)
Mutta kaikki annetut ohjeet ja neuvot kannattaa kyllä ottaa talteen ja käyttöön.
 
Istu ja pala!
hallu
11.03.2014 19:52:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Mikäli oikein tulkitsin Quad Capture'in arviosta, niin siinä ei suinkaan ole autolevel-säätöä, joka pyrkii koko ajan säätämään tasoa, vaan Auto Sens-nimellä kulkeva sisääntulon perustason asetus, joka toimii niin, että testiksi soitetaan äänitettävän matskun kovaäänisintä kohtaa, ja laite asettaa gainin sen mukaan.
 
No se selviää kun olen aika huulilla jo ostamassa kyseisen kapineen ainakin niiden tavallista laadukkaampien etuasteiden takia, mutta jos se autosens toiminto on huono, niin varmaan sen voi kytkeä pois käytöstä. En tiedä miten se toimii, mutta käsitin että homma menisi niin että laite asettaa äänitystason automaattisesti kun älisee siihen mikkiin. Itselläni on justiinsa hankalaa nähdä sitä kortin klippausvaloa samalla kun älisee siihen mikkiin ja sen vuoksi vähän fiilispohjalta tullut laulujen äänitystasot laitettua (siis pikkuisen sokkona).
 
Toisaalta kuten tässä ketjussa on jo todettu, niin ne tasot voi jättää varmuuden vuoksi alemmas ettei varmana klippaa ja korjailee sitten jälkityöstössä tasot kohilleen. Tuo havittelemani Rolandin malli on kuulemma halvin laite jossa tuo autosenssi on (237 euroa) täytyy tässä pikkuisen fundeerata vielä pistäisikö tuon M-audio fast track pron viralta ja ostaisi paremman (luulisin ainakin) kortin.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Antti1
11.03.2014 19:56:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No se selviää kun olen aika huulilla jo ostamassa kyseisen kapineen ainakin niiden tavallista laadukkaampien etuasteiden takia, mutta jos se autosens toiminto on huono, niin varmaan sen voi kytkeä pois käytöstä. En tiedä miten se toimii, mutta käsitin että homma menisi niin että laite asettaa äänitystason automaattisesti kun älisee siihen mikkiin. Itselläni on justiinsa hankalaa nähdä sitä kortin klippausvaloa samalla kun älisee siihen mikkiin ja sen vuoksi vähän fiilispohjalta tullut laulujen äänitystasot laitettua (siis pikkuisen sokkona).
 
Toisaalta kuten tässä ketjussa on jo todettu, niin ne tasot voi jättää varmuuden vuoksi alemmas ettei varmana klippaa ja korjailee sitten jälkityöstössä tasot kohilleen. Tuo havittelemani Rolandin malli on kuulemma halvin laite jossa tuo autosenssi on (237 euroa) täytyy tässä pikkuisen fundeerata vielä pistäisikö tuon M-audio fast track pron viralta ja ostaisi paremman (luulisin ainakin) kortin.

 
Unohda ne clippivalot ja kaikki muukin korteissa toimiva lediviritys. Niillä ei tee hevonpersettä, katso softan mittareita. Mut toi Rolandin vehje on ihan pätevä ja tosiaan ainoastaan tekee kertaluonteisen säädön input gainiin, eikä jatkuvasti väännä tasoja edestakas. Ostoon vaan, jos ton kaltaista ominaisuutta tarvitset.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
saastara
12.03.2014 10:37:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku kun tekisi oikeasti hyvin toimivan, älykkään automaattivolan etuasteen sisääntuloon niin voisi valmistautua kierimään rahassa. Maailman paras kompura.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Kalmo
12.03.2014 11:55:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Unohda ne clippivalot ja kaikki muukin korteissa toimiva lediviritys. Niillä ei tee hevonpersettä, katso softan mittareita .
 
Mutta softan mittareita katsoessa (jos tässä tarkoitetaan DAW:n mittareita, eikä mahd. äänikortin softapaneelia) pitää muistaa, että softalla ei ole mitään vaikutusta äänitystasoon, vaan sen sinä säädät vain ja ainoastaan äänikortista. Jos ääni klippaa sisääntullessaan, niin se on siinä. Softa ei sitä saa tekemättömäksi.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
kiiski
13.03.2014 10:14:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Mutta softan mittareita katsoessa (jos tässä tarkoitetaan DAW:n mittareita, eikä mahd. äänikortin softapaneelia) pitää muistaa, että softalla ei ole mitään vaikutusta äänitystasoon, vaan sen sinä säädät vain ja ainoastaan äänikortista. Jos ääni klippaa sisääntullessaan, niin se on siinä. Softa ei sitä saa tekemättömäksi.
 
Juu, enemmän tuolla kai viitattiin siihen ettei soundcheckissä kiekuessaan tarvitse vilkuilla silmäkulmallaan vilahtaako clippivalo. Vaan sen sijaan äänittää rohkeasti testipätkän ja kuuntelee/katsoo menikö särölle.
 
Itse en ostaisi mitään automaattisella gainilla varustettua laitetta. Muutaman testikerran jälkeen kyllä huomaa minne nurkille sen gaini kannattaa eri tilanteissa säätää. Ja tosiaan mielummin liian hiljaiselle jos äänität 24-bittisenä.
 
mhelin
13.03.2014 13:30:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos olisi sellainen automaattinen äänitystason säätö joka tekisi homman samoin kuin ihmisäänittäjä niin se olisi hyvinkin hyödyllinen toiminto. Se olisi kuitenkin varmaan algoritmiltaan erilainen kuin reportteritallentimien AGC (automatic gain control). Esim. se toimisi vain tietyn kalibrointijakson ajan mikkiin huudellessa / kitaraa soitettaessa ja pitäisi tämän tason maailman tappiin asti, tai kun halutaan tehdä uusi kalibrointi.
 
mhelin
13.03.2014 13:32:32 (muokattu 13.03.2014 14:28:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Analog Compression & Limiting
The UA-25EX features a newly-developed analog compressor with variable attack times and threshold control for smooth capture of vocals or dynamic instruments. The accompanying limiter prevents input clipping from occurring so youll never lose those perfect takes."
 
Taitaa mennä kuitenkin otto pieleen jos limitteri klippaa koko ajan...
 
Edit: Tuo oli jostain vanhemmasta mallista, mutta Quad Capturessa on tosiaan vähän erikoisempi ratkaisu käytössä.
 
http://www.rolandus.com/products/details/1166/498
 
"One-click AUTO-SENS function intelligently sets optimal input levels for the preamps"
 
"One-Click AUTO-SENS
 
Never before has it been faster or easier to set perfect input levelssimply activate the AUTO-SENS feature with the push of a button, play your connected instruments, and QUAD-CAPTURE automatically sets the ideal recording level for each input. Whether youre a beginner or a professional, AUTO-SENS is great for quick, fail-safe recordings, saving you setup time and letting you focus on where it starts... the performance."
 
Tuohan on mainio fiitseri ja toimii varmaan riittävän hyvin, eli kyllä tuota kannattaa ainakin kokeilla. Tompalta vaan tilaukseen, ja jos ei toimi niin palautukseen. AUTO-SENS näyttää tekevän tasonsäädön vain kun se on aktivoitu, muulloin tasonsäätö pysyy samana eikä mitään pumppausta tapahdu kuten noissa kompressori/limitteri/leveller tyyppisissä ratkaisuissa.
 
mhelin
13.03.2014 13:37:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi sellainen käytäntö mahdollinen että Trubadurix monitoroisi omaa lauluaan ja soittoaan äänitysketjun läpi? Monissa interfacesissahan on "zero latency monitoring" (ZLM) ominaisuus joka miksaa A/D muuntimilta tulevan signaalin suoraan D/A muuntimille PC:ltä tulevan tavaran lisäksi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «