Aihe: "Hammond" soundia Kurzweil Pc3 ja Boss Rt-20 | 1 |
---|
|
Tsau. Omistan Kurzweilin Pc3 kiipparin ja siinähän on tuo KB3 urkusoundi osio, joka varmaankin on joillekin tuttu juttu. Innostuin tässä testailemaan soundeja ajamalla urkusoundin Bossin Rt-20 lesliemallinnus pedaalin läpi, ja sehän mielestäni teki soundeista jollain tavalla ryhdikkäämmän. Kyseisessä tapauksessa soundeissa oli samaan aikaan päällä PC3:n sisäinen Leslie-efekti sekä tuo Rt-20. Kokeilin pudotella PC3:n omia efektejä yksi kerrallaan, ja ikävä kyllä soundista katosi vähän liikaakin. Eli sitten kuitenkaan tuo Rt-20 ei tunnu yksin tekevän autuaaksi. Kysyisin viisaammilta että miten tuo signaaliketju yleensä menee noissa oikeissa hammondeissa? Lesliekaappihan on se viimeinen, mutta mites esim. kaiku? Ajetaanko kaiku Leslien ohi johonkin toiseen kaappiin vai meneekö sekin leslien läpi? Eikös jossain Hammondeissa ole jousikaiku kiinteänä ja joissain ei. Onko signaaliketju mono vai stereo? Missäs kohtaa se Hammond soundi vedetään tarvittaessa särölle? Jossain urkujen sisuksissa vai vasta Lesliessä? Kurzweilissahan on outputteja useampi joten signaaliahan saisi reititeltyä mikserille useampaan kanavaan, mutta laiskana lusmuna en jaksaisi kaikkea testailla jos vaan joku osaa vinkata vähän oikealle polulle. Ja tiedän, Näillä eväillähän ei sitä täysin identtistä B3- soundia väsätä, mutta toivottavasti ainakin jotain rouheampaa kuin pelkkä Pc3 omilla efekteillään. Kiitos ja Anteeks :) | Sir Henry 27.02.2014 22:37:43 (muokattu 27.02.2014 22:41:01) | |
|
Tyhmänä rohkenen tuoda jotakin elävästä soitosta tähän osastoon. Veljeljäni oli ja on Hammond ja Lesli, samassa bändissä vedettiin 1970-luvulla kunnes toinen tuli järkiinsä ja toinen jäi bassollamusiikkiduunariksi. Veljellä Hammondin jälkeen oli Dynacordin nauhakaiku/reverb, ja sen jälkeen ääni meni muistojeni mukaan Leslille. Saundi oli melko kansainvälinen siihen aikaan, Dynacordilla sai vielä ohjattua saundia mukavasti särölle. Aikoinaan pyöritin kellariäänityspajaa ennenkuin terveys petti, ja mitä ymmärsin ammattilaisilta saamaani tietoon, niin tämä leslie-efekti viimeisenä, kun muut efektit, kaiut, särkiät ja muut on mukana. Toisaalta, kokeiltiin ja äänitettiin lesliesaundia ensin (säröllä ja vaikka millä matolaatikolla) ja sitten osasto stereodelay tai reverbeen; kuulosti komialta. Henk.koht. mielipide on se, että nämä efektoinit ja niiden järjestys on viimekädessä ketsuppi-sinappiosastoa eli makuasioita. Jos joku muuta väittää, epäilen toki ensimmäisenä omaa sinappiani. | |
Muuten missä järjestyksessä vaan, mutta itte tykkään ainakin jos volapedaali on ennen jonkinlaista säröä tuli se sitten mistä vaan. Jos kaiku on ennen leslietä, sillä saa halutessaan ikäänkuin vatkattua kaikua, mutta jos siihen haluaa jotain oikean tilan kuuloista luoda, voi viimeisenä olla oma kaikunsa. | |
Oikeissa Hammondeissa on (joissakin malleissa) jousikaiku sisäänrakennettuna, jolloin aitoa mallintava signaalitie olisi generaattori -> chorus/vibrato -> jousikaiku -> volume-pedaali -> leslien vahvistin, eli särö -> leslie -> huoneen akustiikka, eli esim. huonekaiku. Monona tietenkin leslieen saakka, esim. B-3 on tuotu markkinoille ennen ensimmäisiä stereoäänilevyjä! :D Sir Henry: Henk.koht. mielipide on se, että nämä efektoinit ja niiden järjestys on viimekädessä ketsuppi-sinappiosastoa eli makuasioita. Jos joku muuta väittää, epäilen toki ensimmäisenä omaa sinappiani. Ooh, viisauden sanoja -- harvinaista täällä m.netissä! "Oman sinapin epäileminen" toi valoa minun maanantaiaamuuni. *kumarrus* | |
Ei liity aiheeseen kuin etäisesti, mutta laittelin eilen Small Stone phaserin etuasteen ja Ventilaattorin väliin. Tuli aika muikea soundi! "I listened hard but could not see" - YES, And You and I | |
No niin. Ehdinpä tuossa iltana muutamana taas perehtyä asiaan. Eli testailin laittaa ketjuun Line6 delay modeler pedaalin kaiun korvikkeeksi. Kokeilin sekä ennen että jälkeen Rt-20:n. En oikein saanut hommaa toimimaan. Seuraavaksi syötin urkusoundin main outtien kautta Rt-20 ja rinnalla aux-outputista monona Tc.Electronicsin M350 multiefektiin, jossa on olemassa Spring reverb Presetti. Tuota Jousikaiku presettiä en Kurzweilista edes löytänyt. Näin rinnan kytkettynä kaiku kuulostaa paremmalta kuin sarjassa. Ensin tuo Rt-20 Leslie tuntui jotenkin Tosi muhjulta. Olen ollut siinä käsityksessä että oikean Leslien läpi kulkeva signaali olisi ns. all wet, eli uruista tuleva soundi menee kokonaisuudessaan Leslien läpi. Siksipä minullakin oli RT-20 pelkkä wet-potikka auki, eikä muuta. No avasinpa sitten myös Kuivaa signaalia sekaan, niin alkoi kuulostaa paremmalta. Rt-20 säröstä en oikein pidä, minusta se on jotenkin liian tumma. Kurzweilin modwheel-pyörällä saa soundiin säröä. Siitä mulla ei ole aavistustakaan mistä se tulee koska Kurzweilin efekteissä ei ole muita kuin Chorus/vibrato presetti päällä. Mistään en ole KB3-modessa löytänyt mitään säröön viittaavaa asetusta.. no siellä kuitenkin on :) Eli nyt ketju on siis seuraava: KB3 mode, jossa perusasetukset urkusoundiin(chorus/vibrato, percussion, säröä tarvittaessa- stereona ulos Rt-20- mikserin kanaviin. Rinnalla monona urkusoundi kuivana ulos-Tc Electronic M350 spring reverb- mikserin kanavaan. Netissä näytti jotkut urkumiehet mainostavan tällaista kaikupedaalia http://www.tcelectronic.com/nr-1-nova-reverb/ Ja tuosta nimenomaan tuota Springreverbiä. | |
Kertokaahan mistä löytyy hyviä urkureita... Tavoittaakohan tuo wanted-osasto kuinka paljon otollisia soittajia... http://muusikoiden.net/wanted/nayta.php?id=118570 | |
arauramo: Oikeissa Hammondeissa on (joissakin malleissa) jousikaiku sisäänrakennettuna, jolloin aitoa mallintava signaalitie olisi generaattori -> chorus/vibrato -> jousikaiku -> volume-pedaali -> leslien vahvistin, eli särö -> leslie -> huoneen akustiikka, eli esim. huonekaiku. Monona tietenkin leslieen saakka, esim. B-3 on tuotu markkinoille ennen ensimmäisiä stereoäänilevyjä! :D
Ooh, viisauden sanoja -- harvinaista täällä m.netissä! "Oman sinapin epäileminen" toi valoa minun maanantaiaamuuni. *kumarrus* Kiitän näin myöhästyneenä aurauramoa kehuista, harvinaista herkkua näinä aikoina, vanhan pierun sydäntä lämmittää. Kehukaa ja kiittäkää toisianne, ei maksa mitään ja elo ympärillä tulee heti mukavemmaksi; aloittakaa kokeilu vaikka varovasti vaimosta, lapsista, työkavereista, sakottavasta poliisista.... Asian vierestä, itsellä 90-luvun alusta uutena ollut M 1 Ex lähti, tein sen kanssa töitä helmikuussa urakalla, että sain napit toimimaan, purin pirusti ja pelkäsin maallikkona rikkovani koneen. Kolme kertaa piti aloittaa alusta, kun numeronapit muljahti pois paikoiltaan kootessa. Koneesta tuli helkutin hyvä, urkukortin kun löi sisään niin saundit oli melko rapeat. Nyt voisin ostaa nappivikaisen ja korjata, olisi praktiikkaa, kyseisen laitteen muistipatterin vaihto on myös oma tarinansa, ei vallan mahdoton projekti mutta muutama pointti otettava huomioon, vinkkejä saa multa, ilmaiseksi. Eilen isä sen pojalleen haki, meni halvalla mutta toivon, että ok hemmolle, eihän ole järkeä säilytellä peliä, jos nyt 2000-luvulla vaimo on pari kertaa joululauluja soitellut ja studionpito kuuluu historiaan. Veljellä on muuten Hammond, Dynacord kaiku ja Hammondin lesli, saa nähdä koska myy. Mulla nousee pöydälle tänään MiniMoog, muutama nappi heräteltävä henkiin ja yksi kosketin vouvaa, onneksi oskilaattorit on ok. Kun saan pelaan, lihoiksi ja autokauppaan (no tietysti Vehoon, MB, heh) | |
arauramo: Oikeissa Hammondeissa on (joissakin malleissa) jousikaiku sisäänrakennettuna, jolloin aitoa mallintava signaalitie olisi generaattori -> chorus/vibrato -> jousikaiku -> volume-pedaali -> leslien vahvistin, eli särö -> leslie -> huoneen akustiikka, eli esim. huonekaiku. Monona tietenkin leslieen saakka, esim. B-3 on tuotu markkinoille ennen ensimmäisiä stereoäänilevyjä! :D arauramo Aivan, tässä järjestyksessä. Pitää myös muistaa, että ekat kaksinopeuksiset lepat tulivat markkinoille joskus vuonna 62 - 63. Ennen sitä (ja sen jälkeenkin) on Hammondit usein äänitetty yhdestä pisteestä, eli melkein monona (tai monona, jos on mono-äänitys). Ja monissa studioissa oli kauan vielä kauan käytössä yksinopeuksiset lepat. Perinteinen (Lue: Jimmy Smithin soundi ennen noin -64) perustuu staattisen ja nopean lepa-nopeuden soundeihin, ja vaihtoihin näiden välillä. Hammondihan kuulostaa varsin hyvältä myös ilman pyörintää (maku-asia, tämäkin, luonnollisesti). Jossain vanhassa 122-lepan käyttö-ohjeissa sanotaankin, ettei se hidas nopeus pilaa soundia, koska efekti on niin hienovarainen. En edelleenkään käytä hymiöitä. Iloisesti Hammondilla. Mollissa ja duurissa, mutta eniten siitä välistä. | |
pooki: No niin. Ehdinpä tuossa iltana muutamana taas perehtyä asiaan. Kurzweilin modwheel-pyörällä saa soundiin säröä. Siitä mulla ei ole aavistustakaan mistä se tulee koska Kurzweilin efekteissä ei ole muita kuin Chorus/vibrato presetti päällä. Mistään en ole KB3-modessa löytänyt mitään säröön viittaavaa asetusta.. no siellä kuitenkin on :) KB3-Moden särö on hyvänkuuloinen ja sen variaatioita ja sävyä, määrää ym saat säädettyä leslie-effektin alasivuilta. Chorus-vibrato ym on automaattisesti säädettävissä KB3-modessa muutenkin. Uusimmat käyttikset kannattaa myös päivittää, jos ovat kovin vanhoja. Niiden myötä on leslieen ym tullut vuosien saatossa useita parannuksia. | |
Ehkä legendaarisimman Leslie mallista 122 on myös 122RV malli, jossa on erillinen vahvistin ja oma paikallaan pysyvä kaiutin elementti kaiulle. 147 lepasta on myös RV ja parista muusta. Nykyään tosin tuntuu, että kaiku puoli on järestään purettu pois. "Funkin up tonight!" | |
holmjan: Perinteinen (Lue: Jimmy Smithin soundi ennen noin -64) perustuu staattisen ja nopean lepa-nopeuden soundeihin, ja vaihtoihin näiden välillä. Hammondihan kuulostaa varsin hyvältä myös ilman pyörintää (maku-asia, tämäkin, luonnollisesti). Jos lepan pysäyttää jostain vauhdista paikalleen, pysähtyykö tötterö johonkin tiettyyn asentoon vai jotenkin ihan satunnaisesti? Tällähän olisi merkitystä ainakin mikityksen kannalta. | JPQ 25.05.2014 23:28:52 | |
|
luppa: Jos lepan pysäyttää jostain vauhdista paikalleen, pysähtyykö tötterö johonkin tiettyyn asentoon vai jotenkin ihan satunnaisesti? Tällähän olisi merkitystä ainakin mikityksen kannalta. jotenkin uskon että vapaasti en tiedä sitten ihan mutulla ei lainkaan tiedolla. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. | |
luppa: Jos lepan pysäyttää jostain vauhdista paikalleen, pysähtyykö tötterö johonkin tiettyyn asentoon vai jotenkin ihan satunnaisesti? Tällähän olisi merkitystä ainakin mikityksen kannalta. Täysin satunnaisesti. Kyllä, sillä on merkitystä mikityksen kannalta... | |
luppa: Jos lepan pysäyttää jostain vauhdista paikalleen, pysähtyykö tötterö johonkin tiettyyn asentoon vai jotenkin ihan satunnaisesti? Tällähän olisi merkitystä ainakin mikityksen kannalta. Random, niin kuin täällä jo kerrottiin. Kuitenkin, minulla on se käsitys että joissain uusissa lepoissa pillin saa pysähtymään optimaaliseen positioon. Lienee myös säädettävissä joidenkin kloonien digi-jäljennöksissä. En muuten käytä hymiöitä. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|