Hanatarashi 10.03.2014 00:57:53 | |
---|
hallu: Sellaiseen smootieen jazzailuun se sopii hyvin tai vähän valkoisempaan bluesiin. Sitten efektinä käyttäen sillä voi tehdä vaikka millaista taidetta, mutta rokissa se sipaisee ne pallit roskikseen eikä se oikein käy. Vaikka varsinaista kokemusta mulla ei ole jazzin soitosta, kuuntelusta vähän(john zorn ja pari muuta). Mun mielestä tuo bossi värittää soundia liikaa, mutta voi johtua myös siitä et siinä on himpun liikaa säätövaraa, eli metsään on helppo mennä. Monethan suosii tuota MXR:än dynacompia. Ja itse asiassa monella bändillä jotka soittaa vähän erikoisempaa musaa (kokeellista, psykedeelistä doomia jne), toi dynacomp näyttää löytyvän laudasta. Mutta olen melkein satavarma et ne on yleensä modattu. Bossin cs-3:n saa kuulemma modattua pikkurahalla erittäin hyväksi. Mut tosiaan jos kompressori kiinnostaa, se kannattaa hankkia vaikka edes sen takia et tajuu miten se toimii. Ei ole ihan helpoimpia "efektejä" edes paperilla, luonnossa vielä monimutkaisempi. Ainakin kitaralla. |
Jucciz 10.03.2014 01:14:47 | |
---|
Aika harva jazz-kitaristi kyllä käyttää kompuraa, tai juuri mitään muitakaan efektejä. Mun havaintojen mukaan kompura viihtyy kaikista eniten rautalanka-, funk- ja kantrikitaristien pedaalikatraassa. Toki sielläkään ei oo pakko käyttää. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Hanatarashi 10.03.2014 03:15:33 | |
---|
hallu: En minäkään sitä kyllä oikein karskiin rockiin käyttäisi. Jossakin heviliidissä kompuralla voi sitä sustainia jatkaa tai yleensäkin säröä tiukentaa, mutta sen taipumus silotella rosoja ei oikein rokkihommissa käy. Kyse ei ole rockista missään muodossa vaan lähinnä ärsyttävästä melusta. Butthole surferes(80-luku), Devo, Boredoms, VO - white light/white heat, kasari sonic youth jne.. (onhan näitä monia) Kompressori ei voi auttaa. |
Testasin vielä eilen myymääni Retro-Sonicin kompuraa ja jotenkin ironista, että nyt vasta tajusin, mikä kompuran funktio on ja mitä se oikeasti tekee soundille. Ja onhan tuo jollain tapaa pirun hyvän kuuloinen, joten iskihän siinä välitön katumus myynnistä. Mutta menköön, myyty, mikä myyty. Eipä tuolla silti oikeaa käyttöä ole. Kaappiin se taas olisi jäänyt, sillä nyt pyrin pitämään laudan mahdollisimman kompaktina. Parempi vaan, että lähtee. Ja toisaalta, jotenkin tuntuu, että ehkä tuo kompura-funk-soundi sopii paremmin 80-luvun funkkiin tai kantriin, itse pidän enemmän 70-luvun meiningistä ja siihen sopii mielestäni clean booster paremmin. Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Laulava Kylätohtori 10.03.2014 08:55:54 | |
---|
ReBeat: Mielestäni noi on täysin kujalla olevia väittämiä. Efektin avulla voi joskus luoda sellaista soundia, että sen soundin myötäisesti kaivaa itsestään sellaista soittoa, jota ei olisi muuten tullut missään tapauksessa tehneeksi. Ja syntyy jotain itselle uutta, hyvää. Tossa tilanteessa on mielestäni ihan turhaa keksiä itselle jotain kurinpitosääntöjä että jos ei kuivana kuulosta hyvältä niin ei ole hyvä musiikki. No silloinhan efekti tuo lisäarvoa, jolloin sen käyttö on mielestäni täysin perusteltua. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin. Ei tässä mitään sääntöjä olla kehittelemässä, vaan pointti oli juuri siinä, että pitää olla joku oikea peruste sen efektin käytölle. Jos wahia alkaa polkemaan vain siksi, että ideat on loppu, eikä muutakaan keksi ja toivoo sen soiton kuulostavan paremmalta vain, koska siinä on wah, niin silloin ollaan metsässä. jne. jne... Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Myrkky Nuoli 10.03.2014 08:58:01 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Jos wahia alkaa polkemaan vain siksi, että ideat on loppu Story of my life.. Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä. |
johanssen 10.03.2014 09:19:54 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Jos wahia alkaa polkemaan vain siksi, että jne... Pari kertaa on wahi ollu käytössä, mutta ei se vaan oo ollu mun juttu. Mitään uutta ei löytyny ja se vähä vanhakin tuntui kadonneen... mutta MP:n Forest Green Compressor toi joihinkin cleani juttuihin kaivattua henkeä ja sopivaa särmää. Etenkin sustain tila on mulle mieleinen. asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat... |
LesPaul70 10.03.2014 09:32:47 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Jos wahia alkaa polkemaan vain siksi, että ideat on loppu Myrkky Nuoli: Story of my life.. Kirk, is that really you posting here? |
Myrkky Nuoli 10.03.2014 11:39:21 (muokattu 10.03.2014 11:39:31) | |
---|
LesPaul70: Kirk, is that really you posting here? Mulla on vähemmän ideoita ja taitoa, mutta enemmän tyylitajua! Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä. |
Laulava Kylätohtori 10.03.2014 11:42:54 | |
---|
Myrkky Nuoli: Mulla on vähemmän ideoita ja taitoa, mutta enemmän tyylitajua! Minusta tyylitaju on juuri "Se" juttu efektien kanssa. Kuten kaikessa muussakin soittamisessa. Jos tyylitaju puuttuu, ei voi onnistua. Itse poljen wahia miten sattuu, joten nämä ohjeistukseni ja isälliset neuvoni eivät koske minua. Munhan pitäisi myydä kaikki pois ja alkaa puutarhuriksi, jos noudattaisin omia neuvojani... Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Jucciz 10.03.2014 11:53:06 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Munhan pitäisi myydä kaikki pois ja alkaa puutarhuriksi, jos noudattaisin omia neuvojani... Laulava puutarhuri? Puutohtori? Joku muu, mikä? Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Myrkky Nuoli 10.03.2014 11:53:24 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Minusta tyylitaju on juuri "Se" juttu efektien kanssa. Kuten kaikessa muussakin soittamisessa. Jos tyylitaju puuttuu, ei voi onnistua. Itse poljen wahia miten sattuu, joten nämä ohjeistukseni ja isälliset neuvoni eivät koske minua. Munhan pitäisi myydä kaikki pois ja alkaa puutarhuriksi, jos noudattaisin omia neuvojani... Tämä on tosi. Mulla on WAHiin semmoinen lähestymistapa, että sen pitää olla täysin lapasessa sen sweepin, joten joudun myös vemputtamaan niiden asetusten kanssa aika tuskasesti jos vaihan jotain olennaista signaaliketjussa. Kuulen päässä ne jutut mitä haluan tehä jo ennen ku lyön WAHin päälle ja teen myös semmosia riffejä missä on joku black sabath mossotusriffi, jossa on lopussa aina joku 2sec pituinen WAH-kitaralicki, ja silleen. Toki sit on erikseen ne kaaoshommat, joissa mennään miten sattuu, mutta pääasiassa näin. Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä. |
Hanatarashi 11.03.2014 03:37:36 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Testasin vielä eilen myymääni Retro-Sonicin kompuraa ja jotenkin ironista, että nyt vasta tajusin, mikä kompuran funktio on ja mitä se oikeasti tekee soundille. Ja onhan tuo jollain tapaa pirun hyvän kuuloinen, joten iskihän siinä välitön katumus myynnistä. Toivottavasti en vaikuttanut sinun myymis päätökseen ja saanut sua pahoille teille?? :-P Ei kompuralla tee v*ttuakaan. Opetelkaa pojat soittamaan, paskankin kuulonen soittaminen kuulostaa musta joskus taivaalliselta jos se on tehty tarkoituksella. tosin tuossa ei edes kompura olis auttanut ja kaiken lisäks tuossa varmaan on just kompuraa käytössä. Ja klassikkolevy. http://www.youtube.com/watch?v=JxaGx2t2VBM epäilijöille toinen biisi : http://www.youtube.com/watch?v=lcAtLN_pbho |
Myrkky Nuoli 11.03.2014 09:46:47 | |
---|
Flipper on kyllä kova Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä. |
Jucciz 11.03.2014 10:01:55 | |
---|
Hanatarashi: Ei kompuralla tee v*ttuakaan. Opetelkaa pojat soittamaan Niinpä. Samoin säröllä, wahilla tai vaikkapa phaserilla ei tee. Samat perusteet. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Sarko 11.03.2014 10:03:42 | |
---|
Flipper, munan kova bändi. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
Myrkky Nuoli 11.03.2014 10:07:16 (muokattu 11.03.2014 10:07:27) | |
---|
Jucciz: Niinpä. Samoin säröllä, wahilla tai vaikkapa phaserilla ei tee. Samat perusteet. Ei teekään. Teeskentelyä ja tekosyitä ovat nuo kaikki. Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä. |
Sarko 11.03.2014 10:16:01 | |
---|
Kaikki muu on turhaa paitsi autowah ja bit crusher. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
hallu 11.03.2014 10:36:05 | |
---|
Myrkky Nuoli: Ei teekään. Teeskentelyä ja tekosyitä ovat nuo kaikki. Soittaminenkin on vain sijaistoimintaa seksille;-) Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden |
Myrkky Nuoli 11.03.2014 12:13:04 | |
---|
hallu: Soittaminenkin on vain sijaistoimintaa seksille;-) Sulla meni nyt väärin päin nuo, mutta muuten hyvä Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä. |