Epämuusikko 29.01.2014 10:33:48 | |
---|
Arkistojen kätköistä löysin selkokielisen ja vedettävissä olevan Ari Hoenigin soolotranskription levyn The Painter kappaleesta I mean You. Nyt sitä treenattuani ja levyltä kuunneltuani kyseessä oli soolon puolikas. Toiseen puolikkaaseen ei ole asiaa. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
kantri-jyri 01.02.2014 03:13:29 | |
---|
Rumpujen soittoa takana hajanaisesti vuosikaudet, nyt puolisen vuotta oman setin avulla reenaillu (soitellu) kaikenlaista ja yks asia mikä kismittää, on tää komppi tai sen tapaiset jotka löytyy mm. kickstart my heartista ja chisun kriisit -biiseistä. Kun ei vaan ota sujuakseen, vaikka miten ottaa aikaa ja yrittää. Miten tätä kannattaa reenata? Auttakaa nyt huonoa saatana. http://www.youtube.com/watch?v=HdsEOwZh72A |
marktark 01.02.2014 12:44:16 (muokattu 01.02.2014 12:59:25) | |
---|
prophecy: Rumpujen soittoa takana hajanaisesti vuosikaudet, nyt puolisen vuotta oman setin avulla reenaillu (soitellu) kaikenlaista ja yks asia mikä kismittää, on tää komppi tai sen tapaiset jotka löytyy mm. kickstart my heartista ja chisun kriisit -biiseistä. Kun ei vaan ota sujuakseen, vaikka miten ottaa aikaa ja yrittää. Miten tätä kannattaa reenata? Auttakaa nyt huonoa saatana. http://www.youtube.com/watch?v=HdsEOwZh72A Ymmärtääkseni tossa on sellainen lievä shuffle-meininki, muutenhan ajetaan junalla vuorokäsin 16-osia. Haasteellista mielestäni kyllä. Allekirjoittaneellakin olisi paljon työtä saadakseen handuun esim. sellaiset hitaat "shuffle-popit", s.o. slow- ja mediumtempoiset rallit, joissa soitetaan itse komppia ikäänkuin suoran kuuloisesti, mutta fillit vedetään pisteellisesti shufflella, jolloin tulee vähän (jostain kumman syystä) semmoinen vintake-olo. En tiedä, mitä juttuja sulla on jo hanskassa, mutta tota Kriisiä lähtisin sillä suoralla junakompilla (16-osia vuorokäsillä, aksentit 2:lle ja 4:lle oikealla jos oikeakätinen, bassari 1&3:lle) että sen saa toimimaan rennosti. Shuffle (se "ränttätänttä") kannattaa aloittaa hitaasti, että sen idean saa selkärankaan; vaikka ensin vain toisella kädellä, sitten sillä heikommalla(mulla vasen), koska tossahan se "pomppiva" shufflefiilis tehdään vasurilla. Varsinainen vuorokäsishuffle on silleen haasteellinen, että siinähän oikea käsi soittaa suoraa 8-osaa ja vasen siihen väliin tehden yhtälöstä 16-osaisen, mutta soittaen oman juttunsa PISTEELLISESTI, shufflena. Tähän saattais löytyä jokin muukin käsijärjestys, edistyneimmille. Vähän samalla idealla kuin jotkut soittaa 16-junakompin tuplaiskuilla(rrLl rrLl rrLl rrLl, jossa L=aksentti). Tä ? Play that song, not the instrument. |
statistiÖ 02.02.2014 21:36:23 | |
---|
Kaiken hallinta: time-feel varsinkin mielenkiintoinen, neljä raajaa ja viisi soitinta -yhteistoiminta, saundit. Kestävyys: munmielestä fyysisesti koko homman ydin, toki motoriikkakin. Kokonaisuus, muistaminen, hahmottaminen. Hyvän treenipohjan näihin antaa Syncopation. Alkuverryttelynä joku komppi. Loppuverryttelynä improvisoin perus-kakkosnelosella. Käsittämättömän upea all-you-need-komppi ja aina paranee, kun saa sen ikään kuin junnaamaan paikallaan. Tuli vaan mammalle vimma tästä tomifilleihin. Ehkä se menee ohi, kun ei ole tomejakaan siihen. ¤ RLRR LRLR RLRR LRLR ¤ Jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ Egg in my drums ¤ |
Vallu-Veke 08.02.2014 14:41:32 | |
---|
Tilasin kalvoja ja ne ei tulleetkaan vielä perjantaiksi. Ehdin poistaa tomareista vanhat kalvot jo edellisenä iltana ja ajattelin viritellä niitä tänä viikonlopuna. Viritelläänpä sitten, kun tulevat. Soittelinkin äsken bassari, virveli, ride, hihat ja rässi systeemillä, kun se oli siinä valmiina pystyssä. Oikein mukavaa vaihtelua ja taitaa tomarit jäädä syrjään pieneksi aikaa, vaikka kalvot tuleekin. Sähellän näköjään vähemmän, mitä pienempi setti ja homma tuntuu välillä, jopa groovaavan. Luontevammin keskittyy oleelliseen. 5/8 ja 7/8 komppeja vetelin menemään, kun ne on ollut suosikkeja viimeaikoina. Myös hieman sellaista drum&bass vai mitä se on, jotta bassarijalka hermottuisi ja niitä on mukava rummutella yksin. Motivaatio treenaamiseen vähintään 110%. |
marktark 10.02.2014 13:36:54 | |
---|
Vallu-Veke: Soittelinkin äsken bassari, virveli, ride, hihat ja rässi systeemillä, kun se oli siinä valmiina pystyssä. Oikein mukavaa vaihtelua ja taitaa tomarit jäädä syrjään pieneksi aikaa, vaikka kalvot tuleekin. Sähellän näköjään vähemmän, mitä pienempi setti ja homma tuntuu välillä, jopa groovaavan. Luontevammin keskittyy oleelliseen. Suositellaan & myönnetään, auttaa täälläkin, kun ei ole tilaisuutta liikoihin kiusauksiin. Vielä kun pistää 1-2 peltiä syrjään, niin johan alkaa mielikuvituskin pelaamaan. Play that song, not the instrument. |
statistiÖ 09.03.2014 17:41:30 | |
---|
Nyt kun on komppiosasto perustasolla selviö, miten-miksi-millätavalla. Voi siirtyä filleihin. Syncopation on IHQ, marssia ja swingiä. Tai svengiä; yritän olla soittamisen sijaan on-time. Tuli vastaan, hain, taannoin sattumalta yhden kappaleen nuotit. Viikkoja olen loukuttanut pelkkiä komppeja siitä läpi. Hämmästyttävän paljon tekemistä yhteen piisiin. Mutta parasta antia, että pääsee tavallaan tonkimaan toisen rumpalin päähän. Miten se on kaiken toteuttanut, mitä mulle ei tule mieleen, miltä kappaleen rakennuspalikat oikeasti kuulostaa. Suosittelen hyviä nuotteja. Ihan pätevää on toki korvakuulolta soitto, jos sen osaa. Sitä ei vaan näe, eikä ehkä ponjaa variaatioita niin paljon kuin kuvaa työstämällä. Mutta filleihin niin. Vahingossa loukutin väärää riviä nuoteista. Tulikin rivin päässä koko tahdin filli vastaan. No enhän minä.. Paitsi kun hetken katselin, sovitin osan aika-arvoja armeliaammiksi 32o. -> 16o. Nuotti kerrallaan kopsutin eteenpäin. Sehän kuulostikin lopulta melkein ihan kivalta ja filliltä. Loukutan sitä nyt seuraavat pari viikkoa 0-30 min päivässä isku kerrallaan, tahti kerrallaan ja sitten tahteja putkeen. Osaan ainakin yhden kokonaisen fillin todennäköisesti lopun elämääni. ¤ RLRR LRLR RLRR LRLR ¤ Jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ "Ja kuvittelin että mulla oli bändi Kun rämpytin lampun jousia" ¤ |
jazzmies 09.03.2014 17:51:54 | |
---|
Kansainvälistä musiikkibisnestä oman projektin taholta. "Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä." |
sahkuifk 09.03.2014 17:59:29 | |
---|
jazzmies: Kansainvälistä musiikkibisnestä oman projektin taholta. Sielunsa myyminen on olennainen osa tätä? Tsemppiä koitoksiin, eväät on ainakin tukevat, juuri kuuntelin pätkän. Silloin pitää puskee kun reikä on ruskee. |
jazzmies 09.03.2014 18:07:15 | |
---|
sahkuifk: Sielunsa myyminen on olennainen osa tätä? Tsemppiä koitoksiin, eväät on ainakin tukevat, juuri kuuntelin pätkän. Kiitos! Olen joutunut hieman hillitsemään kieltämättä sosiaalisen median videotuotantoa, kun kaikkea ei ehdi eikä ne liioin tue tätä projektia. Myin myös MCA-setin markkinointia rahoittaneekseni. Soittimet ovat kelpo sijoitus saada raha käyttöön nopeasti. Jossakin kohtaa saan sitten kauniin Kiinassa valmistetun Absolute Hybrid Maple -setin tilalle. "Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä." |
Itse kotona aina padiin naputtelen, single paradiddleä, Flam paradiddleä, double paradiddleä, Basic flamia, Single stroke roll, Double stroke roll, Five stroke roll, seven stroke roll. Ja basarille heel toe juttuja sillon tällöin. Ja kun reenikselle pääsee niin lämmittelyyn näitä kaikkia edellämainittuja soittelen. Ja ainiin Buddy Richin kirjaa soittelen sillon kun siltä tuntuu :) |
Strumbali 10.03.2014 08:51:19 | |
---|
jazzmies: Kansainvälistä musiikkibisnestä oman projektin taholta. Viikonloppuna kuuntelin Jamazen levyn kertaalleen ja mietin kyllä, että tuotannollisesti ja toteutuksellisesti ihan kansainvälistä tasoa. Musiikki noin itsessään ei ehkä ole ihan sitä tavanomaisinta. Varmaankin jonkun jakelijasopparin vaatii...? Onnea matkaan! Olen joo rumpujakin treenannut. Laittanut videollekin, niin pappa muistaa mitä on treenannut. :) Mä en sanonu, että sä sanoit! |
jarome 10.03.2014 09:05:16 | |
---|
Strumbali: Viikonloppuna kuuntelin Jamazen levyn kertaalleen ja mietin kyllä, että tuotannollisesti ja toteutuksellisesti ihan kansainvälistä tasoa. Musiikki noin itsessään ei ehkä ole ihan sitä tavanomaisinta. Varmaankin jonkun jakelijasopparin vaatii...? Onnea matkaan! Olen joo rumpujakin treenannut. Laittanut videollekin, niin pappa muistaa mitä on treenannut. :) Videota vain näkyville! :) Pääasia, että on hauskaa. Ja välillä oivaltaa. |
Strumbali 10.03.2014 09:16:46 | |
---|
jarome: Videota vain näkyville! :) Eilen meinasin laittaakin, mutta kyllästyin siinä vaiheessa kun ois pitänyt alkaa editoimaan videota. Eikä siinä nyt tuntunut olevan mitään maata mullistavaa. Täytyy kuvata vähän eri kulmista, niin näkee käsien liikeratoja. Kunpa saiskin sen kameran jotenkin suoraan yläpuolelle... treenaan siis treenien kuvaamista? :) Mä en sanonu, että sä sanoit! |
jarome 10.03.2014 10:47:01 | |
---|
Strumbali: Eilen meinasin laittaakin, mutta kyllästyin siinä vaiheessa kun ois pitänyt alkaa editoimaan videota. Eikä siinä nyt tuntunut olevan mitään maata mullistavaa. Täytyy kuvata vähän eri kulmista, niin näkee käsien liikeratoja. Kunpa saiskin sen kameran jotenkin suoraan yläpuolelle... treenaan siis treenien kuvaamista? :) Hehe joo. Ainahan sitä kameraa voi patostella vaikka millä konstilla sinne ylös kiinni jos ei ole asiaan kuuluvia tarpeita muuten. Sehän ei onneks linssin takaa kuvaa kuitenkaan =) Pääasia, että on hauskaa. Ja välillä oivaltaa. |
Duro 10.03.2014 12:09:27 (muokattu 10.03.2014 12:10:17) | |
---|
Uuden bändin biisejä. Ekoihin reeneihin opeteltavien biisien keskikesto jotain 7min/skibale ja niitä on viisi. Sit pitäis vielä joskus opetella nuo loputkin. Tyhmä punkkirumpali halvaantuu pian. Nyt vähän harmittaa ku ei osaa nuotintaa tai nuotteja lukea. Säästyis muistia. Ei mitään lisättävää rumpuskenelle. Persoonallisuus soittajana nolla. (c) jazzmies |
statistiÖ 24.04.2014 23:30:12 | |
---|
Aksentit, ridettäminen, synkopointi. Ja kaikkea muuta. Hurjaa, ensimmäiseen puoleentoistavuoteen mahtui alle viisi tuntia aksentteja, kun ei voinut mekastaa. Ilmankin selvisin ja ehtii tuota nytkin, näppärä yhdistää synkopointiin. Lyöntitekniikka paranee tai monipuolistuu, kun pitää miettiä, miten tämänkin toteutan. Jollain hämärällä tavalla lisää musikaalisuutta, jotain yhteistä linnunlauluun. Ainoa mitä en tajua, miten voi kuulostaa kaikki tahtivariaatiot erilaiselta, kun aksentti (tai mon.) vain siirretään paikasta toiseen ja soittaa kaikkea monta tahtia. Synkoopeissa samansorttinen juttu kuin aksenteissa, miten voi kuulostaa erilaiselta lyönti riippuen paikasta tahdissa. Olen ihmetellyt asiaa mm. jatsirumpaleista. Tämän reenaamisesta voi tehdä itselleen vaikeaa tai hirmu helppoa. Ridettämistä on tullut reenailtua ennenkin, mutta nyt on peltienpelti räpsyttää kasiosia tai ihan mitä vaan, mutta tuota tuonnenpana. Kivasti tutustuu samalla uuteen peltiin, tuo on mainio kaveri. Sama ilmiö kuin hh-jalan kanssa, kun kasiosat on "niin helppoa", vedetään samantien trioleina. Vähemmällä neuvottelulla kesyyntyy käsi nyt kuin jalka. Mikähän nuissa peltilöissä on, kun ne laukkaa ihan omaa timeä. ¤ RLRR LRLR RLRR LRLR ¤ Jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ "Ja kuvittelin että mulla oli bändi Kun rämpytin lampun jousia" ¤ |
Strumbali 25.04.2014 10:12:18 | |
---|
Keskittymistä. Viiteen biisiin pitäisi nauhoittaa demorummut viikonloppuna treenikämpällä. Kaikkia biisejä olen soittanut läpi bändin kanssa tämän vuoden puolella, mutta mitään "lopullisia" linjoja ei ole. Treeninauhoja olen kuunnellut ja tarkoitus on vain soittaa biisi kerrallaan klikki-syna-komppikitara taustojen päälle mahdollisimman tarkat rumpuosuudet. Se vaatii keskittymistä. Näitä ei ole tarkoitus korjailla. Mä en sanonu, että sä sanoit! |
statistiÖ 30.05.2014 16:54:56 | |
---|
Aikojen kuluessa olen kehittänyt itselleni väkivaltaisen treenaustavan, eli treenataan kaikkea samaan aikaan. Nyt paljastui ettei se enää näillä asiamäärillä olekaan treenaamista vaan sotkemista. Sitäkin kannattaa joskus tehdä, joutuu ajattelemaan ja keskittymään uudestaan. Palastelin asioita ja päädyin treenaamaan riden timeä ja off-piittiä virvelillä. Samalla loukuttaa automaatilla basaria ja hihattia. Varsinkin ykkösen toinen kasiosa on hukassa virvelillä. Aksentointia aina välillä myös. Käytännössä sotkeutumiseen päätyy, kun lisää settiin uuden soitintyypin. Koko paketti leviää, montako kertaa se pitää kasata. Vähänkin väsyneenä tuntuu, ettei hallitse aikaa ja enemmän väsyneenä ei mitään. Pellit tuntuu olevan kaikkein vaikeinta timettää vai eikö sitä vaan rumpuja muista enää. Ehkä se hämää kun ne soi kuin moneen kertaan, niin sitä ei kuule täsmällisesti ja tempo sitkeästi kertautuu. Ja rideä pitää opetalla soittamaan tietyllä tavalla täpäkästi, ettei se jää jalkoihin ja soi levottomasti. Ne imee kaiken voiman. Tietysti pitää vielä hamsteroida mielenkiintoisia ja vaikeita symbaaleja. Ihan naurattaa jo itsensä, kun päätyy helposti soitettavan pellin ääreen. Toisaalta vaikean kautta päätyy aina helppoon, helpon kautta saattaa päätyä mahdottomaan. Vaihtelu virkistää, olen aloitellut treenailemaan myös xxx bpm-tempoja peruskompeilla. Tuntuu yllättäen helpommalta soittaa kuin xx-tempoja. Aivot saa jättää narikkaan. Hyvältä kuulostaa, setti. Paitsi treeniksen suppeammat kesäaukioloajat, joka pakottaa takaisin virvelöintiin eli rudimentsiaa, Stickcontrollia.. ULKONA. Kesken ne jäikin. ¤ RLRR LRLR RLRR LRLR ¤ Jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ ranttatantta ¤ |
Speedy 31.05.2014 00:31:06 | |
---|
statistiÖ: Aikojen kuluessa... Täh? Kirjoitat kyllä suomea, mutta voisitko kirjoittaa saman suomeksi? Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse |