![]() 07.03.2014 14:12:19 | |
---|---|
Äh, laitoin nyt sen kompuran (Retro-Sonic) torille, kun en sillä ikinä mitään tee. Hyvä kompura ansaitsee päästä tositoimiin... Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. | |
![]() 08.03.2014 04:47:21 | |
LesPaul70: Kaikenkaikkiaan aika harvassa biisissä se kompura tulee polkaistua päälle, mutta niihin biiseihin, joihin se sopii, se sopiikin sitten tosi hyvin. Samaa mieltä. Ei välttämättä kannata hankkia sitä kompressoria heti, tokaksi tai kolmanneksi efektiksi jota testataan kun ekaa kertaa kokeilaan efektejä. Kompressoria tulisi mun mielestä käyttää viimeisenä oljenkortena ja ainoastaan jos se tukee biisin dynamiikkaa. | |
![]() 08.03.2014 08:48:43 | |
Hanatarashi: Samaa mieltä. Ei välttämättä kannata hankkia sitä kompressoria heti, tokaksi tai kolmanneksi efektiksi jota testataan kun ekaa kertaa kokeilaan efektejä. Kompressoria tulisi mun mielestä käyttää viimeisenä oljenkortena ja ainoastaan jos se tukee biisin dynamiikkaa. Mun mielestä tuo "viimeisenäoljenkortena" sopii kaikkiin efekteihin, koska en itse tykkää laittaa signaaliketjuuni yhtään mitään ja kaikella signaaliketjussa on oltava tarkoituksensa. Kompressorin tarve tosiaan riippuu myös laitteistosta ja jos esimerkiksi vahvari sakkaa hauskasti, niin eihän silloin mitään kompressoria edes tarvita. Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden | |
![]() 08.03.2014 10:53:14 | |
Mikäköhän olis hyvä kompressori sellaseen tarkotukseen että pitäs saada cleanisoundiin lisää sustainia? Myös semmonen "läski" voi olla ihan tervetullutta, mutta muuten ei tarvitsisi soundia värittää. Lähinnä olisi siis tarkoitus saada lisää paksuutta ja sustainia sellaisiin ambient-tyylisiin volumeswelleihin missä on myös kaikuja yms aika runsaasti käytössä. Olisko esim. toi Maxonin CP-101 sellanen? Muita varteenotettavia vaihtoehtoja? | |
![]() 08.03.2014 11:28:04 | |
Weetoz: Mikäköhän olis hyvä kompressori sellaseen tarkotukseen että pitäs saada cleanisoundiin lisää sustainia? Myös semmonen "läski" voi olla ihan tervetullutta, mutta muuten ei tarvitsisi soundia värittää. Lähinnä olisi siis tarkoitus saada lisää paksuutta ja sustainia sellaisiin ambient-tyylisiin volumeswelleihin missä on myös kaikuja yms aika runsaasti käytössä. Olisko esim. toi Maxonin CP-101 sellanen? Muita varteenotettavia vaihtoehtoja? Osta tuo Tohtorin Retro-Sonic. Toimii hienosti kuvailemaasi käyttöön ja on viimeisen päälle hyvistä osista tehty. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! | |
![]() 08.03.2014 11:43:08 (muokattu 08.03.2014 11:47:02) | |
Ei kompressorin käyttö minusta eroa mistään muustakaan efektin käyttämisestä. Jokaisessa efektissä on omat juttunsa ja se vaatii osaamista ja mielikuvista käyttää efektiä hyvin. Kaikki lähtee toki soittotaidosta ja soittimen hallinnasta. Tuossa hyvä linkki (ja pieni oppitunti) Michael Thompsonin Compressor Shootout-videoon. http://www.youtube.com/watch?v=TOQWC3Bj2S0 | |
![]() 08.03.2014 12:30:06 | |
Jucciz: Osta tuo Tohtorin Retro-Sonic. Toimii hienosti kuvailemaasi käyttöön ja on viimeisen päälle hyvistä osista tehty. Ok. Nyt on vaan toisaalta tässä hankintalistalla vähän kaikenlaista muutakin, joten pitää pohtia että mikä on tärkeysjärjestys. Kyselin oikeastaan näistä kompressoreista silleen etukäteen kun kerta keskustelua oli aiheesta muutenkin. Mutta otetaan Retro-Sonic harkintaan kuitenkin, kiitti vinkistä. | |
![]() 08.03.2014 14:24:15 | |
Retro mänt jo, ei ole enää myynnissä. Se on kyllä hyvä. Sen olisin pitänyt, jos kompuraa osaisin käyttää tai muuten sellaista tarvitsisin... Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. | |
![]() 08.03.2014 15:30:16 | |
Laulava Kylätohtori: Retro mänt jo, ei ole enää myynnissä. Se on kyllä hyvä. Sen olisin pitänyt, jos kompuraa osaisin käyttää tai muuten sellaista tarvitsisin... Ei oo ihme, että hyvä kampe löysi pian uuden kodin. :) Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! | |
![]() 08.03.2014 23:21:18 | |
petrip: Ei kompressorin käyttö minusta eroa mistään muustakaan efektin käyttämisestä. Jokaisessa efektissä on omat juttunsa ja se vaatii osaamista ja mielikuvista käyttää efektiä hyvin. Kaikki lähtee toki soittotaidosta ja soittimen hallinnasta. Tuossa hyvä linkki (ja pieni oppitunti) Michael Thompsonin Compressor Shootout-videoon. Mun pointti on alusta asti ollut se että tarviiko sitä kompressoria välttämättä olla ollenkaan?? Porukka kun olettaa et se on lähes pakollinen efekti, kun se ei mun mielestä ole. Ja mitä tolla "viimeisellä oljenkorrella" tarkoitin, on että jos soitto/soundi ei kuulosta mielekkäältä, voisiko se vika löytyä jostain muualta jota ensiksi lähtisi korjaamaan? Enkä nyt vättämättä viittaa soittotaitoon/kokemukseen. Kun porukka oikeesti onnistuu lahjakkaasti pilaamaan soundinsa sillä kompressorin käytöllä. Tietenkin on musatyylejä joissa kompura on hyvä ellei jopa pakollinen. | |
![]() 08.03.2014 23:32:13 | |
Kompressori toden totta on yksi väärinymmärretyimmistä efekteistä. Moni hommaa semmoisen, vaikka välttämättä oikein tiedä edes, mitä sillä tehdään. Olennaista silti mun mielestä kompuran käytössä on se, ettei sitä hommata sen takia, että "nyt voi soittaa huonommin" tai "nyt voin vaihtaa tän hyvin soivan kitaran huonoon, kun kyllä se sustain kompuran avulla riittää jatkossakin". Kompressori on suurimmalle osalle dynamiikkatyökalu, mutta joissain tapauksissa myös korvinkuultava "värittävä" efekti. Olipa miksi hyvänsä hommattu, mun mielestä sillä ei pidä ruveta paikkaamaan soiton tai soittimen puutteita. Hyvän soittajan käyttämänä kompura on joihinkin tilanteisiin todella maukas lisä, mutta ei se huonoa soittajaa/soitinta saa kuulostamaan yhtään paremmalta. Osan niistä tilanteista, joihin jengi ostaa kompuran, voisi yleensä ihan hyvin hoitaa boosterilla tai vaikka pienellä overdrivellä - tämä lähinnä siis niissä tilanteissa kun särösoundista pitää saada paksumpi, tukevampi, iskevämpi tai muuta sellaista. Harvasta särösoundista lopulta kuulee, onko sitä "jatkettu" kompuralla vaiko jollain muulla. Sen sijaan puhtaa(hko)sta soundista käy ilmi paljon helpommin, onko sen keskeisenä rakennusaineena kompura vai ei - eikä silti aina silloinkaan kuule. Olennaista on käyttää kompuraa (niinkuin mitä tahansa efektiä) siten, että se palvelee musiikillista kokonaisuutta, eli saa sen kuulostamaan paremmalta ja asiaankuuluvammalta. Ja kai se on viisautta sekin, että jos ei koe osaavansa kompuraa käyttää, ei sitä myöskään hommaa. Sillä on myös helppo saada soundinsa pilalle, jos ei tiedä, mitä tekee. Toisaalta, kyllä jokaisen kitaristin kannattaa kompressorin perusperiaate omaksua, jos vaikka joutuisi joskus kaverin kompuraa säätämään syystä tai toisesta... Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! | |
![]() 08.03.2014 23:38:18 | |
Suhrilta tullu kompurapedaali tuossa joku aika sitten ulos: http://www.suhr.com/koji-comp/ Ei mithään kokemuksia mutta jos on laadultaan tuttua Suhrin pedaaliosastoa niin varmasti varteenotettava vaihtoehto, linkissä laajalti videoita ja näytteitä tuosta. The Ultimate HorseFace | |
![]() 09.03.2014 00:22:44 | |
Hanatarashi: Mun pointti on alusta asti ollut se että tarviiko sitä kompressoria välttämättä olla ollenkaan?? Porukka kun olettaa et se on lähes pakollinen efekti, kun se ei mun mielestä ole. Ja mitä tolla "viimeisellä oljenkorrella" tarkoitin, on että jos soitto/soundi ei kuulosta mielekkäältä, voisiko se vika löytyä jostain muualta jota ensiksi lähtisi korjaamaan? Enkä nyt vättämättä viittaa soittotaitoon/kokemukseen. Kun porukka oikeesti onnistuu lahjakkaasti pilaamaan soundinsa sillä kompressorin käytöllä. Tietenkin on musatyylejä joissa kompura on hyvä ellei jopa pakollinen. No ei tietenkään ole mikään pakollinen kuten ei minun mielestä yksikään efekti, mutta miksi jankutat sitä? kyllähän me kaikki varmasti ymmärsimme että et pidä kompressorista, mutta mitä sitten? Onko sinulla ideoita mitä efektiä käyttää kompuran tilalla? itseäni kiinnostaa myös esimerkiksi tremolo, joka on mielestäni mukava efekti. Tremolo vaan ei tee ihan sitä samaa kuin kompura. Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden | |
![]() 09.03.2014 00:46:45 | |
hallu: No ei tietenkään ole mikään pakollinen kuten ei minun mielestä yksikään efekti, mutta miksi jankutat sitä? kyllähän me kaikki varmasti ymmärsimme että et pidä kompressorista, mutta mitä sitten? Onko sinulla ideoita mitä efektiä käyttää kompuran tilalla? itseäni kiinnostaa myös esimerkiksi tremolo, joka on mielestäni mukava efekti. Tremolo vaan ei tee ihan sitä samaa kuin kompura. Jep. Kylhän tuo vähän jankkaukseksi taisi mennä. :-) Tarkoitan vaan että en vihaa kompressoria millään tapaa mutta porukka ei aina tunnu ymmärtävän mitä se tekee. Tämä oli yksi syy miksi ostin kompressorin kun halusin ymmärtää miten se toimii ja mitä se tekee. Sitten totesin että kitarroinnissa en kompuraa tarvii kun vaan tietynlaisissa jutuissa ja niitä mun musiikissa on vähän. Nyt sitten kun olen tehnyt jonkun verran äänityshomma, ymmärrän jo mitä kompressori tekee koska ostin sen huvikseen aikoinaan kitaraefektiksi. Juurikin tämän bosson cs-3:n, joka on ihan ok. Eli jos haluaa ymmärtää miten se toimii, kannattaa tietenkin ostaa kokeiluun, niin kuin mä tein. Ei vaan kannata odottaa et se "korjaa" ongelmaa jonka takia alun perin läksi sitä ostamaan. Ja uskoisin vielä että jos soittovuosia ei ole monia takana, liian varhain hankittu kompura kitaraan saattaa haitata soittotekniikan kehittymistä. | |
![]() 09.03.2014 09:02:31 | |
Jucciz: Kompressori toden totta on yksi väärinymmärretyimmistä efekteistä. Moni hommaa semmoisen, vaikka välttämättä oikein tiedä edes, mitä sillä tehdään. Olennaista silti mun mielestä kompuran käytössä on se, ettei sitä hommata sen takia, että "nyt voi soittaa huonommin" tai "nyt voin vaihtaa tän hyvin soivan kitaran huonoon, kun kyllä se sustain kompuran avulla riittää jatkossakin". Kompressori on suurimmalle osalle dynamiikkatyökalu, mutta joissain tapauksissa myös korvinkuultava "värittävä" efekti. Olipa miksi hyvänsä hommattu, mun mielestä sillä ei pidä ruveta paikkaamaan soiton tai soittimen puutteita. Hyvän soittajan käyttämänä kompura on joihinkin tilanteisiin todella maukas lisä, mutta ei se huonoa soittajaa/soitinta saa kuulostamaan yhtään paremmalta. Osan niistä tilanteista, joihin jengi ostaa kompuran, voisi yleensä ihan hyvin hoitaa boosterilla tai vaikka pienellä overdrivellä - tämä lähinnä siis niissä tilanteissa kun särösoundista pitää saada paksumpi, tukevampi, iskevämpi tai muuta sellaista. Harvasta särösoundista lopulta kuulee, onko sitä "jatkettu" kompuralla vaiko jollain muulla. Sen sijaan puhtaa(hko)sta soundista käy ilmi paljon helpommin, onko sen keskeisenä rakennusaineena kompura vai ei - eikä silti aina silloinkaan kuule. Olennaista on käyttää kompuraa (niinkuin mitä tahansa efektiä) siten, että se palvelee musiikillista kokonaisuutta, eli saa sen kuulostamaan paremmalta ja asiaankuuluvammalta. Ja kai se on viisautta sekin, että jos ei koe osaavansa kompuraa käyttää, ei sitä myöskään hommaa. Sillä on myös helppo saada soundinsa pilalle, jos ei tiedä, mitä tekee. Toisaalta, kyllä jokaisen kitaristin kannattaa kompressorin perusperiaate omaksua, jos vaikka joutuisi joskus kaverin kompuraa säätämään syystä tai toisesta... Itsekin hommasin kompuran, vaikken tiennyt, mitä sillä tehdään. Tarkoitus oli selvittää, että mikä kompura on ja mitä se tekee. No, en vielä tänäkään päivänä oikein ymmärrä kompuran sielun elämää täydellisesti. Meistä ei tullut ystäviä, enkä koe sellaista tarvitsevani, joten siksi pistin kompuran torille. Hyvä kompura ansaitsee enemmän soittoaikaa. Missään kohtaa en kuvitellut, että kompura paikkaisi soittotaidon puutteita tms. Itse asiassa ajattelen niin, että vaikka kompura tietyllä tavalla "helpottaa" soittoa jossain jutuissa puhtailla soundeilla, niin se on vaan treeniä, kun ne vetää ilman kompuraa. Kyllä ne jutut pitää pystyä soittamaan täydellisesti ilman efektejä. Sama koskee kaikkia efektejä. Kuten Jucciz jo sanoikin, niin mitään efektiä ei voi käyttää "pelastamaan" soittoa, vaan efektin pitää tuoda todellista lisäarvoa soundiin/soittamiseen. Muuten efekti kannattaa jättää kaappiin, sillä kyllä sen kuulee, jos soittovirheitä tai musiikillista mielikuvituksettomuutta yritetään peittää delaylla, wahilla, säröllä tms.... Itse olen huomannut saman, minkä Jucciz jo mainitsikin. Eli omaan käyttöön boosteri tuntuisi toimivan paremmin kuin kompura. Clean boosterilla saa puhtaisiin iskevyyttä ja napakkuutta niin, että soundi on itse asiassa parempi kuin kompuralla. Ja minusta kompura vain pilaa särösoundin... Kompura ---> Ei jatkoon... Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. | |
![]() 09.03.2014 13:25:07 | |
Laulava Kylätohtori: Kyllä ne jutut pitää pystyä soittamaan täydellisesti ilman efektejä. Sama koskee kaikkia efektejä. Mielestäni noi on täysin kujalla olevia väittämiä. Efektin avulla voi joskus luoda sellaista soundia, että sen soundin myötäisesti kaivaa itsestään sellaista soittoa, jota ei olisi muuten tullut missään tapauksessa tehneeksi. Ja syntyy jotain itselle uutta, hyvää. Tossa tilanteessa on mielestäni ihan turhaa keksiä itselle jotain kurinpitosääntöjä että jos ei kuivana kuulosta hyvältä niin ei ole hyvä musiikki. | |
![]() 09.03.2014 13:40:31 | |
Mulle kaikki dynamiikka on karmeutta ja kompressio parhautta, missä muodossa tahansa. Saattaisin olla tukevasti eri mieltä, jos osaisin soittaa, mutku. Onko se nyt sitten tämä Retro Sonicin härveli sellainen, josta kuuluu lähteä liikenteeseen. Yleispätevä jokapaikanhöyläpenkki ja tunkki samassa paketissa? Orange squeezeriakin pitää varmaan kerran elämässään testatata? | |
![]() 09.03.2014 14:15:19 | |
jii.haanpaa: Mulle kaikki dynamiikka on karmeutta ja kompressio parhautta, missä muodossa tahansa. Saattaisin olla tukevasti eri mieltä, jos osaisin soittaa, mutku. Onko se nyt sitten tämä Retro Sonicin härveli sellainen, josta kuuluu lähteä liikenteeseen. Yleispätevä jokapaikanhöyläpenkki ja tunkki samassa paketissa? Orange squeezeriakin pitää varmaan kerran elämässään testatata? Minusta kompressoriin voi tutustua vaikka Bossilla. Ei se huonolle kuulosta, ainakaan jos kuuntelee tuota Thompsonin pedaalivertailua (Boss, Xotic, Diamond, Analogman, Ibanez, MXR). Ja jos nälkä kasvaa, voi hakea jotain tiettyä. | |
![]() 10.03.2014 00:17:23 | |
jii.haanpaa: Mulle kaikki dynamiikka on karmeutta ja kompressio parhautta, missä muodossa tahansa. Saattaisin olla tukevasti eri mieltä, jos osaisin soittaa, mutku. Tuli tota sun juttua lukiessani mieleen et jos olisin ostanut kompuran siinä 15-16v. Ihan varmasti olisi ollut koko ajan päällä joka biisissä ja kaikki kompuran volumet, attackit ja sustainit kympillä. Tolla kun mun muistaakseni periaatteessa pääsee sinne "yhteentoista"(ellei jopa kahteentoista).Ja jos välillä menee joku p*ska punksoolo vähän ketuilleen, ei ois haitannut yhtään, kiitos kompressorin. Nykyäänhän meininki ei ainakaan yhtään ole hiipunut, päin vastoin. Mut nykyään haluun et kitarointi on osittain myös häiritsevän kuuloista noisea johon kompressori ei taas käy yhtään. | |
![]() 10.03.2014 00:34:30 | |
Hanatarashi: Tuli tota sun juttua lukiessani mieleen et jos olisin ostanut kompuran siinä 15-16v. Ihan varmasti olisi ollut koko ajan päällä joka biisissä ja kaikki kompuran volumet, attackit ja sustainit kympillä. Tolla kun mun muistaakseni periaatteessa pääsee sinne "yhteentoista"(ellei jopa kahteentoista).Ja jos välillä menee joku p*ska punksoolo vähän ketuilleen, ei ois haitannut yhtään, kiitos kompressorin. Nykyäänhän meininki ei ainakaan yhtään ole hiipunut, päin vastoin. Mut nykyään haluun et kitarointi on osittain myös häiritsevän kuuloista noisea johon kompressori ei taas käy yhtään. En minäkään sitä kyllä oikein karskiin rockiin käyttäisi. Jossakin heviliidissä kompuralla voi sitä sustainia jatkaa tai yleensäkin säröä tiukentaa, mutta sen taipumus silotella rosoja ei oikein rokkihommissa käy. Sellaiseen smootieen jazzailuun se sopii hyvin tai vähän valkoisempaan bluesiin. Sitten efektinä käyttäen sillä voi tehdä vaikka millaista taidetta, mutta rokissa se sipaisee ne pallit roskikseen eikä se oikein käy. Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)