Aihe: Soitinkauppa kuolee silmiemme edessä
1 2 3 4 5 6 7 820 21 22 23 24
2randpo
07.03.2014 18:46:05

hollstro: Unohdit lisätä että "valtion pitäisi tukea kauppiaita". Millä ihmeen logiikalla? Jos kauppa ei kannata niin luukku kiinni.

Mä en tiedä, millä logiikalla. Kuten en tiedä sitäkään, millä logiikalla esim. STX ja Nokia ovat jättimäiset valtion tukensa saaneet.
Insanely happy
Hynkel
07.03.2014 19:12:55
2randpo: Mä en tiedä, millä logiikalla. Kuten en tiedä sitäkään, millä logiikalla esim. STX ja Nokia ovat jättimäiset valtion tukensa saaneet.

STX ja Nokia siksi että a) STX työllisti 10000 ihmistä parhaimmillaan ja b) Nokia oli koko Suomen talouden veturi.

Musakaupat ei oo kumpaakaan.
Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají.
2randpo
07.03.2014 19:19:22

Hynkel: STX ja Nokia siksi että a) STX työllisti 10000 ihmistä parhaimmillaan ja b) Nokia oli koko Suomen talouden veturi.

Musakaupat ei oo kumpaakaan.

Tiedän, mutta molemmat olis toimineet mainiosti ilman tukiakin, joita onkin sittemmin leikattu.
Insanely happy
artal
07.03.2014 19:27:34
2randpo: Tiedän, mutta molemmat olis toimineet mainiosti ilman tukiakin, joita onkin sittemmin leikattu.

Telakka nyt ei ainakaan ilman tukia toimi, sen verran sairas ala.
2randpo
07.03.2014 19:33:57

artal: Telakka nyt ei ainakaan ilman tukia toimi, sen verran sairas ala.

Sairas? Suomessa telakkateollisuuden kriisi alkoi viimeistään 1980-luvun lopulla, jolloin Valmetin Vuosaaren telakka ja silloinen Wärtsilän Hietalahden telakka fuusioituivat.

Pointtini oli se, että yritystoiminnan tukeminen ei sellaisenaan perustu logiikkaan vaan arvovalintoihin.

Enkä ole väittelemässä, kunhan ihmettelen asiaa, jota en edes tunne kunnolla. Eli voin olla väärässäkin.
Insanely happy
Hynkel
07.03.2014 19:42:11
2randpo: Sairas? Suomessa telakkateollisuuden kriisi alkoi viimeistään 1980-luvun lopulla, jolloin Valmetin Vuosaaren telakka ja silloinen Wärtsilän Hietalahden telakka fuusioituivat.

Pointtini oli se, että yritystoiminnan tukeminen ei sellaisenaan perustu logiikkaan vaan arvovalintoihin.

Enkä ole väittelemässä, kunhan ihmettelen asiaa, jota en edes tunne kunnolla. Eli voin olla väärässäkin.

Olet oikeassa, mutta pikkuisen väärässäkin. Yritystoiminnan tukeminen perustuu kyllä ihan loogiseen ajatukseen siitä, että kun tuetaan bisnestä, bisnes maksaa tukisumman moninkertaisena takaisin työllistäen kansaa ja tuoden verotuloa valtion kassan. Bisnes myös luo bisnestä, jolloin nekin hyötyvät jotka tukea eivät ole saaneet ;-)
2randpo
07.03.2014 20:00:31

Hynkel: Olet oikeassa, mutta pikkuisen väärässäkin.

Eh, kuten me kaikki ;).

Yritystoiminnan tukeminen perustuu kyllä ihan loogiseen ajatukseen siitä, että kun tuetaan bisnestä, bisnes maksaa tukisumman moninkertaisena takaisin työllistäen kansaa ja tuoden verotuloa valtion kassan. Bisnes myös luo bisnestä, jolloin nekin hyötyvät jotka tukea eivät ole saaneet ;-)

Yhtä lailla soitinkauppojen tukemista voisi perustella, sillä että ne työllistämisen lisäksi ovat välillisesti luomassa aineettomia arvoja. Eli sekin, mitä logiikkaa kulloinkin seurataan näyttäis olevan arvovalinta. Lisäksi tukikakkua voi jakaa monella tapaa.

Itse aiheesta: itsehän en soitinta testaamatta osta eli ostan vain kokeilemani yksilön.
Insanely happy
joku muu sikko
07.03.2014 20:06:35 (muokattu 07.03.2014 20:07:17)
Hynkel: Olet oikeassa, mutta pikkuisen väärässäkin. Yritystoiminnan tukeminen perustuu kyllä ihan loogiseen ajatukseen siitä, että kun tuetaan bisnestä, bisnes maksaa tukisumman moninkertaisena takaisin työllistäen kansaa ja tuoden verotuloa valtion kassan. Bisnes myös luo bisnestä, jolloin nekin hyötyvät jotka tukea eivät ole saaneet ;-)

Näinhän meille kansallinen sekoomus kertoo. Yritys ennen kaikkea. Vähentäkää alvit, vähentäkää viinatkin ja laittakaa verotukseen kaikki mitä mieleen tulee edustus ja koulutuskuluina. Kun duunareiden verovähennykset vähitellen kaikki poistetaan, niin firmoille niitä vain lisätään, Viimeisimpänä tuo yhteisöveron alennus. Vastikkeeton veroale joka ei velvoita ketään mihinkään. Ja siitä vastalöahjaksi palkansaajille korotetut YLE ja sähköverot. Ja ostovoima huononee taas. Uskoo ken haluaa että joku työllistää huvikseen jonkun.
Tästä kaikesta seurauksena tämä loistava vaihdantatalous: Mnet Tori.
Hynkel
07.03.2014 20:14:19
joku muu sikko: Näinhän meille kansallinen sekoomus kertoo. Yritys ennen kaikkea. Vähentäkää alvit, vähentäkää viinatkin ja laittakaa verotukseen kaikki mitä mieleen tulee edustus ja koulutuskuluina. Kun duunareiden verovähennykset vähitellen kaikki poistetaan, niin firmoille niitä vain lisätään, Viimeisimpänä tuo yhteisöveron alennus. Vastikkeeton veroale joka ei velvoita ketään mihinkään. Ja siitä vastalöahjaksi palkansaajille korotetut YLE ja sähköverot. Ja ostovoima huononee taas. Uskoo ken haluaa että joku työllistää huvikseen jonkun.
Tästä kaikesta seurauksena tämä loistava vaihdantatalous: Mnet Tori.

Aika komeat soolot vedät kyllä mun sointuihin... Nää mun jutut nyt on ihan yleistietoa, ja tapana on äänestää vasemmistolaista naista jos sellainen vaihtoehto löytyy. Ei kai sitä tarvitse niin mustavalkoisena maailmaa nähdä, että on joko korpikommunisti tai lahtari? Rauhaa ja rakkautta.
Krice
07.03.2014 20:18:10

joku muu sikko: Kun duunareiden verovähennykset vähitellen kaikki poistetaan, niin firmoille niitä vain lisätään, Viimeisimpänä tuo yhteisöveron alennus. Vastikkeeton veroale joka ei velvoita ketään mihinkään. Ja siitä vastalöahjaksi palkansaajille korotetut YLE ja sähköverot.

Jos harmittaa noin paljon niin ala yrittäjäksi. Voin sivusta yritystoimintaa seuranneena sanoa, että itse en alkaisi kovin herkästi siihen hommaan. Lähes poikkeuksetta yrityksen pitäminen on kallista hupia, erityisesti jos erehdyt palkkaamaan työntekijöitä. Soitinkauppakin varmasti kannattaa, mutta se täytyy toteuttaa hyvin ja pitää olla netissä. Voin kuvitella minkälaiset suurten ikäluokkien jermut pitää kivijalkakauppaa eivätkä vieläkään oikein käsitä, että internet keksittiin jo ajat sitten. Samat tyypit eivät koskaan oppineet käyttämään edes videonauhuria.
Vladi
07.03.2014 20:27:29
Krice: Jos harmittaa noin paljon niin ala yrittäjäksi. Voin sivusta yritystoimintaa seuranneena sanoa, että itse en alkaisi kovin herkästi siihen hommaan. Lähes poikkeuksetta yrityksen pitäminen on kallista hupia, erityisesti jos erehdyt palkkaamaan työntekijöitä.

Yritystoimintaa harjoittaneena voin allekirjoittaa kirjoituksesi tämän osan. Pienimmilläänkin täyspäiväinen yrittäminen tuo välittömästi satojen eurojen edestä kuukausittaisia kuluja ilman, että yrittäjällä olisi vielä mitään takeita tuloista. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että ALV- ja YEL-rajat ovat liian alhaisia ja hankaloittavat vauhtiin pääsyä.

Työntekijää minulla ei ole koskaan ollut, mutta mitä itse asiasta tiedän ja mitä on mediassakin puhuttu, niin sen ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on se suurin kynnys koska kulut. Kovasti ne puhuu, että asiaan voisi tuoda helpotusta, mutta mitään ei ole toistaiseksi asian eteen tehty.
Hynkel
07.03.2014 20:32:05
Ruotsissa yrittäjä alkaa maksaa veroja vasta sitten kun yritys tuottaa. Toki alusta asti on verovelvollinen, eli ne ekojen vuosien verot maksetaan sitten myöhemmin. Miksei Suomessa?
LaMotta
07.03.2014 20:35:54 (muokattu 07.03.2014 20:37:06)

Hynkel: Ruotsissa yrittäjä alkaa maksaa veroja vasta sitten kun yritys tuottaa. Toki alusta asti on verovelvollinen, eli ne ekojen vuosien verot maksetaan sitten myöhemmin. Miksei Suomessa?

Tuloveroa ei kai tarvitse maksaa. Aika paha niitä ennakkoveroja on uudelle yritykselle määrätä kun ei ole vielä vahvistettua verotuspäätöstä olemassa edelliseltä tilikaudelta.

Persuilla oli esitys ALV-rajojen nostamisesta http://puheenvuorot.kansanmuisti.fi … verolain-3-ja-149-a-n-muuttamisesta
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Artist
07.03.2014 20:44:42 (muokattu 07.03.2014 20:46:09)
joku muu sikko: Näinhän meille kansallinen sekoomus kertoo. Yritys ennen kaikkea. Vähentäkää alvit, vähentäkää viinatkin ja laittakaa verotukseen kaikki mitä mieleen tulee edustus ja koulutuskuluina.

Edustuskulut eivät ole vähennyskelpoisia verotuksessa ja arvonlisäveron saa vähentää vain, jos on velvollinen tilittämään myynnistään alv:n.

Ruotsissa yrittäjä alkaa maksaa veroja vasta sitten kun yritys tuottaa. Toki alusta asti on verovelvollinen, eli ne ekojen vuosien verot maksetaan sitten myöhemmin. Miksei Suomessa?

Elinkeinotulo arvioidaan aluksi, esim. hakeutuessaan ennakkoperintärekisteriin, yritys antaa itse arvion tuloksesta. Myöhemmin verottaja arvio tuloksen (johon luonnollisesti voi hakea muutosta). Yritystoiminnan on kuitenkin tarkoituksena tuottaa voittoa (ihan osakeyhtiölain mukaan) ja sinällään kyllä yhteisöveroa peritään ensisijaisesti ennakkoon, jota myöhemmin oikaistaan suuntaan tai toiseen.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
JaaGeRMaisTeR
07.03.2014 20:49:42 (muokattu 07.03.2014 20:53:17)
LaMotta: Tuloveroa ei kai tarvitse maksaa. Aika paha niitä ennakkoveroja on uudelle yritykselle määrätä kun ei ole vielä vahvistettua verotuspäätöstä olemassa edelliseltä tilikaudelta.

Persuilla oli esitys ALV-rajojen nostamisesta http://puheenvuorot.kansanmuisti.fi … verolain-3-ja-149-a-n-muuttamisesta

Ei käsittääkseni mitään veroa ennen voittoa. Oli tuossa muistaakseni aikarajakin. Joku tällästä on joskus kertonut. Olisko ollut 3 vuotta tai jotain.

No mutta Nokian ja STX:än tukeminen on sama kun laittaisi rahat suomen mäkimaajoukkueeseen. Rahat menee kauniiseen ajatukseen. Niin ja siihen se sitten jääkin.

E: Lisään nyt ettei kukaan vedä vääriä johtopäätöksiä. Tuen kivijalkaliikkeitä aina kun siihen on mahdollisuus. Nettikaupoista pyrin suosimaan suomalaisia liikkeitä.
Suuria tunteita: http://maihinnousu.net/a/3216
LaMotta
07.03.2014 21:02:28 (muokattu 07.03.2014 21:53:06)

Mitä tulee itse aiheeseen. Osa kuluttajista maksaa nyt hintaa omasta perseilystään ja ahneudestaan.

Käytetyn tavaran ostelijat tässä voittaa kun porukat ei voi enää käydä tutulla soitinliikkeellä testaamassa mitä seuraavaksi tilataan vaikkapa sieltä Thomannilta, tai jostain hevon perseestä mistä nyt vain sattuu vitosen halvemmalla jotain saamaan. Sitten kun noita tavaroita joudutaan tilailemaan sokkona, kun ei ole enää siis sitä tuttua testipaikkaa omassa kaupungissa, niin sitten harhaostoksia myydään puoleen hintaan mnetin torilla.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
pappasfin
07.03.2014 21:35:06 (muokattu 07.03.2014 21:47:25)
Yksikään kitara tai vahvari ei ole Thomannilta lähtenyt vaan juurikin kotomaan liikkeistä ja omin kätösin testattuna ja miksi näin:

- Joka ikinen ostamani kitara on täällä lähtenyt halvemmalla (n. vuodesta 2002-2003 lähtien).
- Joka ikinen vahvari on lähtenyt ihan ok hintaan täältä, osa jopa halvemmalla ja osa hieman muutamaa kymppiä kalliimmalla.
- Thomannilta olen ostanut Behkun midilankun ja muutaman kielisetin ainoastaan.

- Myös kieleni ostan kotomaan liikkeistä vaikka ne toki Thomannilla yleensä on kait halvemmalla, en ole kyllä ihan varma tästä koska saan kuitenkin kielistäkin ihan reilun hinnan kauppiailta.

- Samoin on muutakin tilbehööriä ostettu kotomaan liikkeistä ja mm. koskettimet ja bassokin sieltä lähteneet.

- Hinnoista on aina voinut hyvin keskustella, saan face to face palvelua mistä tykkään enemmän kuin jostain ns. kasvottomasta netistä ja sähköpostikeskusteluista.

- Olen myös hyvin luonut hyvät suhteet mun vakio kauppiaisiin joita on useampia ja on kuin kotiin menis.

- ja se tärkein asia, jota edelleen ihmettelen ja varsinkin kun puhutaan Thomannista, se kun ei todellakaan ole halvempi kauppa kun kotomaan liikkeet (jotain kyllä on halvempaakin mutta joka ikininen kitara on lähtenyt täältä halvemmalla jo vuosia tai siis jo reilusti yli 10 vuotta.

- Lisäksi se yksi hemmetin tärkeä asia, mä kannan omalla ostamisellani sen rahan tänne kotimaahan ehkä todellakaan halua tukea Saksaa tai muutakaan ulkomaata ja sen hyvinvointia. Mä ajattelen myös hankinnoilla sitä, että täällä pysyy ne työpaikat ja edes jonkin moinen hyvinvointi ja pyrin ajattelemaan myös nenääni pidemmälle.

- Meidän eduskunta tappaa jo tarpeeksi tehokkaasti täältä kaiken hyvinvoinnin ja työpaikat ja mä en halua tehdä samaa vaan voin valita ja teen sen oman maan hyväksi.

Ja vaikka ulkomailta saisikin jotain halvemmalla niin silti ostan täältä, mä en vaan voi tukea muiden maiden hyvinvointia meidän omalla kustannuksella.

Loppujen lopuksi pitkällä juoksulla tätä menoa Suomesta katoaa työtä ja todella paljon, myös verokanta pienenee ja silti maksamme EU:lle aivan liian paljon ja miksi ihmeessä mä omalla tekemiselläni haluaisin heittää tulta pesään lisää, ei helvetti, sen verran pitää olla munaa, että tekee päätöksiä myös ajatellen kokonaisuuttakin.

Ahenus on siitä huono homma, että kun ns. raha-hanoja Suomessa pitävät henkilöt ovat ajaneet jo työpaikkoja ulkomaille sen takia, että saisivat vain lisää sitä rahaa jo täysin älyttömän omaisuuden päälle niin he eivät ajattele sitä, että Suomen valtio samalla köyhtyy ja rakenne rapisee mikä sitten tappaa täältä kaiken.
Työtä ja tuotantoa on mm. siirretty Kiinaan, Väli-Amerikkaan, Viroon, Irlantiin, Espanjaan ym. ja vieläkään ei päättäjät tajua missä mennään saati raha-rikkaat välitä.

Ja mitä tekee Irlannin, Espanjan ym. ihmiset, nauraa räkäsesti sille kun Suomea ja suomalaisia vedetään höplästä ja maksatetaan koko paska ja samalla alasajetaan Suomi suohon mistä nousu on tuskasta jos sieltä ylös edes pääsee.
Puhumattakaan Kiinan pojasta, joka nauraa ja vetää länsimaiden pojuja hanuriin ja viis välittää mm. ilmaston lämpenemisestä, piraattirikollisuudesta ym:sta ja mitä tekee meidän päättäjät ja raha rikkaat, haluaa lisää voittoa ja duunari pihalle ja tuotantoa Kiinaan ym. muihin maihin.

Minä en paljoakaan pysty vaikuttamaan mutta sen verran, että voin sanoa olevani suomalainen, joka edes yrittää ajatella oman maan parhaaksi, sillä ainakin saa hyvän oman tunnon ja myöskin ihan hyvää soitinkamaa täältä ja ihan hyvään sopivaan hintaankin, miksi siis tukisin jotain Thomannia tai muutakaan.

Minä yksin en voi vaikuttaa mutta jos meitä on tuhansia niin se onkin eri juttu.
Tehkää jokainen omat päätöksenne ja tehkää viisaita päätöksiä ja sellaisia joilla homma pidemmänkin päälle kannattaa.

Mitä enemmän ostetaan ulkomailta, sitä enemmän me valtiona köyhdymme ja tämä on faktaa eikä fiktiota, jonka jokainen voi todeta.

Eikä pelkästään se, että ostamme ulkomailta, kandee miettiä kuka täällä omistaa ja mitä, kuten monet kaivokset, joista tuotot menee ulkomaille ja haitat tänne meille jääpi ym. muuta.

Ja jotta tulisi vielä se kolmaskin juttu niin Suomessa tehdään jo aika monessa paikkaa työtä mm. virolaisin ym. voimin ja monet näistäkin kohteista saa valtion / kunnan apuja, jotka otetaan verovaroista ja joiden hyöty menee yrityksiin, joiden verot kannetaan lahden toisella puolella eikä täällä.

Huh huh, tulipa pitkä essee asiasta ja pyydän anteeksi tätä purkautumista ja osin huonoa kielioppia ym. . Toivon, että edes yksikin muuttaisi ostamiskäyttäytymistään tämän perusteella, silloin tämäkin kirjoitus on kantanut hedelmää ;D

Edit:

On sanonta "köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa"
Pitäisi olla lisäksi sanonta "köyhällä ei ole varaa ostaa ulkomailta halpaa"

Ymmärrän kyllä jos on pienet tulot mutta miksi niitä haluaa pienentää edelleen kun rahaa pistää ulkomaille, raha jos kilahtaa tänne omaan kirstuun lisää sitä valtion kassaa, josta me kaikki osaltaan nautimme tavalla tai toisella kuten koulut/opiskelu, sairaanhoito, työpaikat jne. jos tähän meillä on yhä vähemmän rahaa kun ostetaan ulkomailta niin se ei todellakaan ole halvempaa pitkällä juoksulla.
PappaSFin
J.Nikkanen
07.03.2014 21:40:15 (muokattu 07.03.2014 21:46:39)
Äh ja pyh sekä olkoon.
Bassoa, säröllä tai ilman.
joku muu sikko
07.03.2014 22:03:51 (muokattu 07.03.2014 22:04:34)
Krice: Jos harmittaa noin paljon niin ala yrittäjäksi. Voin sivusta yritystoimintaa seuranneena sanoa, että itse en alkaisi kovin herkästi siihen hommaan. Lähes poikkeuksetta yrityksen pitäminen on kallista hupia, erityisesti jos erehdyt palkkaamaan työntekijöitä. Soitinkauppakin varmasti kannattaa, mutta se täytyy toteuttaa hyvin ja pitää olla netissä. Voin kuvitella minkälaiset suurten ikäluokkien jermut pitää kivijalkakauppaa eivätkä vieläkään oikein käsitä, että internet keksittiin jo ajat sitten. Samat tyypit eivät koskaan oppineet käyttämään edes videonauhuria.

Henk.koht. ei harmita eikä haittaa minua. Pidän vaan välillä tällaisia off topic kapinapuheita jekkupöhnässäni. Ne herättää keskustelua aiheen vierestä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)