Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sähköselloista sellaista kysyttävää että..
1
Guitar_Miller
04.03.2014 20:01:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kitaristi ja olen broidini asialla joka on sellisti. Eli kysymys kuuluu. Onko olemassa sähköselloa joka on varustettu tavallisilla passiivislla tai aktiivisilla sähkömagneettisilla mikrofoneilla (singlecoil/humbucker)? Haluttais että särö kuulostais hyvältä. Se mitä noissa yleensä on eli piezo mikki, niin ei oo ainakaan kitara puolella hyvän kuulosia, ellei sit halua cleania saundia. Mutta nyt tosiaan ei ole tarvetta hyvälle cleanille, koska tosi hyvä akustinen sello löytyy jo.
 
gravehill
05.03.2014 06:41:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikissa mitä mulla on tullut vastaan on piezomikki. Kitaramikin tyyliset ei oikein muutenkaan sovellu sellolle koska kielten etäisyys sekä toisistaan, että myös rungosta on paljon isompi kuin kitaralla. Lisäksi tietysti niiden kanssa ei voi käyttää mitään suoli-/muovi-/yms-kieliä.
 
Kokemukseni mukaan piezollakin saa kyllä aikamoista särösaundia aikaan. Kannattaa laittaa EQ ennen säröä (ja jälkeen todennäköisesti myös), jolla sitten saa paremmin säädettyä sitä itse särön saundia. 2 kHz:n kohdalta saa piezomikin kanssa leikata aika reilulla kädellä. Jousihan muuten tekee sen että kevyt särösaundi joka kuulostaa kitaralla melkein cleanilta, kuulostaa sellolla jo melkein death metallilta. Näin ainakin omassa NS Design sellossa.
 
http://www.chaosresearch.net
oksatboys
05.03.2014 12:52:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole koskaan nähnyt magneettikelamikkejä selloissa. Paitsi omassa, kun kokeilin presarin mikkejä siihen. Ongelma on juurikin tuo mainittu sellon radius ja mikkien koko/mitat. Siis mikkejä ei vaan saa asetettua niin että ne ottaisivat tasaisesti kaikki kielet ja etteivät ne olisi jousen tiellä. Kunhan saan aikaiseksi niin aion tehdä itse sopivat mikit sekä akustiseen että sähköselloon.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
Murgo
05.03.2014 16:56:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jossain näin joskus kuvan jossa oli upotettu normaalit sähkökitaran (yksikelaiset) mikit otelaudan alapäähän PITKITTÄIN eli kielien suuntaisesti, ideana että yksi mikki poimii aina kahden kielen värähtelyt. Toiminnasta tai soundista ei tietoa.
 
Kaksi humbuckeria samalla tavalla pitkittäin voisi myös toimia, olisi kela joka mikille, voisi vaikka halutessaan laittaa kullekin oman volumesäädön. :)
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
oksatboys
05.03.2014 17:07:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Jossain näin joskus kuvan jossa oli upotettu normaalit sähkökitaran (yksikelaiset) mikit otelaudan alapäähän PITKITTÄIN eli kielien suuntaisesti, ideana että yksi mikki poimii aina kahden kielen värähtelyt. Toiminnasta tai soundista ei tietoa.
 
Kaksi humbuckeria samalla tavalla pitkittäin voisi myös toimia, olisi kela joka mikille, voisi vaikka halutessaan laittaa kullekin oman volumesäädön. :)

 
Ainakin tavallisen kokoinen humppari on vaan aivan liian iso, eli kahta ei saa mahtumaan. Pitäis ostaa torilta pari singlecoilin kokoista humpparia testiin...
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
stnprkl
06.03.2014 08:00:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar_Miller: Olen kitaristi ja olen broidini asialla joka on sellisti. Eli kysymys kuuluu. Onko olemassa sähköselloa joka on varustettu tavallisilla passiivislla tai aktiivisilla sähkömagneettisilla mikrofoneilla (singlecoil/humbucker)? Haluttais että särö kuulostais hyvältä. Se mitä noissa yleensä on eli piezo mikki, niin ei oo ainakaan kitara puolella hyvän kuulosia, ellei sit halua cleania saundia. Mutta nyt tosiaan ei ole tarvetta hyvälle cleanille, koska tosi hyvä akustinen sello löytyy jo.
 
Kenellekään tullu mieleen yks kotimainen suht vahvasti sellaisin nojaava rokkinorkka?
En lähtis mitään pelle peloton viritelmiä rakentaa vaan lähtisin ihan sellolle tarkoitettuihin mikkiratkaisuihin. Ja toi et ei oo tarvetta hyvälle cleanille kuulostaa vähän omituiselta sillä mistäs se särö tehään hyväks jos lähtökohta ei sitä ole?
 
Mulla meni noin 5 sekuntia googlettaa tämmönen
http://www.uberproaudio.com/who-pla … ocalyptica-eicca-toppinen-cello-rig
 
Ja ainakin mun korvaan noilla jäbillä on suht tymäkkä toi sellosoundi. Levyllä, Pa:ssa ja luureissa hyvä eikä kulmatkaan oo ollu ongelma. Eli ei mitään hallitsemattomia piileviä kierto-ongelmia.
 
Viltsu audiokantaja
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «