Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: HSS Kytkentämahdollisuudet
1
ruuhkatukka
04.03.2014 11:26:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Tahtoisin tiedustella kokeneemmilta viisailta ihmisiltä tietoa ja pyytää neuvoja seuraavanlaiseen projektiin.
 
Lähtökohta on se, että omistan perussrtaton josta olen poistanut volume-potikan paikaltaan ja tulpannut sen. Näin ollen saan lisää työskentelytilaa oikealle kädelle.
Tarkoituksenani olisi ohjata kitaraa kahdella potikalla. Volume ja tone.
 
Kitarassani on HSS-mikitys ja tämä luokin kysymyksiä paljon:
- Minkälaisia potikoita vastusarvoiltaan minun tulisi käyttää?
- Minkälainen kytkentä palvelisi minun tarpeitani parhaiten?
- Voinko käyttää Single Coil-mikeissä 500kOhmista LOG-potikkaa tonen säätöön?
- Tulisiko potikoissa käyttää kondensaattoria?
 
Ajattelin toteuttaa tilanteen niin, että volume-potikkana toimisi 500kOhmin LOG-potikka(kuvassa V1). Tonen ohjaukseen (kuvassa T1) olisi mahdollista käyttää joko 500kOhmista LOG-potikkaa tai 250kOhmista LOG-potikkaa tai 250kOhmista potikkaa, jossa on puolitus (en ole varma käyrästä - ei ole mitattu). Mahdollista olisi myös käyttää konsentrista potikkaa (2x500kOhm) jossa on kaksi potikkaa periaatteessa kasattu päällekkäin ja molemmille on omat säätöakselit (kuvassa T1 ja T2). Konsentrista potikkaa käyttäessäni, ohjaten humbucker-mikkiä 500kOhmisella omalla vastuksellaan ja Single Coil-mikkejä ohjattaessa toista 500kOhmin vastusta, törmäämme taas vastusarvoihin. Voisin toki Single Coil mikrofoneja ohjatessani 500kOhmisella säätövastuksella puolittaa vastusarvon samankokoisella vastuksella, kytkien sen rinnan potikan kärjille. Näin ollen saavutamme raja-arvoille tuloksen mikä vastaa puolitusta eli tulos olisi n.0kOhmia ja n. 250kOhmia, mutta potikan käyrä muuttuu radikaalisti LINeaarisesta lähes LOGarytmiseksi. Miten tämä vaikuttaa todellisuudessa kuuloaistiin ja onko ero niin radikaali ihmisen korvalle kuin se näyttää paperilla?
 
Asiat joiden kanssa painin, saavat minut lähes itkemään. Toivoisin olevani älykkäämpi, mutta nämä ovat kortit jotka syntyessäni sain.
 
Liitän oheen kuvan, jonka olen ladannut ilmaiseen kuvanlatauspalveluun.
Siinä on setuppini kokonaisuudessaan Volume V1 ja Tone T1 ja mahdollisen konsentrisen potikan toinen vastus T2.
 
Toivoisin, että Te viisaammat ihmisen jälkeläiset voisitte auttaa kanssakulkijaanne.
Toivoisin, että olisi mahdollista saada edellämainittuihin kytkentämalleihin, piirrosesimerkkejä, joilla saisin luovutusvoiton tuosta mystisestä kitara-elektroniikasta.
Toivoisin myös, että jakaisitte kanssani mikäli Teillä on jotain erityishuomioita liittyen kytkentään tai komponentteihin.
 
Minä nöyrästi kiitän Teitä.
 
Kuva: http://tinypic.com/r/wafy3t/8
 
fox
04.03.2014 11:39:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ruuhkatukka: Moi!
Kitarassani on HSS-mikitys ja tämä luokin kysymyksiä paljon:
- Minkälaisia potikoita vastusarvoiltaan minun tulisi käyttää?
- Minkälainen kytkentä palvelisi minun tarpeitani parhaiten?
- Voinko käyttää Single Coil-mikeissä 500kOhmista LOG-potikkaa tonen säätöön?
- Tulisiko potikoissa käyttää kondensaattoria?

 
Lähinnä tuohon kokonaiskytkennän suunnitteluun en paneudu, koskapa on miltei mahdotonta sanoa sitä "sinun tarpeisiisi parhainta" variaatiota. Ja noita valmiita malleja on netistäkin löydettävissä vaikka miten..
Potikoitten vastusarvoista sen verran, että sekin on hyvin pitkälti "mieltymyskysymys", lähinnä minkämoista "tuntumaa" siltä säädöltä haluat. Vastusarvon kasvattaminen vaikuttaa siihen "kirkkauteen", taas toisaalta jos vastusarvo on kovin pieni, tulee tilanne, että signaalia voi "vuotaa läpi" vaikka potikka olisi nollissa, tai säätövarat on muuten pielessä..
Tonepotikka ilman kondensaattoria ei ole tonepotikka ollenkaan... ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Myrkky Nuoli
04.03.2014 11:46:04 (muokattu 04.03.2014 11:46:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jossain toisessa ketjussa oli just juttua siitä, että kun laittaa 500k potikan kanssa 500k vastuksen rinnan muistaakseni kytkimen ja maan väliin niin, että se vaikuttaa vain single coil mikkeihin niin saadaan humpparille 500k potikka ja sinkuille 250k potikka. Tuo sweeppi juu vähän muuttuu, mutta en ole kokenut sitä ongelmalliseksi. Korkeintaan vaatii vähän totuttelua. Muutos ei ole niin radikaali, että sitä kannattaisi pelätä. Treble bleedeissä oon nääs tätä harrastanut. Tuohon aiheeseen lähtisin paneutumaan, koska minusta humpparit vaativat 500k potikan ja sinkut on liian kirkkaita yli 250k potikoilla. Joku muu voi olla ihan eri mieltä. Mulla on niin, että tallahumpparille on 500k volapotikka ja sinkuille 250k volapotikka, sitten on tone, joka vaikuttaa pelkästään tallamikkiin.
 
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
ruuhkatukka
04.03.2014 15:31:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Olen elänyt saman perusperiaatteen kanssa, että sinkut 250k ja humpparit 500k.
 
Tarpeisiini tässä viitataan peruskytkentään. En ole hifistelijä joka kuulee paremmin kuin lepakot pienet äänenvärinvaihtelut. Tämä on kinkkinen juttu, sillä olen kokematon näiden kokeilujen suhteen ja polte on kova päästä jo soittamaan.
 
Se on totta, että netistä löytyy jos jotakin kytkentämallia, mutta en löytänyt silti mitään fiksua "helposti selvää saatavaa", sillä en koe pystyväni lukemaan etenkään sähköteknisten piirrosmerkein kuvaavaa piirrosta kaaviosta.
 
Kiitos JO ANNETUISTA neuvoista. =)
 
petrip
04.03.2014 15:42:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä yksi Suhrin kytkentäkaavio, jossa huomioitu tuo 250K/500K "ongelma" HSS-yhdistelmissä:
 
https://dl.dropboxusercontent.com/u/27256993/hss-1.jpeg
 
Tom Anderson käyttää asiasta nimitystä "Vintage Voicing":
 
http://www.andersonguitars.com/support/vintage.cfm
 
ruuhkatukka
04.03.2014 15:53:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä yksi Suhrin kytkentäkaavio, jossa huomioitu tuo 250K/500K "ongelma" HSS-yhdistelmissä
 
Thanks!
 
Täytyneekin heti perehtyä paremmin, kun pääsee duunista kotio. =)
 
ruuhkatukka
04.03.2014 21:25:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Pyydän anteeksi typeriä kysymyksiäni:
Mikä on noiden vastusten funktio SUHRin kytkennässä?
En ymmärrä tarkalleen tuon kytkimen kytkentää, sen tuskin ollessa 5-way switch?
 
Itkien, Henri.
 
svilo
04.03.2014 21:57:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ruuhkatukka: Hei!
 
Pyydän anteeksi typeriä kysymyksiäni:
Mikä on noiden vastusten funktio SUHRin kytkennässä?
En ymmärrä tarkalleen tuon kytkimen kytkentää, sen tuskin ollessa 5-way switch?
 
Itkien, Henri.

 
Single coil:t *näkee* volapotikan noin 250k:sena, kyseessä on ns 5-way super switch..
 
/s
 
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
JHL
04.03.2014 23:11:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kytkennöistä tai vastuksista en tajuu mitään mutta Suhrin perus H-S-S-kytkis kuulostaa tosi hyvältä käytössä ja on varsin monipuolinen, kannattaa kokeilla. ja käsittääkseni idea on juurikin tuo että humppari näkee 500:n potikan, sinkut 250:n. Megaswitchin siihen vissiin tartte juu. Ite laitatin lisäksi nostettavan tone-potikan jolla saa humbuckerin sarjaan/rinnan, toimii mun makuun paremmin kuin humpparin puolitus, eikä hurise.
 
ruuhkatukka
05.03.2014 00:00:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Kiitos neuvoista! Tarttee varmaan laittaa tommonen superswitchi tilaukseen saksasta ellei suomesta saa näppärästi? Ei äkkiseltään löytynyt yleisimmiltä välittäjiltä...
 
Onko mitään ehdotusta johdotusten neliöiden suhteen? En taida viittiä laittaa 0.5mm2 suuremmilla. Sekin taitaa jo olla jokseenkin isoa.
 
Onko hifisteliöillä mielipiteitä tuleeko parempi parikierretyllä armoroidulla kaapelilla? Onko moni käsitellyt bodyn pintoja häiriövarmemmiksi? Teipannut tai maalannut?
 
Peace, Henri.
 
Myrkky Nuoli
05.03.2014 00:05:17 (muokattu 05.03.2014 00:05:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ruuhkatukka: Moi!
 
Kiitos neuvoista! Tarttee varmaan laittaa tommonen superswitchi tilaukseen saksasta ellei suomesta saa näppärästi? Ei äkkiseltään löytynyt yleisimmiltä välittäjiltä...
 
Onko mitään ehdotusta johdotusten neliöiden suhteen? En taida viittiä laittaa 0.5mm2 suuremmilla. Sekin taitaa jo olla jokseenkin isoa.
 
Onko hifisteliöillä mielipiteitä tuleeko parempi parikierretyllä armoroidulla kaapelilla? Onko moni käsitellyt bodyn pintoja häiriövarmemmiksi? Teipannut tai maalannut?
 
Peace, Henri.

 
Tuolla piuhan laadulla ei loppuviimeeksi ole kauheesti merkitystä, ihan rimpulaa ei kannata kuitenkaan laittaa. Itse alumiiniteippailen single coil -kitaroiden routtaukset, pleksit jne. SG:ssä ja essissä en oo jaksanut kun en oo kokenut tarpeelliseksi. Parissa kitarassa on ollut häiriöalttiuongelmia ja tuo on kyllä siihen auttanut. Mikään taikatemppu se ei ole, eikä mun kokemuksien mukaan hirveesti vaikuta yksikelaisille mikeille tyypilliseen 60hz hurinaan.
 
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
ruuhkatukka
06.03.2014 07:03:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Häiriösuojaukset tehty ja kitara plekseineen on vuorattu 3M:n vahvalla alumiiniteipillä ja odotellaan loppuja varaosia. Harmittaa vähän, etten löytänyt suomen puolelta Fenderin Superswitchejä. No saksanpojat laittaa tulemaan sitten.
Kaapeleina käytän perussignaalikaapelia ilman kummempia suojauksia tai armeerauksia.
Laitetaan kuvia, kun urakka on valmiina.
 
ruuhkatukka
16.03.2014 09:39:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarvikkeet ovat saapuneet ja kolvausurakka alkaa huomenna. Kuinka sopivaa onkaan, että jo torstaina tavaroiden saapuessa, menee Welleristäni termari rikki.
 
NICE.
 
Innolla odotan työni tulosta ja kuinka tämä tulee vaikuttamaan saundiin.
 
Pahoittelut, kun kysyn asiasta tässä langassa, mutta onko kokemuksia kenelläkään JB-yksikeloista?
 
Thanks!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «