Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Etno, proge, latin »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Suomen progeartistit, huomio!
1
Proge-Matti
28.11.2013 09:48:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kirjan Aamunkoiton portit: progressiivinen rock 1967 - 1979 tekijä, ja täällä olen siksi, että suunnitteilla on kirjoittaa kirja myös suomalaisesta progesta / kokeellisesta / psykedelisestä /jazz-rockista jne. Sellaista on kovasti toivottu em. kirjan arvioissa ja palautteessa. Suomen osuus jätettiinkin tarkoituksella kokonaan Aamunkoiton porteista pois.
 
Tulevan kirjan synnyssä olisi eduksi suora vuorovaikutus käsittelyn kohteeksi pääsevien (nyky)artistien kanssa. Käytännössä lähinnä jonkinlainen (kirjallinen?) kysely taustasta, artistin käsityksestä omaan musiikkiinsa ja suhteesta progeen, jne. Myös äänitteiden saanti edesauttaisi suuresti.
 
Tulen ottamaan myös omatoimisesti artisteihin yhteyttä, mutta tässä sähköpostiosoitteeni: mattipajuniemi ät hotmail piste com. KIITOS!
 
vanha_pieru
29.11.2013 00:21:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aluksi: onnea projektille! Mielenkiintoinen aihe, kiinnostaa jo nyt.
Ainakin Kingston Wallin Jukka Jylliin on helppo ottaa yhteyttä suoraan privaattiviestillä muusikoiden.netin kautta. Herran ei-niin-vaikeasti arvattava nimimerkki löytyy ainakin tuolta rockmusiikkialueen Kingston Wall -ketjun viimeiseltä sivulta (ja kai täällä joku henkilöhakukin on). En tunne miestä henkilökohtaiseti eikä minulla ole mitään omaa lehmää muutenkaan ojassa (paitsi että olen pitänyt Kingston Wallista parikymmentä vuotta), mutta ajattelin vaan mainita asiasta. Voihan täällä olla jäseninä ties ketä kotimaisia progemuusikoita, mutta Jylli on ainoa, jonka itse varmuudella tiedän.
Kingston Wallista on kylläkin ilmestymässä piakkoin ihan oma kirjansa, mutta en usko sen tätä sinun projektia mitenkään haittaavan, onhan aiherajaus sinulla paljon laajempi.
 
Proge-Matti
29.11.2013 15:11:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vanha_pieru: Aluksi: onnea projektille! Mielenkiintoinen aihe, kiinnostaa jo nyt.
.

 
Kiitos! Kontakti artisteihin ainakin tuo kirjan työstämiselle itselleen lisävirtaa. Pyrin toki samalla säilyttämään kriittisen 'auktoriteetin' ja lahjomattomuuden, eli ettei kirjasta tule mikään mainostustilan tarjoaja bändeille.
 
Aamunkoiton porteista poiketen en tällä kertaa muutenkaan työstä kirjaa ylhäisessä yksinäisyydessä, vaan mukana on ainakin yksi aihetta syvällisesti tunteva yhteistyökumppani.
 
Proge-Matti
12.12.2013 11:00:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisää bändikontakteja odotellessa (kiitos tähänastisista!) laitan vielä infoa Aamunkoiton portit -kirjastani, joka on etenkin kirjastojen kautta löytänyt paljon käyttäjiä, vaikka muuten mediahuomio on ollut niukkaa. Sitä on saatavana mm. Akateemisesta kirjakaupasta, Booky-verkkokaupasta ja Levykauppa Äxästä, sekä tietysti suoraan minulta itseltäni.
 
Julkaisija on Suomen musiikkikirjastoyhdistys ry. Painosmäärä oli 500 kpl mistä on nyt puolessa vuodessa myyty arviolta kolmen ja puolen sadan tienoilla, ehkä enemmänkin. Saamani palaute on ollut kiittävää ja monet ovat pitäneet sitä kulttuuritekona, joka paikkasi suurta aukkoa suomalaisessa musiikkikirjallisuudessa. (Innoittipa kirja yhtä levytoivettakin Kadonneen levyn metsästäjissä 8.12. kuten yllätyksekseni kuulin radion äärellä. Toivoja ei ollut tuttujani, jos joku nyt sellaista piilomainontaa epäilee.)
 
Jos tällä keskustelupalstalla on kirjan lukeneita, palaute on tervetullutta!
 
Gorp
12.12.2013 15:29:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tuo kirja just tällä hetkellä lukusessa, löysin sen kirjastosta tämän ketjun aloitusviestisi ansiosta. Jos nyt väkisin jotain kritiikkiä yrittää vääntää, niin nimen ja kannen vuoksi on kirja jäänyt multa aikaisemmin huomaamatta. Sen verran pinnallisesti ja kiireellä hyllyjä selailen. Mutta muuten voin vain kiitellä tekelettäsi. Yhtään puuttuvaa artistia en ole keksinyt (jopa Epidermis löytyi, joka on kaikille tutuilleni ollut nevöhööd), mutta sen sijaan on löytynyt monta mulle uutta bändiä, jotka täytyy jossakin vaiheessa Juutubettaa. Omat luvut Briteille, Saksalle ja Italialle toimii. Kirjoittajan omat mielipiteet eivät ainakaan mua häiritse, tosin useimmiten ollaan asioista samaa mieltä.
 
Eli ei muuta kuin onnea uudelle projektille, odottelen mielenkiinnolla lopputulosta.
 
Jucciz
13.12.2013 02:47:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uskallan laittaa tämän linkin tähän ketjuun. Luultavasti tutkimuksen ja kirjan aihepiiri liippaa hyvin läheltä:
https://tampub.uta.fi/handle/10024/92018
 
Hyvä kirja tuo. Itse ostin aikanaan ihan kannatuksen vuoksi hyllyyni, koska Pekka Pohjola ja Wigwam.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Proge-Matti
13.12.2013 13:19:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gorp, kiitos mukavasta palautteesta!
 
Taru Oksasen pro gradu suomiprogen kehityksestä 1967-74 on lajissaan ihan OK ja totta kai olen käyttänyt ja tulen käyttämään sitä myös apuna. Opinnäytteellinen käsittelytapa sekä aikajanan ja varsinaisen kohdeaineiston suppeus tekevät riittävää hajurakoa suunnitteilla olevaan suomiprogekirjaan nähden. :)
 
bedlam
13.12.2013 15:53:59 (muokattu 13.12.2013 15:55:57)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää ehdottomasti ottaa tuo Aamunkoiton portit lukemistoon! Kansipiirros on ihan kiva hippimäisellä tyylillään, mutta ainakin tekstit olisi voinut liittää kuvan päälle vähän "ammattimaisemmalla" otteella.
 
Tästä tuli mieleeni joskus kauan sitten telkkarissa nähty dokumentti suomalaisesta progesta, jossa haastateltiin Wallia, Tolosta, Pohjolaa yms. Nauhoitin sen aikoinaan VHS-kasetille, mutta en sitä viime varastokierroksella löytänyt.
 
http://www.petrilampela.net
Jucciz
15.12.2013 18:38:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toivotan kovasti tsemppiä kirjan tekoon ja tulen ehdottomasti hankkimaan sen kunhan se valmistuu. Mitä enemmän matskua Pekka Pohjolasta ja varhaisesta Wigwamista, sitä parempi! :)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
antnis
21.12.2013 16:46:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Uskallan laittaa tämän linkin tähän ketjuun. Luultavasti tutkimuksen ja kirjan aihepiiri liippaa hyvin läheltä:
https://tampub.uta.fi/handle/10024/92018
 
Hyvä kirja tuo. Itse ostin aikanaan ihan kannatuksen vuoksi hyllyyni, koska Pekka Pohjola ja Wigwam.

 
Siltikin, kielipoliisista päivää.
 
Proge-Matti
04.03.2014 14:25:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostetaanpa taas tämäkin ilmoitus ylemmäs.
Olen tosiaan viimeiset kolme kuukautta tutustunut valtavaan määrään kotimaisia, progea edustavia tai sivuavia artisteja. Osittain kirjastoista levyjä lainaamalla, osittain promokappaleiden avulla. Kiitos kaikille jotka ovat vastanneet yhteydenottooni tai omatoimisesti ottaneet yhteyttä minuun, sekä lähettäneet levyjään! Kutsu on yhä voimassa (ks. viestiketjun alku).
 
Suomiprogekirja valmistunee vuonna 2016, vaikka hankalaahan sitä on vielä ennustaa. Suhtaudun projektiin pieteetillä ja kunnioituksella. Mitään suurta ahaa-elämystä kirjan rakenteesta ja esitystavasta en ole kokenut (kuten kävi maaliskuussa 2012 Aamunkoiton porttien suhteen), pikemminkin vähittäistä mielikuvan tarkentumista sitä mukaa kun koko aihepiiri tulee tutummaksi.
 
ganesha
24.05.2014 11:39:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nyt kun tuo Aamunkoitto on tullut luettua lähes kokonaan, on pakko nostaa iso peukku! aivan mahtava kulttuuriteko! vierähtänee tovi jos toinenkin noita kaikkia itselle uusia progebändejä tsekkaillessa!
 
Proge-Matti
26.05.2014 09:14:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: nyt kun tuo Aamunkoitto on tullut luettua lähes kokonaan, on pakko nostaa iso peukku! aivan mahtava kulttuuriteko! vierähtänee tovi jos toinenkin noita kaikkia itselle uusia progebändejä tsekkaillessa!
 
Kiitos, Ganesha!
 
_________________________________________
Toivottavasti sellaisetkin progeyhtyeet/-artistit, joiden kanssa en vielä ole ollut yhteyksissä, jotain kautta saavat tietoonsa uuden kirjaprojektini. (Joskus netistä ei vaan millään löydy yhteystietoja, paitsi ehkä Facebookin kautta. Pitäneekö sittenkin liittyä...)
 
Tässä muutama täsmennys liittyen musiikkiaineiston haalintaani:
 
- Pyydän äänitteitä vain kirjaprojektiani varten (myös esim. ProgArchivesiin voin niitä arvioida), en myy niitä eteenpäin tai muulla tavoin pyri hyötymään niistä.
- Jos ennestään omistan artistilta levyjä, kerron mitkä, ettei niitä tarvitse lähettää (koskee erityisesti laajemman tuotannon tehneitä).
- Muoviset vaihtokuoret voi jättää lähetyksistä pois.
- Aloittelevien, ei vielä sinkkuja enempää levyttäneiden artistien tukemiseen minusta ja kirjahankkeesta ei varsinaisesti ole.
- Olen kiitollinen jokaisesta postista - vaikken aina erikseen muista kiittääkään!
 
Proge-Matti
09.06.2014 12:06:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäinen apuraha-anomus ei mennyt läpi, mutta en anna sen lannistaa (jostain sellainen olisi kyllä tarpeen saada, koska töistä kirjoittamisvapaalle jääminen pudottaa tulot minimiin).
 
Suomen Kuvalehdessä 30.5. oli - ihan odottamatta - erittäin positiivinen arvio Aamunkoiton porteista! Olisi sen odottanut vaikuttavan näkyvämmin myyntiinkin, joka jatkaa hidasta hivuttautumistaan kohti painoksen loppumista. (Itselläni jäljellä vajaat 30 kpl tällä hetkellä.)
 
Postin tulo suomiprogeprojektin tiimoilta (viitaten sekä sähköpostikontakteihin että levylähetyksiin) on ollut turhauttavan hidasta ja katkonaista, mutta sitä suuremmalla syyllä lämmin kiitos kaikille muusikoille & levy-yhtiöille, jotka ovat kannustaneet hanketta ja lähettäneet tuotoksiaan! Ilman sellaista tukea hommasta ei tulisi mitään.
 
Progeilevaa kesää itse kullekin.
 
Proge-Matti
15.10.2014 20:18:38 (muokattu 20.10.2014 08:42:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikkei asiasta tällä foorumilla olekaan kuulunut mitään sitten kesäkuun, niin projektini tehdä suomalaisesta progesta kirja on kyllä edelleen voimissaan. Ilmestynee aikaisintaan 2016.
 
Olen viimein liittynyt Facebookiin (omalla nimelläni, paikkakuntana Nokia, avatarinani toistaiseksi Kansasin Leftoverture-kansi), minkä ansiosta yhteydet muusikoihin päin ovatkin huomattavasti aktivoituneet. Täällä muusikoiden.netissä en taida jatkossakaan pahemmin käydä.
 
Aamunkoiton portteja* on muuten jäljellä enää alle 20, jee! Yhteistyötahoni ennustaa siitä tulevan ajan myötä halutun antikvariaattiharvinaisuuden, kun progen uusia harrastajia tulee lisää ja kirjan hankkineet eivät halua luopua omasta kappaleestaan. :) Uuteen painokseen ei silti ole riittäviä edellytyksiä eikä sähkökirjaversiostakaan ole mitään takeita.
 
(* Kirjaa kannattaa tilata minulta, jälleenmyyjiltä saatavuus alkaa olla ohi.)
 
bedlam
16.10.2014 10:19:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Proge-Matti: Aamunkoiton portteja on muuten jäljellä enää alle 20, jee!
 
Hyvä kun vinkkasit, tilaukseen meni!
 
http://www.petrilampela.net
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «