Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ääntä liian vähän-uudet kamat vai lisäkaappi?
1
kariffi
01.03.2014 13:33:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on ollut käytössä Gallien-Grueger MB150E-112 bassokombo vuosikausia. Roudattavuus on huippuluokkaa, mutta ääntä tuosta tulee tietysti hyvin rajallisesti, kun koko on olematon. Tehoa on 150 wattia ja kaiutin on 12-tuumainen. Omat vähäiset soittoprojektini ovat olleet enempi akustispohjaisia, jolloin tuolla on pärjännyt oikein hyvin. Nykyisessä systeemissä on myös viulua ja akkaria mukana, mutta on myös settirumpali, joka soitaa kuitenkin pääsääntöisesti riisitikuilla.
No, viime keikalla kävi kuitenkin niin, että Kalle piti pistää melkein täysille ja sehän ei tee hyvää äänen laadulle. Kontrollikaapista piti hakea lisää mökää, jotta kuuluisi riittävästi. Tuo kontrollikaapin soundi vain on aikalailla surkea. Tulikin mieleen, että pitääkö tässä ruveta päivittämään kamoja kokonaan vai olisiko lisäkaapista minkäänlaista apua? Pieni koko ja paino on edelleenkin oleellinen juttu minulle ja siksi katselin tuossa tarjontaa kaksitoistatuumaisista neljän ohmin kaapeista. Osaisiko joku heittämällä sanoa, paljonko enemmän ääntä tuosta kombosta saisi lisäkaapilla. Livekokeilumahdollisuus olisi tietysti parasta, mutta kysynpä nyt täältä aluksi.
 
hollstro
01.03.2014 13:54:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi antaa täyden tehon eli 150 W vain kun siinä on lisäkaappi kiinni. Ilman teho on 100 W: Laita tollanen alle niin saat paljon lisää ääntä: http://www.thomann.de/gb/gallien_krueger_mbx112.htm
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
sampsa007
01.03.2014 14:03:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja nimenomaan 8ohm,ni saa olla kombon omakin kaiutin päällä.
 
Ultrabass
01.03.2014 16:24:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

150w on kyllä aika lussu vahvari vielä. Riittäis varmaan hyvin rauhallisessa musassa pienemmillä klubeilla, mutta kerta kuuluvuus ongelmia on ilmentyny, niin vedän johtopäätöksen, että soitatte jotain äänekkäämpää musiikkia.
 
Minä sanoisin, että sijoita johonkin 300w< vahvistimeen, niin jää pelivaraakin :)
 
JukkaPena
01.03.2014 17:11:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koska kyseessä ei selkeästi ole mikään rokkibändi niin aloittaisin ensiksi rakentavalla keskustelulla soittovolasta. Akustisten soitinten soittajat (rumpaleita lukuun ottamatta) on usein aika harvoin volan nostamisen puolesta. Tehokkaampien vahvistinten hankkiminen voi johtaa kierteeseen, jossa soittovola nousee turhaan ja eri tilojen akustiset ongelmat korostuu ja muuttuu vaikeammin hallittaviksi.
 
Tietenkin volan voi pitää samana ja hankkia tehokkaamman vahvistimen. Ei 300-500 w vahvistinta tarvitse täysiä ajaa, mutta se selviää aika kevyesti tilanteesta jossa 100-150w vahvistin alkaa olla tiukilla.
 
Tuo GK:n combo on tosi pro vehje (käsittääkseni ollut joskus hyvinkin yleinen ja aika monella ammattilaisella löytyy sellainen varastosta edelleen - hyvin katu-uskottavaksi kuluneena). GK:n tilalla näkee nykyisin Markbass Mini CMD 121P -comboa, joka yksinään puskee 300w ja lisäkaapin kanssa 500w. Itse olen lainannut sellaista joillekin taustamusiikki, hää- ja bilekeikoille ja hyvin siinä on riittänyt hönkä.
 
Itse vaihtaisin GK:n Markbassiin, koska Markbass ei ole merkittävästi isompi ja painaa about saman verran mutta tehoa on kolme kertaa enemmän. Myöskään tuota ylimääräistä kaappia ei tarvitsisi roudata mukana. Markbass taitaa tulla myös hieman halvemmaksi kuin GK + lisäkaappi.
 
Varmasti löytyy muitakin viimeisen 10 vuoden aikana markkinoille tulleita tehokkaita pikkucomboja, mutta niistä minulla ei ole kokemusta.
 
"Kulttuuri on vain tekosyy ryypätä pitempään. Menkää hiihtämään."
hollstro
01.03.2014 17:17:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ultrabass: 150w on kyllä aika lussu vahvari vielä. Riittäis varmaan hyvin rauhallisessa musassa pienemmillä klubeilla, mutta kerta kuuluvuus ongelmia on ilmentyny, niin vedän johtopäätöksen, että soitatte jotain äänekkäämpää musiikkia.
 
Minä sanoisin, että sijoita johonkin 300w< vahvistimeen, niin jää pelivaraakin :)

 
Tehot on niinkun ne ilmoitetaan. 100 Watin Hiwatt DR103 jättää alleen kaikki 300 watin Behringerit ja muut kiinan ihmeet. Kaiuttinkaapin herkkyys ja kaiutin-pinta-ala on myös merkittävä asia. Joten eipäs nyt yksinkertaisteta liikaa.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Nikkanen
01.03.2014 17:38:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Kaiuttinkaapin herkkyys ja kaiutin-pinta-ala on myös merkittävä asia. Joten eipäs nyt yksinkertaisteta liikaa.
 
Noin. Tuolla alueella on todella moni ihan kujalla, mutta kyllä, näinhän se menee.
 
Bassoa, säröllä tai ilman.
Rämppy
01.03.2014 19:26:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ultrabass: 150w on kyllä aika lussu vahvari vielä. Riittäis varmaan hyvin rauhallisessa musassa pienemmillä klubeilla, mutta kerta kuuluvuus ongelmia on ilmentyny, niin vedän johtopäätöksen, että soitatte jotain äänekkäämpää musiikkia.
 
Minä sanoisin, että sijoita johonkin 300w< vahvistimeen, niin jää pelivaraakin :)

 
Äläs yleistä ;-) On äänekkäämpiä ja vähemmän äänekkäitä 150w trankkuvehkeitä. Tosiaankaan pelkkä ilmoitettu wattimäärä ei kerro läheskään kaikkea vahvistin-kaiutin -systeemin tuottamasta äänen määrästä ja laadusta. Oon soittanut monen tehoisilla bassokamoilla, ja aikoinaan paljon just 150W trankkucombolla jossa volat riitti varsin hyvin äänekkäämpäänkin hard rockin soittoon ihan hyvän kokoisissa keikkamestoissa.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
JukkaPena
01.03.2014 20:18:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Äläs yleistä ;-) On äänekkäämpiä ja vähemmän äänekkäitä 150w trankkuvehkeitä. Tosiaankaan pelkkä ilmoitettu wattimäärä ei kerro läheskään kaikkea vahvistin-kaiutin -systeemin tuottamasta äänen määrästä ja laadusta. Oon soittanut monen tehoisilla bassokamoilla, ja aikoinaan paljon just 150W trankkucombolla jossa volat riitti varsin hyvin äänekkäämpäänkin hard rockin soittoon ihan hyvän kokoisissa keikkamestoissa.
 
Juurikin näin. Mielestäni ihan sama juttu, kuin 10 vuotta sitten kotistereoita katsellessa (varmaan edelleenkin). Halvoissakin stereoyhdistelmissä saattoi lukea 400w hyvin isolla. Sitten kun katselee vaikka aktiivikaiuttimia kotikäyttöön niin jostain laadukkaan valmistajan vehkeestä löytyykin "vain" 40w ja meteliä kyllä riittää.
 
Varmasti on poikkeuksiakin, mutta valmistaja/hintalappu kertonee jonkun verran wattien laadusta :) Näin siis myös bassokamoissa.
 
"Kulttuuri on vain tekosyy ryypätä pitempään. Menkää hiihtämään."
Ultrabass
01.03.2014 22:19:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No laatuvehkeet voi poiketa massasta tämän suhteen, mutta kyllä mun mielestä wattimäärä ja kaiutinpintala on aika parhanan hyviä indikaattoreita siihen paljonko ne kamat puskee meteliä :D... Ehkä voi olla, että kyseisessä tapauksessa esim. se lisäkaappikin riittää, mutta kyllä se on helpompi vääntää volumea pienemmälle, kuin taikoa lisää mökää riittämättömistä kamoista :)
 
kariffi
02.03.2014 12:52:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kommenteista! Tuo Gallien-Kruegerin oma 1x12 lisäkaappi olisi kyllä varteenotettava vaihtoehto ja olenpa noita Markbassin combojakin jo aiemminkin tutkaillut. Kun nyt tässä on puhuttu tuosta kaiutinpinta-alan tärkeydestä, niin tuli ajatusleikkinä mieleen, että kumpikahan mahtaisi antaa reaaliääntä enemmän 300w 1x12 Markbass vai 150w 1x12 Kalle yhdessä 1x12 lisäkaapin kanssa?
 
hollstro
02.03.2014 15:01:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kariffi: Kiitos kommenteista! Tuo Gallien-Kruegerin oma 1x12 lisäkaappi olisi kyllä varteenotettava vaihtoehto ja olenpa noita Markbassin combojakin jo aiemminkin tutkaillut. Kun nyt tässä on puhuttu tuosta kaiutinpinta-alan tärkeydestä, niin tuli ajatusleikkinä mieleen, että kumpikahan mahtaisi antaa reaaliääntä enemmän 300w 1x12 Markbass vai 150w 1x12 Kalle yhdessä 1x12 lisäkaapin kanssa?
 
Taitaa mennä aika tasan äänenpaine jos kaikki tekijät ovat samat. 2-kertainen teho tuo 3 dB lisää tehoa ja 2 x kaiutinmäärä tuo 3 dB lisää herkkyyttä. Saundi onkin sitten eri asia. Kaksinkertainen määrä kaiutinpinta-alaa saundaa isommalta kuin se yksi ämyri.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
sampsa007
02.03.2014 23:04:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omakohtanen kokemus saundierosta kallen hyväksi.Markbassin SA450 lähti aika äkkiä takas Thomannille kun testasin vierekkäin Kruugerin kans.Toki Markusta mökää lähti helvetisti enemmän,mut se oli sellasta middlepöhinää.Ja vois kuvitellä et varsinkin jossain akkaritouhuissa Kruugeri ois paree.
 
rattledad
03.03.2014 00:04:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on pienen Gallien-Kruegerin jatkona ruma ja painava 15" lisäkaappi jolla on saanut lisää äänenpainetta ja alapäätä. Viime keikalle se ei mahtunut ja laitettiin bassoa tueksi pieneen PA:han. Voi olla että jää jatkossakin kaappi roudaamatta, soundasi oikein hyvältä noin. Vähän alkoi houkutella että ottaisi vain etusen mukaan, mutta eihän tuo GK paljoa paina ja onhan kontrollina jos tarvitsee.
 
Seba
15.03.2014 12:03:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ultrabass: No laatuvehkeet voi poiketa massasta tämän suhteen, mutta kyllä mun mielestä wattimäärä ja kaiutinpintala on aika parhanan hyviä indikaattoreita siihen paljonko ne kamat puskee meteliä :D... Ehkä voi olla, että kyseisessä tapauksessa esim. se lisäkaappikin riittää, mutta kyllä se on helpompi vääntää volumea pienemmälle, kuin taikoa lisää mökää riittämättömistä kamoista :)
 
Näin sitä voisi kuvitella, mutta on vahvistimia ja Vahvistimia. Aiemmin mainitulla 100W hiwattilla ei pysty ikinä missään vetää edes puoliteholla kun mökää riittää enempi kuin perus 500w trankussa.
 
Saundin laatuun mun mielestä suurin merkitys kuitenkin on kaapilla/kaapeilla. Hyvän vahvistimen saundin paskoo helposti huonolla kaapilla, mutta köykäisempi nuppikin kuulostaa yleensä varsin hyvältä hyvällä komerolla.
 
Eli alkuperäiseen kysymykseen vaan jotta 8ohm lisäkaappi niin saa loput tehot käyttöön, riittävän laadukas komero niin sen voi hyödyntää vaikka joskus luopuisi kalleista ja ostaisi erillisen nupin. Jos väkisin pitää olla pieni ja kevyt, niin itse lähtisin 1x15 neodyymikaappia metsästämään mieluummin kuin 12".
 
Pum di pum pu pum di pum
Ultrabass
15.03.2014 18:49:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba: Näin sitä voisi kuvitella, mutta on vahvistimia ja Vahvistimia. Aiemmin mainitulla 100W hiwattilla ei pysty ikinä missään vetää edes puoliteholla kun mökää riittää enempi kuin perus 500w trankussa.".
 
Niin vielä lisätäkseni aikaisempaan väittämääni, että täytyy tietysti ottaa tässä yhtälössä huomioon, että onko kyseessä putki- vai transistorivahvistin. Mutta ei siitä sen enempää, ettei lipsahdeta liikaa offtopiciin :)
 
Seba
15.03.2014 18:51:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ultrabass: Niin vielä lisätäkseni aikaisempaan väittämääni, että täytyy tietysti ottaa tässä yhtälössä huomioon, että onko kyseessä putki- vai transistorivahvistin. Mutta ei siitä sen enempää, ettei lipsahdeta liikaa offtopiciin :)
 
Niin, tai onko kiinalaisten ilmoittamia teoriawatteja tai ihan oikeita :)
 
Pum di pum pu pum di pum
Einherjar
16.03.2014 04:00:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rumpalit liikauttaa yllättävän paljon ilmaa, joten nyt luulen tuon GK:n combon jäävän sen takia jalkoihin. Kaiutinpinta-alan lisääminen auttaa yllättävän paljon, kun se soundi alkaa sitten leikkaamaan vähän voimakkaammin taas läpi. Välttämättä sitä desibeliä tai wattia ei tarvitse olla jonossa niin paljoa, kun saa bassoäänet liikahtamaan paremmin pinta-alaa lisäämällä. Monet basistit tuntuu käyttävän tuon combon jatkeena 1x15"-kaappia ja aika monta hyvää läjää on tullut kuultua tällä kokoonpanolla. Muistiinjäävin jatke oli Yamahan 1x15" 90-luvulta, joka sopi hämmästyttävän hyvin tuon combon soundiin jatkoksi.
Jos tykkäät tuon combon soundista, niin hommaa sille vain jatkoa. Joku Markbass voi olla ihan hyvä peli, mutta se on ihan eri luontoinen peli soundiltaan, jne.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «