Aihe: LP-soitin toistaa liian hitaasti
1
kingdom
16.05.2004 16:55:15
Kiinnostus LP-levyihin kasvoi niin suureksi että testasin vanhaa LP-soitintani, mutta 33:lla levy soi liian hitaasti ja 45:lla taas liian nopeasti. Voiko tuota ite yrittää korjata vai pitäiskö se viedä ammattimiehelle?
You say you want a revolution, well you know, we all want to change the world...
Super-Jari
16.05.2004 17:38:47
Osta cd-levyjä.

(anteeksi, oli pakko)
Nailed by Vasara
kingdom
16.05.2004 18:11:22
Osta cd-levyjä.

Mitä ne on?
You say you want a revolution, well you know, we all want to change the world...
Lord of the strings
16.05.2004 18:21:45
Mitä ne on?

Semmosia DVD:n näkösiä.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14|
weelie
16.05.2004 18:57:46
Mun vanhassa Sanyossa on reunassa raitoja jotka muistaakseni pysähtyy jos on oikea nopeus, nupista voi säätää. Miksei tollasta voi olla joka levylautasella. Mjaa... no joo, LPitä en ole soittanut ehkä vuoteen.
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
FlatOutFucked
16.05.2004 18:59:55
Nyt kun vinyyleistä puhutaan...

Minun soitin on varmaan lähemmäs parikymmentä vuotta vanha. Neulaa ei varmaan ole vaihdettu, tosin ei ole soitintakaan käytetty ihan hirviästi. Mistä tiedän, että neula kannattaa vaihtaa. levyt ilmeisesti alkavat rätistä ja paukkua tavallista enemmän? Ja kannattaako minun edes ostaa uutta rasiaa näin vanhaan soittimeen vai ostaa kokonaan uusi levari?

Anteeksi amatöörimäiset kysymykseni.
"You´re not just a duck, You´re human...YOU´RE HUMAN! Go forth! Go forth and thrash..." -Thurston Moore
Beowulf
16.05.2004 19:11:19
Nyt kun vinyyleistä puhutaan...

Minun soitin on varmaan lähemmäs parikymmentä vuotta vanha. Neulaa ei varmaan ole vaihdettu, tosin ei ole soitintakaan käytetty ihan hirviästi. Mistä tiedän, että neula kannattaa vaihtaa. levyt ilmeisesti alkavat rätistä ja paukkua tavallista enemmän? Ja kannattaako minun edes ostaa uutta rasiaa näin vanhaan soittimeen vai ostaa kokonaan uusi levari?

Anteeksi amatöörimäiset kysymykseni.

Minulla on samanlainen juttu. Soitin on varmaan 20-25 vuotta vanha ja neulaa tuskin vaihdettu koskaan. Epäilen, että olisi aika vaihtaa neula ;D
I´ve been locked in a cage, created by myself...
Karlsson
16.05.2004 19:21:39
Neulan kulumisen kuulee kyllä. Alkaa esmes voimakkaammat äänet särkeä kovin.

Ja niistä nopeuksista:

Jossain päin levaria pitäisi olla säätimet nopeuksille. Lähimmästä kirjastosta käyt hakemassa HIFI-lehden kirjan "Hifin perusteet", jonka välissä on semmoinen kiekko, joka lätkäistään levylautaselle ja sitten siihen suunnataan sähkölamppu. Nopeus on oikea kun kiekossa näkyvät palkit/pallot näyttävät pysyvän paikoillaan.

Joissain levareissa on esim. levylautasen reunassa valmiiksi nuo merkit ja joskus jopa oma valokin, jolla tuo säätö onnistuu.
Myydään basso: 6-kielinen Samick/ Valley Arts. Halavalla lähtee, 600€!
sub zero
16.05.2004 19:46:55 (muokattu 16.05.2004 19:49:07)
Kiinnostus LP-levyihin kasvoi niin suureksi että testasin vanhaa LP-soitintani, mutta 33:lla levy soi liian hitaasti ja 45:lla taas liian nopeasti. Voiko tuota ite yrittää korjata vai pitäiskö se viedä ammattimiehelle?

On myös sellainen mahdollisuus, että hihna on kulunut. Tällöin pitää ostaa uusi.

Itse innostuin vinyyleistä, mutta soitinten kanssa oli niin paljon ongelmaa ja epävarmuutta että möin lopulta levyt ja viskasin levarin ikkunasta ulos.
karkki
18.05.2004 20:31:33

On myös sellainen mahdollisuus, että hihna on kulunut. Tällöin pitää ostaa uusi.

Niin, jos levysoittimessa ylipäänsä on hihnaa. Niitä kun on suoravetoisiakin. Jos grammari pyörittää 33:lla liian hitaasti ja 45:llä liian nopeasti, ei tuo kuluneelta hintalta vaikuta. Nopeus olisi varmaan liian alhainen aina.

Itse innostuin vinyyleistä, mutta soitinten kanssa oli niin paljon ongelmaa ja epävarmuutta että möin lopulta levyt ja viskasin levarin ikkunasta ulos.

Miten vaarallista aikaa nuoruuteni olikaan - kaikki käyttivät noita ongelmia ja epävarmuutta aiheuttavia vinyylisoittimia, joten on suoranainen ihme, etten kadulla kävellessäni saanut koskaan ikkunasta heitettyä levaria päähäni. Olisi sinulla jäänyt tuohon aikaan musiikin kuuntelut radion varaan.
Chrissie
18.05.2004 21:25:01
Pakko mainita vaikka ei varsinaisesti asiaan kuulukaan:

Porukoilla on about 30 vuotta vanha levysoitin (merkkiä en nyt muista enkä valmistusmaata), jossa yhdistyy kaikki sen aikaiset herkut, helvetin kallis vehje niihin aikoihin ja nykyisinkin keräilijät varmaan nätisti maksaisivat. Hyvin tuo on toiminut ja nyt jäänyt nurkkaan pölyttymään cd-soitinten vallatessa heidänkin talonsa.

Ongelma: jostain ihmeen syystä kone alkaa välillä pyörittää levyjä tuplanopeudella vaikka vipua siihen asentoon ei vääntäisikään. Ja yleensä tämä ominaisuus esiintyy lähinnä silloin, kun yrittää kasetille nauhoitella jotain. En ole huomannut ongelmaa muilla kerroilla eli silloin harvoin, kun joululevyt siinä soivat tai raahaan kirjastosta jotain legendaarista kuunneltavaksi.

Korjauttaahan sitä ei kannata, rikkovat kuitenkin lisää ja arvo laskee, mutta onko ideoita mitä kannattaisi ajatella?
Ei musiikkia ilman hiljaisuutta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)