Aihe: Jerrykannukitara
1 2
Numb
07.06.2007 10:44:29

Nätti! Pistäpä kuvia valmiista kitarasta, jos joskus ehdit. Ääninäytekin olisi hauska.

Niin ja miltä tuntuu soittaa, kun on paksuutta?

Jaa-a, saapa nähdä milloin tulee _lopullisesti_ valmiiksi, jos koskaan. Ei siitä enää puutu kuin bindingin tapainen kaulan ja tallan ympäriltä, mutta siinä onkin aika pirullinen askartely, kun tuo taipuu vaikka minne suuntaan, ja varsinkin kaulan alla röytöreikä on aika reilu... Ja kaksi muuta projektia on jo odottelemassa.

Ääninäytteisiin ei ole mahdollisuutta tällä hetkellä. Soundi on aika vinkeä. Atakkia ei ole paljoakaan, sustainia taas löytyy hyvin. Kompatessa soundi on tosi rullaava, kun atakki on pieni, ja sointu soi pitkään.

Soittotatsi on tosiaan vähän erilainen, kun kaula on "kauempana" ja vähän enemmän eteenpäin kuin normaalissa akkarissa. Plekukäsi tosiaan istuu tosi hyvin tuohon. Kyynärtaive tulee sinne kannun nokan vieressä olevaan leikkaukseen.

En oo vielä keksinyt miten ne leikkaisi siististi kanteen..

Minä sahasin sähköisellä kuviosahalla kannuun reiät. Laitoin siihen ensin maalarinteippiä, ja piirsin kuvat teippiin. Sitten siitä vapaalla kädellä viivan mukaan. Siksi sitä bindingiä tarvitaankin :D Teippiä laitoin siksi, että sahan pohja raapii muuten maalia kannusta.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
miktol
07.06.2007 12:16:04
Onnistuisikohan niin, että tekisi sahalla tai poralla ensin ihan karkean muodon f-aukosta ja laajentaisi sitä sitten pienoisporalla, missä on sellainen kivinen hiontapää kiinni?
Numb
07.06.2007 12:38:53

Kokeile :)

Minulla meni yksi jerrykannu ihan siihen testailuun...
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
wellman
09.06.2007 07:46:42
Juu homma etenee! tein sisäänasennettavan lankkukitaran kaula-, stratotalla- ja mikrofonitaskuineen. (Siis en tee strapetsitallaa). Jerrykannun taakse teen n. 1/4 kattavan, saranoidun luukun josta se asennetaan sisään, kuten myös vahsistin, kaiutin, Ja kielet pujotetaan siitä.. Kun lankku on valmis kauloineen, se pultataan sisälle kiinni ja sit aloitan F-aukkojen ja muiden sahailun.

(Haaveilen myös saranoidusta kaulasta jonka voi taittaa matkustaessa kannelle. Kaulan voisi kiristää luukun kautta siipimuttereilla sisäpuolelta ja kielet voi vetää kaikukopan sisälle löysäksi, irrottamatta niitä virityskoneistosta.... Saas taas nähä. Nääs.)
Läpistö
14.06.2007 21:42:05

Onko kukaa tehny kitaraa sellasta "Castrol" -tyylisestä kanisterista? Elikkä samaa stailia niinku joskus Thomanissakin olleet Afri-Can kitarat...
Choose life.
Funkånaut
25.02.2014 00:32:24

Huom! Olet kirjoittamassa yli 2447 päivää vanhaan aiheeseen!

Kappas, olen hyvä nostoissa.

Mutta asiaan. On käynyt viime aikoina mielessä, että jos itsekin tämmöisen soittimen huvikseen kasailisi. Kysymys on lähinnä tuo kaulan kiinnitys. Millä tavoin se kannattaa tehdä, jos käytössä on vaikkapa sähkökitaran pulttikaula? Tarvitsee varmaan jotakin tukea, jottei muuta asentoja ja muuta. Tallan suhteen tuskin on hirveämpiä ongelmia.

Jos jollakin olisi jonkinmoinen karkea "ABC-ohje" tämmöisen rakentamiseksi, niin jakamisesta olisin kiitollinen. Auttaisi melkoisen paljon. :)

Lähinnä tuo kaulaliitos ja mahdollinen kannun vahvistaminen kiinnostaa. Siinäkin lähinnä se, että miten se kannattaa toteuttaa. En ole koskaan kitaraa kasannut.
Devatero remesel, desátá bída. Kuuntelen tämmöistä
Fat Masterson
25.02.2014 23:32:55 (muokattu 26.02.2014 00:12:56)
Tuolla Artikkelit-osastossa on kaksikin jerrykannuaiheesta kirjoittamaani juttua. Tähän mennessä olen tehnyt 2 kitaraa, 2 vahvistinta ja efektilaukun kopan.

Aivan lyhyesti: Kitaroiden kaulat ovat yhtä puuta. Suora palikka menee yläreunaan leikatusta täsmälleen sopivasti aukosta sisään (pari milliä kannen alapuolella) ja tämä "läpirungonkaula" on kahdella ruuvilla kiinnitetty kannun pohjaan. Kielten kiinnitys erilliseen kielenpitimeen, ebenpuupalasta vuoltu kelluva talla ja tietysti sitten otelauta, kaulan työstäminen ja virityskoneistot. Sähköjä ja ääniaukkoja maun mukaan.

Oikeisiin jerrykannuihin en ole käyttänyt mitään tukirakenteita, mutta olen haalinut valmiiksi juuri sellaisen Castrol-tyyppisen gallonan öljykanisterin. Se on selvästi ohuempaa peltiä ja varmaan menisi rullalle kuudelle teräskielellä, niinpä ajattelin tehdä siitä ukulelen. Ja teenkin kunhan kerkiän, tarvittavat muut osat ovat jo suunnilleen valmiina. Siitä tulee sopraano- tai konserttikokoinen Castrolele, hieno logo tulee vaaleaan lapaan helposti siirtokalvolla.

Toteuttamaton idea olisi tehdä nauhasello kahdenkymmenen litran kannusta. Se vasta olisi jotain! F-aukot voisi tehdä vaikka ampumalla...

Työ tekijäänsä neuvoo! Jos soitin tulee valmiiksi ja toimii se on oikein tehty. Jos kannu menee pilalle harjoitellessa, uuden saa parilla kympillä. Mensuurin täytyy tietysti olla tarkka ja nauhojen paikat justiinsa, mutta muuten voi antaa luovuuden kukkia. Tavallinen rälläkkä ja ennen kaikkea pienoisporakoneen katkaisulaikka ovat oivia kannurakentajan työkaluja. Rohkeasti vain toimeen katselemaan ei vain jerrykannuja vaan mitä tahansa mistä voisi kaikukopan tehdä: mopon tankkeja, keksipaketteja, postilaatikoita...
Fat Masterson
28.02.2014 22:54:07
Mahtava! Tuo vibra kruunaa kaiken.
Funkånaut
28.02.2014 23:06:30

blundstone: Tälläinen on tullut tehtyä Bilteman jerrykannusta. Linkin takana muutamia kuvia.

https://drive.google.com/folderview … Js6wdTBNd0RGRUREUTQ&usp=sharing

Toi on komee!
Devatero remesel, desátá bída. Kuuntelen tämmöistä
Vihapiirakka
01.03.2014 10:58:14
blundstone: Tälläinen on tullut tehtyä Bilteman jerrykannusta. Linkin takana muutamia kuvia.

https://drive.google.com/folderview … Js6wdTBNd0RGRUREUTQ&usp=sharing

Ehdottoman kaunis yksilö! Kelpaisi itsellenikin ;)
Generalissimo
01.03.2014 18:24:07 (muokattu 01.03.2014 18:25:13)
Olen aika puupää, mutta eihän tuossa kitarassa ole mikkejä tai mitään ääniaukkoa?

e: Komiahan tuo on toki.
Fat Masterson
01.03.2014 23:06:36
Jerrykannukitaroissa on kannellinen ääniaukko kun korkki avataan, ei kovin iso mutta aukko kuitenkin. Kun korkki jätetään paikoilleen (omistani olen sen poistanut) sitä voisi ehkä jollain kikka kuutosella käyttää kuten trumpetisti sordiinoa. Tai sitten ei.
blundstone
04.03.2014 18:39:22
Omassa versiossa olen sahannut jerrykannu halki ja madaltanut sitä, jotta se istuu paremmin syliin. Sisällä on puusta tehty "ruoto" johon olen jyrsinyt kaulataskun ja istuttanut talla. Ruoto on ruuvattu kanteen kiinni. Kansi ja pohja on sitten kasattu yhteen pop-niiteillä. Ääniaukkona toimii kaatokka. Toki kanteen on ollut suunnitteilla ääniaukko mutta en tiedä, hyvin toimii tuolaisenakin. Ääni on heleä ja kirkas, itse asiassa soitin oikeasti soi. Jos miinuksia listataan niin painavahan se on, ei muuta.
Vibra "akustisessa" lienee turha mutta mielestäni sopii soittimeen ja kun sellainen sattui laatikossa olemaan niin miksi ei? Hauska projekti, lisääkin voisi tehdä kun vaan ennättäisi.....:(
jtpinola
09.01.2015 12:39:06
Tuossapa kuvia mun tekemästä jerrykitarasta.

https://onedrive.live.com/redir?res … K1ES4YCg58Q&ithint=folder%2cjpg
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)