Aihe: Klassisten teosten nimeäminen | 1 |
---|
|
Tuli tehtyä jonkunlainen lurittelu barokkihengessä kitaralle ja mietin että mitenköhän tuon teoksen nimeäisi. Mulla ei oo oikein hallussa toi termistö että mitä mikäkin nimitys oikein tarkoittaa ja mikä sopii mihinkäkin teokseen. Lisäksi mietin kun esim. Bachin teoksien perässä on tuo BWV ja Mozartin teosten perässä KV lyhenne, että onko siinä joku käytänkö vai voinko itse omasta päästä keksiä jonkun kirjainyhdistelmän mikä on sitten se "virallinen" merkintätapa? Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä. |
|
Tavallisimmin nimeämisessä käytetään Op. + teoksen numero. Nuo erikoisemmat kirjaimet esim. Mozartin teoksissa KV juontuu Köchelin numeroinnista ja BWV on Bach-Werke-Verzeichnista. http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6chelin_luettelo http://fi.wikipedia.org/wiki/BWV |
|
ThrashGuitarist: Tavallisimmin nimeämisessä käytetään Op. + teoksen numero. Nuo erikoisemmat kirjaimet esim. Mozartin teoksissa KV juontuu Köchelin numeroinnista ja BWV on Bach-Werke-Verzeichnista. http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6chelin_luettelo http://fi.wikipedia.org/wiki/BWV Periaatteessa noin, mutta asia ei ole ihan noin yksiselitteinen - kolmannella kotimaisella täältä lisää http://en.wikipedia.org/wiki/Opus_number (ja googlettamalla loput, jos ei pidiä wikiä mitenkään luotettavana tietolähteenä). Monet teokset tunnetaan myös järjestysnumeron tms. sijasta paremmin lisänimellään (joko säveltäjän itsensä tai jonkun muun antama), esim. Beethovenin 3. sinfonia Es-duuri = "Eroica". Alkuperäiseen kysymykseen, kuulematta teosta on vähän paha sanoa, mihin tyyli-/alalajiin se voisi sijoittua. Esim. barokin aikana pienimuotoisten teosten nimeäminen rytmien/tanssilajien mukaan oli suosittua. Mites jokin näistä? http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Dance_forms_in_classical_music |
|
Janus: Monet teokset tunnetaan myös järjestysnumeron tms. sijasta paremmin lisänimellään (joko säveltäjän itsensä tai jonkun muun antama), esim. Beethovenin 3. sinfonia Es-duuri = "Eroica". Beethoven: A-molli bagatelli WoO 59 = Für Elise Pianosonaatti nro 14 cis-molli op. 27 nro 2 = Kuutamosonaatti You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
Lähinnä mietin kun olemassa kaikenmaailman sonaattia, preludia, etydiä... olisko missään listaa tän tyyppisistä nimistä ja niiden selitykset? Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä. |
Janus 14.01.2014 22:11:41 (muokattu 14.01.2014 23:25:46) | |
|
northern: Lähinnä mietin kun olemassa kaikenmaailman sonaattia, preludia, etydiä... olisko missään listaa tän tyyppisistä nimistä ja niiden selitykset? http://imslp.org/wiki/Special:Categ … s_featuring_the_guitar/Work_Types// Tuolla on listattu suurin osa kitaralle sävelletystä vanhemmasta klassisesta musiikista (ml. barokki) nuotteineen, järjestettynä teostyyppien mukaan. Google teostyypin nimellä (esim. rondo) kertoo lisää, ja musiikkisanakirjojakin (esim. http://dictionary.onmusic.org/ , http://www.naxos.com/education/glossary.asp) löytyy. Sonaatti = (raaka yleistys:) useampiosainen teos, joka noudattaa sonaattimuodon periaatteita. Et ole säveltänyt sonaattia. Tietäisit jos olisit. Preludi = alkusoitto Etydi = harjoituskappale EDIT: Laitetaan vielä tämäkin: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_musical_forms_by_era |
|
Täytyy kattoa noita linkkejä tarkemmin, eiköhän sieltä joku sopiva löydy. Vois ton melkein etydiksikin nimetä, kun suurimman osan kappaleesta pystyy sweeppaamaan... jos vaan osaa :P Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä. |
|
Eikö se, että et itse keksi mitään järkevää nimeä tai "brändiä" sävellyksellesi ole merkki jostain? Esimerkiksi arvostuksen puutteesta. Jos et edes itse pysty nimeämään kappalettasi, millaiset odotukset sinulla on sen suhteen, että kuluttaja kokee kappaleesi "Opus 1 osa 1 D-mollissa" jotenkin ikimuistoisena elämyksenä? Kysynpä vain. |
|
Hanuriin: Eikö se, että et itse keksi mitään järkevää nimeä tai "brändiä" sävellyksellesi ole merkki jostain? Esimerkiksi arvostuksen puutteesta. Jos et edes itse pysty nimeämään kappalettasi, millaiset odotukset sinulla on sen suhteen, että kuluttaja kokee kappaleesi "Opus 1 osa 1 D-mollissa" jotenkin ikimuistoisena elämyksenä? Kysynpä vain. Juu kyllä nimi kappaleen tekee. Äänität vaikkapa koiran paskan maatumista 15 minuttia, ja keksit helvetin lennokkaan nimen, niin kaikki kokevat kappaleen ikimuistoisena elämyksenä... (ei sillä nimellä ole vitunkaan väliä) |
Epämuusikko 28.02.2014 14:44:26 (muokattu 28.02.2014 14:46:13) | |
|
Hanuriin: Eikö se, että et itse keksi mitään järkevää nimeä tai "brändiä" sävellyksellesi ole merkki jostain? Esimerkiksi arvostuksen puutteesta. Jos et edes itse pysty nimeämään kappalettasi, millaiset odotukset sinulla on sen suhteen, että kuluttaja kokee kappaleesi "Opus 1 osa 1 D-mollissa" jotenkin ikimuistoisena elämyksenä? Kysynpä vain. menee vähän ohi aiheesta, mutta. http://www.allmusic.com/album/long-to-be-loose-mw0000102823 +p.s. Aiheesta lisää Maris Gothonin kolumnissa jonka julkaisuvuotta en suinkaan muista. Joku kaivakoot. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|