Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Paras mahdollinen soundi ilman EQ:ta
1 2 3
von spets
27.02.2014 11:36:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äänityksissä olen joskus törmännyt harvinaiseen ilmiöön - eq:ta ei tarvitse laittaa ollenkaan ja miksauksessakaan ei tarvitse ruuvata yhtään. Rumpujen äänittämisessä eq:n välttäminen on todella vaikeaa kun tuntuu honotaajuudet 350-400Hz kiusaavan kaikkialla. Snareen ei meinaa saada tarpeeksi kirkkautta. Basarissa on aina jotain kumisevia taajuuksia joita pitää napsia pois. Tomeissa liikaa keskialuehonoa.
 
Sitten tuli eteen lehtijuttu jossa Al Schmitt kertoo toimivansa yleensä ilman eq.ta ja kompressoreita! Miten ihmeessä?!!
 
Koska mulla on äänitys tapahtuu kotona omakotitalossa jossa etupäässä asutaan, en voi raahata rumpuja ja muita äänitettäviä soittimia ympäri taloa ja joudun työskentelemään yhdessä pienehkössä huoneessa. Varmaan sama tilanne monilla muilla musaharrastajilla. Olen kokeillut erilaisia mikkiasentoja ja mikkejä mun suppeasta valikoimasta rumpuihin ja lauluihin - onhan niillä eq:n kaltaisia sävyeroja mutta valmista ei tule ilman ruuvaamista. Mahtaako käytössä oleva tila sitten korostaa honotaajuuksia?
 
Tässä on esimerkki mistä puhun. Eka pätkä ilman efektejä, sitten eq, kompurat ja kaiut mukana.
http://maihinnousu.net/s/21789
 
Mites teillä muilla on tilanne? Tuleeko mahtisoundia ilman säätämistä?
 
www.facebook.com/thebadcaseband
Mikael
27.02.2014 11:41:07 (muokattu 27.02.2014 11:44:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun asiat ovat mallillaan niin kyllä. Seuraavat asiat kun ovat kunnossa:
 
- Soittaja
- Soitin
- Tila
- Mikki ja sen sijoittelu
- Mikkietunen, mahdollinen muunnos ja formaatti
 
Vaikutus on suurinta listan yläpäässä ja vähenee alaspäin mentäessä.
 
Mä oon tässä just pari sessiota äänittänyt Petraxilla, Hollolassa, missä on erinomainen soittotila ja tiskissä Neve:n etuset. Itsellä on ollut mukana läjä hyviä mikkejä, soittajat ovat olleet A1-osastoa ja soittimet hyviä. Huomattavan paljon vähemmän on tarvinnut miksatessa tehdä asioita, kun mitä tilanteissa jossa äänitys on tapahtunut vähemmän laadukkaissa merkeissä.
 
Fuzz is Clean!
Antti1
27.02.2014 11:41:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

von spets: Tuleeko mahtisoundia ilman säätämistä?
 
Ei tule, joskin tämä liittyy jo vahvasti haettuun soundiin. Joku moderni metallisoundi on vaan täysi mahdottomuus saada sellaisenaan talteen. Kelvollisen saa toki ja mahdollisimman hyvään lähtösoundiin pitäisi pyrkiäkin, mutta siihen vaaditaan sit oikeanlaiset mikit, hyväsoundinen tila, hyviä mikkietusia jne. Valitettavan harvalla on tuollaista luksusta käytettävissään kotistudioissa.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
saastara
27.02.2014 13:01:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Ei tule, joskin tämä liittyy jo vahvasti haettuun soundiin. Joku moderni metallisoundi on vaan täysi mahdottomuus saada sellaisenaan talteen. Kelvollisen saa toki ja mahdollisimman hyvään lähtösoundiin pitäisi pyrkiäkin, mutta siihen vaaditaan sit oikeanlaiset mikit, hyväsoundinen tila, hyviä mikkietusia jne. Valitettavan harvalla on tuollaista luksusta käytettävissään kotistudioissa.
 
En mä usko, että kyse olis siitä ettei tollaista 'modernia' soundia ole mahdollista saada äänittämällä. Porukalla ei vaan ole kiveksiä äänittää semmoista matskua vaan siirretään mahdollisimman paljon päätöstekoa / vastuuta miksausvaiheeseen.
 
Mutta tottakai jotkut triggaukset ja editoinnit on sitten oma juttunsa.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Exhausted
27.02.2014 13:19:25 (muokattu 27.02.2014 13:19:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

von spets: Sitten tuli eteen lehtijuttu jossa Al Schmitt kertoo toimivansa yleensä ilman eq.ta ja kompressoreita! Miten ihmeessä?!!
 
Voiko tähän liittyä se, että jotkut äänittää ilman eq:ta ja kompressoria jotta miksatessa voidaan muuttaa vielä kaikkea - kun taas jotkut tekee päinvastaisesti äänittäessä valmista saundia, jolloin miksatessa ei välttämättä tarvitse tehdä mitään?
von spets
27.02.2014 13:28:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Al Schmitt ei pyri miksausessakaan käyttämään eq:ta tai kompuroita!
 
www.facebook.com/thebadcaseband
Antti1
27.02.2014 13:34:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: En mä usko, että kyse olis siitä ettei tollaista 'modernia' soundia ole mahdollista saada äänittämällä. Porukalla ei vaan ole kiveksiä äänittää semmoista matskua vaan siirretään mahdollisimman paljon päätöstekoa / vastuuta miksausvaiheeseen.
 
Mutta tottakai jotkut triggaukset ja editoinnit on sitten oma juttunsa.

 
Mä vielä innolla odottelen sitä lättyä, jolla on tollaset soundit pelkillä mikeillä poimittuna. Sanotaan nyt vaikka referenssiksi Andy Sneapin tyyliset lätkytykset, vaikka onhan silläkin paljon kaikkea katalogissaan. Jos joku tietää, niin linkkiä tai nimeä kehiin vaan.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Matsoni
27.02.2014 14:25:09 (muokattu 27.02.2014 14:25:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

von spets: Al Schmitt ei pyri miksausessakaan käyttämään eq:ta tai kompuroita!
 
Tähän voisi saivarella, että ei kai kukaan pyri käyttämään miksauksessa mahd paljon eq:ta ja kompuraa :)
 
saastara
27.02.2014 14:31:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mä vielä innolla odottelen sitä lättyä, jolla on tollaset soundit pelkillä mikeillä poimittuna. Sanotaan nyt vaikka referenssiksi Andy Sneapin tyyliset lätkytykset, vaikka onhan silläkin paljon kaikkea katalogissaan. Jos joku tietää, niin linkkiä tai nimeä kehiin vaan.
 
Kuka puhu mitään pelkistä mikeistä? Equt ja kompurat kehiin jo äänitysvaiheessa niin satavarmasti saadaan tommoista Sneap-läpsyttelyä narulle. Mä tarkoitin, että huomattavan harvalla on pokkaa äänittää tommoista meganapsua suoraan narulle, vaikka lopputuloksen olisi määrä sellaista olla..
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Antti1
27.02.2014 15:00:34 (muokattu 27.02.2014 15:01:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Kuka puhu mitään pelkistä mikeistä?
 
Minä, johon sä sit näköjään kommentoit jotain aivan muuta. Ei mun mielestä oo millään tavalla kyse enää raaka-/lähtösoundista, jos siinä on eq ja kompura yms. mukana. Ihan sama missä vaiheessa ne on mukaan lykätty, muokattua signaalia se on silti.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
saastara
27.02.2014 15:21:48 (muokattu 27.02.2014 15:23:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Minä, johon sä sit näköjään kommentoit jotain aivan muuta.
 
Kas, näinpä näyn tehneen.
 
Ei mun mielestä oo millään tavalla kyse enää raaka-/lähtösoundista, jos siinä on eq ja kompura yms. mukana. Ihan sama missä vaiheessa ne on mukaan lykätty, muokattua signaalia se on silti.
 
On se kyllä ihan helvetin eri asia ruveta jonkin päälle äänittämään jotain vrt se, että sä pyrit äänittämään oikeasti valmiin kuuloista matskua.
 
Raidan kannalta se on aika yksi ja sama, lyötkö sä equn kiinni ennen vai jälkeen äänityksen, mutta sille raidan päälle äänitettävälle raidalle sillä on aika helvetin iso merkitys.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Mikael
27.02.2014 15:26:43 (muokattu 27.02.2014 16:10:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en toki tehnyt noissa yllä mainitsemissani esimerkeissä heviä, mut eq:ta en käyttänyt noissa sessioissa äänittäessä ollenkaan ja kompuraakin vaan toisessa sessiossa laulussa ja bassossa. Siinä kaikki. Todella paljon oli raitoja jotka eivät ole vaatineet mitään prosessointia miksatessakaan. Ja sekin määrä eq:ta ja kompuraa mitä miksatessa on ollut käytössä on ollut valtavasti paljon vähäisempää, kun mitä ankeammissa olosuhteissa äänitetyllä materiaalilla.
 
Mutta työtavat tietty työn alla olevan materiaalien ja resussien mukaan. Ainoastaan lopputulos ratkaisee.
 
Fuzz is Clean!
Mikael
27.02.2014 15:27:55 (muokattu 27.02.2014 16:09:05)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Raidan kannalta se on aika yksi ja sama, lyötkö sä equn kiinni ennen vai jälkeen äänityksen, mutta sille raidan päälle äänitettävälle raidalle sillä on aika helvetin iso merkitys.
 
On sillä soittaessakin merkitystä, jos soittaja kuuntelee äänitettävää soundia. Soittajan tekeminen muuttuu sen mukaan, mitä hän itse kuulee.
 
Fuzz is Clean!
Groovi
27.02.2014 17:31:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noiden vanhojen gurujen lentäviä lauseita ei kannata ottaa aivan kirjaimellisesti. Yleensä niissä on taustalla oma filosofia, kuten Schmittin pyrkimys käyttää mahdollisimman vähän prosessointia. Vähän on kuitenkin eri asia kuin ei ollenkaan.
 
Asiaa on helpompi pohtia kääntäen se tosinpäin: herralle tuskin maksetaan valtavia summia siitä että hän ei tee miksatessa yhtään mitään? Kelvollisen faders up - miksauksen kun tekee moni tuntematonkin studiohemmo, ja ilman sen suurempaa panostusta.
 
Mitä tulee taas lähtösoundeihin ja lopulliseen miksaukseen, niin lähestymistapa riippuu paljon musiikkityylistä. Jos halutaan lopputuloksen kuulostavan konemaiselta ja luonnottomalta, lähtökohtaa tuskin kannattaa rakentaa kovin neutraaliksi ja luomuksi. Äänittäminen onkin oma, valitettavasti jopa osin katoava taiteenlajinsa, koska se vaatii aikaa, viitseliäisyyttä, tiloja ja sopivaa kalustoa onnistuakseen.
 
Esimerkiksi rumpusettiin voi vaihtaa sopivat sämplet muutamassa sekunnissa, mutta erittäin hyvän lähtösoundin rakentamiseen äänitysvaiheessa voi mennä monta päivää. Tämän vuoksi kuilu miksaamisen ja äänittämisen välillä on nykyään melko suuri, vaikka joskus aikanaan ne olivat käytännössä melkeinpä sama asia.
 
Oikea asenne korvaa väärät välineet.
Kallekorvola
27.02.2014 21:14:50 (muokattu 27.02.2014 21:15:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin Mikaelilla ja Groovilla on ollut tähän asiaan paljon painavaa asiaa (älkää loukkaantuko, jos unohdan jonkun muun ansioituneen postaajan nimimerkin tässä).
 
Kyllä pystyy tekemään tosi paljon ilman sen suurempaa prosessointia, mutta niinkuin ylempänäkin on todettu, se kysyy aika paljon äänittäjältä, äänitettäviltä, laitteistolta ja tilalta.
 
Jos aikaa ja kokeilunhalua on, niin kannattaa kokeilla tollalailla "dogmaattisesti" pyrkiä johonkin ennaltamäärättyyn lopputulokseen. Siis esim. rajaamalla työkalupaletista pois jotain, mitä ilman ei kuvittele pärjäävänsä. Se on todella opettavaista, ja edesauttaa korvien käyttämistä, sekä vanhoista työtavoista irtaantumista.
 
Mä tykkään träkätä "mahdollisimman valmista kamaa". Träkätessä käytän tarvittaessa isojakin määriä prosessointia, sillä ajatuksella, että "jos se kuulostaa hyvältä, se on hyvä". Herra Schmittin kaltaiseen dogmaattisuuteen ei mulla eikä mun asiakkailla ole varaa, koska tollalailla tehdessä mm. soundcheckin pituus kasvaa aika huimasti, ja nykyään bändeillä on aika huonosti aikaa "johonki v---n tsekkaamiseen" ja kiire päästä äänittämään ("meillä on päivä aikaa äänittää levyllinen musaa, hei...").
 
Kärsiikö lopputulos kiireestä? Aina. Kärsiikö lopputulos siitä, että sinne päästään EQ:lla ja dynamiikkaprossuilla "huijaamalla"? Riippuu kai vähän genrestäkin, mutta useimmiten ei. Ja kokeneilla soittajilla homma ja soundit on yleensä niin hyvin kasassa, ettei sitä prosessointiakaan niin paljoa kaivata.
 
Käsittääkseni toi Schmitt EQ:ttaa kans sitä kamaansa, mut se tekee sen vaan erilailla. Mikkien valinnalla, sijoituksilla ja kombinaatioilla. Ei siis niinkään EQ:n nappeja pyörittämällä. Ja hyvää jälkeäkin tekee. Ainoa isompi ero meikäläisiin on toi budjetin koko.
 
Molemmilla tavoilla pääsee maaliin. Pitää vaan löytää se itselle ja asiakkalle sopivin tapa, ja ymmärtää sen vaikutukset lopputulokseen.
 
www.5by5.fi
Esp
27.02.2014 21:15:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle tulee tästä se Gearslutzin ketju mieleen, missä Bruce Swedien kertoi, ettei (juurikaan) käytä kompressoreja miksauksessa. Sitten joku postasi kuvan Brucesta hymyilemässä oman kompressoriräkkinsä vieressä, josta löytyi about kaikki nämä high end kompurat mitä on tehty. Brucen vastaus oli loistava "Nobody likes a smartass!" :D
 
Täh?!?
PurpleCandle
28.02.2014 04:22:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=LaEjRx9Ix2Q Al Schmittin haastattelua.
 
Breathing Black Metal since 1997
hallu
28.02.2014 08:36:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla ei ole kylläkään tietoa näistä asioista, mutta tuli kuitenkin mieleen semmoinen näkökohta, että eikös ne työtavat riipu siitä mitä on tekemässä. Meinaan, että aihän kaikkea musiikkia kuunnella jollakin viidenauron kuulokkeilla satasen iphonesta metrossa. Eikä kaikki musiikki ole jotakin hevin lätkytystä. Täytyyhän myös heille, jotka kuuntelevat laadukasta musiikkia (tarkoitan tällä lähinnä pakkaamatonta tai jopa analogisessa formaatissa olevaa) laadukkailla vehkeillä laadukkaassa ympäristössä, olla jotakin tarjolla.
 
Voisin hyvin kuvitella, että jotakin sinfoniabändiä tai sävykkäillä akustisilla instrumenteilla soitettua jazzia äänitettäisiin ihan eri tavalla kuin sitä makkaraa, jota tuolta radio energyltä tulee päivittäin ja mitä varmaan isoin osa niillä vitosen korvanapeillaan metrossa kuuntelevat. Meinaan, että kaikki keinot ovat tietenkin sallittuja päästä hyvään lopputulokseen, mutta pitäähän niille taltioille laittaa materiaalia niitä toistolaitteita varten, jotka sen materiaalin pystyy toistamaan.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Daunt
28.02.2014 10:55:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En näe juurikaan eroa EQ:n käytöllä ja todella rankasti soundia muokkaavilla mikeillä. Esim. Audix D6, jossa on melkein 10 dB korostusta ja leikkausta strategisissa paikoissa.
 
Aggressive Drums - The Recording Guide (eBook) | Saatavilla nyt! Maksa mitä haluat!
Mikael
28.02.2014 11:10:02 (muokattu 28.02.2014 11:13:48)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo ei mullakaan mitään prosessointia vastaan ole todellakaan. Mut joskus on kiva huomata että asiat voivat kuulostaa todella hienolta ilman että niitä tarvii mitenkään erityisesti puunata. Tietyllä tapaa siitä tulee sellanen illuusio että ne kuulostaa jopa paremmalta kun ei oo eka kuullut sitä huonompaa tilannetta mikä olis pitänyt korjata :D
 
Ja pakko myöntää että itellä on vaikeuksia just siinä, että ymmärtäis milloin ei pidä tehdä asialle mitään, koska on tottunut siihen ajatukseen että miksatessa lähes kaikkia asioita "parannellaan". Jotenkin olis mahtavaa jos aina ymmärtäis sen pisteen missä joku asia on parhaimmillaan, koska prosessoinnissa on just se miina että aina voi tehdä vielä vähän enemmän. Yksittäinen asia saattaakin tuntua jotenkin paremmalta siinä hetkessä kun se vaan muuttuu ja varsinkin jos se tulee lujempaa/selkeämmin/tykimmin/mitänäitänyton mutta kokonaisuus rupeaa helposti tuntumaan pikkuhiljaa paskemmalta. Kokonaisuuden ymmärtäminen on vaikea laji.
 
Fuzz is Clean!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «