Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: DIY-Projekti: Bassman '59 tai joku muu..
1 2 3 4
Laulava Kylätohtori
27.02.2014 13:08:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tekisipä mieleni tehdä oma Bassman '59. En ole aikaisemmin vahvistimia tai koteloita tehnyt, mutta jostainhan jokaisen on aloitettava. Tässä olisi nyt rakentaminen iso osa juttua, mutta kuitenkin tarkoituksena olisi tehdä oikeasti hyvä vahvistin ilman turhia kompromissejä. Kaikki on vielä auki, jopa se, että aloitanko koko urakkaa. Riman asetan siihen, että tämän pitäisi olla yhtä hyvä tai mieluummin parempi kuin Fenderin '59 Reissue LTD..
 
Kotelo: Hyviä valmiita koteloita saa noin 400 euron hintaan. Itse tehtynä pelkkien osien (tweed, grill, puut, kahva, ruuvit, liimat, lakat ym.) hinnaksi tulee helposti 200-250 euroa (hihasta ravistettu hinta), joten mietityttää, kannattaako alkaa itse tekemään vai ostaako valmiin. Tosin se rakentaminen olisi varsin houkuttelevaa ja osa tätä juttua, mutta helposti siinä vain pilaa hyvät ainekset, mikä tule sekin kalliiksi. Ja varsinaiset puusepän työkalut puuttuvat, mutta kyllä tuollainen pönttö pitäisi saada kasaan ilman sen suurempia puusepän työkaluja..
 
Elementit: Jotkin alnicot tähän pitäisi hommata. Tämä taitaa olla kuitenkin projektin helpoin osa..
 
Kitit: Monenlaista Bassman-kittiä löytyy googlella, mutta mistä niiden laadusta tietää. Eihän hinta suoraan kerro laatua, vaikka aika hyvä indikaattori onkin. Kokemuksia eri toimittajien kiteistä? Voi olla muistakin kuin Bassmaneista..
 
Kokemuksia rakentajilta ym. tarinaa tai vinkkejä saa vapaasti laittaa.. :)
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
rrroope
27.02.2014 13:30:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tweed tuntuu olevan kalleimmasta päästä noita päällystevaihtoehtoja. onko tarkoitus tehdä kopio vain saundillisesti vai myös ulkonäöllisesti?
 
noi kaapin materiaalikulut muuten nousee aika nopeesti kun tulee kaikenlaisia yllätystarpeita... uusia työkaluja pitää hankkia, hiomapapereita yms yms. hauskaahan tuo on onneksi eikä diy-hommissa niin kuluja lasketa.
 
ymmärrän kyllä, että Bassman pitää saada, onhan se hieno vehje, mutta jos vahvistinrakentelu ei oo yhtään tuttua ennestään niin olisiko kenties joku Champ-tyyppinen projekti helpompi lähestymistapa asiaan? noita rakennussarjoja saa jo melko edullisesti nimittäin.
 
Laulava Kylätohtori
27.02.2014 13:43:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rrroope: tweed tuntuu olevan kalleimmasta päästä noita päällystevaihtoehtoja. onko tarkoitus tehdä kopio vain saundillisesti vai myös ulkonäöllisesti?
 
noi kaapin materiaalikulut muuten nousee aika nopeesti kun tulee kaikenlaisia yllätystarpeita... uusia työkaluja pitää hankkia, hiomapapereita yms yms. hauskaahan tuo on onneksi eikä diy-hommissa niin kuluja lasketa.
 
ymmärrän kyllä, että Bassman pitää saada, onhan se hieno vehje, mutta jos vahvistinrakentelu ei oo yhtään tuttua ennestään niin olisiko kenties joku Champ-tyyppinen projekti helpompi lähestymistapa asiaan? noita rakennussarjoja saa jo melko edullisesti nimittäin.

 
Sekä soundillisesti että ulkoisesti. Tweed on pakollinen, siitä ei pysty tinkimään.
 
Perustyökalut kyllä löytyy jo ennestään. Eli kaikki, mitä talon rakennukseen tarvitaan ja vähän päälle. Varsinaisia puusepän erikoistyökaluja ei ole, mutta jotain työkaluja voi kyllä ostaa hyvillä mielin edellyttäen, että se ei ole kohtuuttoman kallis ja ettei ainut käyttötarve ole tämä kotelo.
 
Ajattelen niin, että jos tällaisen teen, niin siitä tulee väkisin pitopeli, koska kukaan ei maksa minun tekemästäni vahvarista mitään (ihan ymmärrettävää tietenkin). Joten sen pitäisi olla sellainen, mikä miellyttää itseä oikeasti. Itseäni ei juuri kiinnosta Champit ym. vaan Bassman olisi tehojensa ja soundinsa puolesta pitopeli. Ymmärrän kyllä pointin, että olisi viisaampaa aloittaa jostain helpommasta ja olet täysin oikeassa, mutta en viitsisi tehdä vahvistinta, joka jää nurkkaan pölyttymään.
 
Sellainen lisäys vielä, että minulla on mahdollista saada asioista oikesti perillä olevalta taholta konsultaatioa-apua vahvistimen kolvausvaiheessa, joten sinänsä ei ole niin paha, vaikken näistä juuri ymmärrä...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
MPU
27.02.2014 13:55:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Sekä soundillisesti että ulkoisesti. Tweed on pakollinen, siitä ei pysty tinkimään.
 
Perustyökalut kyllä löytyy jo ennestään. Eli kaikki, mitä talon rakennukseen tarvitaan ja vähän päälle. Varsinaisia puusepän erikoistyökaluja ei ole, mutta jotain työkaluja voi kyllä ostaa hyvillä mielin edellyttäen, että se ei ole kohtuuttoman kallis ja ettei ainut käyttötarve ole tämä kotelo.
 
Ajattelen niin, että jos tällaisen teen, niin siitä tulee väkisin pitopeli, koska kukaan ei maksa minun tekemästäni vahvarista mitään (ihan ymmärrettävää tietenkin). Joten sen pitäisi olla sellainen, mikä miellyttää itseä oikeasti. Itseäni ei juuri kiinnosta Champit ym. vaan Bassman olisi tehojensa ja soundinsa puolesta pitopeli. Ymmärrän kyllä pointin, että olisi viisaampaa aloittaa jostain helpommasta ja olet täysin oikeassa, mutta en viitsisi tehdä vahvistinta, joka jää nurkkaan pölyttymään.
 
Sellainen lisäys vielä, että minulla on mahdollista saada asioista oikesti perillä olevalta taholta konsultaatioa-apua vahvistimen kolvausvaiheessa, joten sinänsä ei ole niin paha, vaikken näistä juuri ymmärrä...

Kun halu ja tahto on vahva pystyy mihin vaan. Anna palaa, jos joku kohta ei onnistu ekalla kerralla niin tee uusiksi. Muista hävittää kuitit kaikista ostoksista, harrastuksesta ei kannata kuluja laskea.
Nimim. Hiilikuitubasson rakentelija
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
rrroope
27.02.2014 14:02:59 (muokattu 27.02.2014 14:03:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kuulostaa hyvältä. eiköhän noilla työkaluilla synny kaappi jos toinenkin. noi vanhat klassikkofenderithän rakennettiinkin vähän huonommista puista, mitä nyt sattui löytymään eli ei kannata liikaa hifistellä. tein ite just yhen fender henkisen 1x12 kaapin vanhasta lastensängystä. yritän kirjoittaa jonkinlaisen artikkelin jos ehdin.
 
oon yhen isomman kaiutin + vahvistinkoteloprojektin ja yhden jazzmasterin rakentanu. molemmilla kerroilla ollut ns. pitopeliä rakentamassa, ensimmäistä kertaa asialla. molemmilla kerroilla tuli ihan hyvä, mutta jäi jälkeenpäin harmittamaan, etten tehnyt ensin jotain yksinkertaisempaa harjoitteluprojektia. ne virheet ja työmenetelmien hiomiset on paljon kivempi tehdä pienemmässä mittakaavassa niin ei tarvi sit sellasta hermoja raastavaa jännitystä kun jotain menee pieleen ja on oikeesti rahaa kiinni raudoissa/puissa/kankaissa yms.
 
Laulava Kylätohtori
27.02.2014 15:01:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä sitä välillä rempassakin tuli tilanteita, jossa oli vaan yksinkertaisesti pakko osata tehdä jotain, kun hommat piti saada tehtyä, eikä vaihtoehtoja ollut. Tällä mentaliteetillä ajattelin tweedin laittoonkin alkaa. Se on vaan pakko saada kunnolla.
 
Tosin ei pakkokaan aina auta ja tuossa on kyllä todella hyvä pointti, että ne virheet/opettelu olisi hyvä tehdä ensin pienemmässä mittakaavassa. Hmmm, pitää nyt katsoa, jos kuitenkin ensin tekisi vaikka kaapin tai jonkun ja päällystäisi sen. Tuossa olisi yksi lähes valmiiksi liimattu kaappiaihio, taidankin päällystää sen ensi alkuun. Kuinka paljon tolexin laitto eroaa tweedin laitosta?
 
Ensin ajattelin pitää tarkkaa kirjaa, mitä Bassman tulisi maksamaan, mutta mutta... ehkä on viisampi jättää kirjanpito tekemättä....
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Kefiiri
27.02.2014 15:27:35 (muokattu 27.02.2014 15:31:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Kuinka paljon tolexin laitto eroaa tweedin laitosta?
 
Tweedissä kun on se raitakuvio, niin vaaditaan aivotoimintaa, että saa palojen risteyskohdat menemään loogisen näköisesti. Netissä on kyllä ohjeita ainakin combojen päällystämiseen tweedillä. Itse en ole koskaan uskaltanut kokeilla, mutta operaation haastavuus lienee noin kymmenkertainen Tolexiin verrattuna. Liimakin tulee helpommin kankaan läpi pintaan.
 
Tuossa keskustelua aiheesta:
 
http://www.tdpri.com/forum/shock-br … 539-covering-cabinet-tweed-how.html
 
En ole musiikin asiantuntija.
rrroope
27.02.2014 15:45:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oon miettiny et tweedistä vois tehä oman version jollain farkkukankaalla tai vanhoilla verhoilla yms. lakkaa vaan päälle ni vois tulla hauska. mut eipä tota alkuperäistä tweed-lookkia mikään voita jos on siihen ihastunu. jossain on kai käsittääkseni sellaista feikki tweedin näköistä tolexia. se on varmasti helpompi eikä ainakaan kaukaa katottuna eroa tweedistä.
 
Laulava Kylätohtori
27.02.2014 18:19:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt olen selannut noita kittejä googlesta. Mistä helvetistä sitä nyt tietää, mikä on riittävän laadukas ja hinta/laadultaan paras. Kiinasta saisi halvimmalla ( www.MableAudio.com ), mutta laatu vähän epäilyttää. Mutta mistä sitä tietää, etteivät nämä ns. 'hyvät ja kalliit' toimittajat osta omia osiaan juuri Kiinasta? Ja toisaalta tunnettujen ja hyväksi tiedettyjen (TAD) kitit maksavat jo todella paljon. Onpas vaikeaa..
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
slerbis
27.02.2014 21:09:45 (muokattu 27.02.2014 21:10:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Nyt olen selannut noita kittejä googlesta. Mistä helvetistä sitä nyt tietää, mikä on riittävän laadukas ja hinta/laadultaan paras. Kiinasta saisi halvimmalla ( www.MableAudio.com ), mutta laatu vähän epäilyttää. Mutta mistä sitä tietää, etteivät nämä ns. 'hyvät ja kalliit' toimittajat osta omia osiaan juuri Kiinasta? Ja toisaalta tunnettujen ja hyväksi tiedettyjen (TAD) kitit maksavat jo todella paljon. Onpas vaikeaa..
 
EU:n ulkopuolelta tulee vielä ALVit ja tullit päälle sekä lähetyskustannukset nousevat pilviin painon vuoksi. Itse lähtisin tilailemaan Uraltonelta ihan täältä Suomesta. Tällä hetkellä ei näytä olevan kataloogissa suoraan rakennussarjaa Bassmanille, mutta veikkaan, että Mikko kasaa sulle tarvittavat, laadukkaat osat kysymällä. Uraltonelta saa myöskin aivan mahtavaa asiakaspalvelua ja neuvontaa ongelmatilanteissa. Suosittelen erittäin lämpimästi.
 
http://www.uraltone.com/rakennussar … nnussarjat/tweed-bassman-5f6-a.html
 
A tergo in bona nates
MPU
27.02.2014 21:11:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Nyt olen selannut noita kittejä googlesta. Mistä helvetistä sitä nyt tietää, mikä on riittävän laadukas ja hinta/laadultaan paras. Kiinasta saisi halvimmalla ( www.MableAudio.com ), mutta laatu vähän epäilyttää. Mutta mistä sitä tietää, etteivät nämä ns. 'hyvät ja kalliit' toimittajat osta omia osiaan juuri Kiinasta? Ja toisaalta tunnettujen ja hyväksi tiedettyjen (TAD) kitit maksavat jo todella paljon. Onpas vaikeaa..
 
Halvalla saat varmasti halpaa, hyvyydestä en osaa sanoa. Uraltone olis varma paikka hankinnoille. Mieti, minkä verran nuo säästöt kannattaa.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Laulava Kylätohtori
27.02.2014 22:23:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slerbis + MPU: ...
 
Onhan se totta kyllä, että kun tässä nyt kuitenkin on tarkoitus nähdä vaivaa ja tehdä laadukas pitopeli ilman kompromisseja, niin pitää miettiä tuota säästämistä. Harmittaako ne säästöt sitten, kun vahvistin on kasassa.
 
Tuo olikin hyvä idea kysyä Uraltonelta osia, vaikkei valmista sarjaa löydykään listoilta. Pistin spostia Mikolle, sillä se selviää....
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
uusiipe
28.02.2014 07:43:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Onhan se totta kyllä, että kun tässä nyt kuitenkin on tarkoitus nähdä vaivaa ja tehdä laadukas pitopeli ilman kompromisseja...
 
Mun mielestä tuo tarkoittaa, että kannattaa ostaa Uraltonesta valmis 5F6A:n koppa, chassis ja turrentti ja siihen perushyvät komponentit. Usko pois.
 
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
Laulava Kylätohtori
28.02.2014 08:24:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

uusiipe: Mun mielestä tuo tarkoittaa, että kannattaa ostaa Uraltonesta valmis 5F6A:n koppa, chassis ja turrentti ja siihen perushyvät komponentit. Usko pois.
 
Uskon kyllä. Mikko sieltä vastasi, että heiltä saa TADin 5F6A-kittejä, vaikkei sitä ole listalla. Se olisi varmasti hyvä ja samalla tulisi kaikki komponentit. Itsellä ei kyvyt riitä alkaa erikseen osia haalimaan. Miten se voikaan aina vastata niin nopeasti - siis aina ja olen sieltä kysellyt todella monta kertaa. Se mies ei taida nukkua ollenkaan...
 
Koppa on vähän kysymysmerkki. Epäilemättä Uraltonen kotelo olisi hyvä. Mutta toisaalta houkuttelisi itsekin tuollainen kasata. Mulla on tarkat mitat kotelosta, koska mittasin myymäni Bassman LTD:n ennen myyntiä. Tosin siinä oli levynpaksuus 22 mm ja tuossa olisi tarjolla vain 18 mm mäntylevyä, mutta ei sillä pitäisi olla soundiin suurta merkitystä.
 
Koppa männystä, etulevy 10 mm koivuvanerista ja tweedit päälle. Helppoa. ;)
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
kojones
28.02.2014 09:57:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä Tube Amp Doctorin kitit on todella ylihintaisia, Hammondin muuntajilla setin itse kasailemalla säästää satasia.
 
Laulava Kylätohtori
28.02.2014 10:04:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Mun mielestä Tube Amp Doctorin kitit on todella ylihintaisia, Hammondin muuntajilla setin itse kasailemalla säästää satasia.
 
Mielenkiintoista. Onko antaa vinkkejä, miten tarvittavat osat (eli mitä pitää ostaa) saa parhaiten kasaan? Kaikki varmaan löytyisi Uraltonelta, jos vaan tietää, mitä tarvitaan/ostaa?
 
Mitä enemmän tuota koteloa mietin, sen enemmän kallistun kannalle, että tweedistä ei saa riittävän hyvää ekalla kerralla, koska ei ole mitään kokemusta tuollaisen laitosta. Näissä on aina kuitenkin omat niksinsä, jotka oppii vain tekemällä. Tosin ostokotelo vesittää vähän koko diy-ideaa. Mutta olisihan se viisainta päällystää vaikka kitarakaappi tai pari harjoitukseksi...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
kojones
28.02.2014 10:11:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Mielenkiintoista. Onko antaa vinkkejä, miten tarvittavat osat (eli mitä pitää ostaa) saa parhaiten kasaan? Kaikki varmaan löytyisi Uraltonelta, jos vaan tietää, mitä tarvitaan/ostaa?
 
Vaatii perehtyneisyyttä aiheeseen että osiin tulee riittävät tehon- ja jännitteenkestot ja passelit muuntajat yms. Kaikki varmaan löytyy kyllä Uraltonelta.
 
Minäkin suosittelen jotain simppelimpää kittiä ensi alkuun tai ainakin aiheen opiskelua.
 
Mitä enemmän tuota koteloa mietin, sen enemmän kallistun kannalle, että tweedistä ei saa riittävän hyvää ekalla kerralla, koska ei ole mitään kokemusta tuollaisen laitosta. Näissä on aina kuitenkin omat niksinsä, jotka oppii vain tekemällä. Tosin ostokotelo vesittää vähän koko diy-ideaa. Mutta olisihan se viisainta päällystää vaikka kitarakaappi tai pari harjoitukseksi...
 
Kyllä se harjoittelu kannatttaa. Toiset saa tolexistakin siistin ekalla kerralla, mulla tais neljäs kaappi alkaa olemaan vähän sen näköinen että on itekin edes vähän tyytyväinen.
 
Laulava Kylätohtori
28.02.2014 10:35:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Vaatii perehtyneisyyttä aiheeseen että osiin tulee riittävät tehon- ja jännitteenkestot ja passelit muuntajat yms. Kaikki varmaan löytyy kyllä Uraltonelta.
 
Minäkin suosittelen jotain simppelimpää kittiä ensi alkuun tai ainakin aiheen opiskelua.

 
Itse en tosiaan juuri elektroniikasta ymmärrä, mutta ajattelin pakottaa velipojan, jolla homma on hanskassa, apuriksi kolvaus/kasaushommiin. Yksinäni en kyllä tuollaiseen projektiin lähtisi.
 
Harmillisesti, mitä enemmän ja realistisemmalta pohjalta tätä miettii, niin sen enemmän alkaa arveluttamaan koko homma. Joku 5F1 (olikos tuo nyt Champ) voisi olla ihan hyvä harjoitustyö, mutta kun en tee sillä mitään, eikä kukaan täyspäinen osta minun kolvaamaani vahvistinta. Ihan ymmärrettävää tietenkin, varsinkin kun olen täällä julistanut osaamattomuuttaani kolvaushommiin... :)
 
Kyllä se harjoittelu kannatttaa. Toiset saa tolexistakin siistin ekalla kerralla, mulla tais neljäs kaappi alkaa olemaan vähän sen näköinen että on itekin edes vähän tyytyväinen.
 
Sepä se. Ja vaikka ensimmäisellä kerralla onnistuisi sinänsä hyvin, ei se jälki silti todennäköisest ole kuitenkaan riittävän hyvää tähän asetettuihin vaatimuksiin nähden...
 
Todellisuuden ikävät realiteetit alkavat kaatua päälle. Se on kieltämättä vain hyvä asia. Onnistuminen vaatii, että projektiin lähdetään realistiselta pohjalta.
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Laulava Kylätohtori
28.02.2014 10:43:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässähän olisi tietysti yksi vaihtoehto, millä pistäisi harjoittelemaan ja katsomaan riittääkö kiinnostus ym. vaativampien juttujen tekoon...
 
http://www.uraltone.com/rakennussar … ltone-5f1-tweed-champ-osasetti.html
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Kefiiri
28.02.2014 10:55:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Tässähän olisi tietysti yksi vaihtoehto, millä pistäisi harjoittelemaan ja katsomaan riittääkö kiinnostus ym. vaativampien juttujen tekoon...
 
http://www.uraltone.com/rakennussar … ltone-5f1-tweed-champ-osasetti.html

 
Tota Champpiahan voit sitten käyttää studiossa kun tarvit rollingstones soundit :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «