Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 556 57 58 59 60215 216 217 218 219
Laulava Kylätohtori
25.02.2014 22:34:15
TTV: Mielenkiinnolla odottelen minäkin, Matti sanoi että huomenna päivittyy softa ja että torstaina pääsisin vihdoin testaamaan kokonaisuutta :-) Jännä nähä se uus mittari, vanha biasrate on kyllä ollut todella hyvä.

Näin on. Putkien testailu on uskomattoman helppoa ja mukavaa. Vanhat putket pois, uudet paikalle ja vääntää trimmeristä biaksen kohdalleen. Aikaa menee alle minuutti (jos ei laske takalevyn ruuvausta mukaan, bias-mittarihan saa olla koko ajan paikallaan). Ja viimeisen 'sweet spotin' saa helposti haettua vaikka soiton lomassa kuuntelemalla...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Myrkky Nuoli
25.02.2014 23:50:13 (muokattu 26.02.2014 11:41:52)
Huhhuh, huhhuh sanon. Muutama tunti Crossroadin kanssa vietettiin Turisaksen kanssa. Tämähän on siis tosiasan pajan demokappale, joka mulle tuli. Saattaapi siis joillekin olla tuttu kaveri. Täten se edustaa myös ensimmäistä sukupolvea, eli on ilman looppia tahi kaikua ja pienemmällä chassiksella kuin nykyään. Lead-etuaste vaan rakennettiin uudestaan minulle ääninäytteiden ja kuvailujen yms. loputtoman sössötyksen perusteella perustuen Orange OR50-etuasteeseen. Ainut syy miks mie tosta Orangesta luovuin oli se, että kirkasta cleaniä ja tummaa pörinäsäröä oli täysin mahdotonta yhdistää. Nyt ei ole sitä ongelmaa. Ihan tajuttoman hands-on en vielä päässyt vahvistimen kanssa, enkä kokeillut mitään yllättäviä tempaukse equttamisessa, mutta aika helposti tästä saa kyllä hyvää saundia irti.

Yllätyin ensinnäkin siitä miten järkyttävän hyvältä tämä vahvistin kuulosti kotona puhevolumella ilman PPIMV:tä tai VVR:ää. Todella kummallista. Menis aivan täydestä kotipelinä tällaisenaan. Pedaaleja tämä kone otti vastaan ilolla ja Lead-kanavakin totteli täydellä säröhelvetillä WAHia aivan esimerkillisesti. Jopa niin voimakkaasti, että joudun vähän himmaamaan sen asetuksia, ettei oo yläpäästä liian kirkas ja lähe lapasesta.

Koska olen pässi ja nolo, kävin samantien putkijumppaan alle tunnin soittelun jälkeen. Koska voin. Sen kummempia selittelemättä tämmöiset putket jäi koneeseen:

Clean: Mullard 12AT7

Crunch: V1 Philips ECC83, V2: Brimar E83CC

Lead: V1 Jan GE 5751, V2 orkkis JJ ECC803S

Erinomaisia putkia nuo JJ:t kyllä. Täysin eri maata kuin 83S.

Kitara, jolla ajoin: Gibson SG Standard '98, mikkeinä Häussel A5 PAF tallassa ja BKP Mississippi Queen (P90) kaulassa.

Clean kanava oli erinomainen ja yllätyin varsinkin siitä miten hienosti se menee särölle. Headroomia oli just sopivasti, eli mun bändivolumella se luultavasti alkaa mennä just sopivasti rikki blues asioihin. Varmasti ei päässyt SG:llä oikeuksiinsa, täytyy ekhä koklata treeneissä stratoa. Alapäätä todellakin riittää ja saundi on napit klo 12:ssa suht bassovoittoinen. Minä tykkään läskistä cleanistä, joten tämä bueno. Sen sai kyllä helposti sirpsakaksikin. EQ:t on kaikilla kanavilla erittäin toimivia.

Crunch-kanava oli eritäin vahvasti 2204 ilman riipivää sirkkelimeininkiä ja todella responsiivisella EQ:lla. Orkkis JCM:n EQ on ihan kauhea, ne napit ei tee juuri mitään. Minusta parhaimmillaan pikkusissa bluesrosoissa ja AC/DC hommissa.

Lead-kanavahan se jännityksen aihe oli. Vertaan suoraan Orange OR50 rotiskoon, joka mulla on ollut. Saundi oli aivan selvästi tunnistettavissa heti alusta asti ja olinkin unohtanut miten törkeän kirkas tämä on. OR:ssä mulla oli treble ja HF drive aina varmaan ykkösessä. Taisin tässäkin pitää nollan tuntumassa treblejä. Saatan siis jatkossa modatuttaa tuota vielä, mutta juuri nyt olen täysin tyytyväinen niihin asetuksiin mitä sain irti. Itse saundi: Minusta tämä kuulostaa vielä enemmän vanhalta Orangelta kuin OR50. Tässä on vähemmän Marshallia ja enemmän sitä törkeää pörinää. Ristus kun toimii!!

Alla satunnaisia pätkiä treenikseltä. Tämä on vaan tilasaundia käsinauhurilla, joten ei tosiaankaan tee oikeutta vahvistimella. Jostain syystä nauhalla kuulostaa reippasti raaemmalta ja kuivemmalta kuin mitä oli paikanpäällä mut semmostseon. Ja Turisas lämpyttelee bassoja joissain kohissa taustalle.

Välillä on WAHia ja yhessä clean-kohdassa on Phaseria, ekassa riffissä on pieni slapback delay. Mercyful Fate -hevitykityksessä on Tube Screamer selkeyttämässä saundia, mutta muuten tämä on pedaalivapaa nauhoitus. Taitaa näissä olla muutes pelkästään Clean- ja Lead -kanavia.

http://picosong.com/YUTE/

Yllätyksekseni en jäänyt kaipaamaan EL34-saundia yhtään, kyllä tässä riitti murinaa ja keskialuetta 6L6:llä vallan mainiosti. Saatan tulevaisuudessa kokeilla, mutta kiire ei ole. Kävipä tässä niin, että kaikki säröpedaalit lensivät helevettihin pedaalilaudasta, en mä niillä enää mitään tee nykyisen bändin kanssa. Gainia riittää naurettavuuksiin asti ja se fuzzaa ja pörisee riittävästi ilman speduja. Aion kyllä oktaavifuzzini tunkea vielä sekaan pakkaan kunhan se valmistuu, sitä saundia ei irtoa muualta, mutta se on sen ajan juttuja. Ihana vahvistin! Herää vaan kysymys, että mitäs minä tuolla Carlsbro TOP 50:llä nyt teen? Ei siitä raaskis luopuakaan. No, aika näyttää.

Lopuksi vielä pari kuvaa mun stäkistä, ugh!

http://s13.postimg.org/o9kqafnxz/DSC_0006_700x1050.jpg
http://s7.postimg.org/t3ihuc4re/DSC_0008_1575x1050.jpg

P.S JUMANKAUTA se on hienon näkönen!! Vaikka onkin vähän fiini tuon Marshallin seuralaiseksi. Ei se mitn. Olen nyt virallisesti GASitön. Kunnes rupean kaasuttelemaan kunnon kotisoittovehkeitä. Sitä päivää minä ootan hirvittävällä pelolla. Nyt säädän kitaroiden elektroniikat kuntoon ja keskityn soittamiseen. Tai sitten en. Ehkä kohta tilaan läjän putkia ebaystä ja rupeen perseilemään. Joka tapauksessa Bluetone-elämäni alkoi ihanissa merkeissä. Raati suosittelee.
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
TTV
26.02.2014 06:44:51
Onnea uuden vahvistimen johdosta! Onkos siinä erillistä pää Masteria, joka säätää kaikkia kanavia vai onko vain kanavakohtaiset Volumet?
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Spiral
26.02.2014 06:49:52

Myrkky Nuoli:
Välillä on WAHia ja yhessä clean-kohdassa on Phaseria, ekassa riffissä on pieni slapback delay. Mercyful Fate -hevitykityksessä on Tube Screamer selkeyttämässä saundia, mutta muuten tämä on pedaalivapaa nauhoitus. Taitaa näissä olla muutes pelkästään Clean- ja Lead -kanavia.

http://picosong.com/YUTE/

Kyllä on soundit ja soitto kohillaan!
Myrkky Nuoli
26.02.2014 08:30:20
TTV: Onnea uuden vahvistimen johdosta! Onkos siinä erillistä pää Masteria, joka säätää kaikkia kanavia vai onko vain kanavakohtaiset Volumet?

Kiitos! Ei oo universaalia masteria, pelkästään kavakohtaiset volumet. En kyllä jäänyt kaipaamaankaan. Unohtu tuossa mainita, että ääntä lähtee kyllä aivan helevatasti tarpeen tullen. Soitan normaalisti todella lujaa ja mulla oli kaikkien kanavien volumet siinä piirun verran yli puolen päivän. Miellyttävää myös se, että kanavien volumepotikat sai laittaa samaan asentoon gain-asetuksista riippumatta ja ne oli hyvin lähelle samalla voimakkuudella. Helppo säätää.

Spiral: Kyllä on soundit ja soitto kohillaan!

Ja kiitos!
Muovinen
26.02.2014 08:57:09

Hyvältä kuulostaa! Tykkäsin tosta wahisoundista pirusti, se on kai toi sun RMC?
Stalkah
26.02.2014 09:25:36

Odotetun hyvänkuulosta soundia (ja soittoa) tuossa Myrkyn samplessa. Tuota pidempää analyysiä ja mietiskelyä vahvarista oli mukava lukea :)

Mitä etuasteputkia kokeilit puhtaaseen kanavaan ja mihin suuntaan veivät soundia? Entä miksi päädyit lopuksi 12AT7:n? Tai no, kerro nyt vaan vaikka kaikki mahdollinen tuohon putkisäätelyysi liittyen, luen ihan mielelläni kaiken mahdollisen tiedon, kun on putkirumbat tulossa itsellenikin tuon Crossroadini kanssa, kunhan sen saan käsiini.
"Naulat neljän tuumamitan lyöty pajavasaroin - haukan katse hanskojani vartioi"
Myrkky Nuoli
26.02.2014 11:40:31
Muovinen: Hyvältä kuulostaa! Tykkäsin tosta wahisoundista pirusti, se on kai toi sun RMC?

Joo, RMC3 WAH, johon vaihdettu punanen Fasel. Sweeppi on tällä hetkellä snadisti liian pitkä yläpäähän. Menee törkeäks kilinäks tän Lead-kanavan kanssa ääriasennossa. Onneks sitä voi säätää.

Stalkah: Odotetun hyvänkuulosta soundia (ja soittoa) tuossa Myrkyn samplessa. Tuota pidempää analyysiä ja mietiskelyä vahvarista oli mukava lukea :)

Mitä etuasteputkia kokeilit puhtaaseen kanavaan ja mihin suuntaan veivät soundia? Entä miksi päädyit lopuksi 12AT7:n? Tai no, kerro nyt vaan vaikka kaikki mahdollinen tuohon putkisäätelyysi liittyen, luen ihan mielelläni kaiken mahdollisen tiedon, kun on putkirumbat tulossa itsellenikin tuon Crossroadini kanssa, kunhan sen saan käsiini.

No täräytetääs kun on kerta kiinnostusta:

Tarjolla oli:

5751 - JAN GE

12AX7/ECC83 - Tung-Sol, EHX, NOS Sovtek, Philips, JJ ECC803S, JJ ECC83S, Brimar, Miniwatt

12AT7 - Mullard

Lead: Mulla oli Orangessakin 5751 V1-slotissa ihan vaan sen takia, että matalavahvistuksisempi putki saa työn kanavan pörisemään ja fuzzaamaan vielä entistäkin enemmän. Täysin sama vaikutus tässäkin, jäi kerrasta sisään. V2 slottiin en löytänyt mitään orkkis putkea parempaa. Tung-Sol aiempia kokemuksiani tukien toi liikaa yläpään kihinää ja sen verran tuli äkäistä sustainia lisää, että pörinä kärsi. Sama ilmiö kuin Orangessa oli, elikkä etusputkien vaihtaminen vaikuttaa järkyttävän paljon gainin rakenteeseen ja fiilikseen. Ilmeisesti jännä etuastedesign. On aika uniikki tuo saundikin. Semmosta kärpäsen surinaa ja fuzzin pörinää lyötynä Marshallin päälle :D

Crunch: Tässä pyörittelin kaikennäköistä, mutta vakioreseptini Philips V1:ssä ja Brimar V2:ssa oli taas kerran lyömätön. Marshall-henkisissä koneissa nuo on mulla kiertänyt jatkuvasti. Philips on pehmeä ja lämpöinen (Ei kuitenkaan varsinaisesti tumma, yläpäästä riittää myös), kesyttää vähän pahinta kireyttä ja Brimar on törkeän överivahvistuksinen putki, joka ei kuitenkaan tunnu kauheasti säröytyvän vaan tuo semmosta isoa alakerran OOMPHia lähes joka paikassa missä oon sitä kokeillut. Minusta V1:een vähän liian gainikas.

Clean: Outo juttu, tämä yllätti. Odotin, ettei matalagainiset putket toimi tässä yhtään, mutta toisin kävi. Lähes kaikki putket kuulosti tässä hyvältä. Sovtekit ja EHX oli liian kähiseviä ja kireitä alapäästä. Philips oli vähän liian pehmeä. Tung-Sol pelas oikein hyvin, mutta säröytyi jotenkin epämiellyttävällä tavalla, samoin Brimar. Orkkis JJ ECC803S oli erinomainen tässäkin positiossa. 5751 oli kanssa muuten hyvä, mutta trebleä joutu ruuvaaman turhan kovalle, vähän liian pehmonen yläpäästä. Jostain syystä tuo Mullard oli täydellinen. Kaikki napsut ja poksut oikein tuntu rinnassa kun soitti kovempaa ja muutenkin toi tuntuma oli jotenkin semmonen, että se saundi tuntui olevan omassa hanskassa. Headroom kasvoi AT7:n kanssa, potku ei todellakaan vähentynyt, ehkä jopa päinvastoin. Tuo Mullard myös säröytyy just oikealla tavalla. Clean-kanavasta lähtee muuten aivan himputin maukasta rokkisäröä kun sitä vääntää kovemmalle. Tykkäsin siitä melkein enemmän kun Crunchista! Kannattaa siis harkita PPIMV:tä, jotta saa vetää tosta volat täysille ja masterista pienemmälle. Toimii!

Kerta toisensa jälkeen joutuu toteamaan, että Venäjä-osaston etusputket ei oo meikäläisen leipää. Jotenkin semmosta kireää sähinää niissä aina mitä en oikein arvosta.

Semmoinen seikka muuten mikä ei varmaan tule yllätyksenä, eli tämä vahvistin reagoi todella maukkaasti soittotatsiin. Taitaa olla dynaamisin ja soittotekniikkaa palkitsevin kone mitä mulla on ollut, varsinkin tuo Clean-kanava tuntuu todella hienolta kun sen kanssa pääsee yksiin pienet "Ei helevetti en osaa soittaa" -hetken jälkeen. Ei siis myöskään anna kauheesti spedeilyä ja huteroivaa tatsia anteeksi. Carlsbro on vastaavanlainen, mutta ehkä vähän "muhjuisempi" joten se ei korosta huonoa soittotatsia niin pahasti. Voi myös johtua osittain EL34 vs 6L6 päättäristä.
Stalkah
26.02.2014 14:55:45

Mielenkiintoisia johtopäätöksiä. Tää vahvisti omaa haluani jumppailla etuasteputkosten kanssa myöskin sen alkuperäisen, lähinnä pääteasteputkien kanssa kikkailuun painottuneen fokuksen suhteen.

Mutta näinhän se menee, että siitähän se soundiseikkailu vasta alkaa, kun sen hyvän putkivahvarin saa nenän eteen. Oottelen mielenkiinnolla, minkälainen vuosi tästä vielä tulee putkien kanssa puljailun suhteen... :P
"Naulat neljän tuumamitan lyöty pajavasaroin - haukan katse hanskojani vartioi"
Myrkky Nuoli
26.02.2014 16:03:52
Stalkah: Mielenkiintoisia johtopäätöksiä. Tää vahvisti omaa haluani jumppailla etuasteputkosten kanssa myöskin sen alkuperäisen, lähinnä pääteasteputkien kanssa kikkailuun painottuneen fokuksen suhteen.

Mutta näinhän se menee, että siitähän se soundiseikkailu vasta alkaa, kun sen hyvän putkivahvarin saa nenän eteen. Oottelen mielenkiinnolla, minkälainen vuosi tästä vielä tulee putkien kanssa puljailun suhteen... :P

Jep.. viisas mies antais vaan olla, mutta kun, mutta kun..
Sarko
26.02.2014 16:09:48
Myrkky Nuoli: Jep.. viisas mies antais vaan olla, mutta kun, mutta kun..

Vois syöksyä NOS putki-hulluuteen herran vuonna 2014 tai en tiiä :D Sais ittensä kyllä sellaseen taloudelliseen syöksykierteeseen että oksat pois!
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
jniska
26.02.2014 20:35:00
Sarko: Vois syöksyä NOS putki-hulluuteen herran vuonna 2014 tai en tiiä :D Sais ittensä kyllä sellaseen taloudelliseen syöksykierteeseen että oksat pois!

Ostat Juccizelta muutaman Jan-putken. Varmasti ovat hintansa väärtejä. Ja saundi on hunajata.
Tarkkoa hommoa, melekein ku lietteen ajo iliman perälautoa.
Sarko
26.02.2014 21:30:38
jniska: Ostat Juccizelta muutaman Jan-putken. Varmasti ovat hintansa väärtejä. Ja saundi on hunajata.

Juuh, etuasteeseen vois kokeilla vaikka noita Jan 12AX7:ja, ehkä tasurikin. Pitääpä harkita sitten tilipäivänä.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Laulava Kylätohtori
26.02.2014 22:43:17
Expressin kanssa testaillut erilaisia putkia ja kyllä tämä homma alkaa pikkuhiljaa hahmottua. Huomenna piti olla treenit, jossa testaan tuota eri putkilla, mutta prkl sentään, kun rumpali perui tänään treenit. Mutta ei se mitään eiköhän tästä selvitä ilman treenejäkin.

Hassua on, että en ole testaillut tuota juuri lainkaan pedaaleilla, koska ei ole mitään tarvetta. Vahvistimesta itsestään lähtee riittävästi säröä (ja vähän päälle), eikä se omaan makuun vaadi mitään tiukennuksia tai muuta. Eri kitaroilla olen kyllä testannut ja eri putkilla. Wahia olen polkenut ja ainakin Picture Wah toimii uskomattoman hyvin Expressillä. Lähtee todella maukasta soundia pelkällä kitara, wah, vahvistin meiningillä. Picture Wah ja Express ovat kuin tehdyt toisilleen...

Säädöiltään tämä on ehkä vähän tarkempi kuin Dusty Road tai sitten en vaan osaa säätää vielä. Dusty tosin on todella helppo säädettävä ja onhan se jo toista vuotta ollut, joten säätimet ovat tulleet tutuiksi.

Onnea Myrkky Nuolelle uudesta vahvistimesta. Vaikuttaisi, että olet tulokkaaseen sangen tyytyväinen... :)
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Myrkky Nuoli
26.02.2014 22:46:29
Laulava Kylätohtori: Onnea Myrkky Nuolelle uudesta vahvistimesta. Vaikuttaisi, että olet tulokkaaseen sangen tyytyväinen... :)

Kiitos! Kyllä. Ei tämmösiä saa kaupasta. Ei oo mitään muita ongelmia kuin se, että tekis mieli mennä joka päivä soittamaan, muttei ehi prkl. Noh, perjantaina jos pääsis vetämään bänditreenit. Oon huomannut muuten tuommosen jutun, että WAHi toimii aivan totaalisen eri lailla suoraan vahvistimen ilman säröpedaaleja. Ja jotkut pedaalit taas ei tykkää WAHista. Nyt meinas tulla hätä kun sweeppi oli niin raju, että piti varovaisesti polkea kun tottunu ryydittämään Mudhoney-kloonia WAHilla.
steelduck
26.02.2014 23:57:03

Nyt alkaa olla aika lähellä, että tilaukseen menee ns. Wizard II

Clean-kanava: Fender-maailmaan pohjautuva modattu kytkentä Säädöt: Volume, High/Low-kytkin, Treble, Middle, Bass

Crunch-kanava: vahvasti modattu Marshall JCM800-pohjainen Säädöt: Volume, Boost, Treble, Middle, Bass, Master

PPMV

Tarkoitus olisi hakea hyvä treenivahvistin kotikäyttöön, kun treenikämpillä on JCM800
tommiot
27.02.2014 01:39:54 (muokattu 27.02.2014 01:48:00)
jsaily: Kanavanvaihtoviive on ohjelmallisesti asetettavissa mihin vaan. Crossroadin jalkapedaalin kytkimien debounce-viive on muistaakseni noin 100 ms, ja systeemi sallii seuraavan kanavanvaihdon 500 ms päästä. Ideana oli varmatoimisuus sekä releiden jatkuvan naksuttelun välttäminen ;-) Viiveitä ei ole muutettu tuotantoversioissa prototyypistä kun ei ole ollut tarvetta. Itse asiassa tutkittiin Harryn kanssa alun perin vactrol-tyyppistä kanavanvaihtoa joka olisi ollut aika monimutkainen.

Mielenkiinnolla seurailen keskustelua kun tuo meidän autobias-säätö tulee markkinoille piakkoin... Biasmittarihan on otettu hyvin vastaan ja toimii nyt yhdessä autobias-piirin kanssa.

t. Jussi / logiikkapiirin suunnittelija

Oho, aika kova viive jos tosiaan 100ms kestää ennenku kanava vaihtuu pelkästään debouncen takia. Mikrokontrollerillahan tuon viiveen saa halutessaan varmaan mikrosekuntien luokkaan, digitaalimaailmassa 100ms tuntuu ikuisuudelta.
Myrkky Nuoli
27.02.2014 02:01:26
Täytyy muuten nyt Crossroadin omistajana sanoa tähän, että en huomannut minkäänlaista aisteilla havattavaa viivettä kanavan vaihdossa ja oon erittäin tarkka näistä asioista. Tuota 500ms viivettä unohin kokeilla ,ei tullut polettua vahingossa väärin. Luultavasti jos polkasen väärän saundin keikalla niin tuo viive ei enää siinä vaikuta mitään. En voi sietää esim. Sitä jos tulee mitään porrastussa wahin päälle menemisessä kesken riffin jne. Crossroadissa en huomannut mitään vaikka yritin keskittyä siihen.
TTV
27.02.2014 06:29:41
steelduck: Nyt alkaa olla aika lähellä, että tilaukseen menee ns. Wizard II

Clean-kanava: Fender-maailmaan pohjautuva modattu kytkentä Säädöt: Volume, High/Low-kytkin, Treble, Middle, Bass

Crunch-kanava: vahvasti modattu Marshall JCM800-pohjainen Säädöt: Volume, Boost, Treble, Middle, Bass, Master

PPMV

Tarkoitus olisi hakea hyvä treenivahvistin kotikäyttöön, kun treenikämpillä on JCM800

Näppärä peli, millä päätteellä ajattelit ottaa? Kotisoitossa suosittelisin päätteeseen vielä Presence säädön, jolla saundin viilaus hieman helpottuu.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)