Aihe: Volumepedaali syö soundia
1 2
Jucciz
24.02.2014 20:43:11
Laulava Kylätohtori: Strato vai joku muu? Humppareissa vai sinkuissa?

Itse pitäisi tehdä treble bleed stratoihin, eikä kyllä yhtään huvittaisi alkaa kuuntelemaan eri komponenttien soundeja...

Itse asiassa samaa pakettia (330k/560pF) taitaa olla sekä Les Pauleissa että Stratossa.

ESP Telecasterissa on puolestaan nyt tuo 50's-tyyppinen kytkentä enkä kieltämättä siihen ainakaan ole kaipaillut treble bleed -hässäkkää. Käsittääkseni myös humbuckereilla varustetuissa Les Pauleissa on monilla samansuuntaisia kokemuksia aiheesta.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
varakeef
24.02.2014 21:02:19
LaMotta: Ihmettelen sitä, ettei treble bleed ole kaikissa sähkökitaroissa vakiona.

Varmaan siksi, kun se soundin pyöristyminen hiljennettäessä ja terävöityminen on sinänsä ihan miellyttävän, jotenkin luonnollisen ja musikaalisen kuuloista. Kyllähän kieliä kovempaa näpättäessäkin yläpää lisääntyy pelkän volyymin lisäksi. Pianolla sama homma.

Pedal steelin kanssa puuhastellessa voisi volumepedaalissa treble bleediä kyllä kokeilla.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
LaMotta
24.02.2014 21:10:00

varakeef: Varmaan siksi, kun se soundin pyöristyminen hiljennettäessä on sinänsä ihan miellyttävän, jotenkin luonnollisen ja musikaalisen kuuloista.

Sitä varten on tone. Itse käytän volumea enimmäkseen säröllä särön vähentämiseksi. Ilman treble bleediä soundi menisi pelkäksi muhjuksi.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
varakeef
24.02.2014 21:15:53
LaMotta: Sitä varten on tone. Itse käytän volumea enimmäkseen säröllä särön vähentämiseksi. Ilman treble bleediä soundi menisi pelkäksi muhjuksi.

No ei minun mielestäni. Minulla on 5E3 kovalla ja volumella siirryn puhtaasta murinaan. Sittenhän minun pitäisi vääntää kahta potikkaa, kun haluan sekä vaimentaa ja tummentaa. Tonepotikka on turha, se on täpöllä, paitsi teleissä noin kolmosella.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
LaMotta
24.02.2014 21:19:22

No jos treble bleedia ei tarvitse niin sitä ei kannata asentaa :)
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Laulava Kylätohtori
24.02.2014 21:33:02
Minusta se on vähän vahvistin kohtaista. Toiset vahvarit eivät tarvitse (kuten tuo Bluetonen 5E3), mutta Expressillä soitellessa treble bleed voisi olla ihan ok juttu...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Myrkky Nuoli
25.02.2014 09:08:16
Jucciz: Jotkuthan ainakin sanoo sitä, että ns. 50's-tyylinen mikkien kytkentä ei välttämättä vaadi treble bleed -kytkentää. Ilmeisesti se siis säilyttää yläpään paremmin volumea rullattaessa.

Joo, tämä on mulla kokeilematta täysin. Samaa oon kuullut. Tuo on kyllä juurikin, että monet tykkää siitä mutaisuudesta mikä tulee volaa rullatessa. Eihän siinä mitään! Itse en voi sietää. Riippuu varmaan vähän millasta hommaa soitetaan myös.
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
Myrkky Nuoli
25.02.2014 13:03:47 (muokattu 25.02.2014 13:04:37)
Muovinen: Vaiheenkääntökytkin toimii myös hienosti muhjun poistoon fuzzien kanssa. Voipi olla molemmat mikit täysillä ja flippaa kytkimen vaan vaiheenkääntöön, niin jopas tuleekin tiukkaa fuzzipiiskaa. Ainakin omissa kitaroissa kyllä myös volumepotikka toimii aivan hyvin, mutta noista kytkennöistä en ymmärrä mitään, enkä tiedä minkälaiset noissa kepukoissa on.

edith: Jo edesmenneen Les Paul Special fadedin kanssa pidin volapotikkaa aina täysillä, koska ei se muuten soundannu hyvältä. Nykyisten Guildien kanssa onkin ihan eri juttu. Jos joku tietää noiden kytkisten mahdolliset erot, niin voipi valaista mua. Dropboxista saattais löytyä konehuonekuva jos siitä on apua.

Vois kuvitella, että noissa guildeissa on joko 50's wiring -tyyliin kytketty, tai sitten treble bleedit, koska se ero on todellakin niin merkittävä, että sen huomaa jokainen. Ainakin treble bleedin kohdalla.
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
tommijk
28.02.2014 08:44:11
Kaikki passiiviset (ilman sähköä toimivat) volume pedaalit syö soundia jos niiden edessä ei signaalitiessä ole bufferoitua pedaalia. Ei auta vaikka olisi mikä boutique handwired vehje kyseessä. Jos haluat soundin pysyvän kirkkaana bufferi ennen volaspedua auttaa. Vaihtoehtoisesti voit ostaa aktiivisen (vaatii sähköä 9VDC) volumepedaalin, joka on käytännössä sama asia (bufferi + volumepotikka).
Laulava Kylätohtori
21.03.2014 15:12:15
Miten treble bleed vaikuttaa puhdistuessaan kirkastuvien fuzzien kanssa. Eli sellaisten, joiden soundi kirkastuu ja ohenee kitaran volumesta puhdistettaessa. Esim. Tony's Bender Tool tai Texas Ranger.
Myrkky Nuoli
21.03.2014 15:25:44
Laulava Kylätohtori: Miten treble bleed vaikuttaa puhdistuessaan kirkastuvien fuzzien kanssa. Eli sellaisten, joiden soundi kirkastuu ja ohenee kitaran volumesta puhdistettaessa. Esim. Tony's Bender Tool tai Texas Ranger.

Negatiivisesti, korostaa tuota ilmiötä entisestään. Se lienee ainut välttämätön downside, eli jos tykkää volapotikalla ohjailla germanium trankkuja niin treble bleed ei oo välttämättä hyvä ratkasu.
Laulava Kylätohtori
21.03.2014 15:37:46
Myrkky Nuoli: Negatiivisesti, korostaa tuota ilmiötä entisestään. Se lienee ainut välttämätön downside, eli jos tykkää volapotikalla ohjailla germanium trankkuja niin treble bleed ei oo välttämättä hyvä ratkasu.

Tätä vähän pelkäsinkin. Saisikohan tuota treble bleediä kytkimen taakse - vaikka push-pull-potikka tai jotain...?

Sinänsä tuo on tällä hetkellä jopa ihan hyvä ominaisuus, pidän siitä, miten soundi kirkastuu ym. Mutta jos ilmiö tästä korostuu vähääkään, niin ollaan kestämättömässä tilanteessa...
Groke
21.03.2014 16:11:44
Laulava Kylätohtori: Saisikohan tuota treble bleediä kytkimen taakse - vaikka push-pull-potikka tai jotain...?

Saa, joissain kitaroissa on niin ihan vakionakin. Esim. tässä kitarassa nimellä 'High-pass Filter', Volume-potikkaan integroituna: http://www.ibanez.co.jp/products/eg … d=18&data_id=127&color=CL01
Nykyisen volumepotikan tai vaihtoehtoisesti Tone-potikan voi korvata Push/Pull- tai joidenkin mielestä käytössä kätevämmällä Push/Push -potikalla. Tai voi laittaa vaikka täysin erillisenkin kytkimen (niitäkin on monenlaisia: tyyppi, koko, väri).

Ja tietenkin niin päin kuin itselle sopivalta tuntuu, eli se toimintatila oletukseksi, jota enemmän käyttää. Siitä mukava pikku modi, että on monta tapaa toteuttaa niin, ettei se näy mitenkään ulospäin, eikä vaikuta mitenkään peruskäyttöön.

Itse Treble bleed -kytkentähän muodostuu normaalisti 1 - 3 pienikokoisesta komponentista (kondensaattori + joskus myös vastus tai parikin), jotka usein kolvataan suoraan volumepotikkaan kiinni. Eri versioiden paremmuus riippuu omista tarpeista, omasta mausta, käytetyistä mikrofoneista, vahvistimesta jne. Tässä eräs tältä saitilta löytyvä projekti asiaan liittyen, eli "Aki mod": http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=884
D'oh!
LaMotta
21.03.2014 18:35:37

Volumepedaaliasiantuntijat voisi kertoa syyn siihen miksei tuo pedaali mene kaupaksi http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=857525
Antti1
21.03.2014 19:03:08
LaMotta: Volumepedaaliasiantuntijat voisi kertoa syyn siihen miksei tuo pedaali mene kaupaksi http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=857525

Se on niin saakelin iso, sama vaiva monilla muilla saman lafkan tuotteilla.
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
LaMotta
21.03.2014 19:09:07 (muokattu 21.03.2014 19:10:06)

Eikös se ole niin, että iso, painava ja tehokas on yhtä kuin hyvä? Pitäisi tuo vanhan liiton jätkille kelvata jonkun tehokkaan ja ison Fenderin kylkeen.
Laulava Kylätohtori
21.03.2014 19:21:11
LaMotta: Eikös se ole niin, että iso, painava ja tehokas on yhtä kuin hyvä? Pitäisi tuo vanhan liiton jätkille kelvata jonkun tehokkaan ja ison Fenderin kylkeen.

Ehkä se on vanhan liiton Fendermiehille liian pieni ja kevyt, kun ovat tottuneet lähes satakiloisia vehkeitään roudaamaan...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)