Aihe: Humbuckerin keloista
1
hanipai
13.05.2004 21:20:58
Mulla on ongelma, kun aikoinaan laitoin uudet piuhat mikkiin, mutta ne eivät noudata värikoodeja. Kysyisinkin, että miten tiedän minkä juotan mihinkin. Katsoin kuitenkin mistä mikin johto lähtee, joten varmasti joku osaa neuvoa.

Humbuckerista lähtee ensimmäiseltä kelalta 2 johtoa samoin kuin toiseltakin. Toinen johto kelalta tulee ikäänkuin humbuckerin alta ja tioinen kelalta. Oletan, että kelan alku on siitä reijästä menevä johto ja kelalla oleva johto on loppu, eikö? Jos haluan normaalin kytköksen niin mitkä noista johdoista menee valitsimelle ja mitkä maahan? Toivottavasti ymmärsitte:) Kolvi on jo kuumana :)
hanipai
14.05.2004 00:00:53
Toivottavasti ymmärsitte:) Kolvi on jo kuumana :)

Ei oo kolvi enää kuumana:(

Helpota kysymystäni eli esim. tässä kuvassa http://guitarelectronics.zoovy.com/product/WDUHH3T1101 puhutaan käsiteillä North start, North finish, South start, South finish..
Varsin havainnollistavaa, kunhan vielä tietäisin, että kumpi on kelan alku ja kumpi loppu. Fox mulle sen joskus selittikin, mutta pääs unohtumaan.
hanipai
14.05.2004 00:01:36 (muokattu 14.05.2004 00:21:12)
Mulla on nyt nimittäin hiukan sillanen olo, että oisin kytkenyt vain toisen kelan päälle.
Tommi S.
16.05.2004 11:53:03 (muokattu 16.05.2004 12:29:35)
...puhutaan käsiteillä North start, North finish, South start, South finish..
Varsin havainnollistavaa, kunhan vielä tietäisin, että kumpi on kelan alku ja kumpi loppu. Fox mulle sen joskus selittikin, mutta pääs unohtumaan.

Start on alku ja finish on loppu, jos halusit sen tietää.

Yhdeltä kelalta tuleva johto kytketään kiinni toiselta kelalta tulevaan johtoon, ja jäljelle jääneistä kahdesta johdosta toinen kytketään maahan ja toinen valitsimeen.

Ilmeisesti humbuckereissa molemmat kelat ovat samaan suuntaan käämittyjä, joten molempien kelojen alku- tai loppupäät pitää yhdistää. Eli esim. molempien kelojen "altatulevat johdot" yhdistetään ja jäljelle jääneistä toinen maahan ja toinen valitsimeen.
Yhdistää voi myös "kelalta tulevat johdot", ja jäljelle jääneet kuten edellisessä.
hanipai
16.05.2004 13:31:28 (muokattu 16.05.2004 14:02:05)
Start on alku ja finish on loppu, jos halusit sen tietää.

Yhdeltä kelalta tuleva johto kytketään kiinni toiselta kelalta tulevaan johtoon, ja jäljelle jääneistä kahdesta johdosta toinen kytketään maahan ja toinen valitsimeen.

Ilmeisesti humbuckereissa molemmat kelat ovat samaan suuntaan käämittyjä, joten molempien kelojen alku- tai loppupäät pitää yhdistää. Eli esim. molempien kelojen "altatulevat johdot" yhdistetään ja jäljelle jääneistä toinen maahan ja toinen valitsimeen.
Yhdistää voi myös "kelalta tulevat johdot", ja jäljelle jääneet kuten edellisessä.

Ok. Eli tavallisin kytkentä on ilmeisesti tuo ensimmäinen vaihtoehto? Eli Dimarzioissa se menis näin:

Vihreä - maa
Punainen - valitsin
Black and white - puolitus

Mielestäni noin kytkin PAF Pron, mutta se tuntuu niin laihalta se soundi jopa kaulassa. Jotain varmaan mättää tietäis vaan mitä. Toinen merkittävä huomautus on se, että Evolution bridgeen verrattuna se kuulostaa cleaninä todella hiljaselta, mutta säröltä suunnilleen yhtä voimakkaalta. En haluaisi luopua Paf prsta, mutta tuntuu, että jotain on pielessa. Mikkiin on vaihdettu kokonaan uudet piuhat, mutta Fox on tsekannut ne, joten pitäis olla kunnossa.
Insane Kane
16.05.2004 14:24:08
"Portaat on perseestä ja kynnystenkin olemassaolo vituttaa!"
hanipai
16.05.2004 15:58:36
http://www.stewmac.com/freeinfo/I-DIMARZIO.html

Katoppas tuolta.

Ok. Kiitos. Kiinostaisi tietää, että, jos vaikka mulla ois joku erialinen ktkentä, niin vaikuttaisko se soundiin siten, että se ohenisi ja trebleytyisi tai bassot lähtis?
Insane Kane
16.05.2004 16:37:59
Ok. Kiitos. Kiinostaisi tietää, että, jos vaikka mulla ois joku erialinen ktkentä, niin vaikuttaisko se soundiin siten, että se ohenisi ja trebleytyisi tai bassot lähtis?

No tuo kyllä kertoo pahasti että sinulla taitaa olla joko vain toinen kela käytössä tai sitten ne ovat rinnakkain, jolla on hieman samallainen efekti soundiin kuin puolituksellakin. Mikki vain pysyy silloinkin humpparina(vähemmän häiriöitä), mutta soundi on kirkkaampi ja ulostuloteho on pienempi.

Joten veikkaan että sinulla on rinnakkain nuo kelat tahi sitten vain toinen käytössä. Kuka ne on kytkeny, kun sanoit että piuhat on uusittu
"Portaat on perseestä ja kynnystenkin olemassaolo vituttaa!"
hanipai
16.05.2004 17:02:54 (muokattu 16.05.2004 17:06:52)
No tuo kyllä kertoo pahasti että sinulla taitaa olla joko vain toinen kela käytössä tai sitten ne ovat rinnakkain, jolla on hieman samallainen efekti soundiin kuin puolituksellakin. Mikki vain pysyy silloinkin humpparina(vähemmän häiriöitä), mutta soundi on kirkkaampi ja ulostuloteho on pienempi.

Joten veikkaan että sinulla on rinnakkain nuo kelat tahi sitten vain toinen käytössä. Kuka ne on kytkeny, kun sanoit että piuhat on uusittu

Mä juotin ne, mutta on pieni mahdollisuus, että olen tosiaan juottanut ne hiukan väärin. Niissä, kun ei ole samanväriset ne johdot. En viittis avata mikkiä ja katsoa meneekö piuhat niinkuin luulen. Kertokaas mulle siis, miten juottaisin ilman puolituskytkimiä mikin toisella tavoin. Oletan, että johdot menevät nyt näin :

Punainen - switch
Vihreä - maa
Paljas - maa
Valk.+musta - puolitus

Jos en saa kytköksillä sopivaa soundia, niin täytyy avata koko mikki. Oliko tuo nyt sitten sarjaankytkentä tai siis pitäis olla, jos johdot täsmää:)Eli jos yrittäis rinnankytkentää, mikä saattaa siis olla johtojen väärinmuistamisen vuoksi sarjaankytkentä. Eikös olekin selkeää:)
Tommi S.
16.05.2004 18:21:06
Kertokaas mulle siis, miten juottaisin ilman puolituskytkimiä mikin toisella tavoin. Oletan, että johdot menevät nyt näin :

Punainen - switch
Vihreä - maa
Paljas - maa
Valk.+musta - puolitus

Jos mikki kuulostaa siltä kuin vain toinen kela olisi toiminnassa, ja johdot menevät tuon kaavion mukaisesti, niin voisi päätellä että valkoinen ja musta ovat toisen kelan johtoja jotka ovat nyt kytkettynä toisiinas eivätkä siis ole mukana virtapiirissä.

Eli punainen ja vihreä ovat 1-kelan johtoja.
Valkoinen ja musta ovat 2-kelan johtoja.

Oikea kytkentä on mahdollisesti:
Punainen ja valkoinen yhteen
Vihreä maahan ja musta valitsimeen (tai toisinpäin).

Koska johdoista ei ole tarkempaa tietoa on tuo yllä oleva mahdollisesti väärin, jossa tapauksessa kytkennästä ei pitäisi kuulua juuri minkäänlaista ääntä muuta kuin ehkä pientä ininää.

Silloin otetaan käyttöön toinen vaihtoehto:
Punainen ja musta yhteen
Vihreä maahan ja valkoinen valitsimeen (tai toisinpäin).

Koska tarkempaa tietoa johdoista ei ole, täytyy vaan heittää kolikolla ja kokeilla jompaakumpaa noista edellämainituista kytkennöistä. Jos se ei toimi niin otetaan käyttöön toinen.
hanipai
16.05.2004 21:06:28
Jos mikki kuulostaa siltä kuin vain toinen kela olisi toiminnassa, ja johdot menevät tuon kaavion mukaisesti, niin voisi päätellä että valkoinen ja musta ovat toisen kelan johtoja jotka ovat nyt kytkettynä toisiinas eivätkä siis ole mukana virtapiirissä.

Eli punainen ja vihreä ovat 1-kelan johtoja.
Valkoinen ja musta ovat 2-kelan johtoja.

Oikea kytkentä on mahdollisesti:
Punainen ja valkoinen yhteen
Vihreä maahan ja musta valitsimeen (tai toisinpäin).

Koska johdoista ei ole tarkempaa tietoa on tuo yllä oleva mahdollisesti väärin, jossa tapauksessa kytkennästä ei pitäisi kuulua juuri minkäänlaista ääntä muuta kuin ehkä pientä ininää.

Silloin otetaan käyttöön toinen vaihtoehto:
Punainen ja musta yhteen
Vihreä maahan ja valkoinen valitsimeen (tai toisinpäin).

Koska tarkempaa tietoa johdoista ei ole, täytyy vaan heittää kolikolla ja kokeilla jompaakumpaa noista edellämainituista kytkennöistä. Jos se ei toimi niin otetaan käyttöön toinen.

Kiitos avusta, kokeilen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)