Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Volumepedaali syö soundia
1 2
Rämppy
21.02.2014 13:40:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Modtone -volumepedaali, joka on sinänsä kelpo, mutta pikkuisen se syö soundia. Oon kyllä huomannut, että aika monet volapedaalit tekee samaa. Mulla kun ei ole styrkkarissa efektilenkkiä.
 
Ratkaisuja olis kaksi, hommata parempi volumepedaali tai laittaa volaspedu loopperipedaalin taakse. Tuollainen Little Lehle II -loopperi on noin satkun sijoitus. Kumpaas suosittelette? Löytyykö sellaista volapedaalia, joka ei yhtään vaikuta soundiin? Onko tuosta Little Lehlestä kokemuksia?
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Jucciz
21.02.2014 15:00:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mää ottaisin ainakin testiin Ernie Ballin volumepedaalin. Niitä aika moni tuntuu käyttävän eikä niistä kauheesti pahaa kuulu.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
s151669
21.02.2014 15:32:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saattaisi bufferoitu pedaali jommalla kummalla puolen volumepedaalia tuoda parannuksen. Toki tuoden omat murheensa.
 
Antikitarasankari
oiva tumpeloinen
23.02.2014 02:53:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ernie Ballin volaspedu alle. Ei maksa käytettynä samaa kuin tuo loopswitcher, eikä ole niin hankalasti käytettävissä. Toimii just eikä melkein. Mulla on ollut niitä kasa aikojen saatossa, ja yhteen on joutunut vaihtamaan vitosen varaosan. On käytetty volumena ja ekspressiona erilaisten vatkainten kanssa. Ei väritä soundia.
 
Itse pidän enemmän jr.-mallista, koska se vie vähemmän tilaa laudasta. Pystyy polkemaan oikein hyvin isommallakin kengällä. Niitä on vain kahdella eri potikalla, joten kannattaa katsoa, kumman mallin tarvitsee.
kimurantti1
23.02.2014 03:17:52 (muokattu 23.02.2014 03:26:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysymys: Onko soundi huonompi kun volumepedaali on auki, vai onko niin että yläpäät katoaa kun lasket pedaalilla volumea? Jos kyse on jälkimmäisestä, niin volumepedaalin vaihto ei ratkaise ongelmaa. Yläpäiden katoaminen johtuu impedanssista, joka muuttuu potikan asennon mukaan ja tää sama ongelma on kaikissa passiivisissa volumepedaaleissa, jos ne ovat signaaliketjussa ensimmäisenä. Melko hyvin ongelmaan auttaa bufferin laittaminen volumepedaalin eteen, pedaalin bufferointi molemmin puolin pitäisi ratkaista ongelma.
 
Myöskin, ei kantsi käyttää sen volumepedaalin viritinulostuloa. Voisi kuvitella, että signaali on splitattu kunnolla, mutta mun tietääkseni missään volumepedaalissa ei ole. Päinvastoin, viritinulostulo on rinnan inputin kanssa ja sisääntulon impedanssi jonka kitaran mikit näkee puolittuu, mikä käytännössä meinaa että yläpäätä katoaa soundista. Tässäkin tapauksessa bufferi volumepedaalin edessä tarjoaa lääkettä ongelmaan.
 
Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr
varakeef
23.02.2014 10:24:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Kysymys: Onko soundi huonompi kun volumepedaali on auki, vai onko niin että yläpäät katoaa kun lasket pedaalilla volumea? Jos kyse on jälkimmäisestä, niin volumepedaalin vaihto ei ratkaise ongelmaa. Yläpäiden katoaminen johtuu impedanssista, joka muuttuu potikan asennon mukaan ja tää sama ongelma on kaikissa passiivisissa volumepedaaleissa, jos ne ovat signaaliketjussa ensimmäisenä. Melko hyvin ongelmaan auttaa bufferin laittaminen volumepedaalin eteen, pedaalin bufferointi molemmin puolin pitäisi ratkaista ongelma.
 
Entäs joku treble bleed -viritys? Jos se toimii kitaran volapotikassa, niin miksei pedaalissakin?
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Myrkky Nuoli
23.02.2014 11:08:18 (muokattu 23.02.2014 11:08:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Entäs joku treble bleed -viritys? Jos se toimii kitaran volapotikassa, niin miksei pedaalissakin?
 
Pitäs kaiken järjen mukaan toimia. 1n konkka vaan signaalinastojen välille ja siihen rinnalle joku 100k-500k vastus.
 
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
kimurantti1
23.02.2014 17:35:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Entäs joku treble bleed -viritys? Jos se toimii kitaran volapotikassa, niin miksei pedaalissakin?
 
Jep, sen pitäisi auttaa asian myös, mutta treble bleedissäkin on omat ongelmansa. Soundi on potikka täysin auki vähän kirkkaampi ja vaikka yläpää säilyykin, muuttuu soundi silti potikan asennon mukaan. Sen sijaan signaalin muuttaminen korkeaimpedanssisesta matalaimpedanssiseksi laadukkaalla bufferilla ratkaisee ongelman kokonaan, minkä takia bufferointi on musta paljon järkevämpi ratkaisu ongelmaan.
 
Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr
zapateados
23.02.2014 18:05:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=I8SBg9jx7SY
 
Mission VM-Pro volumepedaali lienee hyvä vaihtoehto, jos ei halua itse alkaa modailemaan. Ei varmasti halvin, mutta varmasti laadukas vaihtoehto. Tämä siis pelkän demojen ja Intranet-beetan perusteella, ei ole henk. koht. kokemuksia tuosta.
 
Euroopassa näyttää olevan kauppiaita kanssa, joten ei tarvitse välttämättä tilata rapakon takaa tullien ja verojen kera.
 
"Ain't nobody now can play the blues that I play" - Junior Kimbrough
ReBeat
23.02.2014 19:38:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kyllä se täytyy mennä tollaseen, muuten ei voi soittaa:
 
http://www.geocities.ws/customaudiojapan/gvca2.html
http://www.soundhouse.co.jp/shop/Pr … ctDetail.asp?Item=214%5EGVCA2%5E%5E
 
En tiedä millasia noi VCA-volumet yleisesti ottaen on, mutta mulla on sellanen käsitys että niissä ei soundi juurikaan muutu volumen myötä. Mutta se voi olla sen sijaan ehkä koko ajan aavistuksen muuttunut.
 
Prostage Remote Volume: http://www.loopersparadise.de/en/pro.php?p=999
 
Rämppy
24.02.2014 15:10:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä kommentteja. Volapedaalille olisi mulla käyttöä vain muutamassa biisissä lähinnä efektinä, joten ko. pedaali voisi enimmän ajan olla loppi-switchin takanakin poissa signaaliketjusta. Joku kysyi syökö mun testaamat volumepedaalit soundia myös vola täysillä -asennossa. Ne mitä olen käyttänyt syö, mikä onkin pienoinen ongelma etenkin puhtailla soundeilla. Tuo Ernie Ball täytyy koeponnistaa.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Myrkky Nuoli
24.02.2014 16:16:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Jep, sen pitäisi auttaa asian myös, mutta treble bleedissäkin on omat ongelmansa. Soundi on potikka täysin auki vähän kirkkaampi ja vaikka yläpää säilyykin, muuttuu soundi silti potikan asennon mukaan. Sen sijaan signaalin muuttaminen korkeaimpedanssisesta matalaimpedanssiseksi laadukkaalla bufferilla ratkaisee ongelman kokonaan, minkä takia bufferointi on musta paljon järkevämpi ratkaisu ongelmaan.
 
Potikan ollessa täysillä se saattaa teoriassa päästää aivan hitusen enemmän ylätaajuuksia läpi maan ohi, mutta rohkenen väittää, ettei tuota eroa kuule kukaan, se on vain nimellinen. Ilman vastusta, joka vaimentaa sitä yläpään vuotamista potikan eri asennoissa saundi todellakin muuttuu liian kirkkaaksi, mutta hienosäätämällä tuota vastusta sen saa kuulostamaan niin luonnolliselta, että mitään muutosta saundissa on mahdotonta havaita.
 
That being said, bufferointi on silti varmasti järkevämpi tapa, koska tuon vastuksen lisääminen muuttaa sitä potikan sweepin käyttäytymistä vähemmän lineaariseksi ja täten se volumespedun luonteva käyttö täytyy huonossa tapauksessa opetella uusiksi, vaatii totuttelua. + sen sopivan vastus + konkkakombinaation ettiminen voi olla tuskanen prosessi.
 
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
Laulava Kylätohtori
24.02.2014 16:20:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten treble bleed tarkalleen ottaen tehdään? Vähän kiinnostaisi kokeilla. Saako sitä järkevästi kytkimen taakse?
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
LaMotta
24.02.2014 16:23:25 (muokattu 24.02.2014 16:25:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Miten treble bleed tarkalleen ottaen tehdään? Vähän kiinnostaisi kokeilla. Saako sitä järkevästi kytkimen taakse?
 
Volumepotikan nastoihin tinataan vastus ja konkka. http://cdo.seymourduncan.com/blog/wp-content/uploads/treble_bleed.jpg Googlaamalla löytyy arvoja. Ei ole rakettitiedettä. Vastuksen paikalle voi laittaa trimmerin, jolla voi itse hakea haluamansa arvon eli soundin.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Myrkky Nuoli
24.02.2014 16:31:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Volumepotikan nastoihin tinataan vastus ja konkka. http://cdo.seymourduncan.com/blog/wp-content/uploads/treble_bleed.jpg Googlaamalla löytyy arvoja. Ei ole rakettitiedettä. Vastuksen paikalle voi laittaa trimmerin, jolla voi itse hakea haluamansa arvon eli soundin.
 
Jetsulleen näin. Minulle se arvo on ollu kuten mainitsinniin sillä viissiin, että 1n konkka keski- ja kaulamikeille ja siihen rinnalle vastus 100k-500k väliltä, yleensä 350k tienoilla. Mitä isompi vastus, sitä pehmeämpi se vaikutus ja mitä pienempi niin sitä enemmän treblet tulee esille ja alapää häviää. Mitä isompi konkka niin sitä enemmän se vuotaa trebleä ja mitä pienempi niin sitä pienempi vaikutus.
 
Tallamikkeihin oon laittanut vähän alle 1n konkan ilman vastusta. Tämä on sit ihan potikka- ja mikkikohtaista et mikä toimii missäkin tapauksessa, sinkkujen ja humpparien välillä on yleensä vähän eroa et miten ne käyttäytyy.
 
1n konkka yksinään saa mikit kuulostamaan jazzmasterilta jos mennään potikan puoliväliin tai alle, siksi tuo vastus siihen himmailemaan. Toisaalta tällä voi kikkailla myös jos haluaa enemmän saundimahdollisuuksia. Ite käytän tota niin, että tietyn pisteen jälkeen alkaa alapäätä vähän hävitä, jotta saan pörisevän fuzzin muutettua piiskaavaksi säröksi. Tämä on sitten loputon helvetillinen tie josta ei oo paluuta, että onnea vaan Kylätohtorille! :D
 
Mutta aivan ehdottomasti sen arvoista, en käyttänyt volapotikkaa ollenkaan ennen treblebleediä kun siinä muhinassa ei ollut mitään järkeä.
 
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
LaMotta
24.02.2014 17:05:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihmettelen sitä, ettei treble bleed ole kaikissa sähkökitaroissa vakiona.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Myrkky Nuoli
24.02.2014 17:11:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Ihmettelen sitä, ettei treble bleed ole kaikissa sähkökitaroissa vakiona.
 
Tätä on tullu ihmeteltyä kyllä.
 
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
I3enjam1n
24.02.2014 19:53:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bufferointi on hyvä vaihtoehto, koska ilman bufferia volapedaalin potikka on täysillä ollessaankin kitaran volapotikan kanssa rinnan ja jo se syö kirkkautta pois. Vrt. 250k vs 500k potikat kitarassa.
 
"...the more fragile harmonics can survive in a vacuum tube; where they seem to be eliminated or squashed in a solid state crystal lattice... ...I think that's the best and simplest I can put it." - Howard Alexander Dumble
Jucciz
24.02.2014 20:23:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotkuthan ainakin sanoo sitä, että ns. 50's-tyylinen mikkien kytkentä ei välttämättä vaadi treble bleed -kytkentää. Ilmeisesti se siis säilyttää yläpään paremmin volumea rullattaessa.
 
Mulla on useammassakin kitarassa treble bleed -kytkentä, jonka komponenttien arvoiksi on valittu 330 kilo-ohmin vastus ja 560 pF konkka. Tuntuisi toimivan aivan hyvin, tosin en ole mikään hifisti. Ainakin soundin kirkkaus säilyy mukavasti.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Laulava Kylätohtori
24.02.2014 20:32:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mulla on useammassakin kitarassa treble bleed -kytkentä, jonka komponenttien arvoiksi on valittu 330 kilo-ohmin vastus ja 560 pF konkka. Tuntuisi toimivan aivan hyvin, tosin en ole mikään hifisti. Ainakin soundin kirkkaus säilyy mukavasti.
 
Strato vai joku muu? Humppareissa vai sinkuissa?
 
Itse pitäisi tehdä treble bleed stratoihin, eikä kyllä yhtään huvittaisi alkaa kuuntelemaan eri komponenttien soundeja...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «