Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Videonteko Youtubeen
1 2 3 4
guitarmigi
23.02.2014 10:17:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua kiinnostaa hieman tällainen aihe! Kuinka Youtubeen voi tehdä kohtuu hyvä tasoisen videon, mahdollisimman halvalla. Eli mitä vaihtoehtoja on, että saa tehtyä kuvallisesti, että soundillisesti hyvän videon esim. omasta soitostaan? Zoomilla on ainakin sellainen vempeles, jolla saa sekä kuvan että äännen yhtä aikaa, mutta onko se tarpeeksi laadukas, onko kokemuksia?
Kiitoksia vastauksistanne!
 
-Lassi-
23.02.2014 12:17:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kamera on hyvä
 
20.8. 22:54:21 NEVÖ FOGET
Ojamieli
23.02.2014 14:23:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mie oon ite äänittäny äänen ja videon erikseen, eli samalla ko kamera pyörii niin tietokone äänittää kitararaidan. Nämä olen sitte jälkikäteen yhistäny ja laittanu synkkaan jne.
 
Tässä esimerkkiä tuloksesta.
http://www.youtube.com/watch?v=zszdV2n5RdE
 
Tässä oli käytössä mikitetty vahvari, yleensä oon kytkeny kitaran suoraan interfaceen ja käyttäny ilmaisplugareita soundin ruuvaamiseen.
 
Ei se vaan toimi niin
guitarmigi
23.02.2014 20:48:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Missä hintaluokassa perus interfacet liikkuu?
 
Antti1997
23.02.2014 21:51:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

guitarmigi: Zoomilla on ainakin sellainen vempeles, jolla saa sekä kuvan että äännen yhtä aikaa, mutta onko se tarpeeksi laadukas, onko kokemuksia?
Kiitoksia vastauksistanne!

 
Itselläni on Zoom Q3HD, ja kyllä se ihan hyvä vehje on eikä paljoa helpommaksi voisi enää mennä. Youtubesta löytyy kyseisellä laittella kuvattuja videoita vaikka kuinka paljon, niistä voit päätellä onko se riittävän hyvä omiin tarpeisiisi.
 
Yövuoro-huone "Olen liikenteessä kymmeniä tuhansia kilometrejä vuositasolla ja saman verran myös tunteja eli liikkumista piisaa ministerin elämässä." -Merja Kyllönen, liikenneministeri
Generalissimo
23.02.2014 21:56:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ojamieli: Mie oon ite äänittäny äänen ja videon erikseen, eli samalla ko kamera pyörii niin tietokone äänittää kitararaidan. Nämä olen sitte jälkikäteen yhistäny ja laittanu synkkaan jne.
 
Tässä esimerkkiä tuloksesta.
http://www.youtube.com/watch?v=zszdV2n5RdE
 
Tässä oli käytössä mikitetty vahvari, yleensä oon kytkeny kitaran suoraan interfaceen ja käyttäny ilmaisplugareita soundin ruuvaamiseen.

 
Millähän ilmaissoftalla olisi näppärin synkata tuo video- ja audioraita?
 
tomaattiorava
24.02.2014 13:07:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itteäkin vähän kiinnostais tää.
Joku kusinen kympin clasu-webbikamera on laatikossa, kuvanlaatu on välttävä mut äänenlaatu on yksinkertaisesti käyttökelvoton.
Vahvarin edessä nököttää aina mikki tai pari, millä ilmaissoftalla siis sais kuvan ja äänen synkattua?
 
tender.insanity
24.02.2014 13:25:15 (muokattu 24.02.2014 13:27:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Windows Movie Maker?
 
Tai sitten kahlaa tästä suosittujen ilmaisohjelmien listaa
 
http://murobbs.plaza.fi/ohjelmat-ka … 69-suositeltuja-ilmaisohjelmia.html
 
Arkka
24.02.2014 13:39:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Windows Movie Maker?
 
Tuota ainakin helposti kokeilee jos on Windows. Kannattaa vaan muistaa tallentaa usein.. :)
 
Jos alkaa hifistelemään, niin mielenterveyttä edistää huomattavasti jos löytää sellasen ohjelman, jolla voi siirrellä/editoida ääntä näytteenottotarkkuudella. Onkohan näitä ilmasia?
 
Sit jos on pätäkkää, niin Sony Vegas on aika kova. Movie Studio -versio maksaa 40 €. En oo sitä versioo kokeillut, niin en suosittele, mutta kokeiluversiokin siitä on olemassa.
 
tender.insanity
24.02.2014 13:52:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Tuota ainakin helposti kokeilee jos on Windows. Kannattaa vaan muistaa tallentaa usein.. :)
 
Jep. Mäkkiä käyttäessä ei tarvitse tallentaa ollenkaan varmuuskopioinnista puhumattakaan. Ne on ihmelaitteita ne. :-)
 
ferodoz
24.02.2014 14:08:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Jep. Mäkkiä käyttäessä ei tarvitse tallentaa ollenkaan varmuuskopioinnista puhumattakaan. Ne on ihmelaitteita ne. :-)
 
Windows_mies. Löytää aina jotain mihin takertua.
 
tender.insanity
24.02.2014 14:23:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ferodoz: Windows_mies. Löytää aina jotain mihin takertua.
 
Mac-naiselta puuttuu ne, mistä tarttua.
 
Ojamieli
24.02.2014 14:33:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Movie makerilla tosiaan synkkaan, kokoajan kaatuilee ja hermot menee mutta aina sitä on selvitty :P
 
Ei se vaan toimi niin
Arkka
24.02.2014 15:11:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Jep. Mäkkiä käyttäessä ei tarvitse tallentaa ollenkaan varmuuskopioinnista puhumattakaan. Ne on ihmelaitteita ne. :-)
 
Heh, tarkoitus ei ollut kritisoida Windowssia sen enempiä. Tuo Movie Maker vaan kaatuili tämän tästä kun tuli sitä käytettyä aikoinaan. Siis windows mullakin on.
 
-Q-
24.02.2014 17:19:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäisenä aiheesta tulee mieleen vastakysymysten sarja: Millä siveltimellä maalaan hienon taulun? Millä kitaralla teen hyvän biisin? jne. Ikuinen kommentti valokuvaajalle; "sulla on varmaan hyvä/hieno/kallis/paras kamera kun on noin hienoja kuvia" jep..
 
Mutta itse asiaan niin miksei sitä ääntä voi tallentaa samalla kertaa videon kanssa mutta käyttää sitä erillistä mikkiä kameran sisäänrakennetun sijaan? Sovelluksesta tai käyttiksestä (tapauksesta riippuen) valitsee äänilähteeksi sen oman mikin/interfacen/minkälienee sen kamera sijasta. Ei tarvi synkata mitään jälestäpäin.
 
Eri homma on tietysti jos soitto on äänitetty vallan erikseen ja videolla vedetään vaan pleibäkkiä. Synkkaaminen ei lopulta ole pahakaan rasti kunhan siinä videossa on myös se (huono) kameran ääniraita. Onnistuu joko suurentamalla ääniraidan "kuvan" niin että aallot erottuu, etsii jonkun selkeän iskuäänen ja siirtää aallot kohdilleen. Itse olen tehnyt hommaa myös "sokeasti" pannaamalla toisen ääniraidan äärivasempaan ja toisen oikeaan ja luurit päässä siirtää toista kunnes molemmissa korvissa isku tulee samaan aikaan.
 
Isompi ongelma voi olla kuitenkin edessä jos video ja audio on äänitetty eri näytteenottotaajuudella ja/tai jommankumman D/A-muunnin käy hieman eri aikaa. pidemmässä videossa pienikin heitto kertaantuu aikaa myöden merkittäväksi ongelmaksi kun ääni viivästyy tai edistyy koko ajan vähän lisää. Synkkaaminen pitää tehdä sopivissa suvantokohdissa uudestaan ja uudestaan.
 
Itse sovelluksista puhuttaessa Winkkarin movie maker tai omppuleirin iMovie kuvittelisin riittävän aika pitkälle. Ei se moviemaker mihinkään kaadu jos muuten on vehkeet kunnossa.
 
Arkka
24.02.2014 18:08:23 (muokattu 24.02.2014 18:09:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Mutta itse asiaan niin miksei sitä ääntä voi tallentaa samalla kertaa videon kanssa mutta käyttää sitä erillistä mikkiä kameran sisäänrakennetun sijaan? Sovelluksesta tai käyttiksestä (tapauksesta riippuen) valitsee äänilähteeksi sen oman mikin/interfacen/minkälienee sen kamera sijasta. Ei tarvi synkata mitään jälestäpäin.
 
Monilla on se, että ei pysty kuvaa taltioimaan suoraan kamerasta koneelle, mutta synkkaushan on hyvällä ohjelmalla 10 sekunnin homma, eli ei se mitään haittaa.
 
Ei se moviemaker mihinkään kaadu jos muuten on vehkeet kunnossa.
 
Monenko tunnin kokemuksella ton heitit? Tai mistäs mää tiedän. On se varmaan nykyään parempi kuin mitä ennen, toki monilla voi olla juurikin vanha versio. Eikä kukaan varmaan ala vehkeitä uusimaan movie makerin takia..
 
Klezberg
24.02.2014 18:40:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Canonin videokameran päällä tämmöinen http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … eo-VideoMic-mikrofoni-videokameraan
 
Kaikenlaista kokeiltuani olen todennut tämän parhaaksi kompromissiksi itselleni.
 
Yritin virittää H1:n videokameran päälle, mutta se nappasi kameran kiintolevyn (joo, mulla on siinä semmoinen) käyntiäänen tosi ikävästi.
 
Olen myös äänitellyt joskus tietsikalla ja Blumlein-parilla äänen erikseen, mutta meni liian hankalaksi. Ei se editointi ja synkkaus, mutta se tietsikan, mikkien ja interfacen virittely siihen kuvaustilanteeseen. Nyt mulla on tuo mikki lähes aina kameran päällä, kamera telineeseen ja kuvaamaan. Ainoa mikä pitää muistaa on panna mikkiin virta päälle ja lopuksi pois.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Janus
24.02.2014 19:07:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Windows Movie Maker on varmasti aivan hyvä softa soittovideoiden pienimuotoiseen editoitiin ja synkkaamiseen. Kaatuilu ei haittaa lainkaan, sillä jos videoiden tekoon on ylipäätään aikaa, ehtii editoidakin vaikka maailman tappiin asti. Ja jos projekti korruptoituu kaatumisen yhteydessä, sekään ei häiritse ketään - Youtube kun kaipaa uusia soittovideoita suunnilleen yhtä paljon kuin Internet uusia valokuvia kissoista.
 
Ilmaisia editointisoftia löytyy toki kaikille koneille ja alustoille (KVG). Lisäksi, jos videoon ei tarvitse koskea, vaan pelkkä ääniraidan uusiminen/synkkaaminen riittää, ihan DAW:istakin voi löytyä tuohon sopiva toiminto (esim. Logicissa videon importointi => alkuperäisen audion mykistäminen => videon + uuden ääniraidan exportointi .mov-tiedostoksi suoraan Logicista käsin).
 
rrroope
25.02.2014 12:26:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eniten youtuben kitaransoittovideoissa ärsyttää sellainen (varsinkin jos on tarkoitus demonstroida jotain vahvistinta, pedaalia tai mikkejä) että mikrofoni poimii kitaran akustisen rämpyttelyn ja vahvistin kuuluu etäisesti taustalla. älä siis ainakaan tee näin.
 
Alex_K
26.02.2014 04:42:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rrroope: eniten youtuben kitaransoittovideoissa ärsyttää sellainen (varsinkin jos on tarkoitus demonstroida jotain vahvistinta, pedaalia tai mikkejä) että mikrofoni poimii kitaran akustisen rämpyttelyn ja vahvistin kuuluu etäisesti taustalla. älä siis ainakaan tee näin.
 
Tai sitten kun on coveroitu jotain bändiä/tehty oma biisi ja kitara miksattu pienelle, ettei sitä pahemmin edes erota sitä. Kitaraa yksistään tykkään kuunnella, eikä sitä jammailudemoa jossa on jokainen soitin liitettynä.
 
Puusta pudonnut.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «