Aihe: ToneRite "kitaratäristin"?
1 2 3 4 523 24 25 26 2757 58 59 60 61
PIM
24.02.2014 12:25:21
klobasa: Kukahan kitaranvalmistaja alkaa ensimmäisenä ravistelemaan puut _ennen_ kitaran valmistamista? "Dried, shaked and baked tonewood". Luulis olevan selkeä etu kilpailijoihin nähden kun on tärisytetty ennen ja jälkeen.

Viikon tärisytys on sellainen kustannustekijä, että mikään massavalmistaja siihen pystyy lähtemään mukaan.
En tyytynyt tavanomaiseen.
Klezberg
24.02.2014 12:26:44

klobasa: Kukahan kitaranvalmistaja alkaa ensimmäisenä ravistelemaan puut _ennen_ kitaran valmistamista? "Dried, shaked and baked tonewood". Luulis olevan selkeä etu kilpailijoihin nähden kun on tärisytetty ennen ja jälkeen.

Kävin nyt ensimmäisen kerran katsomassa nuo Toneriten sivut. Kyllähän siellä jo joku, mulle ihan tuntematon, kitaravalmistaja (vai kauppias?) kertoi että heidän kitarat täristetään ennen toimitusta.

Tuo kitaralle tarkoitettu Tonerite näyttää täristävän kieliä, ei suoraan puita. Ja kun tässä on monta askarruttanut, että pitääkö käsittely toistaa, niin Tonerite itse sanoo että pitää.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
WanhaWetäjä
24.02.2014 13:40:40

http://www.jammaa.com/tuote.php?artno=ac001
Tuolla vermeellä voi sitten tärisyttää kitaristin ihan vimpan päälle timmiin soittokuntoon ;-)

Kamarunkkaus saa joskus (usein) aika huvittaviakin piirteitä näin sivustaseuraajan silmin.
Ei sillä ettenkö uskoisi täristimen tekevän jotain kitaralle, yhden objektiivisesti asiaa tutkivan videon olen katsonut ja kyllä siinä eroa on VAIKKA itse testaaja ei sitä huomaa testatessaan viikon täristettyä kitaraa. Video ennen/jälkeen paljastaa muutokset olettaen että testitilanne on joka osaltaan täysin identtinen.
Volle
24.02.2014 14:10:32
WanhaWetäjä: http://www.jammaa.com/tuote.php?artno=ac001
Tuolla vermeellä voi sitten tärisyttää kitaristin ihan vimpan päälle timmiin soittokuntoon ;-)

http://www.biltema.fi/ProductImages/17/large/17-319_l.jpg

tuossa saa vielä relicoinnit päälle
hollstro
24.02.2014 17:37:13 (muokattu 24.02.2014 17:37:31)

Klezberg: Tuo kitaralle tarkoitettu Tonerite näyttää täristävän kieliä, ei suoraan puita. Ja kun tässä on monta askarruttanut, että pitääkö käsittely toistaa, niin Tonerite itse sanoo että pitää.

Niin minäkin sanoisin jos myisin tuota laitetta. On siinä kyllä sen verran perää, että ainakin osa meistä on kokenut myös sen että kitaran paras klangi häviää kun se on kauan soittamatta, ja se soittamalla palautuu.

OT: En malta olla laittamatta, koska tämä keskustelussa erityisesti on vetänyt trolleja puoleensa: http://www.hs.fi/tiede/Tutkimus+Int … ia+ja+psykopaattisia/a1393210422975
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Klezberg
24.02.2014 17:47:13

hollstro: Niin minäkin sanoisin jos myisin tuota laitetta. On siinä kyllä sen verran perää, että ainakin osa meistä on kokenut myös sen että kitaran paras klangi häviää kun se on kauan soittamatta, ja se soittamalla palautuu.

Aivan samaa mieltä. Siteerasin tuota kun sitä tuossa vähän aikaa sitten monikin kyseli. Se kokemus mulla on, tuosta mun isommasta haitaristakin, että muutama vuosi lähes soittamatta ja ääni meni metallisen tylyksi. Viikko soittamista ja pehmeyttä alkoi taas löytyä.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
73nd3r
24.02.2014 18:03:07
Ei hitto, jo kolmattakymmentä sivua tätä soopaa ja nyt fundamentalistiskeptikkomutuilijoista tuli jo psykopaattejakin...

Mietitääs ny hiukan.
Näitä laihdutuslääkkeitä, magneettirannekkeita, auton staattisen sähkön poistajia ja kitaran soundien muokkaajia tulee aina silloin tällöin markkinoille. Yksi yleinen piirre näille on, ettei vaikutusta voi millään tavoin mitata - tuntuu vaan paremmalle. Toinen ilmiö on, että isot valmistajat, jotka sentäs pistävät miljuunia tuotekehitykseen, eivät ihan heti näytä asiasta innostuvan.

Ja täällä perustellaan tuota nysseonaukinysseonkii-soittamista mm. Steinwayn miljoonaflyygelin aukisoittamisella - josta sattumoisin ko. valmistaja ei mainitse yhtikäm behu vaikka muuten antaa selkeät ohjeet uuden leikkikalun huollosta. (Kertokaa mulle edes yksi viulu/kitaravalmistaja jonka ohjeissa on aukisoitto-ohjeet.)

Hei kamoon. Jokainen meistä tekee kitaralle juttuja pelkän tunteen ja fiiliksen perusteella (vaikka ny claptonblokattu strato...). Mutta voi ihan hyvin tunnustaa että kyseessä on vaan fiilis, eikä haukkua kaikkia eri mieltä olevia.

Olisin ihan mielelläni väärässä tämän toneriten suhteen - jäisi enää selitettäväksi mistä se tietää kitaran hinnan, kun halpa peli ei kuulemma paranekaan. Tämän hetken totistusten valossa kuitenkin vempeleen isoin apu on, että keksijä pääsee iloisena seilaamaan Karibialle.
hollstro
24.02.2014 18:11:32

73nd3r: Olisin ihan mielelläni väärässä tämän toneriten suhteen - jäisi enää selitettäväksi mistä se tietää kitaran hinnan, kun halpa peli ei kuulemma paranekaan. Tämän hetken totistusten valossa kuitenkin vempeleen isoin apu on, että keksijä pääsee iloisena seilaamaan Karibialle.

Epäleminen, skeptisyys ja trollaaminen ovat eri asioita.
73nd3r
24.02.2014 18:24:00
Jep. Ja jokaisen kantsii lukea omat kirjoituksensa & pohtia mihin ryhmään kuuluu. Mun omista tässä ketjussa pari ekaa saa ihan vapaasti lokeroida trollaukseen - vitsejä mutta aika huonoja. Pitää mokata äkkiä uudelleen niin vanhat unohtuu.

Tuohon edelliseen kirjoitukseeni vielä ihan yleisesti: soittajan fiiliksellä on aina tehoa soiton paranemiseen. Jos sitä varten investoi täryttimeen niin siitä vaan.
Klezberg
24.02.2014 18:28:33

73nd3r:
Olisin ihan mielelläni väärässä tämän toneriten suhteen - jäisi enää selitettäväksi mistä se tietää kitaran hinnan, kun halpa peli ei kuulemma paranekaan.

Jos Toneritessa on kysymys siitä mikä oli myös tieteellisissä kokeissa todettu, eli puun sisäisen vaimennuksen vähenemisestä, niin eihän se kuitenkaan tee vanerista kuusikantta, tai muuten huonosta puusta hyvää.
73nd3r
24.02.2014 18:44:10
Klezberg: Jos Toneritessa on kysymys siitä mikä oli myös tieteellisissä kokeissa todettu, eli puun sisäisen vaimennuksen vähenemisestä, niin eihän se kuitenkaan tee vanerista kuusikantta, tai muuten huonosta puusta hyvää.

En taaskaan ymmärrä. Jos tosiaan kyse on tuosta mainitsemastasi ilmiöstä (tätä ei muuten ToneRite väitä - ehkä sitten myöhemmin kun lukevat tarpeeksi intternettiin keksittyjä perusteluja ja löytävät niistä sopivat :hymiö:), niin pitäisihän saman ilmiön tulla esille kaikilla puulaaduilla, niin hyvillä kuin huonoillakin. Ja sekä vanerilla että umpipuulla, ja sekä sähkiksissä että akustisissa.

Mutta: mun ei ole tarkoitus ristiretkeillä tätä laitetta vastaan, alkoi vaan huvittaa tämä viestimäärä tällaisessa jutussa. Katotaan jos pystyn lopettamaan tähän.
Klezberg
24.02.2014 19:00:08 (muokattu 24.02.2014 19:32:56)

73nd3r: En taaskaan ymmärrä. Jos tosiaan kyse on tuosta mainitsemastasi ilmiöstä (tätä ei muuten ToneRite väitä - ehkä sitten myöhemmin kun lukevat tarpeeksi intternettiin keksittyjä perusteluja ja löytävät niistä sopivat

Kyllähän ne siellä puhuvat vaimennuksesta ja jännityksestä, tosin vähän epämääräisen ja ristiriitaisen tuntuisesti. Markkinointiteksti ei aina ole niin tieteellisesti laadukasta.

Tuossa tuo de-dampening, vaimennuksen vähentäminen:

"In a general sense, the ToneRite_ works by releasing the inherent stress in the instrument by de-dampening."

niin pitäisihän saman ilmiön tulla esille kaikilla puulaaduilla, niin hyvillä kuin huonoillakin. Ja sekä vanerilla että umpipuulla, ja sekä sähkiksissä että akustisissa.

Tässä pitäisi nyt erottaa puhutaanko siitä että "huono ei parane ollenkaan" vai "huonosta ei tule hyvää". Kaipa huonossakin tapahtuu jotain muutosta, mutta tuskin vaneri silti kuusikannelle vetää vertoja. Ja siitä onko kaikki puut, viiluista liimattu vaneri mukaanlukien, jotenkin tuonnostaan yhtä hyviä resonoimaan, mihin itse en usko.

PS. Mä olen tässä keskustelussa kiinnostuksesta soitinten fysiikkaa kohtaan, en oikeastaan Toneriten takia sinänsä.

PPS. Ja tuosta puun sisäisestä vaimennuksesta ja resonoinnista. Käytännössä se tarkoittaa mm. sitä että kun kopautat puuta, niin kuinka ja kauanko se soi. Loppujen lopuksi jotenkuten objektiivisen Tonerite-testin voisi ehkä tehdä mittaamalla puuta napautettaessa syntyvä impulssivaste ennen ja jälkeen tärinän.
Funkånaut
24.02.2014 19:03:31

hollstro: Niin minäkin sanoisin jos myisin tuota laitetta. On siinä kyllä sen verran perää, että ainakin osa meistä on kokenut myös sen että kitaran paras klangi häviää kun se on kauan soittamatta, ja se soittamalla palautuu.

OT: En malta olla laittamatta, koska tämä keskustelussa erityisesti on vetänyt trolleja puoleensa: http://www.hs.fi/tiede/Tutkimus+Int … ia+ja+psykopaattisia/a1393210422975

Entäs jos tonkin testin trollaajat vaan trollasivat testiä tehdessään?
Devatero remesel, desátá bída. Kuuntelen tämmöistä
hollstro
24.02.2014 19:11:29

Funkånaut: Entäs jos tonkin testin trollaajat vaan trollasivat testiä tehdessään?

Sehän vain vahvistaisi havaintoa.
Kefiiri
24.02.2014 21:58:22
73nd3r: (Kertokaa mulle edes yksi viulu/kitaravalmistaja jonka ohjeissa on aukisoitto-ohjeet.)

No ei kai aukisoitto-ohjeita laiteta kun ei kilpailijoillakaan ole. Siinähän syntyisi vaikutelma että kaupataan keskentekoista laitetta.
En ole musiikin asiantuntija.
Klezberg
24.02.2014 22:54:21

Kefiiri: No ei kai aukisoitto-ohjeita laiteta kun ei kilpailijoillakaan ole. Siinähän syntyisi vaikutelma että kaupataan keskentekoista laitetta.

Alkuvaiheen soitto-ohjeita kai annetaan lähinnä soittimille, jotka voivat vaurioitua jos niitä soitetaan liikaa tai varomattomasti aivan uusina. Itse olen törmännyt semmoisiin puisten klarinettien kanssa. Ohjeen ansiosta valmistaja vetäytyy vastuusta jos soitin vahingoittuu, esim. klarinetti halkeaa.
Funkånaut
24.02.2014 23:20:43

hollstro: Sehän vain vahvistaisi havaintoa.

http://www.youtube.com/watch?v=XcVBW9JMYdQ
Devatero remesel, desátá bída. Kuuntelen tämmöistä
Murgo
25.02.2014 11:36:29 (muokattu 25.02.2014 11:37:41)

Kefiiri: Pitäisikö tuo sana olla "purfling"? Sehän on olematon koristeliuskajuttu joka kiertää viulun kannen reunaa? Sehän ei edes muodosta mitään rakenteellista liitosta, toisin kuin esim. kitaran "binding".

Olen jostain lukenut teorian jonka mukaan tuo purfling olisi sikäli ihan oleellinen juttu että sitä varten kanteen kaiverrettu ura muodostaa "saranan" kannen ja sivujen välille päästäen kannen värähtelemään vapaammin. Tätä teoriaa vasten kuulostaa ihan loogiselta että sen uraan liimatun "täytteen" liimauksen osittainen irtoaminen parantaisi sointia kun "sarana" muuttuu herkemmäksi. Onkohan kukaan kokeillut rakentaa viulua jossa tuo ura olisi tehty mutta koristelista olisikin jätetty pois?

Muuten jos tuo Tonerite kerran värisyttää kieliä verkkovirran taajuudella niin se lienee rakenteeltaan pelkkä sähkömagneetti eli kieliä värisyttää 50/60 kertaa sekunnissa suuntaansa vaihtava magneettikenttä? Eli mikä tahansa sopiva käämi ajaisi tällöin saman asian.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Kefiiri
25.02.2014 11:48:46 (muokattu 25.02.2014 11:51:09)
Murgo: Onkohan kukaan kokeillut rakentaa viulua jossa tuo ura olisi tehty mutta koristelista olisikin jätetty pois?

Muuten jos tuo Tonerite kerran värisyttää kieliä verkkovirran taajuudella niin se lienee rakenteeltaan pelkkä sähkömagneetti eli kieliä värisyttää 50/60 kertaa sekunnissa suuntaansa vaihtava magneettikenttä? Eli mikä tahansa sopiva käämi ajaisi tällöin saman asian.

Purflingteoria kuulostaa tavallaan loogiselta jos se liimaus tosiaan ei ole kunnolla kiinni. Mutta kyllähän se pyritään asiallisesti liimaamaan. Olisi kiintoisaa kuulla listattoman ja listoitetun viulun sointiero, en usko että itse moista huomaisin.

Totta juu että jos TR värisyttää kieliä, se voisi olla pelkkä kelakin. Toimiiko TR nylonkielisillä soittimilla?
En ole musiikin asiantuntija.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)