Krice 16.05.2004 00:10:26 | |
---|
Kyllä se vaan samperi on nopeampaa kun soittaa yli millin paksuisella plekulla. Pakko se on myöntää. Toisesta nopeusvinkistä jo kerroinkin jossain eli vaihdoin distortion-särön blues-säröön (Zoom 505). Se ihan oikeasti nopeuttaa soittoa, tiedä sitten miksi. Ehkä dist jotenkin puuroutuu nopeassa soitossa. Unohdin myöskin ranteella väkisin veivaamisen ja soitan taas sormia vemputtamalla. Kai jossain pitkissä tremolo-osissa sitten ranteella. Soittelin tänään Ynkkää ja alkaa jo tuntumaan, että on ihan sen kannoilla! |
toxic 16.05.2004 00:12:13 | |
---|
Kyllä se vaan samperi on nopeampaa kun soittaa yli millin paksuisella plekulla. Pakko se on myöntää. Toisesta nopeusvinkistä jo kerroinkin jossain eli vaihdoin distortion-särön blues-säröön (Zoom 505). Se ihan oikeasti nopeuttaa soittoa, tiedä sitten miksi. Ehkä dist jotenkin puuroutuu nopeassa soitossa. Unohdin myöskin ranteella väkisin veivaamisen ja soitan taas sormia vemputtamalla. Kai jossain pitkissä tremolo-osissa sitten ranteella. Soittelin tänään Ynkkää ja alkaa jo tuntumaan, että on ihan sen kannoilla! Kannattaa muuten "vemputtaa" sormia, se auttaa ja toi 1 millin pleku myös. Tiedätkö mitä myös kannattaa tehdä? Ottaa kaiku kokonaan pois. Kuulostaa paljon paremmalle eikä ole puuroa. |
Uli Con Carne 16.05.2004 03:05:21 | |
---|
... :) |
kid ego 16.05.2004 03:18:59 | |
---|
Sonic the Hedgehog, maailman nopein siili. Just kid-ding. |
Herra Rapu 16.05.2004 03:40:08 | |
---|
Mä soitan tosi paljon akustista säröllä. Helpottaa ihmissuhteita paljon. |
fenn 16.05.2004 07:23:35 (muokattu 17.05.2004 07:49:58) | |
---|
miksipä tähän mitään järkevää kirjottaa |
JS 16.05.2004 12:05:17 | |
---|
Ja mulla ainakin ton nopeestisoittamisen kanssa on tosi tärkeetä, että piuha on tarpeeksi paksu ja lyhyt, muuten nuotit törmää toisiinsa ja kuulostaa p*skalta... (Oikeesti kannatta kyllä soittaa ranteella eikä sormilla tai kyynärpällä. Siperia opettaa) Pitää syödä hyvin että jaksaa tiluttaa |
JS 16.05.2004 12:15:34 | |
---|
1) Erittäin pieni liike. Liike lähtee ranteesta ja menee kielen yli/ali juurin niin paljon kuin on tarpeeksi, ei yhtään enempään. Toisaalta stringskippauksessa joutuu kyllä joskus tekemään aika isojakin liikkeitä. Itellä nopeutta tuonu eniten just skippiharjotukset. 2) Rentous. Tämä on jo vähän vaikeampi asia. Kädet pitää olla niin rentona kuin mahdollista. Kun katsoo Vain, Yngwien tai Petruccin soittoa, niin näyttääkö se vaikealta? Yleensä ei, koska heillä on tekniikka hallussa eivätkä jännitä yhtään. Tosin poimunopeuksissa (bpm >200) alkaa jo väkisin tulla jännitettyä. Esimerkiksi Petrucci kun soittaa videossaan 16-osia 216 iskua minuutissa niin eihän se rennolta näytä. Mutta siis liika jännittäminen hidastaa. Jäykkyys != nopeus. Petruccin soitto näyttää jäykältä koska sillä on suoraan sanottuna huono tekniikka. Sama koskee Ynkkää (joka tosin vaikuttaa paljon Petruccia rennommalta) ja etenkin Vaita. Valtavirrasta poiketen pidän Morsen Steven plekutusta suorastaan säälittävänä, mikä sitten näkyykin siinä, että herran oikea käsi väsyy melko helposti (kuten Suomen klinikalla nähtiin). Kohtalainen pikkaustekniikka on esim. Paul Gilbertillä ja Michael Angelo Batiolla. Kyllä ihan kohtuullisella treenillä pääsee jo nopeuksiin luokkaa 20 nuottia sekunnissa (tekee 16-osia temmolla 300) ja vähän pitkäkestoisemmalla sitten ylikin. Gilberthän ei kovin nopea ole mutta miehen pikkausharjoitukset ovat kyllä todella hyviä. Pitää syödä hyvin että jaksaa tiluttaa |
drlecter 16.05.2004 12:20:50 | |
---|
Kyllä ihan kohtuullisella treenillä pääsee jo nopeuksiin luokkaa 20 nuottia sekunnissa (tekee 16-osia temmolla 300) ja vähän pitkäkestoisemmalla sitten ylikin. Toi sotii jo fysiikan lakeja vastaan. Saa olla joka raaja jäykkänä noissa nopeuksissa ;) http://www.fretboardfromhell.tk/ |
JS 16.05.2004 12:25:34 | |
---|
Ei se mitään sodi. Paksuhkot kielet kyllä täytyy olla, ei millää nollakaseilla onnistu ainakaan ihan kaulamikin tuntumassa. Pitää syödä hyvin että jaksaa tiluttaa |
Evil-Chuck 16.05.2004 12:27:21 | |
---|
Toisaalta stringskippauksessa joutuu kyllä joskus tekemään aika isojakin liikkeitä. Itellä nopeutta tuonu eniten just skippiharjotukset. Petruccin soitto näyttää jäykältä koska sillä on suoraan sanottuna huono tekniikka. Sama koskee Ynkkää (joka tosin vaikuttaa paljon Petruccia rennommalta) ja etenkin Vaita. Valtavirrasta poiketen pidän Morsen Steven plekutusta suorastaan säälittävänä, mikä sitten näkyykin siinä, että herran oikea käsi väsyy melko helposti (kuten Suomen klinikalla nähtiin). Kohtalainen pikkaustekniikka on esim. Paul Gilbertillä ja Michael Angelo Batiolla. Kyllä ihan kohtuullisella treenillä pääsee jo nopeuksiin luokkaa 20 nuottia sekunnissa (tekee 16-osia temmolla 300) ja vähän pitkäkestoisemmalla sitten ylikin. Gilberthän ei kovin nopea ole mutta miehen pikkausharjoitukset ovat kyllä todella hyviä. Niin, mutta silti noista mainitsemistasi kitaristeista Steve Morse on paras IMO tai no Vai tai Gilbert. Michael Angelo on kyllä nopea. Vittu, Machine Gunn Eddien soolo on vikkelä! Ja en nyt sanois Petruccin tekniikkaa jäykäksi, mutta mielipiteitähän on monia. Mites toi Francesco Ferrari? Sen soitto näyttää ainakin jäykältä, mut sehän onkin ihan paska. "As Wolfs Among Sheep We have Wandered" |
JS 16.05.2004 12:32:44 | |
---|
Francesco tosiaan näyttää jäykältä... Mua ainakin ottaa päähän ne sen saundit, koska itse en saa selkoa että soittaako se puhtaasti vai ei. Puhtassa nopeustiluilussa olis mun mielestä hyvä pitää ohjenuorana "kaulamikki on efekti" ts. kaikki kompressorit, tykkisäröt, delayt ja kaiut pois, jos kerran tekniikkaa haluaa esitellä. Pitää syödä hyvin että jaksaa tiluttaa |
Gilberthän ei kovin nopea ole mutta miehen pikkausharjoitukset ovat kyllä todella hyviä. Mitenkä mä olen pitänyt Gilbertiä vitun nopeana? Just kid-ding. |
JS 16.05.2004 12:37:46 | |
---|
Mitenkä mä olen pitänyt Gilbertiä vitun nopeana? Kyllähän se aika nopea on, mutta on niitä paljon nopeampiakin. Tosin jos Gilbertin nopeuksista mennään paljon ylöspäin, niin mun mielestä on turha enää musiikista puhua :) On sitten enemmän viihdettä tai urheilua. Pitää syödä hyvin että jaksaa tiluttaa |
fenn 16.05.2004 13:09:28 (muokattu 17.05.2004 07:50:19) | |
---|
tai tähän |
toxic 16.05.2004 13:14:23 | |
---|
Sonic the Hedgehog, maailman nopein siili. Nytkö sinä sen vasta tiesit, möhvelö! |
Ze Kink 16.05.2004 13:30:18 | |
---|
Kannattaa muuten "vemputtaa" sormia, se auttaa ja toi 1 millin pleku myös. Tiedätkö mitä myös kannattaa tehdä? Ja pinkit plekut auttaa myös asiaa, ne on nopeimpia. Ite käytän ihan 1.5mm plekua, sitä pitää vaan osata pitää oikein. "I was at about 216 bpm. Let's suppose that was hard!" -John Petrucci |
JS 16.05.2004 13:36:16 | |
---|
Ja pinkit plekut auttaa myös asiaa, ne on nopeimpia. Ite käytän ihan 1.5mm plekua, sitä pitää vaan osata pitää oikein. Ei kyllä läpinäkyvät on nopeimpia. Vastustavat vähiten valoa ja siten kuumenevat vähemmän ja liikkuvat nopeammin vähemmällä voimalla. Pitää syödä hyvin että jaksaa tiluttaa |
Uli Con Carne 16.05.2004 13:38:48 | |
---|
Mulla auttaa kummasti jos laittaa kaks piuhaa kitaraan -- pitää olla laajakaista että kaikki soittamani äänet tulee ulos. Siksi käytänkin vain kitaroita joissa on kaksi ulostuloa vähintään. |
Herra Rapu 16.05.2004 13:40:01 | |
---|
Tästä saattaa kehittyä paras topic ever tai sit ei.. |