Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ilmankosteuden vaihtelut
1
Meisselimies
16.02.2014 19:19:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Neuroottisena kontrollifriikkinä olen viime aikoina perehtynyt sähkökitaroiden oikeaoppiseen säilytykseen. Vaikka sähkökitarat eivät olekaan yhtä herkkiä ympäristönsä olosuhteille kuin akustiset serkkunsa, olen ymmärtänyt että 30-60 % kosteus ja normaali huoneen lämpötila (20-25 astetta) olisivat ok.
 
Samassa yhteydessä kuitenkin usein puhutaan että tiettyjä lukemia tärkempää on estää suuret vaihtelut. En ole kuitenkaan onnistunut löytämään tarkennusta siitä, mikä lasketaan "suureksi" muutokseksi esimerkiksi ilmankosteuden kohdalla. Onko vaikkapa 10% vaihtelu yhden päivän aikana liikaa, sopivasti vai täysi katastrofi?
 
En säilytä keppejäni laukuissa, sillä pidän niiden ulkonäöstä ja mahdollisuudesta kaapata instrumentti vaivattomasti käyttöön. Ne eivät myöskään ole kalleimmasta päästä, mutta siitä huolimatta (vai juuri siksi?) yritän pitää niistä huolta parhaani mukaan. Eli, mitä on liiallinen vaihtelu ilmankosteudessa ja lämpötilassa sähkökitaroiden kannalta ihan silkkoina numeroina?
 
zedder
16.02.2014 19:47:36 (muokattu 16.02.2014 20:11:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teoria ja käytäntö taitaa olla aika kaukana toisistaan tässä asiassa: Ihmisellekin olisi ihan hyvä jos sitä "säilyttäisi" vähintaan 30% kosteudessa, mutta kun kerrostalojen ilmastot tuppaavat talvisin kuivumaan lähemmäksi 20% lukemaa. Pienehköllä ilmankostutinlaitteella ja pyykkejä sisällä kuivattaen ei taida päästä kuin hetkellisesti päälle 35%. Ja jos onnistuisikin kostuttamaan tuota enemmän, niin sekään ei ole hyvä kun ainakin kovemmilla pakkasilla alkavat mm. ikkunoiden sisäpinnat olla aika märkiä kosteuden tiivistyessä, mikä ei ole hyvä juttu mm. mahdollisia homevaurioita ajateltaessa.
 
Umpilankkuisille sähkökitaroille taitaa riittää se että valmistautuu ruuvaamaan kaularautoja kesä- ja talviasentoihin ja muistaa "rasvata" eebeniset otelaudat säännöllisesti. Paksu lankku tuskin halkeaa eikä maalitkaan irtoa ellei kitaraa nyt ihan ulkovarastossa säilö...? Tuskinpa niin suuria kosteusvaihteluita joilla olisi merkitystä aiheuttaa kuin laajamittainen vesivahinko. Mikäli olen erehtynyt niin joku varmaankin oikaisee käsitykseni.
 
Mitä kävi, ketä tietää? Jacksoneita, Gibsoneita, Pomoja, Wunderbaumeja ja marsujen vikinää.
Gabe
16.02.2014 21:07:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä jaksa olla neuroottinen noiden lankkujen suhteen. Ei ole juuri tarvinnut edes kaularautaan koskea vaikka on nytkin todella kuiva ilma. Akustinen onkin taas jo toinen juttu.
Old Joe
16.02.2014 21:26:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Enpä jaksa olla neuroottinen noiden lankkujen suhteen.
 
Voi käydä niin, että löytää itsensä suljetulta osastolta, jos jatkuvasti miettii miten se kitara parka selviytyy yksinään siellä seinällä.
Huonoja yksilöitä löytyy ja jos sellainen kohdalle sattuu, on tällainen harvinainen tapahtuma otettava yksittäisenä vastoin käymisenä ja mietittävä miten korjautuu ja olisiko ollut vältettävissä.
 
Ei ole juuri tarvinnut edes kaularautaan koskea vaikka on nytkin todella kuiva ilma. Akustinen onkin taas jo toinen juttu.
 
Noinhan se useimiten menee. Hyvä kuitenkin olla järkevä, kun valitsee paikan missä kitaraansa säilyttää.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
vkl
17.02.2014 08:51:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä otin sen verran varmanpäälle et hankin ilmankostuttimen huoneeseen jossa säilytän kitaroita ja asetin ilman kosteudeksi 40%.
 
jii.haanpaa
17.02.2014 08:56:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vkl: Mä otin sen verran varmanpäälle et hankin ilmankostuttimen huoneeseen jossa säilytän kitaroita ja asetin ilman kosteudeksi 40%.
 
Mä tilasin piruuttani Planet Wavesin Humidipäkkejä ja pistin niitä yhden per kitaralaukku. Ei niistä paljon iloa ollut, mutta jokusen prosenttiyksikön nuo laukun sisäistä kosteusprosenttia nostavat.
 
http://www.rrmusiccentral.com/plane … waves-humidipak-replacement-packs-3
 
Toisaalta, tämän talven pakkaset taisivat olla ja mennä
 
Meisselimies
17.02.2014 19:07:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia hyvistä vastauksista. Olen toki varustautunut (halvalla) kosteusmittarilla ja mikäli siihen on luottamista, 35-45% välillä tuossa tunnutaan menevän päivästä toiseen. Olen vain sellaista tyyppiä että ostan kaiken asenteella "tämä kestää loppuelämän", oli se sitten vaikka 5 euron T-paita. Eli eiköhän nuo kaulat suorana näissä olosuhteissa ja säilytystavoilla suorana pysy jos ovat pysyäkseen.
 
Generalissimo
17.02.2014 19:14:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sähkisten kans ei tarvi murehtia, ei ne hajoa
 
unpredep
17.02.2014 21:30:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on soittimet kellarin huoneessa, jossa kovalla pakkasella mentiin 30%:iin, Kesällä menisi 70%, mutta mm. asuntovaunuun tarkoitetulla kosteuden kerääjällä (esim Biltema) saan sen jäämään n. 55%iin. kannattaa kokeilla, niin ei kosteuden vaihtelu ole NIIN suurta.
 
"Vain tunnevammainen jättää kostamatta!"
Groke
17.02.2014 21:39:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on kosteus digitaalisen halpismittarin Min/Max-muistin mukaan vaihdellut parin vuoden aikana välillä 20 % - 57 %. MIM strato ei siitä muutoin ole välittänyt, mitä nyt 20 %:ssa nauhanpäät aavistuksen törröttävät. Mutta eivät sen vertaa, että olisin viitsinyt asialle mitään tehdä.
 
Tosin kerran testasin erästä toista, aivan uutta kitaraa juuri tuohon kaikkein kuivimpaan aikaan. Sen nauhanpäät törröttivät niin hurjasti, että niistä olisi saanut haavoja, mikäli olisi soittanut. Eli ko. puita ei selvästikään ollut liikoja tehtaalla kuivateltu...
Myöskin Tampereen Anttilassa kerran uteliaisuuttani kokeilin Williamsin halpissähkistä. Joka oli melkein yhtä paha. Eli parissa sekunnissa oli useampia viiltoja käsissä, mutta ilman verilöylyä kuitenkin selvittiin. Eli varmaan aika monesta (halpis)kitarasta täytyy nauhanpäitä jälkikäteen hioa, mikäli aikoo ~20 % kosteudessa soitella.
Jossain kuumassa ja kosteassa Indonesiassa hyvältä vaikuttava (halpis)kitara kutistuu tyypillisessä suomalaisessa kerrostaloasunnossa talvella melkein puoleen. Tai no ainakin sen verran, että se voi häiritä, tai jopa estää soittamisen.
 
Itse kyllä tunnen esim. nenän epämiellyttävän kuivaksi, mikäli ollaan pidempään jossain 20 %:n tienoilla. Eli ainakin monille ihmisille tuollainen 20 % vaikuttaisi aivan liian alhaiselta kosteusprosentilta.
Akustisen kitaran kanssa olisin toki paljon tarkempi, kuin umpibodyisen sähkiksen kanssa. Enkä minä kyllä sellaistakaan koskaan jätä lojumaan metriä lähemmäs lämpöpatteria, avatun ikkunan alle tms.
 

 
Kitaran omistajien kannalta: http://www.isannointijokeri.fi/asukkaille/sisailma/
 
"Sisäilman sopiva suhteellinen kosteus lämmityskaudella on noin 25 - 45 %. Kesällä sisäilman suhteellinen kosteus saattaa nousta ulkoilman kosteudesta johtuen ajoittain jopa yli 60 prosentin.
Ilmankostuttajaa voi käyttää sydäntalvella, muulloin se on turha. Ilmankostutinta käytettäessä paras vaihtoehto on suoraan höyrystävä kostutin...
 
Talvella suhteellinen kosteus ei saa jatkuvasti olla yli 45 prosentin, muulloin homeet ja pölypunkit saavat lisääntymiseensä tarvittavan veden. Tilapäisesti kohoavasta huoneilman kosteudesta ei yleensä ole haittaa"
 
D'oh!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «