Aihe: ToneRite "kitaratäristin"?
1 2 3 4 57 8 9 10 1157 58 59 60 61
J.Nikkanen
16.02.2014 13:15:56
Krice: Minusta tuo tarkoittaa pikemminkin sitä, että soittaja itse sopeutuu kitaraan ja ei siinä varmaan säästy säädöiltäkään, että saa soittimen parempaan kuntoon. Harvemmin se kitara on uutena pakasta revittynä oikein säädetty tai tuntuu sopivalta. Tuon ilmiön voi hyvin todistaa sillä, että antaa oman play-in kitaransa jonkun vieraan soittajan käsiin, jonka mielestä se tuntuu takuulla oudolta (ellei sitten kyseinen kitaramalli ole entuudestaan tuttu).

Kiristääkö folihattu päätä vaiko mistä sä revit näitä munstailuja? Maksaako joku sulle näistä sun kommenteista?
Bassoa, säröllä tai ilman.
Frankster
16.02.2014 13:20:43
Kas, jotain tieteellistäkin aineistoa!

En tarkoita provota, mutta semisti huvittavaa kun tästä kovasti halutaan tieteellistä todistusaineistoa. Niille joille tuo ilmiö soittimen soundin muuttumisesta soittamisen myötä on tuttu ja koettu, se todistusaineisto ei vain ole tarpeellinen. Kyllä se bensakin palaa auton moottorissa, vaikkei ihan täysin ymmärtäisikään notta miten. Ei sillä vaan ole väliä.

:F
Kefiiri
16.02.2014 13:33:38
Frankster: En tarkoita provota, mutta semisti huvittavaa kun tästä kovasti halutaan tieteellistä todistusaineistoa.

Minkäs mahtaa... meille tosikoille asiassa ei ole mitään huvittavaa =)
Joitain kiinnostaa se moottorinkin toimintaperiaate.
En ole musiikin asiantuntija.
Tympee Huttunen
16.02.2014 14:08:57
0101978: Olisi aika lyhytaikainen "teho". Monessa paikkaa on kyllä ihan selkeästi kerrottu miten vehje toimii ja mihin homma perusstuu.

Olet varmaan oikeassa. Toinen mikä tuli mieleen, oli että kielten väristessä koko ajan ne asettuvat hieman tarkemmin tallaan, jolloin se johtaa ääntä paremmin.

Voi toki olla, että tuo tärinä laukaisee jotain puun sisäisiä jännitteitä, jonka ansiosta puu "veltostuu" ja alkaa resonoimaan paremmin.
Frankster
16.02.2014 14:11:31
Kefiiri: Minkäs mahtaa... meille tosikoille asiassa ei ole mitään huvittavaa =)
Joitain kiinnostaa se moottorinkin toimintaperiaate.

Juu, kiinnostaa toki miten se toimii (puu tässä tapauksessa, ei moottori). Mutta todistusta sen toimivuudesta en tartte :)

Tuon puun sisäisen rakenteen muutoshan siinä häätyy tapahtua, mutta mitä tarkalleen..

lumikitara
16.02.2014 15:55:43
Mistään mitään tiedä mutta mulla oli joskus J&D akustinen teräskielinen ja kun sen kantta rummutti sormein ja nyrkein niin napse kuulu tukirimoista.
Sen jälkeen tuntui soivan paremmin ja herkemmin kyseinen luuttu.
Lie sitten tukirimat irronneet liimauksista jne.
Kasassa pysyi kuitenkin.
hollstro
16.02.2014 15:56:07

Krice: Parempi varmaan ostaa kaikkea mitä mainostetaan netissä. Täytyyhän sen toimia!

Miten tämä nyt tähän liittyy? Missä kohtaa tässä ketjussa on mainostettu?
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Nikkanen
16.02.2014 16:00:26
hollstro: Miten tämä nyt tähän liittyy? Missä kohtaa tässä ketjussa on mainostettu?

Kricen maailmassa kaikki ketkä kehuvat jotain kaupallista tuotetta ovat turffaajia.
Bassoa, säröllä tai ilman.
Funkånaut
16.02.2014 16:19:41 (muokattu 16.02.2014 16:20:19)

J.Nikkanen: Kricen maailmassa kaikki ketkä kehuvat jotain kaupallista tuotetta ovat turffaajia.

Krice on itse sissimarkkinoija. Joku sen tuttu tekee kitaroita, joissa on 24" mensuuri ja volapotikka oikeassa paikassa. Dumaa vaan kaikkia muita kitaroita jotta jengiä alkaisi kiinnostamaan nuo.

Ja kas kummaa, kiinnostuksen lisäännyttyä Kricen tuttu myy valtavan pinon noita ja provikat K:lle.
"Se on kyllä helevetin hyvä asia että sie oot pasisti etkä laulaja" - Karvamammutti Kuuntelen tämmöistä
Frankster
16.02.2014 18:21:37
Krice: Parempi varmaan ostaa kaikkea mitä mainostetaan netissä. Täytyyhän sen toimia!

Meinasin kitaran sisäänsoittamista. Siihen en 'todistusta' kaipaa. Mutta toki kalliihkon kamppeen toimivuudesta kannattaa hieman materiaalia yrittää penkoa, myönnän.

Ei tuo ny järjellä ajateltuna oo mulle kampe jonka ostasin yksin, kitaroiden vaihtuvuus on mulla suht pieni ja puolet on viime vuosituhannen puolella valmistettuja.

Mutta kimpassa jonku tuttavan kans voisin kyllä ostaaki! Kyllä noita kitaroita sen verran tulee hommattua, notta tuo olis kiva kampe.

J.Hollström
16.02.2014 18:47:03
Mä oon kattonut 10 vuotta kitaravideoita youtubesta joten toi ei voi toimia.
s8na
16.02.2014 18:55:03

Kyllähän toi vähän kuulostaa semmoselta hifimiesten kaapeleiden sisäänajolta ja ilmaannostelulta kuulostaa.

Toisaalta itse uskon, että kielet asettuvat tallaan ja satulaan paremmin kun kitara vähän kuluu ja ajan saatossa puut kuivuu ja mm. kaularuuvien kirraaminen tän jälkeen parantaa sointia.

Mut en kyllä mee tuomisemaan ennenkuin tulee todisteita puoleen tai toiseen.

Omia korvia en ehkä usko kun on niin monta kertaa tullut haksahdettua sellaseen placebovaikutukseen, joka lienee sukua sille kuuluisalle mojolle.
Ziggy Bubba
16.02.2014 19:20:29 (muokattu 16.02.2014 19:25:09)

s8na: Kyllähän toi vähän kuulostaa semmoselta hifimiesten kaapeleiden sisäänajolta ja ilmaannostelulta kuulostaa.

Toisaalta itse uskon, että kielet asettuvat tallaan ja satulaan paremmin kun kitara vähän kuluu ja ajan saatossa puut kuivuu ja mm. kaularuuvien kirraaminen tän jälkeen parantaa sointia.

Mut en kyllä mee tuomisemaan ennenkuin tulee todisteita puoleen tai toiseen.

Omia korvia en ehkä usko kun on niin monta kertaa tullut haksahdettua sellaseen placebovaikutukseen, joka lienee sukua sille kuuluisalle mojolle.

Mietin just samaa, että en ehkä luottaisi korviini useamman päivän päristelyn jälkeen. Itellä samat kamat kuulostaa yhtenä päivänä taivaalliselta, toisena ihan vaan tylsiltä.

Itteä kiinnostaisi vaan tietää mitä tuossa tapahtuu, vaikka tämän tyylinen kriittisyys saakin näköjään yllättävän kovaa vastustusta.

E: tosin se muutos voi olla niin suuri, ettei sitä voi placebon/vireystilan ym. piikkiin laittaa. Se vasta olisikin jotain.
Rapeeta maalausrockia: CROOKMACHINE
Groke
16.02.2014 19:24:07
hollstro: Mitten sie jaksat kirjottaa näin paljon tietämättä asiasta (ToneRitesta) yhtään mitään?

Omituinen kysymys, josta paistaa läpi paheksunta. Tuskin sinäkään eri ketjuihin kirjoittaessasi ryhdyt analysoimaan, että mitenköhän paljon tällä kertaa voisin kirjoittaa, välttääkseni sen ja sen henkilön paheksunnan.

Eikä siinä omalla kohdallani paljoakaan jaksamista tarvita, jos muutaman hassun virkkeen kirjoittaa. Eli melko usein saisin helposti kirjoitettua paljon pidemminkin, ilman että moisesta vielä rasittuisin. Joku toinen taas joutuu pinnistelemään jo parin virkkeen kanssa.
Enivei, edellähän oli juuri juttua viuluista, johon laitoin em. dokumenttiohjelmaan liittyen tietoa. Ei tuotakaan kait kovin paljon lyhyemmin olisi voinut kertoa.

Sen lisäksi pohdiskelin ohimennen, että mitenköhän päristely voi vaikuttaa kitaraan, vai voisikohan edes. Siis niin, että puu todella fyysisesti muuttuu. Ja jos muuttuu, niin mitenköhän muuttuu. Ja sen asian suhteen kumpikaan meistä ei osaa sanoa yhtään mitään.

Ziggy Bubba: Ihmisen korvat, tai siis aivot osaavat kyllä kuulla monasti mitä haluavat.

Tämä on 100 %:n totta. Eli kaikki ihmisen aistimukset tapahtumat aivoissa. Aina, ilman poikkeuksia. Siksi on niin helppo kokea optisia harhoja ja myös akustisiakin. Yllättävän moni jääräpäisesti vänkää vastaan, koska ei tiedä tästä asiasta hölkäsen pöläystäkään.
Tämänkaltaisissa ketjuissa sana psykoakustiikka aiheuttaa harmillisen usein samankaltaisia agressiivisia puolustusreaktioita, kuin sanan evoluutio käyttäminen kreationistien ketjuissa. Ei tarvitse edes väittää yhtään mitään. Eli jo se riittää, että olet skeptinen asian suhteen. Jo pelkästään sillä perusteella saat usein kuulla olevasi kaikkeista ensteksi tyhmin ja sitten aletaan listaamaan huonoja ominaisuuksiasi. Eli niitä mitä nyt kellekin sattuu juuri sillä harmistuksen hetkellä tuntemattomasta ihmisestä päähän pälkähtämään.

Ja ei, en nyt tietenkään viittaa kaikkiin keskustelijoihin. Ja pidempiä vääntöjä ajatellen taitaa usein päteä vanha viidakon sanonta: It takes two to tango.
D'oh!
Laulava Kylätohtori
16.02.2014 19:29:47
Ziggy Bubba: Itellä samat kamat kuulostaa yhtenä päivänä taivaalliselta, toisena ihan vaan tylsiltä.

Ai mielenkiintoista. Itsellä sama juttu. Samat kamat, samassa tilassa, identtisillä säädöillä voi toisena päivänä kuulostaa paljon paremmalta kuin toisena. Olenkin miettinyt, onko muilla samoin? Mistä tuo mahtaa johtua?

Itteä kiinnostaisi vaan tietää mitä tuossa tapahtuu, vaikka tämän tyylinen kriittisyys saakin näköjään yllättävän kovaa vastustusta.

Jos tuossa jotain äänelle oikeasti tapahtuu, niin kyllä sille on myös tieteellinen selitys. Olisi tosiaan kiva tietää, mikä se on, eli mitä kitarassa tapahtuu, kun soundi paranee.
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Myrkky Nuoli
16.02.2014 19:33:00
Itse oon käyttäny termiä bad ear day. Jonain päivinä mun suosikkisetuppi kuulostaa ihan hevosen takamukselta.
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
Laulava Kylätohtori
16.02.2014 19:44:43
Myrkky Nuoli: Itse oon käyttäny termiä bad ear day. Jonain päivinä mun suosikkisetuppi kuulostaa ihan hevosen takamukselta.

Tämä lienee siis ihan yleistä. Aika hassua, miten korvat toimivat. Kamoista tuo ei voi olla kiinni, koska mulla on ollut sama homma kaikkien vehkeiden kanssa...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Ziggy Bubba
16.02.2014 19:47:29

Myrkky Nuoli: Itse oon käyttäny termiä bad ear day. Jonain päivinä mun suosikkisetuppi kuulostaa ihan hevosen takamukselta.

Miksaushommissa huomaa saman ilmiön. Etenkin väsyynenä on itellä ollut moista havaittavissa, diskantit kuulostavat rasittavilta tms. Aivothan tossa tosiaan sen ratkaisun tekee, että kuulostaako hyvältä, huonolta, kirkkaalta tai miltä vaan.

Monesti puhutaan vähän harhaanjohtavasti korvien kehittymisestä näissä soundihommissa, vaikka se kuulo tuppaakin vain heikentymään päivä päivältä. Ne tulkinnat taas tarkentuvat kokemuksen mukana.
Rapeeta maalausrockia: CROOKMACHINE
Rämppy
16.02.2014 19:49:41
Ziggy Bubba: Itellä samat kamat kuulostaa yhtenä päivänä taivaalliselta, toisena ihan vaan tylsiltä.

Tähän vaikuttaa mm. muun bändin soundit, oma vireystila ja fysiologisetkin asiat. Ja varmaan oma fiiliskin. Joskus kuulostaa vain huonolta, vaikka kaikki olisi jokaista porukan asentoa myöten samalla tavalla kuin edellisellä kerralla. Mutta kyllä kitaroiden aukisoittamisesta puhuttiin soittajapiireissä ihan yleisesti jo 70-luvulla.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)