Aihe: ToneRite "kitaratäristin"?
1 2 3 4 5 6 7 857 58 59 60 61
Lunnu
14.02.2014 09:34:22
kekkuliheikki: Mulla tulee tasta otsikosta aina mieleen se venalainen perseentaristin vitsi.

Hah - saiskohan tolla päristeltyä perseen auki (varmaan ainakin jos on vähävaraisesta muusikosta kyse)...

Mutta tosiaan - tässä aiemmassa tekstissä:
'Sähkiksessä erot ei ole niin radikaaleja, ja muutenkin sellaista hienosäätöhifistelyä'
saattaa piillä totuuden siemen.

En ole itse tuota päristintä testannut, saattaa toimia tai sitten ei. Mikä näiden 'hifistelyjen' vaikutus on sitten livetilanteen mölinään jää varmaan kultakorvien herkuksi.

Toisaalta, jos soittaja itse kokee mielihyvää 'avautuneesta' soittimestaan saattaapi sillä olla vaikutusta soittofiilikseen ja sitä kautta myös kuuntelija nauttii enemmän...
Nostalgy is not what it used to be
Frankster
14.02.2014 10:27:28 (muokattu 14.02.2014 10:28:15)
Itsellä värkki kyllä kiinnostais kans, ehkä jopa ostamiseen asti! Perhana.

Sähkökitaran (n)akustinen sointi on kyllä yks ikuisuusaiheita. Osa väittää ettei sillä ole merkitystä, kun mikit kuulevat vain kielet. Ja pistää jonku tällaisen videon todisteeksi https://www.youtube.com/watch?v=SohWrnzYqAk Puhdasta soundia ei valitettavasti kuulla. Lähinnä puolikas kitaraa, ja mikin persoonallisuus.

Vapaasti lainattu ja käännetty pätkä kitaranrakentajan lausahduksesta:

"Akustisesti kitara on taajuuksia vaimentava instrumentti. Eri puulajikkeet, ja myös saman lajikkeen eri puupalat vaimentavat eri taajuuksia. Tämä kuullaan kitaran persoonallisena sointina. Kielen ja rungon värähtely on kaksisuuntainen vuorovaikutus, jossa molempien värähtelyt vaikuttavat toisiinsa. Kielten värähtely vaikuttaa runkoon, jonka taajuuksia vaimentava värähtely myös vaikuttaa siihen miten kielet värähtelevät. Tämä on osien summa, ja tuon kitaralle ominaisen värähtelyn poimivat sitten mikrofonit. Mikrofoneilla on oma taajuusvasteensa, ja niillä voidaan kitaran ominaissoundin tiettyjä puolia korostaa tai vaimentaa. Tämän vuoksi myös kahdessa periaatteessa samanlaisessa kitarassa sama mikrofonimalli voi käyttäytyä eri tavalla.

Toisenlaisena esimerkkinä voidaan käyttää hiilikuituisia kitaroita, kuten Steinbergereitä. Materiaalina hiilikuitu on huomattavasti vähemmän vaimentavaa kuin puu, jolloin kuulet enemmän kielen vaimentamatonta värähtelyä. Tähän yhdistettynä kuuma ja taajuusalueeltaan tasainen aktiivimikrofoni, saa aikaan yhdistelmän josta moni käyttää sanaa steriili. Parempi kuvaus olisi ehkä että värittymätön. "

Ei se ny mitään rakettitiedettä ole, loppupeleissä simppeliä fysiikkaa.

Itte värähtelyn vaikutuksesta puuhun, objektiivisesti asiaan suhtautumalla asia olis vaikea poissulkea. Onhan kyseessä orgaaninen materiaali, pienine onteloineen, tukirakenteineen ja sisältää tietyn määrän vettä. Mitä siellä molekyylitasolla sitten tapahtuu, en tiä.

Suhtaudun varsin optimistisesti tuon laitteen vaikutuksiiin. Mulla on kitaroita jotka on uutena hommattu, tai vanhimmat 90-luvun alkupuolelta. Suurimman eron soiton vaikutuksesta on huomannut uutena hommatusta strato-tyyppisestä kitarasta. Sen alkuperäinen mikrofoni kuulosti kitarassa aavistuksen yläkireältä, ja vaihdoin noin puolen vuoden omistuksen jälkeen kyseisen mikrofonin tummempaan ja keskiäänivoittoisempaan mikrofoniin. Avot, hyvä tuli. Muutama vuosi eteenpäin, niin jostain syystä kitara alkoi tuntua hieman, ei nyt honottavalta, mutta liian keskiäänivoittoiselta. Tukkoon se kitara ei koskaan mene. Mutta vaihdoin alkuperäisen mikin takaisin ja katos, sehän soundaa hyvältä. Vahva keskialue, kirkas mutta ei enää piikittävä yläpää.

:F
Seba
14.02.2014 11:59:03

qal: Hah - saiskohan tolla päristeltyä perseen auki (varmaan ainakin jos on vähävaraisesta muusikosta kyse)...

Mutta tosiaan - tässä aiemmassa tekstissä:
'Sähkiksessä erot ei ole niin radikaaleja, ja muutenkin sellaista hienosäätöhifistelyä'
saattaa piillä totuuden siemen.

En ole itse tuota päristintä testannut, saattaa toimia tai sitten ei. Mikä näiden 'hifistelyjen' vaikutus on sitten livetilanteen mölinään jää varmaan kultakorvien herkuksi.

Toisaalta, jos soittaja itse kokee mielihyvää 'avautuneesta' soittimestaan saattaapi sillä olla vaikutusta soittofiilikseen ja sitä kautta myös kuuntelija nauttii enemmän...

Livetilanteesta tuosta tuskin älytöntä iloa suoraan saundiin on, ainakin itselle suurin mojofactor on siinä että itse tietää että käsissä on hyvä peli, huikea vaikutus fiilikseen joka innostaa soittamaan, ja kun fiilikset on kohdallaan, niin ainakin omalla kohdalla soittokin toimii paremmin.

Saundin nyanssit nyt ei muutenkaan välity 99% keikkayleisölle, harvoin edes kanssamuusikoille, se on niitä pieniä henkilökohtaisia juttuja mikä vaikuttaa omaan tekemiseen lähinnä jos kaikki palaset ei ole kohdallaan.

Eli hifistelyä.
Sama homma kun rumpali valkkaa vuosia mieleisiään peltejä ja virveliä, virittää settiä tunnin että kaikki on niinkuin pitää, eikä se kiinnosta ketään paitsi rumpalia itseään ja joskus vähän basistia :)
Pum di pum pu pum di pum
Laulava Kylätohtori
14.02.2014 12:11:33
Seba: Saundin nyanssit nyt ei muutenkaan välity 99% keikkayleisölle, harvoin edes kanssamuusikoille, se on niitä pieniä henkilökohtaisia juttuja mikä vaikuttaa omaan tekemiseen lähinnä jos kaikki palaset ei ole kohdallaan.

Eli hifistelyä.
Sama homma kun rumpali valkkaa vuosia mieleisiään peltejä ja virveliä, virittää settiä tunnin että kaikki on niinkuin pitää, eikä se kiinnosta ketään paitsi rumpalia itseään ja joskus vähän basistia :)

Aamen! Meidän bändissä ei ketään kiinnosta millään tavalla meikäläisen soundin nyanssit. Treeneissä soitetaan, eikä kukaan jaksa alkaa kuuntelemaan mitään efekti ym. testejä. Muut ovat soittomiehiä ja hyvä niin, joutuu itsekin soittamaan, eikä aika mene turhaan kamarunkkaukseen.

Ja osa niistä hienoimmista nyansseista katoaa jopa itseltä bändisoitossa. Ja parhaimmillaan on kotona poljettu eri polkimia tuntitolkulla hakien sitä viimeistä kermaista silausta siihen soundiin ja sitten bändin kanssa huomaa, että perseilyhän se oli koko nysväys, eikä soundi edes toimi bändin kanssa. Siinä sitten haetaan soundit 30 sekunnissa uudelleen ja eikun soittamaan. Se siitä 'hienosädöstä'.... :)

Tosin allekirjoitan tuon, että hyvä soundi inspiroi, huono latistaa tunnelmaa. Tuo on mielestäni silti totta, mutta välillä sitä vaan ymmärtää tuon älyttömän hifistelyn järjettömyyden...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
von spets
14.02.2014 12:15:54 (muokattu 14.02.2014 12:16:19)
Halpa korvike! Vanha nokialainen kännykkä töihin! Siihen joku päristinappletti päälle ja kitaran tallaan kiinni :D
www.facebook.com/thebadcaseband
JoKo
14.02.2014 12:48:42
Seba: Saundin nyanssit nyt ei muutenkaan välity 99% keikkayleisölle, harvoin edes kanssamuusikoille, se on niitä pieniä henkilökohtaisia juttuja mikä vaikuttaa omaan tekemiseen lähinnä jos kaikki palaset ei ole kohdallaan.

Eli hifistelyä.

Täytyy kyllä sanoa olen aikalailla eri mieltä... aina kannattaa tehdä parhaansa ja keskittyä myös pieniin yksityiskohtiin. Se panostus soundiestetiikkaan näkyy kyllä keikkojen, yleisön ja positiivisen palautteen määrässä. Tätä kautta sillä on nostava vaikutus myös keikkaliksoihin.
hollstro
14.02.2014 13:26:32

JoKo: Täytyy kyllä sanoa olen aikalailla eri mieltä... aina kannattaa tehdä parhaansa ja keskittyä myös pieniin yksityiskohtiin. Se panostus soundiestetiikkaan näkyy kyllä keikkojen, yleisön ja positiivisen palautteen määrässä. Tätä kautta sillä on nostava vaikutus myös keikkaliksoihin.

Kun tekee aina parhaansa niin sillä on positiivinen vaikutus kaikkeen.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Laulava Kylätohtori
14.02.2014 13:31:46
^^Totta periaatteessa, mutta olen sitä mieltä, että jos bändi vetää hyvin, niin se on ihan sama, onko kitaristilla Maxonin OD808 vai Ibanezin TS-808 tai Joyon Vintage OD, vaikka kitaristin mielestä joku olisikin huikeasti toisia parempi. Jos se soitto oikeasti kaatuu tuollaiseen, niin uskon, että se on jo lähtökohtaisesti ollut sillä tasolla, ettei sillä keikkalavoja valloiteta...
JoKo
14.02.2014 13:50:27
^^Totta periaatteessa, mutta olen sitä mieltä, että jos bändi vetää hyvin, niin se on ihan sama, onko kitaristilla Maxonin OD808 vai Ibanezin TS-808 tai Joyon Vintage OD, vaikka kitaristin mielestä joku olisikin huikeasti toisia parempi. Jos se soitto oikeasti kaatuu tuollaiseen, niin uskon, että se on jo lähtökohtaisesti ollut sillä tasolla, ettei sillä keikkalavoja valloiteta...

Ei kai se soitto tollaiseen voi kaatuakkaan, se vaan saattaa kuulostaa vähän huonommalta.
Laulava Kylätohtori
14.02.2014 13:57:23
JoKo: Ei kai se soitto tollaiseen voi kaatuakkaan, se vaan saattaa kuulostaa vähän huonommalta.

Mutta ei sitä eroa huomaa kuin kitaristi itse. Yleisölle tärkeämpää on, mitä soittaa ja hyvä fiilis. Ei niitä ne nyanssit kiinnosta.

Toki hyvä soundi tuo hyvän fiiliksen, mikä voi näkyä myös soitossa, mutta jos oletuksena on aktiivisesti keikkaileva bändi, joka saa keikoista myös rahaa, niin ei se hifistely siihen vaikuta. Kyllä se raha tulee kamoista huolimatta. Toki soundin pitää kunnossa olla, itse tarkoitin tällaista hifistelyä, että lankkukitaroita täristellään auki. Väitän, että kaikkamuusikko ei tienaa penniäkään enempää, oli se kitara kiinni tai auki soitettu...

Tämä siis vain omana mielipiteensä, tarkoitus ei ole provoilla. Ja itse harrastan hifistely juuri siksi, koska ne keikkalavat ovat vielä valloittamatta, joten kritisoin tässä myös omia touhujani....
Seba
14.02.2014 14:14:53

JoKo: Täytyy kyllä sanoa olen aikalailla eri mieltä... aina kannattaa tehdä parhaansa ja keskittyä myös pieniin yksityiskohtiin. Se panostus soundiestetiikkaan näkyy kyllä keikkojen, yleisön ja positiivisen palautteen määrässä. Tätä kautta sillä on nostava vaikutus myös keikkaliksoihin.

Ymmärsit vähän pointin väärin.
Toki kukin tekee sen parhaansa niiden eteen jne, mutta ei peruskatsoja sitä silti tajua muutakuin silloin jos on kaikki perseellään ja bändistä näkee että sitäkin vituttaa.

Eli tarkoitin että niitä nyansseja ei useimmat sieltä erikseen huomaa eikä ymmärrä miten suuren duunin takana se on että kaikki soundaa hyvältä ja tasapainoiselta. Paskan saundin tajuaa kaikki.
Pum di pum pu pum di pum
Frankster
14.02.2014 14:17:18 (muokattu 14.02.2014 14:18:53)
Laulava Kylätohtori: Mutta ei sitä eroa huomaa kuin kitaristi itse. Yleisölle tärkeämpää on, mitä soittaa ja hyvä fiilis. Ei niitä ne nyanssit kiinnosta.

Seon ihan varma että suurin osa yleisöstä ei tajua soundin päälle, paitsi jos se on totaalisen paska tai käy vaikka fyysisesti kipeää. Ja voi sillä paskalla soundillaki soittaa, jos ny sattuu huoneen nakustiikka olemaan sellainen ettei sitä soundia vaan meinaa saada kohdalleen.

Mutta mitä enemmän improvisaatiota soitossa on ennalta opetellun sijaan, sitä enemmän inspiraation osa korostuu. Hyvä ja itseä miellyttävä soundi vain inspiroi paremmin. Niin kauan kuin sitä musaa soittavat ihmiset, eivätkä robotit, tuo asia ei voi olla vaikuttamatta.

Soundi on hyvä -> mulla on hauskempaa lavalla -> näkyy lavalla, toivon mukaan kuuluu soitossa -> yleisöllä on kivempaa. Mä säädän sen soundin itseäni varten, en muita (mutta tottakai bändin soundiin istuvaksi). Voi olla itsekästä ja sitä myöten joillekin käsittämätöntä, mutta lopputulos on näin parempi :) Leipätyö on muuta, en elätä itseäni keikoilla enkä tee tätä hommaa rahan takia. Teen sitä koska se on hauskaa, ja pyrin maksimoimaan siitä ja harrastuksesta muuten saatavan ilon. Keikoista tuleva raha on tietenki plussaa. Mutta ei se pointti :)

Nou provo täältäkään!

:F
Jukka Häikiö
14.02.2014 20:49:45

Pökköä pesään,kun esilämpö on jo provottu,kyllähän "osastokamalla" on oma arvonsa,synnyttää keskustelua,vaikka pilleri voisi helpottaa,toisaalta lääkkeetön nettipuskahuutelu voi pidemmässä juoksussa olla se terveellisempi vaihtoehto ja tarkoitus ei ollut tässä loukata ketään,eikä kohdistaa sitä kehenkään,anteeksi jos osui.NITROLAKKA,sehän on ollut väittelyn kohteena pitkään ja myös aiheuttanut jos jonkinmoisia uskomuksia.Oma mielipide on,tottakai sellua,myös kaikkine ikävine ominaisuuksineen,joista numero uno:tahmaaminen.Tottahan on,jotta rankasti uretaaniin dipattu body ei hengitä,vanhene,resonoi,niinkuin kevyesti käsitelty.Tämän päivän urtsulakat ovat aika eri kamaa,kuin esmes 70-luvun Fenkuissa,tuskinpa kotimaiset huippurakentajat niitä muuten käyttäisivät,niillähän saa vedettyä myös suht ohukaisen kerroksen.Lähtökohtahan on kuitenkin puut,joita kepissä on käytetty,ohut kerros lakkaa ei mun mielestä vaikuta millään tavoin sointiin,oli sitten sellua/uretaania,josko miettii bodyn ja lakkakerroksen paksuuden suhdelukua,saa nykylakka olla todella ihmekamaa,jos sillä kuvitellun resonanssin tappaa.Hifistely on sitten se juttu joka tässä marssi näyttämölle,high-end sterkkojen vaffariin tonnin virtapiuhat,Duplot alle,soundi niin paljon paree,jotta nalli kärähtää.Kummassakin lakassa omat hyvät ja huonot puolensa,Nitro vanhenee hienosti,tuntuu mukavalta käpälään(jos ei supertahma) ja antaa puun hengittää,kolhut ei niin ikävän näköisiä ja helpommin parsittavissa(josko näkee sellaiseen tarvetta).Uretaani ei tahmaa,ei niin herkkä naarmuuntumaan(jos sillä merkitystä) ja nykylakat kuulemma myös hengittävät,eivätkä ole lakatessa vaarallisia.Sillä tää lakkahomma pulpahti esiin,vähän aihetta sivuten,kun resonanssista oli kyse,eli nykylakoissa ei mielestäni ole vaikutusta resonanssiin.Taitaa mulla sittenkin olla yksi Toneritella päristelty keppi(näin muistan myyjän sanoneen,ellei pipo muista väärin):E.Johnson Strato,siitä en tiedä miten se sitä ennen soi,mutta nyt soi todella hyvin.

Jotta tällees

-Jukka-setä
Vasta kun on valmis epäonnistumaan,on valmis onnistumaan.
hollstro
14.02.2014 20:54:40

Jukka Häikiö: Taitaa mulla sittenkin olla yksi Toneritella päristelty keppi(näin muistan myyjän sanoneen,ellei pipo muista väärin):E.Johnson Strato,siitä en tiedä miten se sitä ennen soi,mutta nyt soi todella hyvin.

Jotta tällees

-Jukka-setä

On se pärisytetty. Mun mielestä sen sointi parani.
hemmo
15.02.2014 14:11:55

ajattelin kokeilla Päristintä uuteen ja hieman liian kireään ride-komppipeltiin, jos sekin aukeaisi

en vaan ole keksinyt miten saan se härvelin pysymään pellissä kiinni
Kaikista löytyy ihana sielu, kun ihmiseen keskittyy.
Antti1
15.02.2014 14:25:39 (muokattu 15.02.2014 14:27:25)
hemmo: ajattelin kokeilla Päristintä uuteen ja hieman liian kireään ride-komppipeltiin, jos sekin aukeaisi

en vaan ole keksinyt miten saan se härvelin pysymään pellissä kiinni

Jesarilla vaan kato.

E: Pelti ylösalaisin telineessä sopivaan kulmaan, niin ei valu poiskaan.
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Schnowotski
15.02.2014 17:06:37
0101978: Kovaa vääntöä aiheesta... Klassisella puolella taas on ihan selviö . . .

Ikään kuin apropoo-tyylillä täytyy tätä kommentoida. Tuossa kuuman keskustelun tiimellyksessä lenteli jos jonkinmoista argumenttia ja tölväisyä ynnä muuta, ja niitä onkin käsitelty, mutta tätä ei tainnut kukaan kommentoida. Ihan näin siis argumentoinnin tyylin näkökulmasta tuollainen yleiseen mielipiteeseen vetoaminen on melko arvotonta, koska ei totuus tietenkään ole mikään demokraattinen äänestys, jossa enemmistö päättää, mikä on totta. Tietenkin voidaan ajatella, että no, miksi ihmeessä suuret ihmismassat tekisivät jotain mikä on hölmöä, mutta - anteeksi jos tämä on turhan kyynistä - suuret ihmismassatkin tuppaavat tekemään aika hömöjä asioita ja uskomaan typeriin asioihin. Sikäli siis se ei ole minkäänmoinen argumentti todeta, että "no kun nuo kaikki tekevät niin".

Taidemusiikin puoli sekään ei, ikävä kyllä, ole vapaa harhauskomuksista. Eihän tästä kauaa ole, kun jotkut psykoloogit raahasivat ammattiviulisteja kuuntelemaan antiikkiviulujen ja modernien viulujen eroja: eihän siitä mitään tullut, täyttä arvailua oli se homma. Vaikka siis taidemusiikkipiireissä on pidetty selviönä, että kyllähän vanhat kunnon soittimet nyt tottakai soivat paremmin ja sen nyt huomaa tuohikorvakin - mutta kuinkas kävikään. Näin varmaan ajatellaan vieläkin, että sikäli ei olisi kummoista argumentointia sanoa, että "no, koska taidemusiikkipiireissä uskotaan näin niin se on totta"; totuuden etsimiselle on omat keinonsa.

No, ei tällä tietenkään ole mitään tekemistä tuon päristimen kanssa, mutta en pysty nukkumaan öisin, jos joku käyttää internetissä huonoja argumentteja.
The authors declare no conflict of interest.
hollstro
15.02.2014 17:12:53

Schnowotski: Taidemusiikin puoli sekään ei, ikävä kyllä, ole vapaa harhauskomuksista. Eihän tästä kauaa ole, kun jotkut psykoloogit raahasivat ammattiviulisteja kuuntelemaan antiikkiviulujen ja modernien viulujen eroja: eihän siitä mitään tullut, täyttä arvailua oli se homma. Vaikka siis taidemusiikkipiireissä on pidetty selviönä, että kyllähän vanhat kunnon soittimet nyt tottakai soivat paremmin ja sen nyt huomaa tuohikorvakin - mutta kuinkas kävikään. Näin varmaan ajatellaan vieläkin, että sikäli ei olisi kummoista argumentointia sanoa, että "no, koska taidemusiikkipiireissä uskotaan näin niin se on totta"; totuuden etsimiselle on omat keinonsa.

No, ei tällä tietenkään ole mitään tekemistä tuon päristimen kanssa, mutta en pysty nukkumaan öisin, jos joku käyttää internetissä huonoja argumentteja.

Tuo tutkimus todettiin huuhaaksi melko pian. Niitä antiikiviuluja ei saanut trimmata eikä kieliäkään vaihtaa. Niitä verrattiin viimesen päälle viritettyihin huippuvilunrakentajien soittimiin. Aikaa vertailuun oli todella vähän.
Schnowotski
15.02.2014 17:18:30
hollstro: Tuo tutkimus todettiin huuhaaksi melko pian. Niitä antiikiviuluja ei saanut trimmata eikä kieliäkään vaihtaa. Niitä verrattiin viimesen päälle viritettyihin huippuvilunrakentajien soittimiin. Aikaa vertailuun oli todella vähän.

No, en minä tuon perusteella vielä sitä tutkimusta huuhaaksi julistaisi. Tietenkin tuollaisissa tutkimuksissa joudutaan valitsemaan jonkinmoinen paradigma, jossa sitten varmasti on omat puutteensa, ja kokonaiskuva alkaa selkeytyä vasta kun on useampia aihetta eri puolilta katselevia näkemyksiä. Noh, psykologisen tutkimuksen arviointi nyt menee niin tämän ketjun ulkopuolelle, että sitä nyt ei liene järkevää tässä tämän enempää pohtia. Todetaan nyt vain kokoavasti, että sinä pidät sitä tutkimusta huuhaana; minä en.
The authors declare no conflict of interest.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)