Aihe: Kaulan hionta/oikaisu ja siihen tarvittavat välineet.
1 2
AcLAc
15.02.2014 15:23:56

Alex_K: No tuossa nyt taitaa 3 ja 4 nauha ottaa sen verran pahasti, että niistä vain pitäisi raapia pintaa pois. Eli viilaan niin kauan että ottaa 1-5 nauhoihin viila myös tasaisesti.

Sitä minä ihmettelen vain että kuinka tällaiseen kuntoon on päässyt menemään.. Puut ovat olleet varmaankin jännittyneitä jo tehtaalta lähtiessään.
Aprikoin tässä vain kielien vetoa ja vedon epätasaisuutta. Kuinka sitä uskaltaa kitaraan laittaa paksumpia vaijereita, jos kerran 9-42 tällaista jälkeä voi aiheuttaa.

Kyllä kaulan pitää normisetin vedot kestää, eli ei se ole kielistä kiinni. Voihan se olla, että kyseinen kaulamateriaali ei olekaan ollut niin "puusepänkuivaa" tehtaalla, vaan on vähän kosteutta jäänyt ja kuivuttuaan vielä vedellyt... tiedä häntä?

Mutta. Olen nostanut kaulan ensimmäistä nauhaa siten, että alle on muotoiltu ohuesta teräslangasta nauhan "juuren" vierelle kaistale, joka estää nauhaa painumasta täyteen syvyyteensä. Ripaus liimaa ja kevyesti vasaralla naputeltu takaisin paikoilleen. Tällä menetelmällä nauha nousi 0,5 mm, enkä itse huomaa huom. basson soundissa mitään outoa.

Näkisin, jotta sulla ei välttämättä ole kuitenkaan niin iso ongelma, etteikö tuota hionnalla kannattaisi yrittää. Eipä tuossa häviä mitään. Koska... mikäli nauhat on tiukassa, niin koko otelaudan käsittelyssä ne mitä suuremmalla todennäköisyydellä menisivät mutkalle irroituksessa, eivätkä olisi enää uudelleen käytettävissä.

Kannattaa tosiaan katsella netistä, miten muut suoriutuvat tästä hionnasta ja valita sieltä se itselle sopivin menetelmä. Itse tosiaan hioin puolen metrin rautablokilla, johon oli kaksipuoleisella teipattu hiomapaperi.
Minä kuljen, Herra ohjaa!
Alex_K
15.02.2014 19:10:50
Hmm, jos alkaisin nostamaan kahta ensimmäistä nauhaa, jäisikö satula alas.?

Mä yritän ensin hioa korkeampia ja katsotaan sitten miten edetään.
Onko tuollainen kruunuviila välttämätön? Vai käykö ihan hieno pieni viila profiilin teossa ja sitten paperilla/dremelillä loppu siloittelu/kiillotus.
Puusta pudonnut.
AcLAc
15.02.2014 19:46:49

Alex_K: Hmm, jos alkaisin nostamaan kahta ensimmäistä nauhaa, jäisikö satula alas.?

Ei tässä tapauksessa ole tarvetta nostaa, jos vika on ainoastaan se, että 3-4 nauhaväli on kohollaan ohuimmille kielille mentäessä. Nauhan noston otin aiemmin esille, kun oli oletus, että kaula putoaa alussa. Jos kaula putoaa, niin sitten voisi nosto auttaa ja tallan ei pitäisi jäädä liian alhaalle, koska sehän toimii hyvin muulle kaulalle.

Mä yritän ensin hioa korkeampia ja katsotaan sitten miten edetään.
Onko tuollainen kruunuviila välttämätön? Vai käykö ihan hieno pieni viila profiilin teossa ja sitten paperilla/dremelillä loppu siloittelu/kiillotus.

Itse pyöristin hiomapaperilla ja kiilloitus hienolla teräsvillalla. Otelauta oli suojattu teipillä.
Alex_K
19.02.2014 08:24:00 (muokattu 19.02.2014 08:27:11)
Noniin, kaula on irroitettu rungosta ja olihan napakka liitos.

Putsasin gormomytella kaulan ja annoin oleentua. Onhan se aika pahoin laskusuhdanteessa tuolta lavasta.. Varmaan saa ihan perkeleesti tehdä töitä, jos ei nauhojen tasoituksella onnistu.

Tuumasta toimeen, viivoitin nauhojen päälle, ja pullistuma osoittaa tällaista:
https://www.dropbox.com/s/5jla66e46e1dz1w/2014-02-19%2007.36.55.jpg
Pari milliä ainakin on pudotusta, ehkä enemmän. Tämä tosiaan on ilman vetoa, että pullistuu aika paljon. Kielten kanssa vähän parempi. Noh, joka tapauksessa, sivuprofiilista näkee että aika paljon kiertää:
https://www.dropbox.com/s/ywso8gzsvp91pmh/2014-02-19%2007.34.46.jpg
Punainen viiva osoittaa suoraa linjaa.

Lisäys: ylä-e pullistuu nyt ilman kieliä, mutta suora kun kielet vetää pl. tuo satulan painauma, joka on siellä oli kieliä tai ei.
Ala-e notkolla, kun kielet vetää ja nyt suora. Et aika toispuoleinen näyttäis olevan.

Saattaa tulla aika iso homma ainakin tällaiselle noviisille.
Kannattaako edes lähteä nauhoja hiomaan, suoraan nauhat pois ja otelauta suoraksi.?
Puusta pudonnut.
AcLAc
19.02.2014 16:07:10

Vaikea tuosta kuvasta on todeta mitään, kun rauta vääntää kaulan reilusti kuperaksi. Mielestäni tuosta ei voi edes mitään viivottimella todistaa, ennenkuin kaula on suora... Jos rautaa löysää, niin olisiko kaula suorempi, vai miten se lopulta reagoi? Ole nyt kuitenkin varovainen, tuo näyttää aika rajulta.

Itselläni oli yksi halpis- kitara, jossa rauta tuntui vaikuttavan kaulan läheisyydessä voimakkaammin, eli juurikin 5- nauhasta kaulaanpäin. Sen kyllä sai hiottua pitkällisen perehtymisen kautta.
Alex_K
19.02.2014 17:55:36
No minäpä löysään kun pääsen pois sianperseiden ääreltä.

Siinä on tällä hetkellä tuo ala-e suora, ja ylä-e kupera.
Katsotaan miten käy kun saa hieman löysää.
Puusta pudonnut.
Alex_K
02.03.2014 10:14:15
Helou.

Kaulan on annettu oleentua ja tänään koitin hieman hioa nauhoja. Ei onnaa, ei riitä vara nauhoissa.

https://www.dropbox.com/sc/19ie80tz669vhqi/taMuJOVBi5

Hioin aika reippaalla kädellä, enkä tiedä uskaltaako enempää. Taitaa olla nauhojen poisto hankalampaa, jos nauhoista ei ole paljoa mitään jäljellä?
Ensimmäisessä nauhassa on noin 1mm vajautta, eli taitaa olla otelaudan hionta edessä.
Pitää hankkia vain oikean radiuksen kapula. 17" muistaakseni taisi olla oikea radius.

Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa :)
Puusta pudonnut.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)