Aihe: Bassoa jousella!
1
ooG
15.05.2004 14:48:37

Onko kenelläkään kokemusta sähkö- tai kontrabasson soittamisesta jousella, miten hyvin onnistuu moinen, paljonko jousesta tarvis pulittaa ja löytyskö mahdollisesti esimerkkipätkiä jostain ? :)
2541
15.05.2004 15:48:20

Pari varhaista esimerkkiä sähköbasson soittamisesta jousella:

Louis Cennamo
Soitti Colosseumissa, Renaissancessa, Steamhammerissa ja Armageddonissa. Armageddonin ainolla levyllä vuodelta 1975 on miehen kohdalla oikein mainittu erikseen "The originator of the electric bowed bass guitar". Ainakin biisissä "Silver Tightrope" kuullaan tätä tekniikkaa. Hieno levy muuten, vähän sellaista psykedeelistä hardrockia. Muut jäsenet olivat Keith Relf, Martin Pugh ja Bobby Caldwell (mm. bändeistä Yardbirds, Steamhammer, Captain Beyond, Johnny Winter And jne.)

Lee Jackson
The Nicen basisti/laulaja. Muistan nähneeni jonkun videopätkän, jossa soitti Voxin "Teardrop" bassoa jousella, tais olla "Hang On To A Dream". Kumpi noista herroista sitten ehti ensin, tiedä häntä.

Kokeile basson soittamista viululla Spinal Tap -tyyliin!;)
Niskamies
15.05.2004 16:28:29
Kontrabasson soittaminen jousella on sitten paljon tavallisempaa. Jousesta pitäisi pulittaa ihan riippuen jousen laadusta, 100 eurosta 5000 euroon.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
vanttera
15.05.2004 17:55:15
Kontrabasson soittaminen jousella on sitten paljon tavallisempaa.

Niskis hei, nyt muakin naurattaa. Totta puhut, veli hopianuali.
Käy kattoon Poirot/Poiertin uuret sivuut. Viaraskirija kans.
Kitaravirtuaali
15.05.2004 17:57:44

Jousesta pitäisi pulittaa ihan riippuen jousen laadusta, 100 eurosta 5000 euroon.

Hui saakeli, mikä niissä noin älyttömästi maksaa?
Tyypillinen onnettomuus: "viuh-kops-fiddu-sori-piipaa" -SURf
Jeff Beck myytävänä, DiMarzio Evolution ostettavana. Haluatko vaihtaa? | IMIK #10
Niskamies
15.05.2004 17:58:34
Niskis hei, nyt muakin naurattaa. Totta puhut, veli hopianuali.

No kysyi kysyjä että onko kenelläkään kokemuksia kondran soittamisesta jousella, ja vastasin että kyllä, ja että hyvin yleistä. Mitä nauramista on siinä että vastaan kysymykseen? Ei voi ymmärtää...
Teijo K.
15.05.2004 18:06:26

Kokeile basson soittamista viululla Spinal Tap -tyyliin!;)

Jaaha, jos bodaisi ensin, ja sitten kokeilisi soittaa kondralla sähköbassoa.

Spinal Tapissähän tarkkaan ottaen soitettiin skitaraa viululla. Meinasin vain, että bassokitaraa pitäisi kyllä sitten vähintään kondralla.
Ei me mitään musakaupaa tarvita, me ollaan jo se, keskenään.
- hemmo off-topic mumoista.
Niskamies
15.05.2004 18:11:20
Hui saakeli, mikä niissä noin älyttömästi maksaa?

Kaikki: nimi, puut, työ, yms. Mutta ei hinta ole laatutae, mutsi vaihto just 6500 jousen 5000 jouseen, kun oli paljon parempi sen mielestä. Ja soittimenahan viulu. Oma kondran jousi maksoi 8000 markkaa vuonna '78, en kyllä ollu todistamassa sitä kun en vielä kymmeneen vuoteen ollut syntynyt.
Karlsson
16.05.2004 07:46:25
Sanokaa nyt viimein, että mikä helvetin "kondra"? Kai täällä nyt suomea voidaan puhua.

Ääh, myä puhutaan arhementoa. Ále!
Myydään basso: 6-kielinen Samick/ Valley Arts. Halavalla lähtee, 600€!
Keny
16.05.2004 10:22:22
Sanokaa nyt viimein, että mikä helvetin "kondra"? Kai täällä nyt suomea voidaan puhua.

Kondra=kontrabasso.Ni.

Munsta aika älytöntä mennä laittaa esim 1000€ johki juoseen.

Mä oon ite soittanu jousella vuodesta 80 ja mulla on kolme jousta mitkä oon kaikki saannu jostain lahjaks ja toimii ihan hyvin.

Tässä pätee taas se et se on sormista kiinni et kuin se soi.:-)
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Niskamies
16.05.2004 10:28:09

Mä alotin jollakin 200 euron halpisjousella, ja tuntu soitin ihan erilaiselta kun sain faijan vanhan jousen. Oli kevyempi soittaa, ja kontra todella soi! Ja ranskalaisia jousia kummatkin.
Keny
16.05.2004 10:40:34
Mä alotin jollakin 200 euron halpisjousella, ja tuntu soitin ihan erilaiselta kun sain faijan vanhan jousen. Oli kevyempi soittaa, ja kontra todella soi! Ja ranskalaisia jousia kummatkin.

Niin,en kyllä toisaalta tiä ett minkä arvosia noi mun jouset on kun oon ne saannu lahjaks mutta jotenki tuntu että kun kyseessä on puukeppi missä on hevosenhäntää välissä eli jouhta niin mikä sen hinnan siinä tekee.

Munsta se hartsin käyttö ja jousen kuljetus on se olennainen jutska.
Teijo K.
16.05.2004 10:46:28

Niin,en kyllä toisaalta tiä ett minkä arvosia noi mun jouset on kun oon ne saannu lahjaks mutta jotenki tuntu että kun kyseessä on puukeppi missä on hevosenhäntää välissä eli jouhta niin mikä sen hinnan siinä tekee.

Munsta se hartsin käyttö ja jousen kuljetus on se olennainen jutska.

Kyllä, "ja hevonhännät". :) Mites ne lasikuituiset jouset? Onko kukaan testaillut. Nehän on ne hinnaltaan alhaisimmat.
Ei me mitään musakaupaa tarvita, me ollaan jo se, keskenään.
- hemmo off-topic mumoista.
absqua
16.05.2004 10:54:24 (muokattu 16.05.2004 10:54:56)

Niin no, se riippu mistä roikkuu. Ammatikseen jousella soittavalle se on tietty ihan eri asia, vaikka en mäkään harrastelijatasolla lähtisi jouseen investoimaan tuhansia. Omat jouseni ovat myös lähes kirpparitavaraa ja aika huonossa kunnossa vielä.

Mutta sen verran todistan laatujousten puolesta että kyllä siinä soittotuntuma paranee laakista kun vaihtaa markan korea-jousesta laatukapineeseen. Olen saanut ilon soittaa muutaman päivän entisen opettajani über-laadukkaalla saksalaisvalmisteisella jousella. Erityisesti sen eron huomaa siinä kuinka hyvä jousi reagoi käden painoon - hyvä jousi on kuin 'jousi', eli se on sopivan kimmoisa. Halpisjouset eivät jousta samalla tavalla.
Toinen tärkeä ominaisuus on paino, jota ei saa olla liikaa. Mitä kevyempi (ja kimmoisampi) jousi sen paremmin se toimii soittajan käden jatkeena IMO.

Tosin en voi olla eri mieltä sun kanssa siitä etteikö toi oma soittotatsi kuitenkin lopulta olisi se tärkein tekijä.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Keny
16.05.2004 10:57:20
Kyllä, "ja hevonhännät". :) Mites ne lasikuituiset jouset? Onko kukaan testaillut. Nehän on ne hinnaltaan alhaisimmat.

Ei oo kokemusta niistä mutta tuntuis että sillä kepin materiaalilla ei oo niin suurta merkitystä.

Vaikee juttu kyllä tää.
Keny
16.05.2004 11:01:02
Niin no, se riippu mistä roikkuu. Ammatikseen jousella soittavalle se on tietty ihan eri asia, vaikka en mäkään harrastelijatasolla lähtisi jouseen investoimaan tuhansia. Omat jouseni ovat myös lähes kirpparitavaraa ja aika huonossa kunnossa vielä.

Mutta sen verran todistan laatujousten puolesta että kyllä siinä soittotuntuma paranee laakista kun vaihtaa markan korea-jousesta laatukapineeseen. Olen saanut ilon soittaa muutaman päivän entisen opettajani über-laadukkaalla saksalaisvalmisteisella jousella. Erityisesti sen eron huomaa siinä kuinka hyvä jousi reagoi käden painoon - hyvä jousi on kuin 'jousi', eli se on sopivan kimmoisa. Halpisjouset eivät jousta samalla tavalla.
Toinen tärkeä ominaisuus on paino, jota ei saa olla liikaa. Mitä kevyempi (ja kimmoisampi) jousi sen paremmin se toimii soittajan käden jatkeena IMO.

Tosin en voi olla eri mieltä sun kanssa siitä etteikö toi oma soittotatsi kuitenkin lopulta olisi se tärkein tekijä.

Juu hyvin puhuttu.

Jännää on se että kun 8 v opiskelin konsiksella niin siellä vaan soitettiin eikä niinkää mietitty näitä juttuja mikä kyllä ois ollu hyvä välillä.
2541
16.05.2004 14:25:34

Kondra=kontrabasso.Ni.

Joo, tottakai tajusin sen, näköjään alkoi vaan ärsyttämään tietyt täällä käytetyt nimitykset. Sisäpiirin juttuja ilmeisesti. Mutta viestin ajankohtakin (04:23) kertonee, etten ollut ihan selvin päin...:)
Älkää välittäkö.
Satis
16.05.2004 22:35:56
Kontraa oon joskus jousella soittanut, mutta sähköistä en. Jos muistan niin kokeilen joskus kuulostaako miltään..
"Omenan kohtalo on kara"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)