Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: mikseri+päätevahvistin+kauttimet
1
tepe7
13.02.2014 16:38:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bändimme soittaa vanhaa rokkia, ei erityisen heviä ja soittopaikat ovat olleet "pizzerian nurkista" pieniin työväen/seurojentaloihin. PAn virkaa on toimittanut kohtuullisesti pieni mikserivahvistin ja mieleen on tullut hankkia erilliset vahvistin ja mikseri. kaiuttimet voisi pitää. eli onko seuraavista yhdistelmista mikään toimiva ja järkevä kokonaisuus. kaiuttimet ovat peaveyn passiivit ja niissä lukee 4 Ohm, 600W program
 
vaihtoehtoina voisi ajatella seuraavia..
 
päätevahvistin
- QSC GX5, 2X700W 4 Ohm (tai pienempi QSC GX3, 2X425W)
- Crown XLS 2000, 2X650W 4 Ohm
- Yamaha P3500S, 2x450W 4 Ohm (tai vaihtoehtoisesti isompi P500S, 2X700W)
 
mikseri
- Allen & Heath ZED-16FX
- Soundcraft MFXi12
 
tai muita ehdotuksia?
 
Kiitos..
 
mika.paananen
14.02.2014 10:37:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saarisen Reiman sanoin:
 
Oikean vahvistintehon määrittäminen on vaikea homma. Ensiksikin tarvitsee tuntea vahvistimen perään tuleva kaiutin, sen jatkuva ja hetkellinen tehonkesto. Vahvistimen kannattaisi olla jatkuvalta teholtaan vähintään yhtä suuri kuin kaiuttimen, mieluummin reilusti suurempi. Useat ammattikaiutinvalmistajat suosittelevat käytettävän vahvistimen tehoksi vähintään kaiuttimen jatkuvaa tehonkestoa, korkeintaan kaksinkertaista tehoa kaiuttimeen verrattuna. Tämä saattaa kuulostaa hurjalle ja kalliille. Pitkässä juoksussa näin ei kuitenkaan ole. Sijoitukset tulevat kovassa käytössä takaisin varmasti.
 
Jep
 
NeliX4
14.02.2014 11:53:59 (muokattu 14.02.2014 11:54:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta multa toi LabGruppen 1200c. Pari eroa kalliimpi tai/jos ruuvari ja aikaa löytyy niin halvempi. Besserwisserit voinee paremmin kertoa laadusta, mutta ainakin toi LabGruppen on olevinaan jo "raideri hyväksytty" merkki.
 
2x 720W @ 4 Ohm tai 2x780W @ 8 Ohm tai 4x 370W @ 8 Ohm.
 
Sami_T
14.02.2014 14:22:05 (muokattu 14.02.2014 14:29:52)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Osta multa toi LabGruppen 1200c. Pari eroa kalliimpi tai/jos ruuvari ja aikaa löytyy niin halvempi. Besserwisserit voinee paremmin kertoa laadusta
 
Nyt alkais pikkuhiljalleen oikeesti toivomaan jotain rajaa noihin sun "suosituksiin". Oli se laadukas tai ei niin toi vekotin on yli 20 vuotta vanha. Hyvät vahvistimet kestää juu mutta jossain kohtaa se komponenttien elinikä niilläkin tulee vastaan. Vintage-instrumenttivahvarit on påp mutta vintage-PA ei. Niin ei tollasta nyt voi suositella ostettavaks yhtään kellekään.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
NeliX4
14.02.2014 14:35:18 (muokattu 14.02.2014 14:42:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, näin se taitaa olla, että vanhakin "laatumerkki" on vanha.
 
Kuitennii vissiin tekevät tuota 2400q uudistettua mallia tuosta, jossa 4 ohmin kuormaan on parempi hyötysuhde. Mahtaako sitä siltikään kukaan ostaa: http://labgruppen.com/products/fp_series/c/fp_2400q/
 
Sami_T
14.02.2014 14:38:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tepe7: päätevahvistin
- QSC GX5, 2X700W 4 Ohm (tai pienempi QSC GX3, 2X425W)
- Crown XLS 2000, 2X650W 4 Ohm
- Yamaha P3500S, 2x450W 4 Ohm (tai vaihtoehtoisesti isompi P500S, 2X700W)

 
Nää on kaikki ihan hyviä. Mieluummin liian iso kuin pieni. Jos pitäis itse valita niin GX5, niistä on omaa kokemusta useamman kymmenen yksilön verran ja ongelmia nolla.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
Sami_T
14.02.2014 15:29:29 (muokattu 14.02.2014 15:29:59)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: tekevät tuota 2400q uudistettua mallia tuosta, jossa 4 ohmin kuormaan on parempi hyötysuhde. Mahtaako sitä siltikään kukaan ostaa: http://labgruppen.com/products/fp_series/c/fp_2400q/
 
En usko että noita kauheesti enää tänä päivänä menee, minä en ainakaan enää tohon wanhaan FP-sarjaan rahojani laittas vaikka hyvä vehjehän se kyllä on. Lab.gruppen pitää noita myynnissä siksi että ne keillä tota wanhaa FP:ta on saa halutessaan prikulleen samaa kamaa lisää. Tiedän kun oon ihan tehtaan sedältä kysyny.
 
Siellä on täysin hyviä nykyaikaisia tuotteita esmes FP6000Q / FP10000Q, on pikkasen erilaiset numerot taulussa ja hinta on sama.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
tepe7
14.02.2014 15:55:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiitoksia kommenteista. olen ilmeisesti ymmärtänyt suurinpiirtein oikein, että jos kaiuttimien tehonkesto on ilmoitettu program-tehona, on se suurin piirtein kaksi kertaa RMS teho, eli tässä tapauksessa 600W program ~ 300W RMS. ja vahvistin voi olla noin 2XRMS, eli tässä tapauksessa ~ 600W. silloin tuo 600-700W olisi aika sopiva tehomäärä. ja kaikki siis 4 Ohmilla.
 
onko kokemuksia tai suosituksia noista mikserimerkeistä? A & H:ta olen huomannut täällä monen pitävän kohtuullisen hyvänä merkkinä. soundcraftista olen nähnyt kotimaisten soitinliikkeiden varsin kelpoisia hintoja verrattuna T-kauppaan (samoin noista Crown päätevahvistimista).
 
Sami_T
14.02.2014 18:11:01 (muokattu 14.02.2014 18:23:52)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tepe7: tuo 600-700W olisi aika sopiva tehomäärä. ja kaikki siis 4 Ohmilla.
 
Juuri näin.
 
tepe7: onko kokemuksia tai suosituksia noista mikserimerkeistä? A & H:ta olen huomannut täällä monen pitävän kohtuullisen hyvänä merkkinä. soundcraftista olen nähnyt kotimaisten soitinliikkeiden varsin kelpoisia hintoja verrattuna T-kauppaan (samoin noista Crown päätevahvistimista).
 
Tässä kategoriassa A&H:lta nimenomaan MixWizardeja tunnutaan pidettävän yleisesti hyvänä pelinä (mitä se meikäläisenkin mielestä on) mutta en lähtis nyt ihan varauksetta ulottamaan sitä hyvyyttä A&H:n kaikkiin tuotteisiin.
 
---
 
Soundimielessä mä en näe pikkumiksereillä kauheesti eroja, samanhintaisilla vehkeillä saa valmistajasta riippumatta mun nähdäkseni asian tehtyä ihan just yhtä hyvin tai huonosti.
 
Kun tollasta vehjettä ostaa niin se mitä kannattaa pohtia on että paljonko tarvii kanavia ja auxeja. Olisko hyvä jos olis vähän ylimääräisiä. Pärjääkö kanava-eq:lla missä on yksi säädettävä keskialue vai olisko kivempaa jos olis kaks.
 
Omia kokemuksia/näkemyksiä tuotteista mitä on tullu viime aikoina hiplattua:
 
A&H ZED - mun räpylöiden läpi kulkeneissa muutamassa yksilössä kaikissa huomattavasti normaalia kovempi taustasuhina. Ei tosin ongelmaksi asti. FX-malleissa tap delay =)
 
Yamaha MG (CX) - ulkoinen virtalähde mikä on ärsyttävää. Ton virtalähteen vedonpoistoja on jouduttu vähän korjailemaan. "Yhden nappulan kompurasta" on joissain tilanteissa iloa.
 
Soundcraft MFXi - oon pikkuhiljalleen vaihtanu mun kaikki pikkumikserit näihin (MFXi 8). Nää liikkuu meillä paljon ja on ainakin toistaiseksi toiminu kuin junan vessa.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
miksaajasetä
14.02.2014 19:09:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Kun tollasta vehjettä ostaa niin se mitä kannattaa pohtia on että paljonko tarvii kanavia ja auxeja. Olisko hyvä jos olis vähän ylimääräisiä. Pärjääkö kanava-eq:lla missä on yksi säädettävä keskialue vai olisko kivempaa jos olisi kaksi.
 
Minulla on hyviä kokemuksia A&H:n GL2400:sta, joka on yhden pykälän ylöspäin noista Mixwizardeista. Varsinkin se, että alemmalla keskialueella pääsee oikeasti alas, on minusta hyvä juttu. Sama taitaa päteä myös Mixwizardeihin. Molemmissa on myös 6 Aux-lähtöä, ja ainakin GL2400:ssa esimerkiksi aux fed subs onnistuu hyvin.
 
Nuo eivät tosin ole enää ihan pieniä tiskejä. Pienemmistä komppaan, että Soundcraftin MFXi-sarja vaikuttaa varsin käyttökelpoiselta.
 
NeliX4
14.02.2014 19:52:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Nää on kaikki ihan hyviä. Mieluummin liian iso kuin pieni. Jos pitäis itse valita niin GX5, niistä on omaa kokemusta useamman kymmenen yksilön verran ja ongelmia nolla.
 
Täs p5000nen http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=848078
 
tepe7
14.02.2014 19:54:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jep,
 
tuo kanavien tarve on oleellinen ja auxeja tarvitaan ilmeisesti kontrollikaappeihin ja efekteihin. bändimme perustarve on suurin piirtein tämä: 2-3 mikkiä rumpuihin (hätätilassa virveli/haikkakin on riittänyt), kaksi kitaraa ja loput lauluihin, esim. 2. eli yhteensä 7. bassoa ei ole ollut tarve mikittää, vaikka kai senkin voi joku kerta tehdä. kahdeksaa xlr sisäänmenoa olen pitänyt ehdottomana miniminä, mutta soundcraftin vehkeessä on 12 sisäänmenoa, mikä on etu.
 
sisäiset efektit riittävät meille laadullisesti, lähinnä kyseeseen tulevat jotkut kaiut. löysin myös tuolta T-kaupasta soundcraftin M12 mallin, jossa ei ole efektejä. se on hieman halvempi kuin tuo MFXi malli. samoin löysin erillisen lexicon MX2000 multiefektin, jonka hinta ei olisi paha. tuossa M12ssa on neljä auxia, MFXissä kolme, mutta ulkoinen efekti syönee sen yhden auxin kuitenkin.
 
QCS ja soundcraft tuntuisi nyt suhteellisen hyvältä vaihtoehdolta. soundcraftin etu on myös se, että saan sen paikallisesta soitinliikkeestä hyvään hintaan.
 
tepe7
14.02.2014 19:57:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuota torin yamahaa kävin vilkaisemassa kanssa
 
tepe7
14.02.2014 19:59:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ps. itse olen basisti, en laula :)
 
miksaajasetä
14.02.2014 21:03:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torilta näkyy löytyvän myös astetta parempi Soundcraft, GB4 12-kanavaisena:
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=847712
 
Voisi olla hyvä vaihtoehto ainakin sille M12:lle, ja tietysti myös MFXi:lle sillä varauksella, että sisäistä efektilaitetta ei ole, kuten ei yleensä muissakaan isommissa miksereissä.
 
miffe
16.02.2014 16:31:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Nyt alkais pikkuhiljalleen oikeesti toivomaan jotain rajaa noihin sun "suosituksiin". Oli se laadukas tai ei niin toi vekotin on yli 20 vuotta vanha.
 
Voi se olla myös vain 13 vuotta vanha. fp-sarja tais tulla 2002 markkinoille. Design toki on jo sen parikyt vuotta. Luotettavampia vehkeitä ovat kuin nuo fp+, joiden kanssa on ollut huolta ja murhetta (fp6000 erityisesti)..
 
entinen turkulainen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «