Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yamaha BB -sarjalaiset
1
Spandau-
12.02.2014 16:46:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Kiinnostaisi kuulla kokemuksia Jammun BB-sarjalaisista. Niitähän on ilmeisesti valmistettu jo 70-luvulta asti eri mikki- ja kaularatkaisuilla. Vanhemmat ovat ilmeisesti Japanilaisia, ja uudemmat Kiinalaisia? Uusia näyttäisi olevan tarjolla n. 300-2500€ hinta-haarukassa. Kuinkahan suuri ero mahtaa olla halvimman 424:n ja kalleimman 2024:n välillä?
 
Itsellä olisi hakusessa presari-johdannainen, jossa hinta ja laatu kohtaavat, ja BB:t, erityisesti vanhemmat läpikaulaiset japsipeli t(1200, 5000 ym) kiinnostaisivat.
 
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
 
When i die, bury me upside down so the world can kiss my ass
hollstro
12.02.2014 17:08:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noissa laatu menee hinann mukaan, myös Japanilaisissa. Mitä suurempi numero, sitä parempi laite. Mulla oli ysärillä japanilainen kasari BB300 ja se oli aika vaatimaton peli. Sen ajan BB1000 on jo ihan erilainnen, pulttikaulainen. En koskaan ole saanut makua niihin läpikaulaisiin vaikka ne on hienosti tehtyjä.
 
Mulla on uusi BB2024X ja se on hieno soitin millä mittapuulla tahansa. Japanissa tehty ja yhden kitarasepän omin kätösin kasaama. Parempi kuin mikään noista vanhoista jota olen soittanut.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
JukkaPena
12.02.2014 20:34:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omistin about 5 vuotta BB1200-mallisen basson, joka oli presarimikitetty neck-thru 80-luvun alusta. Originaalimikki oli korvattu Fenderin presarimikillä ja soundi oli kyllä upea.
 
Ainoa miinus tuolle bassolle oli sen suuri koko ja paino. Se ei mahtunut tavalliseen bassolaukkuun ja ammattiopintojen seurauksena lisääntyneen soiton myötä suuri paino alkoi painamaan hartioita treenituntimäärän noustessa. Möin pois 2011 ja hankin parin vuoden päästä "tilalle" Fenderin jenkkipresarin. Tuolla Yamahalla pääsi kuitenkin todella lähelle 2000-luvun jenkkipresaria vaikka Yamahan hinta käytettynä oli puolet käytetyn jenkkipresarin hinnasta.
 
"Kulttuuri on vain tekosyy ryypätä pitempään. Menkää hiihtämään."
Yamppa
12.02.2014 21:01:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla oli ensimmäisenä soittimena parin vuoden ajan BB414 Indonesiasta. Oli ehdottomasti hintansa arvoinen soitin. Hetken aikaa näpeissä oli myös pulttikaulainen BB1600 jostain 80-luvulta. Jos sellaisen jostain löydät, suosittelen lämpimästi, ainakin itse ostaisin heti jos jostain löytäisin. Tällä hetkellä nurkasta löytyy läpikaulalla varustettu BB3000, joka ei tule koskaa lähtemään talosta. Laatu noissa tosiaan paranee hinnan mukaan mutta mielestäni jokaisessa hintaluokassa saa kyllä rahoille vastinetta.
 
Spandau-
12.02.2014 21:03:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JukkaPena: Omistin about 5 vuotta BB1200-mallisen basson, joka oli presarimikitetty neck-thru 80-luvun alusta. Originaalimikki oli korvattu Fenderin presarimikillä ja soundi oli kyllä upea.
 
Eikös tuossa BB1200:ssa ole se presarimikki ikään kuin väärinpäin eli E- ja A-kielten navat ovat lähempänä tallaa, ja D- ja G-kielten navat lähempänä kaulaa? Onko tällä paljonkin vaikutusta saundiin?
 
Minkälaiset kaulat muuten näissä bassoissa on? presarimaiset?
 
When i die, bury me upside down so the world can kiss my ass
JukkaPena
12.02.2014 21:33:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, kyllä ne mikit oli "väärin päin" edellisessä bassossanikin.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8049631/bb1200_3.jpg
 
Kaula oli oman muistikuvani mukaan ainakin paksumpi kuin nykyisessä 2005 presarissa. Väärin päin olevan presarimikin soundivaikutuksesta on vaikea sanoa mitään, koska tuo basso poikkeaa fyysisiltä mitoiltaan jo presarista niin paljon että soundieroa tulee varmasti senkin puolesta. Itse en ainakaan huomannut mitään, nippa nappa ihmettelin asiaa joskus hetken.
 
Jos miettii kuinka jazzbasson mikit käyttäytyvät pelkkä kaula vs. pelkkä talla niin toisin päin käännetyn presarimikin voisi kuvitella olevan E- ja A-kielillä napakampi ja D- ja G-kielillä pehmeämpi kuin perinteisesti aseteltu presarimikki. Tämä siis sillä ajattelulla, että lähempänä tallaa oleva mikki tuottaa enemmän kapean keskiäänivoittoisen soundin; tallaa lähempänä oleva puolestaan lämpimän ja pyöreän.
 
"Kulttuuri on vain tekosyy ryypätä pitempään. Menkää hiihtämään."
hollstro
12.02.2014 21:37:00 (muokattu 12.02.2014 22:44:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spandau-: Minkälaiset kaulat muuten näissä bassoissa on? presarimaiset?
 
On varmasti presarimainen. Presarin kauloja kun on niin monenlaista että eiköhän joku niistä ole sinnepäin.
 
Enemmänkin nykyisissä samanoloinen kuin Musarin StingRay:ssa, jossa kaula on pysynyt samanlaisena jo kymmeniä vuosia.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
AkU_
12.02.2014 22:41:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on tuollainen vaatimattomampi 414, hintaisekseen kyllä erinomainen, liekö sitten sattunut vain hyvä yksilö. Ei valittamista oikein mistää, jokaisella osa-alueella tasaisen hyvä basso. Tuossa meikäläisen mallissa kaulan on kyllä enemmänkin presarin ja jatsarin välimaastoa.
 
anapena
13.02.2014 00:00:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä myös muutaman vuoden ikäinen winered-indonesia-414. Sain sen halvalla nettikaupan varaston tyhjennyksestä. Se oli ja on mun ensimmäinen basso, siihen muka välillä kyllästyy ja haluaa kokeilla jotain muuta. Kuitenkin se on loppujen lopuksi se mieluisin basso, ainakin tähän mennessä. Säädöt olivat heti kohdillaan, ja kieletkin taitavat olla alkuperäiset...Se resonoi sillai mukavasti ja hyvällä tavalla käteen, esimerkiksi Peavey T-45 on kuolleemman tuntuinen kädessä, vaikka jytky peli onkin. Ehkä tyhmää miettiä jotain tällaista värähtelytuntumaa?
Enivei, ainoa mitä kaipaan BBhen, on portaaton säätö tai omat volat mikeille.
Kaula on tosiaan jatsarin ja presarin välistä.
 
Istu ja pala!
AcLAc
13.02.2014 08:12:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Ehkä tyhmää miettiä jotain tällaista värähtelytuntumaa?

 
Ei oikeastaan. Mielestäni se vaikuttaa soittotatsiin melkoisesti ja kielillä on oma osuutensa kokonaisuuteen. Itselläni on ollut mielessä kokeilla tuollaista balansoitua kielisettiä, jolla saisi E- kieleen tiukemman tuntuman ja sitä kautta helpomman soitettavuuden.
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
J.Nikkanen
13.02.2014 08:33:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AcLAc: Ei oikeastaan. Mielestäni se vaikuttaa soittotatsiin melkoisesti ja kielillä on oma osuutensa kokonaisuuteen. Itselläni on ollut mielessä kokeilla tuollaista balansoitua kielisettiä, jolla saisi E- kieleen tiukemman tuntuman ja sitä kautta helpomman soitettavuuden.
 
Ei munkaan mielestä. Hyvin värähtelevä basso antaa välittömästi paremman fiiliksen kuin lankku joka ei värähtele. Soikin paremmin! Osittain varmasti henkimaailman asioita, mutta osittain ei.
 
Bassoa, säröllä tai ilman.
Olli.M
13.02.2014 09:06:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noi kärkipään Japanialaiset on koviksia, mutta mun mielestä noi halvimmatkin mallit on hintaluokassaan ihan loistavia. Tulee aina suositeltua kun joku kyselee suosituksia ekaksi bassoksi. Ja siis ne passiivimallit etenkin on varsin terveen kuuloisia pelejä.
 
Nykymalleista siis puhuttaessa.
 
2541
13.02.2014 09:40:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanhoista oon testannut malleja BB1200 (yks reverse-P), nauhaton BB2000 (reverse P ja J) ja 5-kielinen BB5000 (P/J). Hienoja soittimia kaikki ja vanha BB2000 olis yks lisä tohon loputtomaan hankintalistaan.
kariffi
13.02.2014 16:34:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla oli 80-luvun alkupuolella muutaman vuoden BB1000 käytössä. Sen basson myyntiä olen kyllä joskus harmitellut. Bändihommat hyytyivät silloin ja myin basson kokonaan pois. No sitten muutaman vuoden päästä touhu alkoi uudelleen ja ostin vm. -78 lappapuuronvärisen Fender Precisionin.

Yamaha majaili toisen omistajan toimesta samassa soittokämpässä Fenderin kanssa, joten vertailin niitä keskenään. Mielestäni Yamaha pärjäsi vertailussa hyvinkin tuon Fenderin kanssa. Minulle Fender oli tuohon aikaan ylimaallinen soitin, jota oli hyvin vähän päässyt käpistelemään. Tuli jotenkin nolo olo, kun se ei sitten millään muotoa ollut sen kummempi kuin tuo japanin Yamaha. Itseasiassa tuo BB1000 tuotti hieman voimakkaamman, hiukan keskiäänivoittoisemman soundin, joka miellytti korvaa himpun enemmän kuin Fenderin soundi. No, testistä kyllä on aikaa sen 25 vuotta..
 
Body taitaa Yamahassa olla suurempi kuin Fenderissä ja ehkä tuolla reverse mikillä on jokin osuus pienoiseen soundieroon verrattuna Fenderin presariin. Joka tapauksessa kyseessä oli laatusoitin.
 
Reilu vuosi sitten pääsin ottamaan pikatyypit paikallisen basistin ebaysta hankkimasta kaksimikkisestä, pulttikaulaisesta BB-mallista jostain 80-luvulta. Numeroa en niin ajatellut. Sekin oli erinomainen soitin. Ainut heikkous mielestäni on se, että molemmille mikeille ei ole blendiä tai sitten vastaavasti volumea jazzarin tapaan.
 
Ronkeli885
13.02.2014 22:50:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari halvemman pään BB:tä löytyy, 414(passiivi) ja 614(aktiivi),
414 ostettu vähän käytettynä pilkkahintaan ja 614 soitinkaupan esittelykappale edullisesti sekin hyvällä alennuksella.
Kummatkin on mielestäni, varsinkin hintaansa nähden ja muutenkin ihan loistavia vehkeitä. En sitten tiedä tuleeko tuo oma mielipide (loistava) siitä että nuo jotenkin "sopivat omaan käteen" todella napakasti eli sellaisessa jo "silmät kiinni - ilman ääntä" hypistelyssä tuntuvat todella mukavalta, tuntuma on helppo ja kevyt.
Soitettavuudessa, viimeistelyssä, sähköissä tai missään ei ole löytynyt moitteen sijaa, vireet pysyy, potikat ei rahise eikä mikit hurise, ei särinöitä eikä kuolleita kohtia otelaudalla vaikka kielet molemmissa melko alhaalla.
 
Soundeista voi sitten alkaa vääntä ja olla montaa mielipuolta, mutta siinä asiassa on sitten loppupeleissä, ja sähkösoittimen ollessa kyseessä mukana myös muitakin tekijöitä.
 
Ainoa vika noissa halvemmissa peleissä on mielestäni se että jos omistajan päässä on sellasia "puutteita koodissa" että on jotenkin noloa soittaa "halpis"-soittimella niin ... ...
Mulla kun ei oo tollasta ongelmaa ilmenny niin noilla vedellään. Enneminkin nolottais se että kun ei ole edes mikään kummoinen soittaja niin roikottais jotain muutaman tonnin "laatu"-soitinta.
 
Tämä siis höpinää halvemmista BB;stä
 
Pedro Picaporte
15.02.2014 16:03:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyy BB 1200 sunburst fläteillä, en tiedä tarkkaa vuosimallia ehkä 82, ostin -96 ja maksoi 1500mk, oli kuin uusi, makoillut laukussaan kai koko ikänsä. On kyl painava ja kaula on leveä mut en myy tätä koskaan, tässä on presaria tarpeeksi meikäläisen tarpeeseen. Voin suositella lämpimästi jos jostain käytetty löytyy.
 
Vuosi sitten iski jatsarikuume ja Fatzerilla kokeilin Fenkun am.stdrdia, en tykänny, huono soittaa, nauhojen päät hiomatta jne. Mutta mutta, mikäpä se siinä vieressä roikkuikaan, BB2024X! Aivan loistava soitin, kaula on käteensopiva, lapiokädelle varmaan liian ohut. Hinta oli sopiva 1500, varsinkin kun ovh oli 2300.
 
Naiset ja rytmiryhmä ensin!
tauranen
23.02.2014 00:33:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on BB1000s, läpikaulainen jostain 80-luvun alkupuolelta kai. Ostin käytettynä vuonna 1988 ja maksoin 2000 mk osarilla musiikkikauppaan. On hyvä basso, tosin oon pilalle modauttanu maalauttamalla sen pinkiksi. HYvä basso ja hyvin presarimainen. Alkuperäiset mikit on aivan hyvät, tosin itse olen vaihtanut presari mikiksi fenderin antiquityn. Tosin siina joutui kikkaileen vähn kun ne on tosiaan eri päin kuin fenderillä. Tallamikin olen riisunut vallan pois.
 
Mulla oli tommoinen uudempi BB414 halpis ki, mutta kyllä se jäi soittamatta. Ei vaan ollut fiilistä. Ja hardware niissä on kyllä itämaan kuraa. muuten ok basso kyllä.
 
Nyt on toisena bassona road horn fender pressari, joka on kyllä vallan erinomainen. Mutta bb1000s on kyllä puolensa ja tosiaan se painaa aika paljon verrattuna fenderiin.
Ajattelin vielä kerran modata sen piloille kun on kerran lähdetty tälle tiellle. Veilä tarvitsee hieman sunnitella.
 
Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja!
WanhaWetäjä
23.02.2014 03:29:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tollanen löytyy eli BB 1200 ja tuolla on vedetty keikkaa vuodesta 83 tai 84...Paul McCartney tais mainostaa ja soittaakiin ko mallilla muinoin. Hyvä basso, kuten kuvassa oleva kitarakin joka lienee varsin harvinainen vasurina Suomessa.
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/70123.jpg
 
trackson
02.03.2014 14:35:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on BB614FL (nauhaton aktiivi) ja olen ollut tosi tyytväinen soundiin ja soitettavuuteen, mielstäni hyvin jatsarimainen tatsi ja soundi. Hinta oli 280 vähän käytettynä. En vaihtaisi pois. Tuolla rahalla vaikea löytää yhtä hyvää.
 
"Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin" - S. Paronen
hollstro
18.03.2014 08:52:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa olis, ja halvalla (ei minun): http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=859662
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «