Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Minimaalinen kotistudio?
1 2
rick79
13.02.2014 17:36:15 (muokattu 13.02.2014 17:37:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan tuhat kertaa kysytty kysymys mutta en oikeen googlaamalla ainakaan löytäny suomeks selostettua vastausta.
Viimeks ollu studiolla 90-luvun loppupuolella, jonka jälkeen musiikin harrastaminen ja laitteiden kanssa räplääminen jäi aika totaalisti. Nyt kuitenkin syttyi kytö alkaa taas tekemään musaa.
Mulla behrinerin perusmikseri (lainassa, oma vasta hankinnassa). Pari skebaa, basso ja synat. Eli ihan perussetti, Löytyy myös Cubase 5 jota käytän nauhoittamiseen.
 
Nyt seuraakin se peruskyssäri: Eli kun laulut ja musa on narulla, tai nykyaikanahan ne on koneella niin miksaus tuottaa harmaita hiuksia. Oon sitä sukupolvea joka on tottunut miksailemaan namikoista eikä mistään koneen ruudulta. Joten millanen mikseri mun pitäis hankkia että kun ne tavarat on siellä "narulla" että voisin pistää biisin soimaan ja mikseristä käsin muokata joka kanavalta erikseen panorointia , äänen väriä, jne.. Jokainen varmaan ymmärsi mitä tarkoitan. Oisimpä tyytyväinen kun valottaisitte mulle tätä hommaa.. Kiitoksia, linkkejä voipi laittaa vaikka thomannille.
 
Harrastuspohjalta mennään ainakin tässä vaiheessa vielä eli tuskin tulen sijoittamaan tuhansia kamoihin mutta katellaan jos vaikka löytyis sellanen ratkaisu joka miellyttäs lombuukkiakin.
 
Klezberg
13.02.2014 18:08:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän tänä päivänä jonkinlainen DAW Controller ole tuohon omiaan. Siis ei mikään mikseri, vaan laite jossa on ne nappulat ja hanikat mutta ne ohjaavat sitä tietokoneella tehtävää miksausta.
 
Joku tämmöinen, tää on halvemmasta päästä, eikä Behringerin laatua ole kukaan kehunut, mutta käy esimerkistä http://www.thomann.de/fi/behringer_bcf_2000.htm
 
Jos käyttää perinteistä mikseriä, niin pitää ne raidat saada ulos koneelta mikserille ja sitten taas takaisin, tarvitaan paljon kanavia interfacessa, ja työskentelykin on hankalampaa kun kaikki pitää tehdä reaaliajassa.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
rick79
13.02.2014 19:05:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Jos käyttää perinteistä mikseriä, niin pitää ne raidat saada ulos koneelta mikserille ja sitten taas takaisin, tarvitaan paljon kanavia interfacessa, ja työskentelykin on hankalampaa kun kaikki pitää tehdä reaaliajassa."
 
Tämä taas olis lähimpänä sitä mitä haen. Mulle helpompaa. Mitäs tämä sitten vaatis?
 
oksatboys
13.02.2014 19:10:29 (muokattu 13.02.2014 19:16:05)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rick79: "Jos käyttää perinteistä mikseriä, niin pitää ne raidat saada ulos koneelta mikserille ja sitten taas takaisin, tarvitaan paljon kanavia interfacessa, ja työskentelykin on hankalampaa kun kaikki pitää tehdä reaaliajassa."
 
Tämä taas olis lähimpänä sitä mitä haen. Mulle helpompaa. Mitäs tämä sitten vaatis?

 
Mikserin ja analogi-digitaali-analogi-muuntimen. Jälkimmäistä sanotaan interfaceksi. Esim. 8 in/8 out-interfaceja saa jo melko halvalla nykyään, oisko jotain 300e halvimmat. Rahalla saa sitten mitä vain.
 
E. siis tietokone laitetaan nauhurin tilalle, eli kaikki raidat koneelle ja sieltä raidat mikserin läpi stereosummana takaisin koneelle.
 
E2. Esim mackiellä on mikseri, jossa on muuntimet sisäänrakennettuina. http://www.mackie.com/products/onyx1620i/index.html
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
rick79
13.02.2014 19:32:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt ollaan asian ytimessä. Mackie oli tähän tilanteeseen turhan hintava vielä.
 
http://www.thomann.de/fi/usb_audio_interfacet.html
 
http://www.thomann.de/fi/cat.html?gf=firewire_audio_interfacet&oa=pra
 
Onko nuo nyt niitä mitä tarkotit? Jos on niin saapi ehotella.
 
Mitenkäs nuo behringerin usb-mikserit, niitä saa 300€ luokkaan jotka toimivat äänikorttina myös. Olisko siinä ratkasu tilanteeseen?
 
Sori jos kyselen tyhmiä mut ei aukee ihan heti.
 
Danko
13.02.2014 19:33:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Esim mackiellä on mikseri, jossa on muuntimet sisäänrakennettuina. http://www.mackie.com/products/onyx1620i/index.html
 
Muuten joo, mutta tietsikalta tiskille päin saa ainoastaan stereopaluun.
16x2 FireWire routing
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Antti1
13.02.2014 19:38:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä kyllä hommaisin pienellä budjetilla ehdottomasti vaan pelkän kontrollerin ja miksailisin tietokoneen sisällä. Joku halpa tiski välissä ei tee äänenlaadulle kyllä yhtään mitään positiivista. Mieluummin panostaa johonkin oleelliseempaan, mutta kukin toki tavallaan.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
oksatboys
13.02.2014 19:39:31 (muokattu 13.02.2014 19:41:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rick79: Mitenkäs nuo behringerin usb-mikserit, niitä saa 300€ luokkaan jotka toimivat äänikorttina myös. Olisko siinä ratkasu tilanteeseen?
 
Sori jos kyselen tyhmiä mut ei aukee ihan heti.

 
Jos behkulla on mahdollista vetää koneelle ja takasin se tarvittava määrä raitoja. Lue behkun manuaalista montaako raitaa pystyy. Mä veikkaisin että noissa halvimmissa vain pari raitaa (stereo master) on mahdollista saada koneelle.
 
Mä tekisin niin ostasin eka interfacen, jossa raitoja menee 8/8 ja olisi vielä adat, jolla saisi myöhemmin lisää raitoja. Sit miksailisin koneella niin kauan kunnes torille ilmestyy joku sopivan hintainen ja kokoinen studiomikseri ja ostaisin sen. Meinaan vaan että noi behkut kun ei ole kauhean hyviä, mutta torilta saattaa saada 200-500e hintaan jo oikeesti aika hyvän mikserin.
 
Danko: Muuten joo, mutta tietsikalta tiskille päin saa ainoastaan stereopaluun.
16x2 FireWire routing

 
No ompa tyhmää.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
Klezberg
13.02.2014 19:56:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mä kyllä hommaisin pienellä budjetilla ehdottomasti vaan pelkän kontrollerin ja miksailisin tietokoneen sisällä. Joku halpa tiski välissä ei tee äänenlaadulle kyllä yhtään mitään positiivista. Mieluummin panostaa johonkin oleelliseempaan, mutta kukin toki tavallaan.
 
Näinpä.
 
Asettaahan tuo tavallista kovemmat vaatimukset työskentelytavoille ja on varmaan opettavaista. Sinänsä piristävä poikkeus tuosta nykyisestä softaplugarihässäköinnistä. Tuo systeemihän suorastaan ohjaa tekemään hommat muualla kuin plugareilla, automaatiolla ja muilla DAW:in tarjoamilla hienouksilla.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Klezberg
13.02.2014 19:58:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Jos behkulla on mahdollista vetää koneelle ja takasin se tarvittava määrä raitoja. Lue behkun manuaalista montaako raitaa pystyy. Mä veikkaisin että noissa halvimmissa vain pari raitaa (stereo master) on mahdollista saada koneelle.
 
Ei kai ne behkut hoida kuin stereokanavan kumpaankin suuntaan.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Danko
13.02.2014 19:58:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Mä tekisin niin ostasin eka interfacen, jossa raitoja menee 8/8 ja olisi vielä adat, jolla saisi myöhemmin lisää raitoja.
 
Itselläni on tossa käytössä Digi 002 R, johon ADAT- ja S/PDIF-väylillä saa 18 kanavaa i/o:ta. Noihan ei enää maksa käytännössä mitään: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=845295
 
Sit miksailisin koneella niin kauan kunnes torille ilmestyy joku sopivan hintainen ja kokoinen studiomikseri ja ostaisin sen. Meinaan vaan että noi behkut kun ei ole kauhean hyviä, mutta torilta saattaa saada 200-500e hintaan jo oikeesti aika hyvän mikserin.
 
Sit vielä sellanen mikä on alunperin nauhurin kaveriks suunniteltu (eli löytyy tape sendit ja returnit) helpottaa elämää kummasti. Meiten ekassa analogisummaimessa oli pelkät insertit.
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
rick79
13.02.2014 20:08:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää tutkia ja tutustua aiheeseen. Kyllähän tuo miksailu joten kuten sujuu Cubasen mikserilla mutta tosiaan kun on tottunu vääntämään potikoita niin tuo hiirellä klikkailu ei tuo ihan samaa fiilistä, eikä oikeen meinaa onnistuakkaan. Vaan kaikkeen tottuu.
 
En tiä onko aika kullannu muistot kun istuttiin yötä myöten mikserin ääressä tekees duunii. Nykyään tuntuu että kaikki on automatisoitu kun softasta itestään löytyy kompurat, limitterit... Yks mitä kaveri ehotti mulle oli melodyne, eli jos oikeen ymmärsin niin enää ei tarvi osata ees laulaa nuotilleen.. Toisaaltahan tollaset plugarit poistaa ne vitutukset kun vedät kymmenettä kertaa jotain kohtaa biisistä vituilleen. (jos oikeen oon käsittäny miten tuo melodyne toimii)...
 
washburn
13.02.2014 20:16:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos budjettia mietit, niin analogimikseri + muuntimet + tietokone on se kaikista kallein vaihtoehto, jos haluaa työskennellä kuitenkin edes kohtuullisella teknisellä laadulla. Ja joku 8 kanavaa on miksaamiseen onnettoman vähän..
 
Jos opettelet miksaamaan koneen sisällä, mikään ei nykyään rajoita käytettävien raitojen määrää. (voi tietysti olla huonokin asia joissain tapauksissa).
 
Hyvä rauta maksaa edelleen. Pienemmällä mikserillä tulet toimeen silloin, jos opettelet tekemään summauksia koneen sisällä, jotka voit sitten stereona ajaa lopullista miksausta varten mikseriin, mutta tää on taas sitten semmonen juttu, että maksaako vaivan, vai ei. Jos on hyvä mikseri, niin sit kyllä.
 
Live long and Prosper
rick79
13.02.2014 20:30:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietsikka löytyy kyllä ja äänikorttina on joidenkin inhoama m-audio audiophile 2496 joka riittää mulle. Mikserinä kaverin 8-kanavainen behringer, kuten sanottu omaa mikseiä ei vielä ole. Oon koittanu kattoa ennemmin käytettyä kuin uutta. Vaan pikkuhiljaa mennään etiäppäin ja tietäähän sen että nälkä kasvaa syödessä. Haaveissa siintää vaikka minkälaisia kokoonpanoja. Meil oli studiossa aikoinaan Fostexin D-108 jota välillä on ikävä. Siihen aikaan oli erittäin toimiva peli.
 
Sotahippi
13.02.2014 23:03:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samaa mieltä Washburnin kanssa, analogimiksut on kalliita ja vaatii tosiaan hirveän monikanavaisen interfacen puhumattakaan tilasta jonka rohmuavat. Itse olen tyydyttänyt fyysisen näpelöintivimmani Steinbergin omaan CC121 ohjaimeen. Se on vain "yksikanavainen", mutta toimii kun kuitenkin säädän vain yhtä kanavaa kerrallaan. Useampikanavaisiakin ohjaimia on toki olemassa, (esim 8-) ja napin painalluksella saa toiset 8 ja kolmannet jne. Se riittänee jo hyvin.
Jos päädyt ohjaimeen, voit mitoittaa interfacen alusta asti sopivaksi siihen käyttöön maksamatta ylimääräisistä kanavista. Mulla on mitoitettu niin, että kolme mikkietusta saa kukin omat kanavansa, stereo mikseriltä, ja stereo Podista. Päälle pari interfacen omaa etusta akustisiin mittauksiin ja muuhun "värittömään" toimintaan ja se on siinä. Mikserissä on siis esim syntikat, ja kuuntelu tulee sitä kautta. Eli mikserin tarkoitus on lähinnä saada kaikki äänilähteet samoihin kaiuttimiin.
 
Todellisuudessa ei ole ristiriitoja.
Kalmo
14.02.2014 14:30:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rick79:.
 
Yks mitä kaveri ehotti mulle oli melodyne, eli jos oikeen ymmärsin niin enää ei tarvi osata ees laulaa nuotilleen.. Toisaaltahan tollaset plugarit poistaa ne vitutukset kun vedät kymmenettä kertaa jotain kohtaa biisistä vituilleen. (jos oikeen oon käsittäny miten tuo melodyne toimii)...

 
Kyllähän nuo vireenkorjaussoftat on olleet käytössä jo iät ja ajat. Muistanet Cherin biisin "I believe", jossa Autotunea käytettiin tahallaan liioitellusti ja se synnytti maailman ylikäytetyimmän lauluefektin.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
rick79
16.02.2014 12:53:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota Cher-juttua en tiennytkään :)
 
Niin oon mä ollu tietonen että autotunea on käytetty mutta eikös ne oo ollu isompien studioiden hommia?
Ite en ainakaan oo törmänny pikkustudioilla vocal coder:hin.
 
oksatboys
16.02.2014 14:54:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rick79: Tuota Cher-juttua en tiennytkään :)
 
Niin oon mä ollu tietonen että autotunea on käytetty mutta eikös ne oo ollu isompien studioiden hommia?
Ite en ainakaan oo törmänny pikkustudioilla vocal coder:hin.

 
No varmaan aluks se antareksen vehje oli niiin kallis, että vain isommat pystyivät sen hankkimaan. Sit kun tuli joka DAW:n joku vireenkorjaaja niin se olikin jo musanettiläisten makuuhuoneissakin.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
Kalmo
17.02.2014 19:48:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: No varmaan aluks se antareksen vehje oli niiin kallis, että vain isommat pystyivät sen hankkimaan. Sit kun tuli joka DAW:n joku vireenkorjaaja niin se olikin jo musanettiläisten makuuhuoneissakin.
 
Juu. Kyllä se makuuhuonemuusikoidenkin ulottuvilla on ollut ainakin kymmenisen vuotta.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Klezberg
17.02.2014 21:09:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Juu. Kyllä se makuuhuonemuusikoidenkin ulottuvilla on ollut ainakin kymmenisen vuotta.
 
Pitää paikkansa. Mulla kun laulun vire on aina ollut ongelma, niin taisin hommata Antereksen Autotune-plugarin jo markka-aikana, Kaisaniemenkadun DLX:stä. Se oli kyllä aika hankala käyttää. Myöhemmin ostin Melodynen, Helsingin Musiikista, ja myivät peijakkaat mulle avatun paketin. Aktivointi oli käytetty ja siinä meni aikaa ja vaivaa saada Melodyne suostumaan aktivoida se mulle. Melodyne oli sitten jo huomattavasti kätevämpi käyttää, mutta en mä silläkään oikeasti sitten korjannut ääneni virettä, vaan enemmänkin tutkin missä se menee jotta voin yrittää parantaa.
 
Eihän nuo ilmaisia olleet, mutta menihän sitä muutenkin rahaa tähän harrastukseen, soittimiin, muihin softeihin ja plugareihin. Ja tuon vanhan Melodyne-hankinnan perusteella sain tässä äskettätäin uusimman plugariversion pikkurahalla.
 
Ja kotonaharrastaja olen; ei ole koskaan ollut kuin menoja näistä musahommista.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «