Aihe: Haikaillut transistorivahvistinta
1 2 3 4
Åboensis
13.02.2014 18:06:13

hallu: Nykyään tuotannossa olevia vakavasti otettavia analogisia trankkukoneita ei taida oikein olla muita kuin Roland jazzchorus. Lounaslaatikko lienee jonkinmoinen foorumikirjoittelun perusteella.

Kyllä ihan vakavasti otettavia trankkuja nykyjäänkin tehdään, muitakin kuin JC ja ZT:n mainio Lunchbox. Niitä vaan ei käytä rokut vaan jazzarit, joille hyvät kliinit riittävällä voimakkuudella on must.

Moisista peleistä tulevat ensimmäisenä mieleen ainakin Henriksenin vahvistimet, Jazzkatit, AERin tietyt mallit sekä tietenkin Quilter, jota tosin käyttävät muutkin kuin jaska-arskat. DV:ltäkin taisi äskettäin ilmestyä oma pieni transistorinen jazz-loota.

Monia noista ameriikkanihmeistä ei valitettavasti vaan tuoda Suomeen, ja Eurooppaankin aika hintsusti. Joitain merkkejä/ malleja toki näkee esim. pohjoismaisissakin (verkko)kaupoissa, mutta muuten myynti (ja markkinointi) näillä leveysasteilla taitaa olla melko vähäistä, ja siksi niistä kai ei tälläkään foorumilla turhan usein huudella.
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
jpjanhun
13.02.2014 18:26:19

kuins toi retrochannel:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=xOCkvtStD80

-toi kuulostaa mun mielestä hyvältä. noniin, ongelma varmaan on ettei tuota saa mistään. joku voisi ehkä rakentaa kloonin jos skeman saisi jostain.
Zeeboo
14.02.2014 09:20:22 (muokattu 14.02.2014 13:24:17)
jpjanhun: kuins toi retrochannel:...

Ihan tervesoundinen vekotin. Pikkuisen hintava, mutta niinpä nuo putiikkikamppeet tuppaavat olemaan. Itselläni on varastossa Pearce G2r, ja kylläpä siitäkin kovasti samansukuiset rosot löytyy. Pitäis oikeestaan ottaa taas käyttöön.
White men can't Monk
Åboensis
14.02.2014 10:36:35

jpjanhun: kuins toi retrochannel: ongelma varmaan on ettei tuota saa mistään.

Nyt näköjään olisi ainakin yksi tyrkyllä torilla, eikä hintakaan ole paha: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=847823

Ihan kiinnostavan oloinen peli kyllä.
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
jpjanhun
14.02.2014 12:58:08

joo, tuossa torilla olisi kyllä nyt tyrkyllä harvinainen vahvistin sitä haluavalle.

-miten muutes, eikös periaatteessa ihan solid state räkkipääte ja sopiva pedaali tai mallintajakin saata kuulostaa ihan hyvältä. itse oon ainakin joskus huvikseni soitellut päätteillä ja kyllä se soundi mun mielestä oli ihan ok. nehän on monet halpojakin kuin saippua ja käytettyjä liikkuu paljon.
hallu
14.02.2014 16:45:48
jpjanhun: joo, tuossa torilla olisi kyllä nyt tyrkyllä harvinainen vahvistin sitä haluavalle.

-miten muutes, eikös periaatteessa ihan solid state räkkipääte ja sopiva pedaali tai mallintajakin saata kuulostaa ihan hyvältä. itse oon ainakin joskus huvikseni soitellut päätteillä ja kyllä se soundi mun mielestä oli ihan ok. nehän on monet halpojakin kuin saippua ja käytettyjä liikkuu paljon.

Eikös ihan 11R aktiivikaappiin ole niinkö aika messevä yhdistelmä. Mun mielestä Line6 on jopa tehnyt kitarakäyttöön tarkoitettuja aktiivikaappeja ja Tech21 löytyy kitarakäyttöön aktiivikaappi. Jotkut on sitä mieltä, että tavallinen aktiivinen PA-kaappi ei olisi ihanteellinen kitarelle ja olisin melkeimpä taipuvainen olemaan samaa mieltä.... ainakin varauksin.
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Tympee Huttunen
14.02.2014 17:01:17 (muokattu 14.02.2014 17:16:12)
Voi perhana. Keskustelun innoittamana tein kotelon Roland Super Cubelle. Tein hienon malli, johon voin laittaa pienen elementin ja kallistuskulma on kotelossa valmiina, eli höskän voi kallistaa ja se toimii suoraan monitorina. Innolla menin laitetta testaamaan, mutta heti virrat päällä alkaa kova pörinä. Nupit on kaikki nollilla:/

Uusi testaus ja laitoin suoraan piuhan "efektiloopin" inputtiin. Pörinä katosi. Otin piuhan pois, pörinä palasi. Laitoin uudestaan kiinni, pörinä säilyi. Perhana, täytyy ottaa piirilevy irti ja tarkastella vähän.
jpjanhun
14.02.2014 17:25:16 (muokattu 14.02.2014 17:27:10)

hallu: Eikös ihan 11R aktiivikaappiin ole niinkö aika messevä yhdistelmä. Mun mielestä Line6 on jopa tehnyt kitarakäyttöön tarkoitettuja aktiivikaappeja ja Tech21 löytyy kitarakäyttöön aktiivikaappi. Jotkut on sitä mieltä, että tavallinen aktiivinen PA-kaappi ei olisi ihanteellinen kitarelle ja olisin melkeimpä taipuvainen olemaan samaa mieltä.... ainakin varauksin.

-joo, voi olla näin. joo, siis kyllä käsittääkseni tulisi käyttää kitarakaappia ellei sitten päätteeseen kytketyssä mallintajassa ole kaappimallinnusta mukana.. muuten soundi voi olla karmea ja ehkäpä kaappikin voi hajota.. ainakin jos oikein kovaa soittaa. en ole ikinä kokeillut tuota 11R:ää, kaippa se on hyvä. nyt täytyy kyllä sanoa että mulla ei ole kokemuksia noista vermeistä joista puhut.. joten parempi etten sano tästä enempää..
Zeeboo
14.02.2014 17:30:27 (muokattu 14.02.2014 17:39:34)
hallu: Eikös ihan 11R aktiivikaappiin ole niinkö aika messevä yhdistelmä. Mun mielestä Line6 on jopa tehnyt kitarakäyttöön tarkoitettuja aktiivikaappeja ja Tech21 löytyy kitarakäyttöön aktiivikaappi. Jotkut on sitä mieltä, että tavallinen aktiivinen PA-kaappi ei olisi ihanteellinen kitarelle ja olisin melkeimpä taipuvainen olemaan samaa mieltä.... ainakin varauksin.

Jos multihärpäkkeen kajarisimulaatioita käytetään, on neutraali vahvistin & kajari ok valinta. Olen joskus kokeillut pod hd400 ja aktiivikajari yhdistelmää, ja asiansa ajoi täyttä päätä, vaikka ei toki mikään realdeal ollutkaan.

E:
ei se kaappi hajoa, vaikka kajarisimulaatio ei olisikaan päällä. Diskanttipillit/-kajarit olisivat ainoat vaaravyöhykeläiset, mutta niiden taajuuksilla ei kitarasta ole mitään fataalia tarjolla.
White men can't Monk
Antti1
14.02.2014 17:39:51
Kaiutinmallinnuksissa on lähes poikkeuksetta mukana se mikrofonisimulaatio, joka saattaa kuulostaa soittajalle oudolta. Se on äänimiehelle tuttua metakkaa, mutta lavasoundi voi olla täysin oikeasta kitaravahvarista poikkeava.
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Zeeboo
14.02.2014 17:59:55
Antti1: Kaiutinmallinnuksissa on lähes poikkeuksetta mukana se mikrofonisimulaatio, joka saattaa kuulostaa soittajalle oudolta. Se on äänimiehelle tuttua metakkaa, mutta lavasoundi voi olla täysin oikeasta kitaravahvarista poikkeava.

Mulla oli aikoinaan keikkakattauksessa Rolandin GP-100, josta toinen (stereo)lähtö otettiin pöytään ja toinen Perfect Connectioniin & 2*10" kaappiin. Kajari- ja mikkisimulaatiot tuli Rolandista. Lavasoundi, samaten ulos lähtevä olivat ihan ok.
White men can't Monk
jpjanhun
14.02.2014 18:04:00 (muokattu 14.02.2014 18:04:25)

ainiin, yksi hullu idea vielä. rakenna itse trankkupääte tai vaikka etuaste myös (huom: tää on sitten hengenvaarallista jos ei tiedä mitä tekee, eli ei ekana projektina). jos olet vielä hullumpi niin suunnittele se itse vaikka ltspicella. päätetrankkuina voit käyttää halpoja ja helposti saatavilla olevia irf640 ja irf9640 mosfetteja. niiden spice-mallinnokset saat netistä. kyllä onnistuu ja ääntä lähtee, oon nimittäin kokeillut.. mutta aikaa voi mennä myös paljon, eli mitään järkeähän tuossa ei välttämättä ole..mutta eihän näissä kamakaasutuksissa muutenkaan ole useinkaan yhtään mitään järkeä.
lumikitara
14.02.2014 18:47:35
Hommasin joku viikko sitten oranssin cube-60: n putkiprojektille kaapiksi/comboksi.

Ensin kuitenkin testiä. pörinää ja rutinaahan siitä kuului.
Piirilevyltä oli 1 kuparifolio poikki ja kaiuttimen magneetti irti ja siten kela hankasi seinään.
Kuparifolio juotoksella yhteen ja ämyriksi wgs g12c joka löytyi jemmasta.

Hyvä soundi, ei jouda kaapiksi/putkikomboksi tämäkään :)
Tympee Huttunen
18.02.2014 08:33:47
Ei hitto, oli aika kullannut muistoja trankkuvehkeiden suhteen. Tuossa Rolandissa oli piirilevy haljennut, kun oli vuodet maannut purettuna nurkissa. Korjasin hyppylangoilla ja nuppi jossain määrin pelaa, joskin potikat pätkii yms.

Mutta se soundi. Ei se ole häävi. Mun 5W Famen putkicombon vahvistinosa soundaa monta kertaa paremmalta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)