Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: SS nauhat (Stainless steel)
1 2
AngieRainbow
13.02.2014 00:50:02 (muokattu 13.02.2014 00:53:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on vuoden 1984 Gibson ES-335, johon täytyy kohta vaihtaa nauhat. Monet kehuu näitä ss-nauhoja, kun kestävät niin pitkään. Ei tarvitse vaihtaa varmaan ikinä.
 
Minkälaisia kokemuksia ihmisillä on näiden nauhojen vaikutuksesta soittotatsiin tai saundiin?
 
Mulle on se ja sama mitä ne maksaa ja kestävyys tietysti kiinnostaa itseänikin. Mulla oli kuitenkin yksi Suhr:in strato jonkin aikaa, jossa oli ss-nauhat, ja oma muistikuvani on, että en pitänyt niiden soittotuntumasta. Ne oli jotenkin liian "modernin"-oloiset, nyt paremman adjektiivin puuttuessa. Pelkään, että ton -84 335:den vintage fiilis häviää, jos laitan siihen SS-nauhat.
 
Mitä kokemuksia teillä on nimenomaan tosta soittotatsin tai saundin muuttumisesta, jos olette laittaneet näitä nauhoja kitaroihinne?
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
JHL
13.02.2014 01:15:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vintits-tunnelmasta en tiedä, mutta rosterinauhoista tykkään kovasti. Eivät haraa vastaan kieliä venyttäessä, ja tosiaan kulutuskestävyys pitäisi olla hyvä. Soundissa en ole huomannut eroa mihinkään suuntaan.
 
Ettei olisi olleet isommat nauhat siinä Suhrissa, jos olet tottunut mediumiin?
 
kosmonausea
13.02.2014 06:50:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Minkälaisia kokemuksia ihmisillä on näiden nauhojen vaikutuksesta soittotatsiin tai saundiin?
 
Mun kokemukset kans sanoisivat, että soundi ei ainakaan niin merkittävästi muuttunu, että itse sen huomaisin. Soittotatsi muuttuu ehkä marginaalisesti siksi, että ne kielet liikahtaa vaikkapa bendatessa sulavammin. Mutta tietysti vaikea sanoa, mikä siihen "vintageen" soittotatsiin kelläkin kuuluu :) Itse laittaisin SS-joukkojen nauhat olkavarteen, eiku. Ja kunhan sen aika koittaa, seuraaviin kitaroihin laitatankin.
 
Perkelefantti.
Alex_K
13.02.2014 07:06:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Offtopic start.
 
kosmonausea: Itse laittaisin SS-joukkojen nauhat olkavarteen, eiku.
Meillä töissä on sakemanni, jonka isoisä on ollut SS-joukoissa.
Kyselin hieman historiasta siltä ja mitä mieltä se on, niin pudisti päätänsä ja sanoi että sairasta aikaa oli. Joutui tappamaan lapsia ihan vain sen takia kun oli juutalainen.
 
Offtopic ends.
 
Puusta pudonnut.
jusu68
13.02.2014 08:53:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Mulla on vuoden 1984 Gibson ES-335, johon täytyy kohta vaihtaa nauhat. Monet kehuu näitä ss-nauhoja, kun kestävät niin pitkään. Ei tarvitse vaihtaa varmaan ikinä.
 
Minkälaisia kokemuksia ihmisillä on näiden nauhojen vaikutuksesta soittotatsiin tai saundiin?
 
Mulle on se ja sama mitä ne maksaa ja kestävyys tietysti kiinnostaa itseänikin. Mulla oli kuitenkin yksi Suhr:in strato jonkin aikaa, jossa oli ss-nauhat, ja oma muistikuvani on, että en pitänyt niiden soittotuntumasta. Ne oli jotenkin liian "modernin"-oloiset, nyt paremman adjektiivin puuttuessa. Pelkään, että ton -84 335:den vintage fiilis häviää, jos laitan siihen SS-nauhat.
 
Mitä kokemuksia teillä on nimenomaan tosta soittotatsin tai saundin muuttumisesta, jos olette laittaneet näitä nauhoja kitaroihinne?

 
Olen laittanut kahteen staratoon teräsnauhat. Ensimmäisellä kerralla SP-Elektroniikan tavarasta ja toisella kerralla Jescarin nauhat. Kumpikin toimii, mutta tuo Jescar on jotenkin tuntumaltaan lähempänä normaalia Dunlopin nauhaa. SP:n nauha tuntuu luikkaammalta, menee venytykset helposti yli. Toki tottumiskysymys tuokin.
 
Kuitenkin tuohon omaan ES-345 kopiooni en haluasi teräsnauhoja laittaa, vaan pysyn tuossa kovemmassa Dunlopin perusnauhassa.
 
hallu
13.02.2014 09:02:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jusu68: Olen laittanut kahteen staratoon teräsnauhat. Ensimmäisellä kerralla SP-Elektroniikan tavarasta ja toisella kerralla Jescarin nauhat. Kumpikin toimii, mutta tuo Jescar on jotenkin tuntumaltaan lähempänä normaalia Dunlopin nauhaa. SP:n nauha tuntuu luikkaammalta, menee venytykset helposti yli. Toki tottumiskysymys tuokin.
 
Kuitenkin tuohon omaan ES-345 kopiooni en haluasi teräsnauhoja laittaa, vaan pysyn tuossa kovemmassa Dunlopin perusnauhassa.

 
Onko se kovempi dunlopin perusnauha kestävempää kuin teräsnauha? vai sopiiko se vain kitaran tyyliin paremmin?
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
klobasa
13.02.2014 09:12:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitoit ss tai norminauhat, niin Jescar on se merkki mitä löytyy esim. Suhreista. Tutkin joskus asiaa ja yleinen mielipide rakentelijoiden keskuudessa oli, että vaikka Dunlop on tunnetuin nauhamerkki, niin se on myös huonointa (kestävyys, tatsi jne.).
 
Thyvon
13.02.2014 11:43:12 (muokattu 13.02.2014 11:43:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Minkälaisia kokemuksia ihmisillä on näiden nauhojen vaikutuksesta soittotatsiin tai saundiin?
 
Mielestäni teräsnauhat ovat liukkaammat sekä soinniltaan kirkkaammat, atakki on erilainen, napakampi ja kirkkaampi.
 
johanssen
13.02.2014 11:56:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Mitä kokemuksia teillä on nimenomaan tosta soittotatsin tai saundin muuttumisesta, jos olette laittaneet näitä nauhoja kitaroihinne?
 
Mulla on ollu G 335sessa SS6230 nauhat vajaan vuoden. Soundi muuttu juuri ja juuri korvilla havaittavasti kirkkaammaksi, ei kuitenkaan häiritsevässä määrin. Tatsi muuttu huomattavasti liukkaammaksi, mikä oli mulle pelkästään positiivinen asia. Nauhat olivat myös huomattavasti pyöreämmät kuin vanhat, mutta tämänkin koin positiivisena muutoksena eli olen niihin erittäin tyytyväinen. Eikä vajaan vuoden päivittäisestä soitosta huolimatta ole tullut havaittavaa kulumaa.
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
ReBeat
13.02.2014 12:02:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tykännyt paljon siitä tuntumasta kun bendaukset on liukkaampia noilla. Itsensä ilmaiseminen on vapaampaa. Myös tietynlainen huolettomuuden tunne takaraivossa (nauhojen kuluminen hidasta) on hyvä juttu. Varmaan noi ss-nauhat vaikuttaa hiukan soundiin, mutta ei ainakaan mun makuun niin huonolla tavalla, etteikö niiden positiiviset ominaisuudet aja ihan keulimalla edelle. Vaihdattaisin ss-nauhat nykyään, kitaran lajista riippumatta, koska soitettavuus. Soundia säätäisin sitten muilla keinoilla että mitä siitä irti saa.
 
Joees
13.02.2014 12:05:04 (muokattu 13.02.2014 12:06:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samassa kitarassa ei ole ollut perusnauhoja ja rosterinauhoja joten en osaa varsinaisesti verrata soundin puolesta keskenään.
 
Rosterit pysyvät tatsiltaan liukkaampina ja kestävät huomattavasti kauemmin. Itse pidän kovasti siitä että nauhat pysyy kondiksessa ja liukkaina mut ymmärrän hyvin että se voi jotakuta häiritä. Ei mulla kyllä toisaalta ole mitään ongelmaa siirtyä rostereista perusnauhoihinkaan, en koe että tarvis muuttaa soittotatsia yhtään mitenkään.
 
Jatkossa jos ja kun tarvii vaihtaa kitaroihin nauhat niin ne vaihtuvat ruostumattomiin pääasiassa siitä syystä että ne kestävät pidempään.
 
"Some say Stainless Steel frets make a guitar sound brighter. Weve done a lot of A/B testing on this at our shop, and our conclusion is that if theres a tonal difference, its very small and extremely difficult to point out what would it be. The type of strings a player uses seem to affect way more to the tone than the frets do."
 
Lainaus on Ruokankaan sivuilta ja olen hyvin pitkälti samaa mieltä. Toisaalta ei sovi unohtaa psykoakustiikan ja fiiliksen merkitystä. Jos tuntuu että ruostumattomat pilaa vitnaakifiilikset niin lienee parempi pysyä erossa niistä ettei tule turhan kallista kokeilua. Melkeimpä jos moista tarvitsee edes funtsia niin... Niin...
 
E: Toki ruostumattomissa on se että jos onnistut kolhimaan niitä niin se on vähän tyyriimpi operaatio fiksata kuin perustavaralla.
 
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Groke
13.02.2014 12:07:04 (muokattu 13.02.2014 13:32:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Onko se kovempi dunlopin perusnauha kestävempää kuin teräsnauha?
 
Ei.
 
Nimittäin myös Dunlop tarjoaa lisähintaan SS-nauhoja, eli juuri niitä teräsnauhoja (huom. kromia sisältävä ruostumaton teräs, ei siis tavallinen teräs), jotka ovat siis myös Dunlopinkin nauhoista niitä kaikkein kestävimpiä. Näin varmastikin on kaikilla muillakin valmistajilla.
Mikään perusnauha, mikäli se siis ymmärretään jostain alpakan (uushopea, nickel silver, German silver)* tapaisesta metalliseoksesta valmistetuksi nauhaksi, ei ole koskaan edes lähellekään yhtä kestävä, kuin SS-nauhat (Stainless Steel, RST, "rosteri", ruostumaton teräs)**.
 
Riippumatta siitä onko merkki Jescar, Dunlop, Warmoth vaiko joku muu, SS-nauhat ovat kuitenkin aina kestävämpiä kuin minkään merkin perusnauhat. Materiaali ratkaisee kestävyyden, ei joku merkki.
Kun likimain samaa materiaalia olevia nauhoja verrataan keskenään, niin soitettavuuteen, "tatsiin" yms. juttuihin vaikuttavat varmastikin pääasiallisesti nauhojen hionta/kiillotus, nauhojen koko/muoto, action ja muut kitaran säädöt, sekä otelaudan materiaali ja sen lakkaus/öljyäminen.
 

 
Jotkut hieman harvinaisemmat metalliseokset ovat - vähintäänkin valmistajan omien väitteiden mukaan... - selvästi kovempaa seoasta, kuin perinteinen materiaali, eli uushopea. Mutta kukaan ei niitäkään kait yhtä koviksi ole rohjennut mainita, kuin SS-nauhoja. Esim. Warmoth valmistaa kolmea eri kovuutta: http://www.warmoth.com/Fretwire-C216.aspx
 
6150: "Curved for easy installation." Jne. Nämä ovat sitä perinteistä matskua, joten siksipä kestävyydestä ei sanota yhtään mitään. Eikä kovuuttakaan ole ilmoitettu. Tälläisiä nauhoja useimmissa kitaroissa ymmärtääkseni on, myös niissä joiden hinta on nelinumeroinen.
Toki eri valmistajilla on hieman erilaisia seoksia, mutta ei näissä vakionauhoissa kait mitään kovin dramaattisia eroja käytännön tasolla kuitenkaan ole. Poislukien halvimpien ritsojen nauhat, jotka ovat kovuudeltaan paljon lähempänä toffeeta, kuin SS-nauhoja. Lienevätkö pääosin sinkkiä, vai mistäköhän moinen pehmeys johtuu?
 
GD6150: "...Gold fret wire is a nickel-free copper alloy ...almost as hard as Stainless Steel.
- Vickers hardness HV5 250 +/-20"
 
SS6150: "...Stainless steel is harder and it's life expectancy is much longer than our standard fret wire.
- Vickers hardness HV5 300 +/-20"
 
Jescarin kolmiportainen jaottelu on nimistä ja väreistäkin päätellen ainakin likimain sama:
- Nickel Silver (NS18%)
- EVO Ni-Free Gold
- Stainless Steel
 

 

 
* http://fi.wikipedia.org/wiki/Alpakka_%28uushopea%29
- "Alpakka eli uushopea on metalliseos, joka koostuu kuparista, nikkelistä ja usein myös sinkistä. Sitä kutsutaan uushopeaksi, koska se näyttää hopealta niin paljon, ettei alpakkaesineitä voi erottaa hopeaesineistä ulkonäön perusteella".
 
Sama metalliseos englanniksi:
http://en.wikipedia.org/wiki/German_silver
- "Nickel silver, German silver,1 Argentan,1 new silver,1 nickel brass,2 albata,3 alpacca,4 or electrum5 is a copper alloy with nickel and often zinc."
- "The usual formulation is 60% copper, 20% nickel and 20% zinc.6 Nickel silver is named for its silvery appearance, but it contains no elemental silver unless plated."
- "The frets of guitar, mandolin, banjo, bass, and related string instruments are typically made of nickel silver."
 

 
** http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruostumaton_ter%C3%A4s
- "Ruostumattomaksi teräkseksi kutsutaan rautaseosta, joka sisältää kromia enemmän kuin 10 prosenttia."
- Rosterinauhat sopivat myös nikkeliallergikoille. Kannattaa samalla tietenkin valita myös kielet ja mahdollisuuksien mukaan muutkin metallisosat ei-allergoivista materiaaleista.
 
D'oh!
Artist
13.02.2014 12:37:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseänikin kiinnostaa. Erityisesti missä näitä kannattaisi vaihdattaa ja kuka on tehnyt hyvää työtä? Paljonko maksaa vs. "tavalliset nauhat"?
 
Yhteen Epiphoneen alkaisi olla nauhojen vaihdolle pikkuhiljaa tarvetta, ja stainless steel harkinnassa. Tuntuman muuttuminen mietityttää myös, ja kirkkauttakin löytyy jo valmiiksi.
 
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
Groke
13.02.2014 13:22:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alla keräämiäni, sekalaisia lainauksia rosterinauhoihin liittyen. Ja tässä siis vain sähkökitaroihin keskittyen. Sellaisia kitaranvalmistajia, joiden sivuilta olen pongannut maininnan rosterinauhoista ainakin jonkun mallin tai vaikka lisähintaisen option muodossa, ovat: Vigier, Carvin, Suhr, Parker, EVH ja Music Man.
 
Akustisissa kitaroissa mahdollinen pikkuriikkinenkin soundiero saattaa joillekin olla merkittävä. Mutta empä ole siihen edes netin kautta tutustunut. Se ei kuitenkaan kelpaa perusteeksi, että on täysin erilaista kitaraa näppäilemällä kuulevinaan selviä eroja. Siis samalla kun siinä erilaisessa kitarassa on erilaiset ja kenties eri-ikäisetkin kielet jne.
 

 
Guthrie Govan: http://www.guitarplayer.com/article … prog-rocks-rowdy-new-democracy/5313
* "Well, steel frets do sound a little brighter than nickel, acoustically, but once you go into an amp, I dont think you hear any difference.
* You feel a difference, though, because they stay smooth for so much longer. The bends feel glossy, the string glides over the fret when you want it to, and intonation stays accurate for longer."
 
Eddie Van Halen: http://www.guitarworld.com/eddie-va … len-interview-wolf-and-man?page=0,3
* "The stainless-steel frets were a major breakthrough because of the amount of playing and bending that I do. I have to get my guitars refretted every couple of months. On the whole tour, the frets were great. They didnt wear out. Anyone who thinks they take away from the tone is crazy. It has nothing to do with tone."
 
John Petrucci signature: http://www.music-man.com/instruments/guitars/jp13.html
* "Frets: 24 - Medium jumbo profile, stainless steel"
 

 
http://www.warmoth.com/Guitar/necks/fretsize.aspx
* "Are you tough on your frets? Consider stainless steel.
* Concerned about tonal changes? We have not found a significant difference in tonality between stainless steel and nickel/silver fretwire.
* Fret size has a great deal to do with the action of your guitar. Low frets put your fingertips right on the fingerboard with little room to squeeze the strings out of tune or to get under them for bending. Tall frets are the opposite.
The width of the fret determines the amount of wear that can be expected before leveling and re-crowning is necessary. Wider frets wear longer. Narrow frets wear faster."
 
http://www.ruokangas.com/?p=1866
* "...ovat ruostumatonta terästä, jota tarjoamme optiona kaikkiin kitaroihimme. Rosterinauhat kestävät ainakin 10 kertaa pitempään kuin tavalliset, ja pysyvat kiiltävän liukkaina iän kaiken. Suosittelen vahvasti!"
 
D'oh!
JHL
13.02.2014 13:37:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joees: Samassa kitarassa ei ole ollut perusnauhoja ja rosterinauhoja joten en osaa varsinaisesti verrata soundin puolesta keskenään.
 
Mulla on, vaihtui nikkelistä rosteriin ja hevistä jumboon, olen lopputulokseen oikein tyytyväinen. En huomaa soundissa mitään eroa, kitaran soittotuntumassa taas tapahtui varsin huomattava positiivinen muutos, loistava soitin muuttui vielä loistavammaksi. Nauhakoon muutoskin tietty vaikuttaa paljon tuntumaan. Taidan olla liukumassa korkin haistelija mies-skeneen.
 
Halpaa uudelleen nauhoitus rosterilla ei mielestäni ole, mutta omassa tapauksessani kannatti. Teetin Ruokankaalla, suosittelen.
 
KUNU
13.02.2014 14:07:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika moni sanonu foorumeilla ettei huomaa edes eroa nauhoissa soittotuntumalta, mutta itse kyllä olen täysin eriä mieltä.
Liukas tatsi ja jotenki äärimmäisen kevyt fiilis soittaa. Tuohon vielä jotku kivan liukkaat kielet kaveriksi niin avot. En vaiha ennää takasin SS nauhoista perinteisiin. Ja myös saundillisesti omaan korvaan soi kielet pitempään ja selkeämmin(kirkkaammin), liekö tuo vain psykologinen harha mutta näin omasta mielestä.
 
The Ultimate HorseFace
AngieRainbow
13.02.2014 14:34:10 (muokattu 13.02.2014 14:35:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitosta vaan tähän asti. Mä taidan kallistua siihen, että laitan ne ss-nauhat. En mielelläni vie kitaroita huoltoon rahan menon vuoksi ja myös siksi, että niistä joutuu olemaan erossa. Parasta on laittaa kitara kerralla semmoiseen kuntoon, että ei tarvitse heti viedä uudelleen.
 
Mitä tulee siihen vintage fiilikseen, niin ei sitä voi ihan 100% muutenkaan säilyttää. Tai se on aika vaikeaa. Samaan kitaraan olen jo vaihtanut kevyemmän tailpiece:in ja uuden kielisillan (bridgen). Orkkis kielisilta oli vuosien saatossa väsähtänyt ja siihenkin laitoi tilalle Gotohin titaanisen modernimman härpäkkeen: http://www.g-gotoh.com/international/?btp_product=ti103b
 
Orkkisosat tietty tallella, mutta josku kannattaa siitä vintage hommasta vähän tinkiä, jotta kaikki pelittää mahdollisimman hyvin.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
jusu68
13.02.2014 17:23:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Onko se kovempi dunlopin perusnauha kestävempää kuin teräsnauha? vai sopiiko se vain kitaran tyyliin paremmin?
 
Ei ole kovempaa, mutta kestää kyllä paljon paremmin kuin nuo pehmeämmät nauhat.
Jotenkin en vain halua teräsnauhoja Essi tyylisiin kitaroihin. Makuasia tämäkin.
 
jpjanhun
13.02.2014 17:55:45 (muokattu 13.02.2014 17:57:12)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni teräsnauhat ovat liukkaammat sekä soinniltaan kirkkaammat, atakki on erilainen, napakampi ja kirkkaampi.
 
-epäilemättä näin, en usko ettei vaikuttaisi soundiin. olen itse vaihtanut kellopronssinauhat ja niiden vaikutus soundiin oli huomattava. jotenkin soundista tuli vähän lämpimämpi ja läskimpi ja soivampi.. kellopronssihan on kai "soiva" metalliseos.. tiedättehän.. mm. kirkonkellot soivat.. vai mitä? warwick tietääkseni käyttää kellopronssinauhoja bassoissa ja sanovat etteivät ne paljon kulu. mun kokemus noin vuoden ajalta on se etteivät nauhat kulu ollenkaan vaikka mun soittotyyli on todella runteleva ja pehmeät nauhat eivät mulla kauaa kestä.
 
-kiteytettynä: stainless steel = kirkkaampi soundi, kova kellopronssi = lämpimämpi soundi. makunsa kullakin.
 
-suosittelen ehdottomasti..loppuu se nauhojen hiominen kuin seinään. ja jos käden taitoja on niin kyllä nuo voi vaihtaa itse. voihan ne vaikka harjoituksen vuoksi vaihtaa ensin johonkin halvempaan kitaraan. nuo ss nauhathan eivät edes maksa mitään, kova kellopronssi tuntuu sitten olevan vähän kalliimpaa.
 
Hynkel
13.02.2014 18:00:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Turha noiden nauhojen kohdalla on mitään vintage-mojoa miettiä. Kitara ei menetä mitään mojoa jos vaihtaa käyttöosia uusiin. Sama kuin soittaisi ikuisesti samoilla kielillä ettei vaan. Ei muuta kuin uutta kehiin ja usvaa putkeen!
 
Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «