Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaulan hionta/oikaisu ja siihen tarvittavat välineet.
1 2
Alex_K
13.02.2014 08:58:30 (muokattu 13.02.2014 09:18:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koitin hakua, mutta ei löytänyt.
 
Tässä tuli kierreltyä pitkin nettikauppoja ja ebayta.
Hommahan olisi se että jos pitäisi alkaa otelautaa hiomaan, niin onhan se erittäin kallista. Varsinkin jos kitara ei ole erityisen kallis, on ammattimiehellä käyttäminen suhteessa kitaran hintaan ehkä hieman liikaa.
 
Jos kuitenkin kävisi niin että haluaisi itse tehdä jotain ja yrittää kaulalle tehdä, ilman pelkoa että siinä jotain häviää.
 
Esimerkkinä oma ibanezin s-sarjan kaula.
Notkolla ala-e puolelta ja flätti ylä-e puolelta lisättynä kumpu nauhojen 1-5 kohdalla.
 
Ajatettelin että nauhat pois ja hiomaan otelautaa, nauhoittaa uudestaan ja opetella tämä nauhojen vaihto-operaatio DIY meiningillä.
 
Kiristän kaularaudan niin kireälle että ala-e on flätti ja ylä-e on kummulla, koska silloin saan hiottua kaulan suoraksi? Am I right?
 
Otelaudan hiontaa varten pitää radius pitää samana, joten onnistuuko se näillä hiontablokeilla, mitä esim ebaysta saa noin parin kympin hintaan.
http://www.ebay.com/itm/16-Sanding- … tar_Accessories&hash=item3386fa29b3
 
Vai pitääkö olla nauhahiomakone mallia teollisuus, jonka päälle tehdä jigi, jolla kaulan saa hiottua sivulta sivulle, eikä päästä päähän, kuten tuolla blokilla se tapahtuisi.
Otelautahan tässä kapenee yläpuoleltansa, joten nauhaurat eivät enää ole riittäviä välttämättä. Joten joutuu sahaamaan syvemmät urat myös.
 
Nauhojen hiontaan löysin tällaisen halvemman sarjan, jossa on ainakin esittelyssä sanotaan olevan tarpeellinen tuohon hommaan.
http://www.ebay.com/itm/Luthier-Too … tar_Accessories&hash=item1e86e956b0
 
Ohjenuoraksi valitsin tämän videon, joka on täällä jo tullut esille kertaalleen. Erittäin tarkasti ja hyvin selostettu sekä selkeästi nähdään mitä tehdään.
http://www.youtube.com/watch?v=dBRude9l0Tg
 
Jos huomioita tulee esille:
Saa ja pitää sanoa mielipiteitä.
 
Puusta pudonnut.
joseplluissans
13.02.2014 09:10:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se aika iso ensisijoitus on, kaulan tekemiseen/korjaamiseen tarvii aika paljon työkaluja. Korpi Instruments myy myös noita radiuksenhiontablokkeja. Nauhojen irroitus onnistuu parilla taltalla. Eivät maksa paljoa Biltemassa.
 
Jos on mahista lähtee lähikaupungin kansalaisopiston soitinrakennuskurssille, nii siellä ois vehkeet...
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
Alex_K
13.02.2014 09:17:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä on soitinrakennuskurssi menossa, mutta en tiedä pystyykö ihan vain "oma-lehmä-ojassa" mentaliteetillä mennä. Kuulemma pari ensimmäistä vuotta ne rakentaa akustista kitaraa ja sitten siirtyvät vapaa-valintaiseen soittimeen.
 
Puusta pudonnut.
kojones
13.02.2014 09:22:02 (muokattu 13.02.2014 09:46:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alex_K: Täällä on soitinrakennuskurssi menossa, mutta en tiedä pystyykö ihan vain "oma-lehmä-ojassa" mentaliteetillä mennä. Kuulemma pari ensimmäistä vuotta ne rakentaa akustista kitaraa ja sitten siirtyvät vapaa-valintaiseen soittimeen.
 
Erikoinen kurssi, aloittavat vaikeimmasta päästä.
 
Mutta joo, itte jättäisin ton kolmenkympin ebay-kitin ostamatta. Parilla kympillä saa hoscon kruunausviilan, lisäksi tarttet ainakin _suoran_ viilan nauhojen tasaamiseen ja kuperakärkisen nauhavasaran. Radiuksen tekee suorallakin klossilla, mutta jonkinlainen radiustulkki on hyvä olla. Sen voit tehdä itsekin, kuten myös fret rockerin. Noiden lisäksi hiomapaperia niin ei pitäis olla työkalujen suhteen esteitä onnistumiselle, paljon vähemmälläkin pärjäät jos niin päätät.
 
Nimim. "nauhojen kruunaus paneelin naarasponttia hiontaklossina käyttäen"
 
Alex_K
13.02.2014 09:26:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Erikoinen kurssi, aloittavat vaikeimmasta päästä.
 
Sanoppa. Näin kertoi työtoverini, joka siinä on ollut jonkin aikaa.
Pitää varmaan syksyllä kysellä tuosta kurssista itse.. Kiinnostaisi kyllä itse nämä asiat ja oppia samalla soittimen sielunelämää.
 
Helpommalla kyllä pääsee kun hakee maitoa kaupasta ja sähköä töpselistä, mutta itte ainakin olen enemmän kuin kiinnostunut oppimaan ihan mitä tahansa hommaa.
 
Ja tämä kaula nyt on se mistä pystyn aloittamaan ilman huolia murheita.
 
Puusta pudonnut.
AcLAc
13.02.2014 09:26:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alex_K: Hommahan olisi se että jos pitäisi alkaa otelautaa hiomaan, niin onhan se erittäin kallista. Varsinkin jos kitara ei ole erityisen kallis, on ammattimiehellä käyttäminen suhteessa kitaran hintaan ehkä hieman liikaa.
 
Jos kuitenkin kävisi niin että haluaisi itse tehdä jotain ja yrittää kaulalle tehdä, ilman pelkoa että siinä jotain häviää.
Ajatettelin että nauhat pois ja hiomaan otelautaa, nauhoittaa uudestaan ja opetella tämä nauhojen vaihto-operaatio DIY meiningillä.
 
Kiristän kaularaudan niin kireälle että ala-e on flätti ja ylä-e on kummulla, koska silloin saan hiottua kaulan suoraksi? Am I right?
Jos huomioita tulee esille:
Saa ja pitää sanoa mielipiteitä.

 
Yllä ei käynyt ilmi, että missä kunnossa mahtaa olla nauhat ja voisiko ajatella, että hioisi pelkästään ne? Eihän siinä häviä mitään, koska kasittääkseni uudetkin nauhat tulisi jokatapauksessa hioa.
 
Eli, kaularaudasta kaula mahdollisimman suoraksi ja nauhojen diy- hionta, mahdollisesti pyöristys ja kiilloitus. Lopuksi rautaa kiristetään halutun reliefin mukaan. Jos ei tule hyvä, niin harjoitusta saat jokatapauksessa.
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
Alex_K
13.02.2014 09:29:59 (muokattu 13.02.2014 09:34:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AcLAc: Yllä ei käynyt ilmi, että missä kunnossa mahtaa olla nauhat ja voisiko ajatella, että hioisi pelkästään ne? Eihän siinä häviä mitään, koska kasittääkseni uudetkin nauhat tulisi jokatapauksessa hioa.
 
Eli, kaularaudasta kaula mahdollisimman suoraksi ja nauhojen diy- hionta, mahdollisesti pyöristys ja kiilloitus. Lopuksi rautaa kiristetään halutun reliefin mukaan. Jos ei tule hyvä, niin harjoitusta saat jokatapauksessa.

 
Nauhat ovat kuin uudet. Alle 2v vanha keppi, muutamalla keikalla ollut ja muuten reenis/kotisoittoa. Ei paljoa mitään siis.
 
Voisihan sitä ehkä nauhat hioa ja antaa reliefin olla sitten tuollainen mitä on. Sitten otelaudan kimppuun, jos ei muu auta.
 
Jos tässä joku asustelee seinäjoen lähellä joka näkee heti miten kannattaa toimia, voin antaa kepin näytille.
 
Lisätään vielä että kun vaihdoin kielet ja annoin kaulan "oleentua" ilman kieliä noin puolisen tuntia. Asetin viivottimen nauhojen päälle ja ala-e oli täysin suora, ylä-e kummulla. Siinä lähtee nauhoista aika paljon pois, jos haluan että olisi relief hyvä myös ala-e puolella kielien ollessa paikoillaan.
 
Puusta pudonnut.
73nd3r
13.02.2014 09:38:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo on sellanen homma mitä en ole tehnyt, käsiplekkauksella (= nauhojen vaihto korkeammaksi + hionta tasaiseksi) olen toistaiseksi pärjännyt.
 
Mutta pari ajatusta: (eka re: tuo sun kaularauta-ajatus): aloitustilanteen pitäis kai olla suunnilleen sellainen missä kaula on kun kielet on paikallaan ja vireessä, eikä kaularaudalla "väkisin" suoristettu.
Ja toka: radiuspalikat on OK, mutta tuhannesosamillitarkkuuteen ei tartte välttämättä pyrkiä - fixattu kaula se on kummiskin. Voi kokeilla vaikka compound radiusta jos sattuu sellaisesta tykkäämään.
 
AcLAc
13.02.2014 09:47:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alex_K: Nauhat ovat kuin uudet. Alle 2v vanha keppi, muutamalla keikalla ollut ja muuten reenis/kotisoittoa. Ei paljoa mitään siis.
 
Voisihan sitä ehkä nauhat hioa ja antaa reliefin olla sitten tuollainen mitä on. Sitten otelaudan kimppuun, jos ei muu auta.

 
Hmm. Jos hiot nauhat, niin relief näyttäytyy nauhojen olakkeissa, eli tulisi olemaan hyvä... se kaulan puu voi olla edelleen ropelli, mutta eipä sitä soittaessa mistään huomaa.
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
Alex_K
13.02.2014 09:51:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän tuota kaularautaa voi vielä kiristää, niin että se on sopivan suora.
Ja teinkin juuri nyt testin. Kiristetty siis ja katsotaan tilannetta hetken päästä.
 
Tässähän tekee vielä ongelmaksi tuo ZR floikka.
 
Se kun on säädetty ala-e puolelta todella matalalle, kompensoidaksemme kielen korkeutta edes hieman siedettävämmälle tasolle, kun taas ylä-e puolelta on talla korkeammalla reippaasti, ettei tule fretbuzzia. Tämä siis aiheuttaa resonointia ja ylimääräistä päänvaivaa tallankin osalta.
 
Puusta pudonnut.
AcLAc
13.02.2014 09:54:10 (muokattu 13.02.2014 09:55:20)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alex_K: Kyllähän tuota kaularautaa voi vielä kiristää, niin että se on sopivan suora.
Ja teinkin juuri nyt testin. Kiristetty siis ja katsotaan tilannetta hetken päästä.
 
Tässähän tekee vielä ongelmaksi tuo ZR floikka.
 
Se kun on säädetty ala-e puolelta todella matalalle, kompensoidaksemme kielen korkeutta edes hieman siedettävämmälle tasolle, kun taas ylä-e puolelta on talla korkeammalla reippaasti, ettei tule fretbuzzia. Tämä siis aiheuttaa resonointia ja ylimääräistä päänvaivaa tallankin osalta.

 
Jospa se fretbuzzi johtuukin juuri tuosta ylä-E:n kaulan ongelmasta, eli kohoumasta siellä kaulan puolivälin tienoilla(ko)?
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
Alex_K
13.02.2014 09:56:31 (muokattu 13.02.2014 09:59:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AcLAc: Jospa se fretbuzzi johtuukin juuri tuosta ylä-E:n kaulan ongelmasta, eli kohoumasta siellä kaulan puolivälin tienoilla(ko)?
 
No sepä se. Sitä minä lähtisinkin poistamaan.
 
Eikä se kohouma puolessa välissä ole, aika lailla satulassa.
Nauha 1. Kuollut. Ei mitään eloa. Ei soi ollenkaan.
Nauha 2. Paljon buzzia, ei soi paljoa ollenkaan.
Nauha 3. Hyvin pientä buzzia, soitettavassa kunnossa. Hyvä action.
 
Puusta pudonnut.
AcLAc
13.02.2014 10:06:27 (muokattu 13.02.2014 10:10:02)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alex_K: No sepä se. Sitä minä lähtisinkin poistamaan.
 
Eikä se kohouma puolessa välissä ole, aika lailla satulassa.
Nauha 1. Kuollut. Ei mitään eloa. Ei soi ollenkaan.
Nauha 2. Paljon buzzia, ei soi paljoa ollenkaan.
Nauha 3. Hyvin pientä buzzia, soitettavassa kunnossa. Hyvä action.

 
Eli kaula "putoaa" tai kiertyy alaspäin siellä alkupäässä. Itse näkisin, että hyvinkin pärjäisi nauhojen hionnalla. Se kaula pitäisi vaan saada kielettömänä työpöydälle mahdollisimman suorana ja hioa huolella. Netistä löytyy hyvät ohjeet :)
 
EDIT. Kerran oikaisin vastaavan ongelman sillä, että nostin ensimmäistä nauhaa 0,5mm ja toista 0,2mm ja pärjäsin kevyellä sipaisulla. Toisen ongelmakaulan olen tehnyt vaikeimman kautta, eli hionut kaikki loput nauhat n. 0,3 mm alkaen kolmannesta. Kyseessä on ollut tosin basson kaula, mutta sama idea.
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
Alex_K
13.02.2014 10:12:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AcLAc: Eli kaula "putoaa" tai kiertyy alaspäin siellä alkupäässä. Itse näkisin, että hyvinkin pärjäisi nauhojen hionnalla. Se kaula pitäisi vaan saada kielettömänä työpöydälle mahdollisimman suorana ja hioa huolella. Netistä löytyy hyvät ohjeet :)
 
Niin tekee, putoaa ja aika paljon.
Asetin floikan samalle tasolle ja johan tatsi on parempi, mutta meinaa räminät haitata soittoa. Eipä mittään, kokeillaan tässä sitten kun on saatu kaula irroitetua.
 
Oolrait, ala-e suoraksi ja ylä-e kummulle. Sitte hiotaan suoraksi.
Näillä mennään!
Täytyy kyllä sanoa että joskus täältä saa nopeasti apua :)
 
Enkä minä tätä kaulaa tähän keppiin enää aseta, vaan jos joku runko tulee vastaan tuolla torilla, niin siihen sitten. Tämä kaulahan meni takuuseen.
 
Puusta pudonnut.
AcLAc
13.02.2014 10:26:28 (muokattu 13.02.2014 10:36:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alex_K: Niin tekee, putoaa ja aika paljon.
Asetin floikan samalle tasolle ja johan tatsi on parempi, mutta meinaa räminät haitata soittoa. Eipä mittään, kokeillaan tässä sitten kun on saatu kaula irroitetua.
 
Enkä minä tätä kaulaa tähän keppiin enää aseta, vaan jos joku runko tulee vastaan tuolla torilla, niin siihen sitten. Tämä kaulahan meni takuuseen.

 
Kyllä, takuuseen meni mullakin, mutta se vanha jäi ja harjoittelin korjaamista. Se hionta tulee tehdä suoralla pinnalla varustetulla tukilla tms. ja hioa ajatuksella. Varsinkin sulla tuo kiertyminen voi aiheuttaa pientä miettimistä. Itse vetelin alkuun 240 paperilla ja pyöristyksen jälkeen kiilloitin hienolla teräsvillalla.
 
Lisään linkin myöhemmin kaulan kuvaan, mikä mulla ongelmoi (nyt en pääse minnekään näemmä). Se putosi koko leveydeltään ja sain tosiaan nostettua nauhoja, että tuli edes tontille. Nykyään soittelen sillä harva se päivä.
 
EDIT, tässä; http://www.mikseri.net/user/AcLaC?image_id=4831551
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
Old Joe
14.02.2014 00:39:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alex_K: No sepä se. Sitä minä lähtisinkin poistamaan.
 
Eikä se kohouma puolessa välissä ole, aika lailla satulassa.
Nauha 1. Kuollut. Ei mitään eloa. Ei soi ollenkaan.
Nauha 2. Paljon buzzia, ei soi paljoa ollenkaan.
Nauha 3. Hyvin pientä buzzia, soitettavassa kunnossa. Hyvä action.

 
Satulan ura liian syvä?
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
Alex_K
14.02.2014 06:22:37 (muokattu 14.02.2014 08:03:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei. Kaulan linjaa kun katsoo, niin selvä kumpu on.
Tässä kuvassa näkee sen selvästi.
https://www.dropbox.com/sh/vv0yfehv … i/bmqN2QpxQl/_MG_9431-tarkennus.JPG
 
ja tästä voit vielä katsoa tallasta katsottuna.
https://www.dropbox.com/sh/vv0yfehvwpcc34i/4q79BcO2ZB/_MG_9418.JPG
 
Puusta pudonnut.
Old Joe
14.02.2014 20:08:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alex_K: Ei. Kaulan linjaa kun katsoo, niin selvä kumpu on.
Tässä kuvassa näkee sen selvästi.
 
https://www.dropbox.com/sh/vv0yfehvwpcc34i/4q79BcO2ZB/_MG_9418.JPG

 
Aika lailla tuosta saa hioa. Ei taida valitettavasti nauhoissa riittää vara. Otelauta hommeleiksi näyttäisi menevän. En kyllä osaa sanoa, voisko 1 ja 2 nauhaa ehkä nostaa ja hiomalla tasata loput. Jos joku on moisen operaation tehnyt, olisi nyt sopiva paikka kertoa tuloksista.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
Alex_K
14.02.2014 23:33:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Joe: Aika lailla tuosta saa hioa. Ei taida valitettavasti nauhoissa riittää vara. Otelauta hommeleiksi näyttäisi menevän. En kyllä osaa sanoa, voisko 1 ja 2 nauhaa ehkä nostaa ja hiomalla tasata loput. Jos joku on moisen operaation tehnyt, olisi nyt sopiva paikka kertoa tuloksista.
 
No tuossa nyt taitaa 3 ja 4 nauha ottaa sen verran pahasti, että niistä vain pitäisi raapia pintaa pois. Eli viilaan niin kauan että ottaa 1-5 nauhoihin viila myös tasaisesti.
 
Jos otelauta hommeleiksi menee, niin sitten tilaan sen radiuksen mukaisen blokin, hion koko otelautaa niin että se on suora. Sitten uudet jumbot tilalle, hionta ja kiilloitus.
 
Ai että kun tuo kuulostaakin näin sanottuna helpolta. Karu arki saattaa hyvinkin nopeasti tulla vastaan. Heh.
 
Sitä minä ihmettelen vain että kuinka tällaiseen kuntoon on päässyt menemään.. Puut ovat olleet varmaankin jännittyneitä jo tehtaalta lähtiessään.
Aprikoin tässä vain kielien vetoa ja vedon epätasaisuutta. Kuinka sitä uskaltaa kitaraan laittaa paksumpia vaijereita, jos kerran 9-42 tällaista jälkeä voi aiheuttaa.
 
Puusta pudonnut.
Kefiiri
15.02.2014 11:19:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Joe: En kyllä osaa sanoa, voisko 1 ja 2 nauhaa ehkä nostaa ja hiomalla tasata loput. Jos joku on moisen operaation tehnyt, olisi nyt sopiva paikka kertoa tuloksista.
 
Nauhojen nostaminen kuulostaa vähän arveluttavalta, mutta olen joskus vaihtanut yksittäisiä nauhoja korkeampiin, kun otelaudan satulan puolinen pää on tehnyt mutkan alaspäin.
 
En ole musiikin asiantuntija.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «