Aihe: aito vs klooni
1 2
JTKAhonen
12.02.2014 17:50:56
Klooneista sen verran, että kannattaa tietää kloonaaja etukäteen ainakin maineeltaan.

Tilasin vaiheessa fuzz factoryn joltain jannulta tuolta torilta. Sen saatuani se osottautui puolikuntoiseksi. Lähetin takaisin vihaisen sähköpostittelun jälkeen ja sain sen sitten lopulta toimivana takaisin. Aika nopeasti siihen on kuitenkin tullut jotain pikku sirinöitä tms. epäilyttävää. Kaikki osaset on todella epäsiististi teipillä/nippusiteillä mällätty sisuksiin jne.
Muovinen
13.02.2014 09:03:32

Kyllähän se aito on aito, mutta joissain tapauksissa (kuten edellä mainittu Klon Centaur) klooni on hyvä vaihtoehto. Itsellä ei ole vielä huonoa kloonia ollut, mutta ne on tullutkin hankittua hyväksi havaituilta tekijöiltä. Eniten noista itseä kiusaa tuo SHOD, joka pitäis ihan periaatteen vuoksi hankkia originaalina vaikka tuo klooni on pirun hyvä ja paremman näkönen ku tylsä MP. Ja tiedän että se on oikeasti hyvä, koska olen Mad Proffaakin testannut. Alkuperäistä tri-vibeä en ole kokeillut mutta Danielun näkemys aiheesta on niin pirun vakuuttava, että eipä ole tarviskaan.
rrroope
13.02.2014 10:05:46
Alkuperäistä tri-vibeä en ole kokeillut mutta Danielun näkemys aiheesta on niin pirun vakuuttava, että eipä ole tarviskaan.

tri-vibe taitaa olla ihan diy-yhteisön suunnittelema projekti (runoffgroove.com). alkuperäistä ei siis ole olemassakaan.
Muovinen
13.02.2014 13:14:51

rrroope: tri-vibe taitaa olla ihan diy-yhteisön suunnittelema projekti (runoffgroove.com). alkuperäistä ei siis ole olemassakaan.

Ok, enpä tuota tiennytkään. Vielä vähemmän tarttee sitten ton "kloonin" vuoksi lymyillä. Hyvä peli!
Gabe
13.02.2014 18:44:35
Kloonien puolesta sanottakoon sellainen näkökulma että jos kolvi pysyy kädessä niin tällainen väkertelyhän on mitä mainioin tapa tutustua erityylisiin laatupurkkeihin pienellä rahalla. Jos tarkemmin alkaa asiaa miettimään niin tuskinpa yksittäisten henkilöiden pieninä määrinä myymät purkit on edes mikään vakava haitta pedaaleiden suunnittelijoillekaan. Toinen asia onkin sitten isot firmat jotka tekee sillä raakaa bisnestä, tähän taidan vetää nyt itselleni rajan.
jpjanhun
13.02.2014 18:55:42 (muokattu 13.02.2014 18:57:47)

Mulla on yksi Insane Kanen rakentama pedaali. Voisin vaihtaa sen alkuperäiseen esikuvaansa jos tuo esikuvapedaali olisi priimakunnossa ja sen omistaja maksaisi mulle lisäksi vielä rahaa välissä. tai no en mä sittenkään vaihtaisi. Mielestäni IK pedaali = mahtipedaali.
Ziggy Bubba
13.02.2014 21:33:55

Sarko: Toinen on kaverini rakentama klooni mustasta Russian Big Muffista "tone by-pass"-kytkimellä ja toinen Brittiläisen Fredric Effectsin rakentama Klon Centaur-klooni Zombie Klon. Kummankin kloonin esikuvat ovat sen verran haluttuja ja hinnoissaan tätä nykyä että näin parhaaksi satsata Eurooppalaiseen käsityöhön, varsinkin kummankin rakentajan laadun jo etukäteen tuntien.

Venäläisiä mustia Muffeja on kait aika paljon vielä liikkeellä, toi lienee klooni jostain vanhemmasta?

Oma musta on modattu TBP:ksi ja päätyyn on porattu 9v-lähtökin. Ton päälle on tehty erinäiset tone-tuunaukset, erittäin hyvää työtä teki herra Kostojevksi.

Tossa on vertailussa sama Ruski Muff ennen ja jälkeen modien (ekana tulee aina se modattu):
https://dl.dropboxusercontent.com/u … 20Fight%20%28One%27s%20mod..%29.m4a
Rapeeta maalausrockia: CROOKMACHINE
Sarko
13.02.2014 21:51:30
Ziggy Bubba: Venäläisiä mustia Muffeja on kait aika paljon vielä liikkeellä, toi lienee klooni jostain vanhemmasta?

Oma musta on modattu TBP:ksi ja päätyyn on porattu 9v-lähtökin. Ton päälle on tehty erinäiset tone-tuunaukset, erittäin hyvää työtä teki herra Kostojevksi.

Tossa on vertailussa sama Ruski Muff ennen ja jälkeen modien (ekana tulee aina se modattu):
https://dl.dropboxusercontent.com/u … 20Fight%20%28One%27s%20mod..%29.m4a

Kyllä rakentajan kans puhuttiin ja mustasta Venäjän Muffista sovittiin ennen rakentamista :D Olen itse tykästynyt juurikin mustien ja vihreiden Venäjä-Muffien soundiin, mutta noi mustatkin liikkuvat pahimmillaan päälle sadan euron tänä päivänä. Varianssi on kuulemma myös noissa laaja, eri yksilöt saundaavat erilaiselta kuin toiset, mutta käsittääkseni tätä vaihtelua on ollut EHX:n Muffeissa jo Triangle-mallista lähtien. Tohon lisättiin tosiaan 9v-lähtö, TPB sekä mainitsemani "tone bypass" överisäröjä varten.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Ziggy Bubba
14.02.2014 17:26:48 (muokattu 14.02.2014 17:29:20)

Sarko: Kyllä rakentajan kans puhuttiin ja mustasta Venäjän Muffista sovittiin ennen rakentamista :D Olen itse tykästynyt juurikin mustien ja vihreiden Venäjä-Muffien soundiin, mutta noi mustatkin liikkuvat pahimmillaan päälle sadan euron tänä päivänä. Varianssi on kuulemma myös noissa laaja, eri yksilöt saundaavat erilaiselta kuin toiset, mutta käsittääkseni tätä vaihtelua on ollut EHX:n Muffeissa jo Triangle-mallista lähtien. Tohon lisättiin tosiaan 9v-lähtö, TPB sekä mainitsemani "tone bypass" överisäröjä varten.

Parilla eri mallisella kotelolla noita löytyy myös. Kaverin yksilön ja oman kansilevy on ainakin eri mallinen - ja kaverilla oli TBP jo valmiina kun purkki avattiin modeja varten. Jotain minimaalista eroa olin kuulevinani kun noita ennen modeja verrattiin (molempiin tehtiin samat tuunaukset), mutta enpä ole ihan varma sittenkään. Molemmista tuli ainakin mainioita pöristimiä.

Oma Ruski maksoi muistaakseni 60e noin puoli vuotta sitten. Aiemminhan noita sai ihan muutamalla kympillä. Valmistamisen lopetus alkaa ehkä vähän nostella hintoja.

E: Toisella kaverilla oli vihreästä venäläisestä Muffista klooni, joka oli myös ihan hauska laite. Oiskohan ollut jäsen Danielun kasaama. Siinä oli joku boosti-systeemi myös lisänä.
Rapeeta maalausrockia: CROOKMACHINE
zapateados
15.02.2014 22:59:50
Mulla on aika samansuuntaisia kokemuksia klooneista kuin monella muullakin tässä ketjussa, niin kotimaisista kolvareista kuin kiinalaisista halpisbokseista. Niin puolesta kuin vastaankin.

Ainoa kloonipedaali, jonka olen koskaan omistanut, oli IK 69 Fuzz. Ostin sen aikoinaan, koska Fultone ei enää valmistanut alkuperäistä 69 fuzzia ja käytettyjen hinnat olivat pilvissä. Tämä oli siis aikaa ennen nykyistä pienempi koteloista MkII-versiota. Hinta ja laatu olivat todellakin kohdallaan. Jos päätyisin joskus hankkimaan jonkun toisen kloonin, niin luottaisin johonkin tunnettuun tekijään laadun ja jälleenmyyntiarvon takia (kuka sitä nyt koskaan mitään pedaaleja myisi eteenpäin...)

Etsin aikoinaan Klon-kloonia ja muutamat aiemmin tässä ketjussa mainitut pedaalit oli kiikarissa. Päädyin lopulta ostamaan Lovepedal Kalamazoon, vaikkei se ole varsinaisesti Klon-klooni. Se taitaa olla edelleen kallein pedaali, jonka omistan, mutta se on kyllä jokaisen euron väärti. Muutamia muita overdrive-pedaaleita on ollut ja mennyt, mutta Kalamazoo on ollut pysyvästi pedaalilaudassa.

Kiinan halpisklooneista on tullut joskus soiteltua kaverin Joyo Ultimate Drivella (Fulltone OCD-klooni). Se on hintaansa nähden varsin hyvältä kuulostava poljin, mutten kyllä ymmärrä, saati allekirjoita, sen vertailua alkuperäiseen OCD:hen. Sen soundi on jotenkin kovempi ja siinä ei ole samanlaista "presenceä" kuin alkuperäisessä. Eikä se puhdistu kitaran volume-potikasta läheskään yhtä hyvin. Sen verran täytyy sanoa, että en päässyt testaamaan koskaan Ultimate Driveä yhdessä OCD:n kanssa samalla kitaralla ja vahvistin kombinaatiolla, joten vertailu on osittain muistikuvien ja psykoakustiikan puolella. Silti, jos olisin aloitteleva kitaristi pienellä budjetilla, niin todennäköisesti hankkisin varmaan itsekkin Joyon klooneja.

Ainoa asia, jota en kloonipedaaleista ymmärrä, on BYOC:n ja vastaavien valmiista kiteistä kasattujen pedaalien hinnat käytettynä. Mun mielestä ne on olleet pitemmän aikaa, jo ennen torin "kloonihypeä", päättömän korkealla.
"Ain't nobody now can play the blues that I play" - Junior Kimbrough
VSu
13.05.2014 13:00:19
Näin rakentelijan näkökulmasta ajattelin sanoa muutaman sanan.
Kun klooni tehdään kunnolla, se yleisesti ottaen on vähintään yhtä hyvä kuin esikuvansa. Kun noita klooneja teen/tehdään pienessä mittakaavassa, niin on järkevää panostaa komponenttien laatuun. Kytkimet, jakit ja sähköisetkin komponentit tuppaa ainakin halvemmissa sarjatuotantopedaaleissa olemaan mitä sattuu. Ja sitten on tietysti tämä true bypass -näkökulma, eli tunnetusta, ei true-bypass -pedaalista voi tehdä piirikopion ilman buffereita. Sitäkin ominaisuutta moni arvostaa. Ja muitakin pieniä säätöjä voi aina tehdä, sillä noita pahojakin suunnitteluvirheitä löytyy kalliimman luokan pedaaleistakin.

Monet nykypedaaleista on tehty pintaliitoskomponenteilla, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että hajotessaan pedaali on roskistavaraa. Niitä kun on pirun vaikea, ellei mahdoton korjata. Hyvin tehdyn kloonin voi aina korjata, ja ainakin itse myönnän itse tekemilleni takuun. Samoin tekee tuntemistani pedaalintekijöistä ainakin nimim. S0r066, todennäköisesti muutkin.

BYOC-kitit taas ovat monelle kirosana, ja mielestäni syyttä. Niissä vain komponentit tulevat valmiina paketteina, kun esimerkiksi itselläni on hyllyt täynnä erikseen tilattuja yksittäiskomponentteja. Kytkimien ja jakkien laadusta en noissa BYOC-kiteissä tosin osaa sanoa.

Moraalisesta puolesta taas sen verran, että valtaosa ihmisistä ei ole mitään ongelmaa ostaa Behringeriä, Joyoja ja muita halpiksia, jotka ovat aina suoria piirikopioita tunnetuista pedaaleista. Eikö tälläinen korporaatio-tasoinen kopiointibisnes sitten ole moraalisesti tuomittavaa? Jos nyt siis vertaa pienen nyrkkipajan pienimuotoiseen bisnekseen. Juridisestihan siinä ei ole mitään ongelmaa. Piiriä ei pysty patentoimaan, ja sitä myötä kaikki piirit ovat kaikille vapaata riistaa.

Ja sitten vielä putiikkipedaaleista. 400e jostain OD:sta (Esimerkiksi Baby Blue) on sellainen ryöstöhinta, että moisesta pitäisi joutua vankilaan. Ihan sama kuinka hyvä se on, mutta osat siihen ei mitenkään maksa edes 15 euroa, vaikka se olisi tehty miten. Aika ronski on kate tällöin. Sanoisin että kaikki hinnat yli 150 euroa sisältävät runsaasti ilmaa.

Varmasti hyviksi tietämiäni pedaalirakentelijoita ovat ainakin seuraavat: S0r0666, Danielu, ZeusMalt, Insane Kane, Myrkky Nuoli jne.
Truth does not change because it is, or is not, believed by a majority of the people.
Kunnallisjäte
13.05.2014 14:51:28 (muokattu 13.05.2014 14:54:50)

Asia mikä mua pikkasen huvittaa klooneissa on hinta suhteessa alkuperäiseen pedaaliin tai säröissä vahvistimeen jota sillä yritetään simuloida. Tämä huomio koskee siis ihan huippumerkkejä, eikä pelkästään kotikolvareita.
Esimerkiksi Dumble-vahvistimeen perustuvat säröt ovat järjestäen kalliimpia kuin tubescreameriin (avoimesti) perustuva, koska Dumble vahvistimet ovat niin kalliita.
Samoin Klon-centaur kopiot jne.

Käsittääkseni pedaalin valmistuskustannukset ainakaan klooneissa ei voi selittäää kalliimpaa hintaa, jos piirin skeemat on jo tiedossa.
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
Laulava Kylätohtori
13.05.2014 14:58:12
VSu: Varmasti hyviksi tietämiäni pedaalirakentelijoita ovat ainakin seuraavat: S0r0666, Danielu, ZeusMalt, Insane Kane, Myrkky Nuoli jne.

Komppia tälle. Lisäksi Zamppa79:ltä ostamani Katana-klooni on laatua kaikin puolin. Yhden otannan perusteella lisäisin Zampankin listaan.

Katana on myynnissä, koska ei ole sille tarvetta ja vähennän muutenkin pedaaleja. Lähinnä ajattelin tätä kuitenkin kommenttina niille, ketkä pohdiskelevat, uskaltaako Zamppa79:ltä ostaa, en niinkään mainoksena omille myyntipuuhille...

Katana sisältä. Ainakin minusta ihan siistiä jälkeä varsinkin, kun ottaa huomioon, että kotelo on 38*92 mm:

http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/3625.jpg
All statements and arguments appearing in my writings are fictitious. Any resemblance to truth, facts or reality is purely coincidental.
varakeef
13.05.2014 15:02:23
Olen itse sellainen tusaaja kolvin kanssa, että en uskalla arvailla kauanko vaikka jonkun perussärön kasaamiseen menee ns. tekijämieheltä. Kertokaa!
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Sarko
13.05.2014 15:22:47
Kunnallisjäte: Asia mikä mua pikkasen huvittaa klooneissa on hinta suhteessa alkuperäiseen pedaaliin tai säröissä vahvistimeen jota sillä yritetään simuloida. Tämä huomio koskee siis ihan huippumerkkejä, eikä pelkästään kotikolvareita.
Esimerkiksi Dumble-vahvistimeen perustuvat säröt ovat järjestäen kalliimpia kuin tubescreameriin (avoimesti) perustuva, koska Dumble vahvistimet ovat niin kalliita.
Samoin Klon-centaur kopiot jne.

Käsittääkseni pedaalin valmistuskustannukset ainakaan klooneissa ei voi selittäää kalliimpaa hintaa, jos piirin skeemat on jo tiedossa.

Tää perustuu hyvin pitkälti mielikuvamarkkinointiin, osa noista suuren maailman Dumble-pedaaleistahan ovat vain modattuja Tubescreamereitä tai Timmy-klooneja kovalla hinnalla "siunattuina". Niiden markkinointi kohdistuu sellaiselle spesifille segmentille, joka hakee tiettyä soundia (esim. Robben Ford, SRV...) ja jolla on rahaa törsättäväksi kitarakamoihin muttei esim. Dumbleihin ja Two-Rockeihin.

Klon Centaur-kloonien hinnat ovat taas korkeita johtuen alkuperäisten Centaurien törkeistä hinnoista ja erittäin rajallisesta saatavuudesta sekä niiden valmistamisen suhteellisesta monimutkaisuudesta, Centaur on kytkennältään perus TS:ää monimutkaisempi ja suunnitelussa on tehty aika jänniä ratkaisuita. Toki mielikuvamarkkinointi pätee tässäkin tapauksessa.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Myrkky Nuoli
13.05.2014 15:29:48 (muokattu 13.05.2014 15:33:13)
varakeef: Olen itse sellainen tusaaja kolvin kanssa, että en uskalla arvailla kauanko vaikka jonkun perussärön kasaamiseen menee ns. tekijämieheltä. Kertokaa!

Riippuu vähän millä tyylillä tekee. Jos kasaa riskillä kaiken suoraan koteloon niin sillon tietysti vähemmän, mutta sitten jos piirissä onkin jokin viba niin troubleshoottaus on ankeaa. Jos vetää pitkillä piuhoilla homman kasaan ja sitten kotelointivaiheessa rupee lyhentelemään piuhoja niin ikuisuus. Kokemuksen myötä oppii silmämääräisesti arvioimaan piuhojen pituudet suoraan järkeviksi. Jos niitä joutuu lyhentelemään ja käyttää kutistesukkia niin raskaaksi käy. Ite kolvailuvaiheessa ei perus särön (jossa on pieni piirilevy ilman erikoisuuksia) kanssa varmaan tuntia pidempään mene jos ei tule mutkia matkaan, eikä tarvitse miettiä modauksia, mutta sitten riippuu vähän pintakäsittelystä, että miten raskas projekti on kotelon kanssa. Jos tulee hirveä määrä potikoita niin jo pelkästään reikien mittailuun menee jonkun aikaa, puhumattakaan siitä jos tarvitsee ruveta laskemaan, että mihin kohti patteri mahtuis. Oon ite parhaimmillaan hifistellyt niin, että pohjalle candylakka ruiskulla, seuraavaan kerrokseen splatteriä, vesipisaroita, jotka varjostetaan kynäruiskulla tai mitälie erikoisuuksia, tekstejä käsin pensselillä jne. ja päälle sitten vielä hintsusti sävylakkaa ja sit vielä monta kerrosta kirkasta, jotta se myös kestää. Tuohon kun laskee vielä päälle 3-osaisen lakan sekoitukset, värien hakemiset sekoittelemalla, mahdolliset ruiskujen puhdistamiset välissä ja muut niin rupee kyllä aikaa menemään.

Jos kotelolle ei tarvitse tehdä MITÄÄN muuta kuin porata ja pystyy heittämällä tekemään ne poraukset, eikä tartte funtsia että mihin iso piirilevy mahtuu ja miten, mihin kohti DC-jakki menee, ettei ole tiellä, mahtuuko potikat olemaan ja mihin saa patterin, ottaakohan konkat kiinni kanteen kun kotelon pistää kiinni jne. niin ehkä nopeimmillaan 2-3 työtunnilla vois onnistua joku tosi perushomma jos tekijä ei hötkyile vaan tekee skarpisti tarkkaa työtä, eikä tarvitse ottaa huomioon minkään sortin modauksia jo valmiiksi olemassa olevaan layouttiin.

Tähän en huomioinut ollenkaan kytkentälevyn valmistelua, eli verolevystä pitää leikata sopivaksi laskettu palanen, tehdä trace cutteja (katkaista kuparijohde tietyistä kohdista) ja mahdollisesti viilata reunoja siisteiksi jos ei meinaa mahtua koteloon sellaisenaan ja haluaa kosmeettisesti kaunista jälkeä. Varsinaisen PCB:n syövyttäminen ja piirtäminen onkin sitten oma lukunsa.

Fuzzeissa onkin sitten edessä vielä transistorien valitseminen, mätsäys ja biasointi. Se on sitten taas oma maailmansa.

Tästä postauksesta varmaan käy ilmi, että ei ne pedaalit ihan itsestään synny. Edes simppelit kloonit. Mokailun varaa on jokaisessa työvaiheessa. Kotelointivaiheessa mokat voivat olla peruuttamattomia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)