Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: haukkukaa mun soittoa
1 2
jpjanhun
12.02.2014 13:43:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arvon kitaroijat,
 
soitin tuossa simppelin mutta ihtelleni tällä hetkellä melko haastavan improvisaation.
 
http://maihinnousu.net/s/21654
 
-voitteko sanoa mitä pitäisi mielestänne teknisesti parantaa? mun taimingi esim. on välillä aika metsässä mutta en toisaalta osaa päättää sopiiko pieni räveltämisen maku jopa tämän tyyliseen juttuun. vai pitäisikö olla tarkempaa jne. tää siis ei ole mitään heviä vaan hyvin vähäisellä säröllä soitettua bossanova-rock-improvisaatiota (oisko santana, tolonen tms. vähän tämänkaltaista, en tiedä). tässä voisi soittaa rauhallisemmin ja vähemmän nuotteja, parempaa melodiaa, mutta otin tämän tekniseltä kannalta ja yritin tehdä tästä itselleni jossain määrin teknisesti haastavan.
 
-vahvistimena s-gear ja kitarana modifioitu j&d strato.
 
-haukkukaa perustellusti, jooko?
 
silhouette
12.02.2014 13:49:55 (muokattu 12.02.2014 13:53:59)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs haukkumista tuossa on? Hyvinhän ja tyylitajuisesti sä soitat ja jos jotain vikoja jamista pitää väkisin etsiä, niin paikoitellen muutamat pikkaukset kuulosta epätarkoilta. Muuten kyllä ihan hyvä perus-jazz-meininki, ei tuossa tosiaan mitään haukkumista ole =)
 
Aina voi yrittää.
jpjanhun
12.02.2014 13:56:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Mitäs haukkumista tuossa on? Hyvinhän ja tyylitajuisesti sä soitat ja jos jotain vikoja jamista pitää väkisin etsiä, niin paikoitellen muutamat pikkaukset kuulosta epätarkoilta. Muuten kyllä ihan hyvä perus-jazz-meininki, ei tuossa tosiaan mitään haukkumista ole =)
 
-jees, no thänks. joo, tosiaan, tarkoitin että toivoisin että jos jengi viitsisi toimia mulle vähän niinkuin korvana, kun oma objektiivisuus ei ehkä ole sitä tarkinta oman soiton suhteen. mutta, näinhän sinä teitkin, kiitokset kommentista!
 
Chunga
12.02.2014 14:05:55 (muokattu 12.02.2014 14:17:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joo en mäkään oikein tajua tota asennetta...
 
perusteltuja kehuja lähtisin ekana hakemaan, tietämättä toki yhtään esimerkiksi minkä ikäinen olet/kauanko olet soittanut... Näillähän ei saisi olla merkitystä, mutta on silti :-)
 
Ääninäytteen perusteella veikkaisin että olet muutaman vuoden tarkkuudella täysi-ikäisyyden jommalla kummalla puolella ja suht aktiivinen kitaramusiikin kuluttaja, ja soittanut ainakin nelisen vuotta..?
 
nojoo. Taimisi oli siihen oletukseen nähden aika hyvässä kunnossa. Taimin suhteen parantamisen varaa on kaikilla, mutta en löytänyt tässä nyt tähän hätään mitään pinpointattavaa kehitettävää.
 
Taisit soittaa tuon kokonaan niin sanotusti omasta elämästä - toisin sanoen improvisointisi oli niin sanottua "aitoa improvisaatiota". Suuri salaisuushan tässä soittamishommassa on se, että vain todella harvat ja valitut superkitaristit improvisoivat ihan oikeasti "omasta elämästään" kaiken mitä soittaa - ja saavat sen kuulostamaan musiikillisesti koherentilta kokonaisuudelta (toisin sanoen hyvältä ja mielenkiintoiselta). Loput elävöittävät aitoa improvisaatiota eri paikoista pöllimillään lickseillä, joten:
 
Se, mitä lähtisin seuraavaksi hakemaan, on se että lisäisit tähän muutamia ennalta opettelemiasi lickejä, jotka saa ihan vapaasti pölliä mistä vaan niitä löytää :) - soita esimerkiksi harjoituksen vuoksi tähän samaan pätkään noin 50/50 improvisaatiota/lickejä ja soita lickit oikein niin, että "lataat" ne rauhassa ja soitat ne. Kuuntele oton jälkeen eroa, miten opetellut lickit, vaikkei ne sinänsä vielä tunnu omilta, niin kuinka ne ovat taimillisesti varmempia (koska tiedät miten ne menee) kuin omasta elämästä improvisointi (joka on todennäköisemmin taimillisesti epävarmempaa, sillä suurin osa työstä kuluu hetkessä säveltämiseen, eikä taimin kelaamiseen)
 
nojoo, toivottavasti sait tästä sekoilusta jotain irti. kysy lisää niin kyllä täällä selitetään. Ääninäytteestä onneksi huokui että taidat olla ihan tosissasi tämän kanssa, silloin täällä kyllä autetaan :)
 
EDIT: selvennänpä heti, etten lickeillä nyt tarkota heti mitään jazz-hommaa, vaan että lickejä voi pölliä ihan kaikilta BB Kingistä Röllipeikkoon ;-)
 
We've gone full circle.
jpjanhun
12.02.2014 15:45:26 (muokattu 12.02.2014 16:34:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chunga: joo en mäkään oikein tajua tota asennetta...
 
perusteltuja kehuja lähtisin ekana hakemaan, tietämättä toki yhtään esimerkiksi minkä ikäinen olet/kauanko olet soittanut... Näillähän ei saisi olla merkitystä, mutta on silti :-)
 
Ääninäytteen perusteella veikkaisin että olet muutaman vuoden tarkkuudella täysi-ikäisyyden jommalla kummalla puolella ja suht aktiivinen kitaramusiikin kuluttaja, ja soittanut ainakin nelisen vuotta..?
 
nojoo. Taimisi oli siihen oletukseen nähden aika hyvässä kunnossa. Taimin suhteen parantamisen varaa on kaikilla, mutta en löytänyt tässä nyt tähän hätään mitään pinpointattavaa kehitettävää.
 
Taisit soittaa tuon kokonaan niin sanotusti omasta elämästä - toisin sanoen improvisointisi oli niin sanottua "aitoa improvisaatiota". Suuri salaisuushan tässä soittamishommassa on se, että vain todella harvat ja valitut superkitaristit improvisoivat ihan oikeasti "omasta elämästään" kaiken mitä soittaa - ja saavat sen kuulostamaan musiikillisesti koherentilta kokonaisuudelta (toisin sanoen hyvältä ja mielenkiintoiselta). Loput elävöittävät aitoa improvisaatiota eri paikoista pöllimillään lickseillä, joten:
 
Se, mitä lähtisin seuraavaksi hakemaan, on se että lisäisit tähän muutamia ennalta opettelemiasi lickejä, jotka saa ihan vapaasti pölliä mistä vaan niitä löytää :) - soita esimerkiksi harjoituksen vuoksi tähän samaan pätkään noin 50/50 improvisaatiota/lickejä ja soita lickit oikein niin, että "lataat" ne rauhassa ja soitat ne. Kuuntele oton jälkeen eroa, miten opetellut lickit, vaikkei ne sinänsä vielä tunnu omilta, niin kuinka ne ovat taimillisesti varmempia (koska tiedät miten ne menee) kuin omasta elämästä improvisointi (joka on todennäköisemmin taimillisesti epävarmempaa, sillä suurin osa työstä kuluu hetkessä säveltämiseen, eikä taimin kelaamiseen)
 
nojoo, toivottavasti sait tästä sekoilusta jotain irti. kysy lisää niin kyllä täällä selitetään. Ääninäytteestä onneksi huokui että taidat olla ihan tosissasi tämän kanssa, silloin täällä kyllä autetaan :)
 
EDIT: selvennänpä heti, etten lickeillä nyt tarkota heti mitään jazz-hommaa, vaan että lickejä voi pölliä ihan kaikilta BB Kingistä Röllipeikkoon ;-)

 

 
-kiitokset kommenteista. täytyy pitää nuo mielessä.
 
Chunga: joo en mäkään oikein tajua tota asennetta...
 
-niin, siis tarkoitan sitä että eikai niillä kehuilla useinkaan mitään tee.. jos joku sanoo että "no joo, ihan hyvä". eihän siinä ole mitään informaatiota. kritiikki on kehittävää.. mutta tietysti usein on niin ettei kukaan viitsi antaa kritiikkiä kun se tuottaa vaivaa..
 
Ääninäytteen perusteella veikkaisin että olet muutaman vuoden tarkkuudella täysi-ikäisyyden jommalla kummalla puolella ja suht aktiivinen kitaramusiikin kuluttaja, ja soittanut ainakin nelisen vuotta..?
 
-no ei näinkään. olen paljon vanhempi ja soittaminen on ollut mulla suuren osan ajasta sellainen varsin laiska harrastus (soittoa kerran tai pari viikossa, tosin toisina aikakausina aktiivisemmin). eli kalenterivuosiin nähden oon kyllä aika huonona pysynyt. oon toki kyllä kuunnellut kaikenlaista musiikkia mutta soitellut pääosin vaan himassa.Ääninäytteestä onneksi huokui että taidat olla ihan tosissasi tämän kanssa, silloin täällä kyllä autetaan :)
 
Taisit soittaa tuon kokonaan niin sanotusti omasta elämästä - toisin sanoen improvisointisi oli niin sanottua "aitoa improvisaatiota"
 
-joo, oli se ihan lonkalta vetäisty, vaikka kyllä siinäkin noi asteikkoasemat pyörii taustalla (eli doorinen asteikko ja sitten toi tavanomainen pentatoninen molli). taisi olla vähän jotain yksinkertaisia lickejäkin mukana. eli en tiedä oliko nyt ihan omasta elämästä :) heh. olen kyllä sillälailla laiska ihminen Ääninäytteestä onneksi huokui että taidat olla ihan tosissasi tämän kanssa, silloin täällä kyllä autetaan :)etten koskaan viitsi opetella mitään sooloja ja ne menevät joka kerta vähän miten sattuu.
 
Se, mitä lähtisin seuraavaksi hakemaan, on se että lisäisit tähän muutamia ennalta opettelemiasi lickejä, jotka saa ihan vapaasti pölliä mistä vaan niitä löytää :) -
 
-joo, kiitos vinkistä, pitänee kokeilla. olen tosin tavattoman laiska opettelemaan lickejä :) mutta ehkä pitää ryhdistäytyä.
 
Ääninäytteestä onneksi huokui että taidat olla ihan tosissasi tämän kanssa, silloin täällä kyllä autetaan :)
 
-joo, kyllä mä ihan tosissani etsin vinkkejä yms. otsikko nyt on ehkä hieman provosoiva mutta ajattelin että ehkä sellainen kiinnittää paremmin huomion. mulla on kyllä ihan todellinen kiinnostus kehittyä soittajana.
 
Jucciz
12.02.2014 23:44:12 (muokattu 13.02.2014 00:09:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haukutaan nyt sitten, mutta muista, että itsepähän pyysit. :)
 
Soundi ei ollut varsinaisesti Santana tai myöskään jazz tai lattari - sen enempää kompissa kuin soolossakaan. Yleensä tämän osaston kitarasoundi on läskimpi, pyöreämpi, nyt se oli melkoisen ohut. Ehkä tuo tiheä Blackmore-henkinen vibrato häiritsi silti eniten mitä tulee tyylillisiin seikkoihin. Mun makuun homma menee niin, että mitä enemmän jatsimpaa osastoa lähestytään, sitä vähemmän vibrato sopii kuvioon pääasiallisena ilmaisun "tehokeinona". Kieltämättä sama pätee epätarkkoihin nopeisiin "pyrähdyksiin".
 
Pääasiallinen ongelma tässä mun mielestä oli silti se, että soitto kuulosti lähinnä mekaaniselta tuotokselta, eikä niinkään siltä, että yrittäisit tuoda esiin päässäsi soivia melodioita (vai soiko siellä ylipäätään?). Jos saan veikata, "toimintasuunnitelmasi" taisi olla jotakuinkin seuraava: "A-molliosuuden kohdalla soittelen A-pohjaista juttua (mollipentatonista ja bluesasteikkoa, valmiita laatikkosormituksia) vitosnauhalta ja sit C-mollin kohdalla siirretään otelautakättä kolme nauhaa ylemmäs ja toistetaan täysin sama kaava".
 
Summa summarum: jäin kaipaamaan itsenäisiä melodioita, jotka kantavat myös sointuvaihdoksien yli - melodioita, jotka kasvavat, kehittyvät ja kertovat tarinan, muodostavat kuulijaa kiinnostavan kokonaisuuden. Nyt paketti kuulosti valitettavasti enemmänkin ulkoa opeteltujen sormitusten ees taas kahlaamiselta vailla sen kummempaa sanottavaa.
 
Ei siellä varsinaisesti suurta määrää vääriä ääniä(TM) ollut joukossa, mutta ei myöskään oikein mitään sellaista, joka kiinnittäisi huomion - vielä vähemmän ns. maallikon huomion, joka yleensä hakee nimenomaan vahvoja melodioita eikä niinkään vaikkapa teknistä osaamista.
 
Jatkokehitysehdotuksena suosittelen seuraavaa: pistä pelkkä komppikitara soimaan, jätä kitara hetkeksi telineeseen ja kokeile hyräillä melodioita hetken aikaa sointujen päälle. Luultavasti päässäsi rupeaa pyörimään jotain taustan innoittamana. Kun keksit mielestäsi muutaman hyvän melodianpätkän, tai aluksi edes yhden, toista sitä niin kauan, että varmasti muistat sen. Tämän jälkeen ota kitara kouraan ja yritä löytää tuo sama melodia otelaudalta. Luultavasti - tai ainakin toivottavasti - se kuulostaa erilaiselta kuin valmiit, tuttuihin sormituksiin perustuvat melodiat.
 
Yritin olla rakentava ja analyyttinen. Kritiikkini ei kohdistu henkilöön, vaan enemmänkin koitin miettiä, miten homman voisi tehdä paremmin, jotta kuulija kiinnostuisi enemmän. Kiitos ja anteeksi.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
jpjanhun
13.02.2014 00:17:53 (muokattu 13.02.2014 00:53:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Haukutaan nyt sitten, mutta muista, että itsepähän pyysit. :)
 
Soundi ei ollut varsinaisesti Santana tai myöskään jazz tai lattari - sen enempää kompissa kuin soolossakaan. Yleensä tämän osaston kitarasoundi on läskimpi, pyöreämpi, nyt se oli melkoisen ohut. Ehkä tuo tiheä Blackmore-henkinen vibrato häiritsi silti eniten mitä tulee tyylillisiin seikkoihin. Mun makuun homma menee niin, että mitä enemmän jatsimpaa osastoa lähestytään, sitä vähemmän vibrato sopii kuvioon pääasiallisena ilmaisun "tehokeinona". Kieltämättä sama pätee epätarkkoihin nopeisiin "pyrähdyksiin".
 
Pääasiallinen ongelma tässä mun mielestä oli silti se, että soitto kuulosti lähinnä mekaaniselta tuotokselta, eikä niinkään siltä, että yrittäisit tuoda esiin päässäsi soivia melodioita (vai soiko siellä ylipäätään?). Jos saan veikata, "toimintasuunnitelmasi" taisi olla jotakuinkin seuraava: "A-molliosuuden kohdalla soittelen A-pohjaista juttua (mollipentatonista ja bluesasteikkoa, valmiita laatikkosormituksia) vitosnauhalta ja sit C-mollin kohdalla siirretään otelautakättä kolme nauhaa ylemmäs ja toistetaan täysin sama kaava".
 
Summa summarum: jäin kaipaamaan itsenäisiä melodioita, jotka kantavat myös sointuvaihdoksien yli - melodioita, jotka kasvavat, kehittyvät ja kertovat tarinan, muodostavat kuulijaa kiinnostavan kokonaisuuden. Nyt paketti kuulosti valitettavasti enemmänkin ulkoa opeteltujen sormitusten ees taas kahlaamiselta vailla sen kummempaa sanottavaa.
 
Ei siellä varsinaisesti suurta määrää vääriä ääniä(TM) ollut joukossa, mutta ei myöskään oikein mitään sellaista, joka kiinnittäisi huomion - vielä vähemmän ns. maallikon huomion, joka yleensä hakee nimenomaan vahvoja melodioita eikä niinkään vaikkapa teknistä osaamista.
 
Yritin olla rakentava ja analyyttinen. Kritiikkini ei kohdistu henkilöön, vaan enemmänkin koitin miettiä, miten homman voisi tehdä paremmin, jotta kuulija kiinnostuisi enemmän. Kiitos ja anteeksi.

 
kiitos rakentavasta kommentista! olet mielestäni aivan oikeassa..soitto oli skeidaa. anteeksipyyntöihin ei ole mitään aihetta. mä pyrin juuri tekemään tuosta itselleni teknisesti vaikeaa (huom. itselleni, moni muu ehkä soittaisi tuon läpi helposti) muun kustannuksella. tosin kommenttisi paljasti miten huonoa tuo oikeasti olikaan. en nimittäin ajatellut tuon kuitenkaan olevan aivan noin huono. loistavaa!
 
>Pääasiallinen ongelma tässä mun mielestä oli silti se, että soitto kuulosti lähinnä mekaaniselta tuotokselta, eikä niinkään siltä, että yrittäisit tuoda esiin päässäsi soivia melodioita (vai soiko siellä ylipäätään?)
 
-vähemmänpuoleisesti soi päässä kyllä. eli taisi tulla juuri selkäytimestä sellainen mekaaninen tuotos.
 
>Jos saan veikata, "toimintasuunnitelmasi" taisi olla jotakuinkin seuraava: "A-molliosuuden kohdalla soittelen A-pohjaista juttua (mollipentatonista ja bluesasteikkoa, valmiita laatikkosormituksia) vitosnauhalta ja sit C-mollin kohdalla siirretään otelautakättä kolme nauhaa ylemmäs ja toistetaan täysin sama kaava".
 
-pitkälti tosiaan juuri näin, eli satunnainen laatikkosuoritus ja vielä häpeilemätön laatikoiden siirto aivokuolleen rokkarin tyyliin! heh. olet aivan oikeassa.
 
>Summa summarum: jäin kaipaamaan itsenäisiä melodioita, jotka kantavat myös sointuvaihdoksien yli - melodioita, jotka kasvavat, kehittyvät ja kertovat tarinan, muodostavat kuulijaa kiinnostavan kokonaisuuden. Nyt paketti kuulosti valitettavasti enemmänkin ulkoa opeteltujen sormitusten ees taas kahlaamiselta vailla sen kummempaa sanottavaa.
 
-jeh, aivan näin. kun tätä pohtii niin asia on juuri näin. jos tällaista tulisi jostain tuutista niin jättäisin mielelläni kuuntelematta. eli kyllä tässä pitäisi olla jokin kiinnostava melodialinja.
 
-vipratosta olen kanssa sitä mieltä että se on tässä yhteydessä samaan aikaan liian nopea ja laaja. silloin sitä tulee sellainen "irritating"-efekti. mielestäni viprato voisi olla nopea jos se olisi myös hyvin kapea. en myöskään laittaisi tähän hidasta ja laajaa vipratoa mutta hitaan ja kapean voisin laittaa. onko sulla näkemyksiä näistä/viihtitkö ajatella asiaa?
 
McLeach
13.02.2014 00:19:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä miksi kirjoitan kun en oikein näe näissä jutuissa ikinä mitään pointtia. Ihan järkevää pohdiskelua jos on aloittelijana menossa esim. soittokokeeseen. Kun selvästi osaat kitaraa soittaa ja tajuat musiikista kuultavasti niin miksi nähdä se moisena suorituksena? Se että oliko impro mielenkiintoinen ja "hyvä" on täysin kuuntelijan korvissa eikä niistä pitäisi sen suurempia johtopäätöksiä tehdä. Jos et omasta mielestäsi soita oikeaan timeen niin reenaa sitä. Häiritsevät epäpuhtaudetkin varmaan jokainen kuuleva ihminen osaa bongata ja työstää eteenpäin?
 
Nyt tiedän miksi kirjoitin: ei tulisi ikinä mieleenkään laittaa omaa improvisointia muiden arvioitavaksi. Mielestäni on vaan yksinkertaisesti tyhmää miettiä asiaa tällä tavalla, vai onko tosiaan niin että saatua sanotaan kolmekymmentä kommenttia ja tehtyä niihin vaaditut korjaukset niin yhtäkkiä oma soitanta alkaa kuulostaa täydelliseltä, siitä saa kaiken irti ja kaikki tykkää. Grammyjä alkaa sataa ja levymyynnit räjähtää käsiin. Jimikin jää kaikilla listoilla kakkoseksi. Ja vain koska Jimi ei kysellyt foorumilla kritiikkiä sooloihinsa?
 
No joo ehkä hieman kärjistin, mutta mielipide tuli varmaan selväksi. Jatkakaa.
 
jpjanhun
13.02.2014 00:25:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: En tiedä miksi kirjoitan kun en oikein näe näissä jutuissa ikinä mitään pointtia. Ihan järkevää pohdiskelua jos on aloittelijana menossa esim. soittokokeeseen. Kun selvästi osaat kitaraa soittaa ja tajuat musiikista kuultavasti niin miksi nähdä se moisena suorituksena? Se että oliko impro mielenkiintoinen ja "hyvä" on täysin kuuntelijan korvissa eikä niistä pitäisi sen suurempia johtopäätöksiä tehdä. Jos et omasta mielestäsi soita oikeaan timeen niin reenaa sitä. Häiritsevät epäpuhtaudetkin varmaan jokainen kuuleva ihminen osaa bongata ja työstää eteenpäin?
 
Nyt tiedän miksi kirjoitin: ei tulisi ikinä mieleenkään laittaa omaa improvisointia muiden arvioitavaksi. Mielestäni on vaan yksinkertaisesti tyhmää miettiä asiaa tällä tavalla, vai onko tosiaan niin että saatua sanotaan kolmekymmentä kommenttia ja tehtyä niihin vaaditut korjaukset niin yhtäkkiä oma soitanta alkaa kuulostaa täydelliseltä, siitä saa kaiken irti ja kaikki tykkää. Grammyjä alkaa sataa ja levymyynnit räjähtää käsiin. Jimikin jää kaikilla listoilla kakkoseksi. Ja vain koska Jimi ei kysellyt foorumilla kritiikkiä sooloihinsa?
 
No joo ehkä hieman kärjistin, mutta mielipide tuli varmaan selväksi. Jatkakaa.

 
niinno, eikös soitonopetuksessakin arvioida improvisaatiota tai tekniikkaa? täällä voi saada yhden soitonopettajan sijaan monen ihmisen arvion. ei mielestäni ollenkaan huono juttu. en mä itse kuitenkaan pysty näkemään omia suorituksia niin objektiivisesti kuin joku muu. on aivan loistavaa ja kehittävää jos voi saada rakentavaa kritiikkiä täällä.. ja täähän on siis nimenomaan soittamiseen liittyvään keskusteluun tarkoitettu palsta.
 
Jucciz
13.02.2014 00:27:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä siinä ei ole mitään pahaa, että pyytää soitostaan kommenttia. Sehän on merkki siitä, että on kiinnostunut kehittymään soittajana.
 
Tätähän on tämän keskustelupalstan sooloskaboissa harrastettu paljonkin. Uskon, että moni on saanut hyviä vinkkejä soittoonsa niiden kautta. Itse ainakin olen.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
McLeach
13.02.2014 00:42:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: niinno, eikös soitonopetuksessakin arvioida improvisaatiota tai tekniikkaa? täällä voi saada yhden soitonopettajan sijaan monen ihmisen arvion. ei mielestäni ollenkaan huono juttu. en mä itse kuitenkaan pysty näkemään omia suorituksia niin objektiivisesti kuin joku muu. on aivan loistavaa ja kehittävää jos voi saada rakentavaa kritiikkiä täällä.. ja täähän on siis nimenomaan soittamiseen liittyvään keskusteluun tarkoitettu palsta.
 
Riippuu tietenkin paljon siitä mitkä ovat päämäärät ja miten musiikin näkee ja kuulee. Onhan se kiva saada kommenttia omasta soitosta mutta ketjun avaus kuulosti siltä että vastauksilla on pelottavan suuri vaikutus käsitykseesi itsestäsi soittajana. Mulle on vaan kovin vaikeeta nähdä kitaran tai minkään muunkaan soitto suorituksena johon tarvitsee saada objektiivista palautetta ja korjauksia. Mulle riittää että se kuulostaa kivalta ja se on itselle mukavaa ja ennen kaikkea pystyy itseään ilmaisemaan. Nämä kaikki onnistuu enemmän tai vähemmän heti kun kitaran salat oppii.
 
jpjanhun
13.02.2014 00:49:47 (muokattu 13.02.2014 00:55:00)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: Riippuu tietenkin paljon siitä mitkä ovat päämäärät ja miten musiikin näkee ja kuulee. Onhan se kiva saada kommenttia omasta soitosta mutta ketjun avaus kuulosti siltä että vastauksilla on pelottavan suuri vaikutus käsitykseesi itsestäsi soittajana. Mulle on vaan kovin vaikeeta nähdä kitaran tai minkään muunkaan soitto suorituksena johon tarvitsee saada objektiivista palautetta ja korjauksia. Mulle riittää että se kuulostaa kivalta ja se on itselle mukavaa ja ennen kaikkea pystyy itseään ilmaisemaan. Nämä kaikki onnistuu enemmän tai vähemmän heti kun kitaran salat oppii.
 
joo tuota, ymmärrän pointtisi ja se lienee validi asiayhteydestä riippuen. mulla on kuitenkin nyt tarve pystyä soittajana suoriutumaan tietyistä vaatimuksista ja arvelen että jos mun soitto haukutaan joiltakin osin tässä niin mä törmään niihin samoihin haukkuihin jatkossa. eli yritän mielummin korjata nuo asiat nyt kun mulla tuntuu tällä hetkellä sattumoisin olevan siihen aikaa..
 
McLeach
13.02.2014 00:56:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: mulla on kuitenkin nyt tarve pystyä soittajana suoriutumaan tietyistä vaatimuksista
 
Niin tähän lähinnä viittasin tuolla soittokoe-kommentilla. Totta kai jos täytyy jokin tietty rimpautus suorittaa tietyllä tavalla ja täydellisesti niin vinkit ovat hyväksi. Muissa tapauksissa täytyy sanoa että ymmärrän asiat hyvin eri tavalla.
 
Jucciz
13.02.2014 01:08:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omaa viestiäni täydensin myös jatkokehitysidealla, huomasipa joku sitä tai ei. Pelkkä moittiminen kun harvoin jalostaa...
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
jpjanhun
13.02.2014 01:17:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Omaa viestiäni täydensin myös jatkokehitysidealla, huomasipa joku sitä tai ei. Pelkkä moittiminen kun harvoin jalostaa...
 
hmm.. olen ehkä pessimisti mutta kyllä pelkkä moittiminenkin mielestäni saattaa sekin jalostaa, tapauksesta riippuen. joka tapauksessa, luin jatkokehitysidean jonka toit esille. kyllä se vaikuttaa hyvältä idealta sikäli kun asiaa ymmärrän. kiitokset kommenteista ja vaivannäöstä!
 
Jucciz
13.02.2014 01:24:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: hmm.. olen ehkä pessimisti mutta kyllä pelkkä moittiminenkin mielestäni saattaa sekin jalostaa, tapauksesta riippuen. joka tapauksessa, luin jatkokehitysidean jonka toit esille. kyllä se vaikuttaa hyvältä idealta sikäli kun asiaa ymmärrän. kiitokset kommenteista ja vaivannäöstä!
 
Eipä kestä. Ja joo, auttaahan sekin jos sanoo, miksi joku juttu on paska... Ainakin enemmän kuin se, että pelkätään sanoo paskaksi. ;)
 
Tiivistän ajatukseni: soita päällä ja sydämellä, anna sormien ja kitaran toimia vain välikätenä.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
hallu
14.02.2014 23:07:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HAU HAU!
 
Ei vaiskaan, hyvä meininki sulla. Oikeastaan sanoit itse sen olennaisen eli taimiin voi vähän tiukkuutta lisätä. Itse en lähtisi yrittämään liian nopeita tiluja, keskittyy mieluummin siihen svengiin.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
jpjanhun
15.02.2014 00:28:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: HAU HAU!
 
Ei vaiskaan, hyvä meininki sulla. Oikeastaan sanoit itse sen olennaisen eli taimiin voi vähän tiukkuutta lisätä. Itse en lähtisi yrittämään liian nopeita tiluja, keskittyy mieluummin siihen svengiin.

 
kiitos kommentista! joo, en mä tosiaan halua soittaa (tai soita) tuollaisia tiluja, vetäisin sellaisen vain tuohon clippiin jotta kuulisin itse paremmin millaisia virheitä siinä tulee ja kuullakseni jotain kommenttia (esim. juuri tuosta taimista). oon ajatellut että on ehkä hyvä jos pystyy soittamaan nopeammin kuin mitä käytännössä soittaa.
 
LamaAjanElvis
15.02.2014 08:36:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: Arvon kitaroijat,
 
soitin tuossa simppelin mutta ihtelleni tällä hetkellä melko haastavan improvisaation.
 
http://maihinnousu.net/s/21654
 
-voitteko sanoa mitä pitäisi mielestänne teknisesti parantaa? mun taimingi esim. on välillä aika metsässä mutta en toisaalta osaa päättää sopiiko pieni räveltämisen maku jopa tämän tyyliseen juttuun. vai pitäisikö olla tarkempaa jne. tää siis ei ole mitään heviä vaan hyvin vähäisellä säröllä soitettua bossanova-rock-improvisaatiota (oisko santana, tolonen tms. vähän tämänkaltaista, en tiedä). tässä voisi soittaa rauhallisemmin ja vähemmän nuotteja, parempaa melodiaa, mutta otin tämän tekniseltä kannalta ja yritin tehdä tästä itselleni jossain määrin teknisesti haastavan.
 
-vahvistimena s-gear ja kitarana modifioitu j&d strato.
 
-haukkukaa perustellusti, jooko?

Olet tynnyrissä oppinut.
 
Sormet lähtee saundista. "So I say live and let live. That's my motto: Live and let live. Anyone who can't go along with that, take 'em outside and shoot the motherfucker. It's a simple philosophy, but it's always worked in our family." -George Carlin
jpjanhun
15.02.2014 10:19:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LamaAjanElvis: Olet tynnyrissä oppinut.
 
-joo, totta, vaikka onhan tuo kyllä aika epämääräisesti sanottu.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «