Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: aito vs klooni
1 2
janpeko
10.02.2014 15:38:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Markkinoilla liikkuu paljon klooneja eri efekteistä. Osa on Kiinassa valmistettuja ja osa yksityisten pienissä pajoissa kolvaamia. Olen kokeillut sekä kinukkeja että kotimaisia klooneja, eikä pahaa sanottavaa, siis ihan toimivia.
Ainut asia joka mietityttää on se, kuinka paljon klooni saa maksaa alkuperäiseen verrattuna? Nämä Kiinalaiset clonethan ovat todella edukkaita ja osoittautuneet käytössä ihan kestäviksi (Mooer ollut laudassa yli vuoden ja ahkerasti poljettu).
Toinen asia mietityttää kloonissa suhteessa sen jälleenmyyntiarvoon. Joyo maksaa 29e ja sen saa myytyä 20e eteenpäin. Miten muut kloonit säilyttävät kauppa-arvonsa?
 
JaaGeRMaisTeR
10.02.2014 17:27:03 (muokattu 10.02.2014 23:42:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

janpeko: Markkinoilla liikkuu paljon klooneja eri efekteistä. Osa on Kiinassa valmistettuja ja osa yksityisten pienissä pajoissa kolvaamia. Olen kokeillut sekä kinukkeja että kotimaisia klooneja, eikä pahaa sanottavaa, siis ihan toimivia.
Ainut asia joka mietityttää on se, kuinka paljon klooni saa maksaa alkuperäiseen verrattuna? Nämä Kiinalaiset clonethan ovat todella edukkaita ja osoittautuneet käytössä ihan kestäviksi (Mooer ollut laudassa yli vuoden ja ahkerasti poljettu).
Toinen asia mietityttää kloonissa suhteessa sen jälleenmyyntiarvoon. Joyo maksaa 29e ja sen saa myytyä 20e eteenpäin. Miten muut kloonit säilyttävät kauppa-arvonsa?

 
Eihän tuosta kauaa ole kun joyoa sai uutena 23€.. Tulipahan mieleen tällänen :)
 
E: Piti keksiä miten kiteyttää asia. En kyllä kloonista maksaisi enempää, kun käytettynä orkkis pedalista. Jollei sitten ole tutun sponsorointi mielessä tai hyviä muutoksia tehty.
 
Periaatteesta en maksa muutenkaan pedalista enempää kuin halvasta soittimesta. Miksi ostaisin esim. Deep blue delayn, kun voi torilta lunastaa kloonin.
 
Suuria tunteita: http://maihinnousu.net/a/3216
Antti1
10.02.2014 18:39:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä noilla satunnaisten tyyppien tekemillä klooneilla ei ole juurikaan mitään arvoa, kun voivat olla mitä tahansa ripulia ja yksityistä tekijää ei velvoita mitkään takuuasiat tms. Silti niistä pyydetään lähes alkuperäispolkimien hintoja pahimmillaan. Täytyyhän tekijän saada tottakai rahaa duunista, mutta silti koko homma on jotenkin mun mielestä vähän poskellaan. Mä olisin valmis maksamaan mulle tuntemattoman tekijän uudesta kloonista vähemmän kuin käytetystä alkuperäisestä, enkä puhu nyt mistään keräilyharvinaisuuksien ja putiikkikamojen hinnoista.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
RrRailo
11.02.2014 14:01:54 (muokattu 11.02.2014 14:07:44)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^Mitä itse olen klooneja ostellut, ne ovat maksaneet suunnilleen puolet alkuperäisen aidon hinnasta(mm. jäsenet danielu, s0r0666, VSu). Usein kyse on tietysti ollut pedaalista, jota ei enää valmisteta, ei ole helposti saatavilla, tai merkkilisä on ollut järkyttävä alkuperäisen hintaa korottamassa. En osta uusia bulkkipedaaleja klooneina, koska siinä nyt ei voita mitään.
 
En kuitenkaan osta kloonia, ellen tiedä, että sen tekijä osaa asiansa, käyttää laatuosia yms. Aina, kun olen uskaltanut, olen kuitenkin saanut priimaa, eikä kyse ole ihan parista pedaalista.
 
Kuka Randalliin luottaa, se Randallin kestäköön.
Gabe
11.02.2014 17:29:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaaGeRMaisTeR: Miksi ostaisin esim. Deep blue delayn, kun voi torilta lunastaa kloonin.
 
Koska senkin joku on sen kovalla vaivalla suunnitellut ja sitten joku tulee, pöllii tämän ja alkaa tehtailemaan klooneja torille. Jos tämä DIY mies vielä söhlii jotain jonka vuoksi purkki kuulostaakin kamalalta niin yleensä haukut saa tämä alkuperäinen esikuva. Itse kannatan aitoja asioita ja maksan niistä mielelläni asiaan kuuluvan hinnan. :-)
Dunga
11.02.2014 17:32:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mun mielestä noilla satunnaisten tyyppien tekemillä klooneilla ei ole juurikaan mitään arvoa, kun voivat olla mitä tahansa ripulia ja yksityistä tekijää ei velvoita mitkään takuuasiat tms. Silti niistä pyydetään lähes alkuperäispolkimien hintoja pahimmillaan. Täytyyhän tekijän saada tottakai rahaa duunista, mutta silti koko homma on jotenkin mun mielestä vähän poskellaan. Mä olisin valmis maksamaan mulle tuntemattoman tekijän uudesta kloonista vähemmän kuin käytetystä alkuperäisestä, enkä puhu nyt mistään keräilyharvinaisuuksien ja putiikkikamojen hinnoista.
 
Samaa mieltä. Just eilen nauroin kun torille on kotikloonia niin saatanasti nykyään ja hinnat kohoaa huvittaviin sfääreihin. Taannoin jokusen kerran avoimin mielin olen vaihdossa ottanut näitä random tusaajien purkkeja ja useimmiten sieltä on löytynyt aikamoista paskaa.
 
Esim. Insane kanen ja jaskan purkit sitten erikseen. Loistavaa työjälkeä.
 
War... war never changes.
Sarko
11.02.2014 17:48:30 (muokattu 11.02.2014 17:51:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Koska senkin joku on sen kovalla vaivalla suunnitellut ja sitten joku tulee, pöllii tämän ja alkaa tehtailemaan klooneja torille. Jos tämä DIY mies vielä söhlii jotain jonka vuoksi purkki kuulostaakin kamalalta niin yleensä haukut saa tämä alkuperäinen esikuva. Itse kannatan aitoja asioita ja maksan niistä mielelläni asiaan kuuluvan hinnan. :-)
 
Kun ostetaan tai tehdään näitä DIY-efektejä, niin onhan siinä aina riskinsä. Kuitenkin kannattaa muistaa että osa näistä "DIY miehistä" on yhtä ammattimaisia kolvin ja komponenttien kanssa kuin alkuperäiset valmistajat, ei se spedujen kolvaus kuitenkaan mitään ydinfysiikkaa ole.
 
Tästähän keskustelustahan saattaisi saada muhkean tappeluthreadin aikaiseksi jos täällä ois yhtä anaalinen meininki kuin esim. Gear Page-foorumilla. Siellä on kyllä huikeita lankoja ties mistä 400 dollarin boutique-pedaaleista, jotka ovat paljastuneet modatuiksi RATeiksi ja Tube Screamereiksi. Ja tämä jälkimmäinen kommenttini ei ollut muuten kohdistettu kenellekään teistä hlö. kohtaisesti vaan huomiooni siitä että tästä aiheesta keskustellaan suuressa maailmassa runsaasti.
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
the-Antero
11.02.2014 17:54:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torin DIY purkkien hinnat on yleensä kyllä kohillaan. Osat kuitenkin maksaa. Voi kattoa esim Custom Soundsista saatavia DIY kittejä jotka on suht edullisia. Siihen vielä työtunnit päälle.
 
Sanoisin että ei nää jäbät tällä rikastu täällä.
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
JaaGeRMaisTeR
11.02.2014 17:54:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Koska senkin joku on sen kovalla vaivalla suunnitellut ja sitten joku tulee, pöllii tämän ja alkaa tehtailemaan klooneja torille. Jos tämä DIY mies vielä söhlii jotain jonka vuoksi purkki kuulostaakin kamalalta niin yleensä haukut saa tämä alkuperäinen esikuva. Itse kannatan aitoja asioita ja maksan niistä mielelläni asiaan kuuluvan hinnan. :-)
 
Mahtaako olla suunniteltu vai modattu jotain muuta. Sitä pitäisi Björniltä itseltä kysyä. Esimerkkihän tuo oli.
 
Hyvän pointin tempasit tuossa. Kloonia ja alkuperäistä toisaalta ei myöskään saisi sekoittaa keskenään. Lähtökohta, että kloonataan orkkis. No kloonilla voi olla puutteelliset hampaat tai kolmas käsi. Ei siis pitäisi haukkua kloonin perusteella oikeaa vermettä. Olisi myös kiva kattella paljon kloonit ja nuo alkuperäiset eroaa toisistaat vaikka olisi samanmoisesti tehty.
 
Jaahas.. Kohta voikin alkaa kasaamaan klooni meatheadin eli "Läskipään"
 
Suuria tunteita: http://maihinnousu.net/a/3216
oksatboys
11.02.2014 17:59:59 (muokattu 11.02.2014 18:00:27)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Torin DIY purkkien hinnat on yleensä kyllä kohillaan. Osat kuitenkin maksaa. Voi kattoa esim Custom Soundsista saatavia DIY kittejä jotka on suht edullisia. Siihen vielä työtunnit päälle.
 
Sanoisin että ei nää jäbät tällä rikastu täällä.

 
Noi kitit on kyllä iha perhanan kalliita. Rikastumaan ei kyllä pääse menekistä johtuen, mutta voin paljastaa että torilla huntilla myydystä kloonista saattaa saada helposti 70e voittoa. Siis työ ei nyt ollut tässä mukana, vain osat. Riippuu tietty mistä noi osat hankkii (kiina vs saksa vs usa, paljon kerralla vs yks kerrallaan) ja miten kalliita osia ylipäätään käyttää.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
Gabe
11.02.2014 18:50:21 (muokattu 11.02.2014 18:52:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaaGeRMaisTeR: Mahtaako olla suunniteltu vai modattu jotain muuta. Sitä pitäisi Björniltä itseltä kysyä. Esimerkkihän tuo oli.
 
Hyvän pointin tempasit tuossa. Kloonia ja alkuperäistä toisaalta ei myöskään saisi sekoittaa keskenään. Lähtökohta, että kloonataan orkkis. No kloonilla voi olla puutteelliset hampaat tai kolmas käsi. Ei siis pitäisi haukkua kloonin perusteella oikeaa vermettä. Olisi myös kiva kattella paljon kloonit ja nuo alkuperäiset eroaa toisistaat vaikka olisi samanmoisesti tehty.
 
Jaahas.. Kohta voikin alkaa kasaamaan klooni meatheadin eli "Läskipään"

 
Kaveri haukkui taannoin SHOD:n yhden Ebaysta ostamansa kloonin perusteella, mieli vähän muuttui kun tökkäsin sille aidon testiin ja nyt hän on sellaisen aidon onnellinen omistaja. :) DIY miehet ei kuitenkaan niin sieppaa kuin isot firmat jotka kopioi alkuperäisen härskisti ja myy sitä sitten omalla merkillään eteen päin. Alkuperäinen suunnittelija tekee kuitenkin kovan työn sen pedaalin eteen. Itse ostan mielelläni alkuperäisen jos se vain on saatavilla. Hauska harrastus tällainen kuitenkin varmasti on. Halusinpa vain tuoda tämänkin näkökulman keskusteluun. :)
kojones
11.02.2014 19:18:20 (muokattu 11.02.2014 19:19:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaaGeRMaisTeR: Miksi ostaisin esim. Deep blue delayn, kun voi torilta lunastaa kloonin.
 
Deep Blue Delay onkin hyvä esimerkki, sehän pohjautuu DIY-jengin kehittelemään Rebote Delayhin, joka taas pohjautuu noissa kaikissa käytettävän PT2399-piirin esimerkkikytkentään.
 
JaaGeRMaisTeR
11.02.2014 19:52:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Kaveri haukkui taannoin SHOD:n yhden Ebaysta ostamansa kloonin perusteella, mieli vähän muuttui kun tökkäsin sille aidon testiin ja nyt hän on sellaisen aidon onnellinen omistaja. :) DIY miehet ei kuitenkaan niin sieppaa kuin isot firmat jotka kopioi alkuperäisen härskisti ja myy sitä sitten omalla merkillään eteen päin. Alkuperäinen suunnittelija tekee kuitenkin kovan työn sen pedaalin eteen. Itse ostan mielelläni alkuperäisen jos se vain on saatavilla. Hauska harrastus tällainen kuitenkin varmasti on. Halusinpa vain tuoda tämänkin näkökulman keskusteluun. :)
 
Kyllä tuossa oli taas aihetta haukkua D*A*M.. Miten ne pystyy tekeen tuollasen pedalin, jossa maalikin on märkä.. prkl prkl... Muuten toimii oikeen kivasti. Ihme.
 
Hyvä näkökulma kyllä. =)
 
Kojones onko näin?
 
Suuria tunteita: http://maihinnousu.net/a/3216
Dr. Muff
11.02.2014 20:07:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi ostaisin diipadaapa-kloonin joka mitä suurimmalla todennäköisyydellä on tehty netistä löydetyn, ehkä jopa puutteellisen, kytkentäkaavion perusteella käyttäen niitä osia mitä on saatu haalittua kasaan, ilman että kloonaajalla olisi ymmärrystä piirin toiminnasta, saatika ensikäden tietoa miltä alkuperäinen kuulostaa. Ihme kaikkimullehetihalvalla-mentaliteetti näyttää vallitsevan. Mulle tuottaa enemmän tyydytystä pitkän metsästyksen jälkeen löytää jotain oikeasti vähän harvinaisempaa.
 
Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas
Laulava Kylätohtori
11.02.2014 20:51:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuntuu, että kloonimarkkinat alkavat olemaan melko saturoituneita. Valtavasti klooneja myynnissä nykyään, joten voi olla vaikea löytää asiakkaita, jos ei ole nimeä.
 
Sehän se, kun tuntemattoman kolvarin laadusta ei tiedä mitään. Voi olla hyvä tai voi olla huono. Miksi ottaa riskiä, jos pedaali kuitenkin maksaa suhteellisen paljon, eikä mitään takuita ole. Ja mistä sen tietää, onko se kytkis edes oikeasti yksi yhteen vai joku netistä löydetty sinne päin oleva teelmys, jonka soundi on ihan jotain muuta. Toki ymmärrän, että jos osaa kolvata, tietää kytkisen ja käyttää laatuosia, niin hintaa pitäisi pyytää, mutta ilman nimeä kauppa ei käy. Mikä on tietysti ihan ymmärrettävää...
 
Itse olen ostanut sellaisia pedaaleita kloonina, joita ei aitona ole ollut tarjolla (Blue Note sillä hetkellä ja Tonebender II ym.). Ja nimekkäiltä kavereilta, joiden laadusta on ollut täällä juttua. Esim. edellä mainitut kloonit olivat todella loistavia pelejä (Tonebender II mulla on tosin vieläkin). Toki olen torilta ostanut muutamia muitakin klooneja ja hyviä ovat nekin olleet. Mutta täysin tuntemattomilta en viitsisi ostaa...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
janpeko
11.02.2014 21:22:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, olen itsekin kallistunut käyttämään vähitellen ns aitoja pedaaleita. Ei noissa kiinankaan klooneissa ole ollut mitään vikaa soundillisesti. Se, että kloonista pyydetään lähes alkuperäisen hinta, ei mahdu ajattelumalliini millään. Ymmärrän kloonauksen, mikäli orkkis pedaalia ei enää saa.
Entäpä jos nämä näppärät kolvimiehet kehittelisivätkin jotain uutta ja omaa. Silloin kiinnostun asiasta.
 
Sarko
11.02.2014 21:28:02 (muokattu 11.02.2014 21:29:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itelläni on kaksi kloonia. Toinen on kaverini rakentama klooni mustasta Russian Big Muffista "tone by-pass"-kytkimellä ja toinen Brittiläisen Fredric Effectsin rakentama Klon Centaur-klooni Zombie Klon. Kummankin kloonin esikuvat ovat sen verran haluttuja ja hinnoissaan tätä nykyä että näin parhaaksi satsata Eurooppalaiseen käsityöhön, varsinkin kummankin rakentajan laadun jo etukäteen tuntien.
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Gabe
11.02.2014 21:59:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sarko: Itelläni on kaksi kloonia. Toinen on kaverini rakentama klooni mustasta Russian Big Muffista "tone by-pass"-kytkimellä ja toinen Brittiläisen Fredric Effectsin rakentama Klon Centaur-klooni Zombie Klon. Kummankin kloonin esikuvat ovat sen verran haluttuja ja hinnoissaan tätä nykyä että näin parhaaksi satsata Eurooppalaiseen käsityöhön, varsinkin kummankin rakentajan laadun jo etukäteen tuntien.
 
Klon Centaurin kohdalla pystyn hyvin ymmärtämään miksi aidon hankinta ei hirveästi houkutellut. :D Etsiskelin itsekin asiallista Centaur klonia joku aika takaperin. Olet ilmeisesti ollut omaasi tyytyväinen?
Sarko
11.02.2014 22:15:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Klon Centaurin kohdalla pystyn hyvin ymmärtämään miksi aidon hankinta ei hirveästi houkutellut. :D Etsiskelin itsekin asiallista Centaur klonia joku aika takaperin. Olet ilmeisesti ollut omaasi tyytyväinen?
 
Olen ollut kyllä todella tyytyväinen Zombie Kloneen. Erittäin dynaaminen kevyt OD, reagoi todella hyvin kitaran volumen kanssa ja pedaalin bufferi on yksi parhaista kokemistani, ei syö signaalia tai "tonea" ollenkaan. Käytän Klonea boostina, jolloin se tiukentaa soundia huomattavasti ja saa nuotit "pomppaamaan" etenkin arpeggioissa todella maukkaasti. Olen asettanut sen ketjussa virittimen jälkeen, ennen Box Of Rockia, jolloin se potkii BOR:ää oikein maukkaasti kovemmilla säröillä soitettaessa.
 
Fredric Effects muuten tarjoaa myös hieman perinteisemmässä formaatissa olevaa ja komeammilla maaleilla varustettua klonea: http://www.fredric.co.uk/golden-eagle
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Sarko
11.02.2014 22:18:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää vielä mainita että Fredric Effects tarjoaa hyvin laajaa valikoimaa klooneja hieman esoteerisimmista fuzzeista/säröistä, mm. Ampeg Scrambler, Shin-Ei FY-2 Companion... Joskus tulen kyllä hankkimaan fuzz-päissäni tuolta jotain suristimia, varsinkin kun palvelu ja työn laatu on ensiluokkaista eikä ole hinnalla pilattua.
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «