Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Toivoton kitaran aloittelija!
1 2
lovetosingsing
08.02.2014 13:36:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikka! Mulla on semmonen ongelma, että en siis millään löydä voimaa sormistani siihen, että saisin kitaran kielet painettua alas joissakin soinnuissa. Oon 17 vuotias tyttö, joka on kylläkin juuri aloittanut kitaran soiton, mutta kyllä mulla nyt vähän sitä voimaa pitäis olla, eikö niin. En ymmärrä, ei tunnu harjoittelukaan auttavan tähän yhtään. Mitä pitäis tehä? Mulla on kylläkin halpa kitara n 80e klassinen kitara, kun ei kertakaikkiaan ollut rahaa parempaan. Voisiko siis vika olla osittain siinä, että kitaran kielet ovat liian kaukana otelaudasta ja liian kireät yms. Pitäiskö nyt sitten kerätä rahaa kaikessa rauhassa uuteen kitaraan, vai onko vika vaan mussa. Mikä on teidän mielipide. Ihan ittekseni opettelen kitaran soittoa, joten ei ole ketään keltä kysyä tällasia asioita.
 
Funkånaut
08.02.2014 13:52:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile kitaran virittämistä pikkuisen matalempaan vireeseen, jos auttaisi.
 
Mutta joo, voi olla että kielet vain ovat liian korkealla. Nailonkielisissä ei aina ole kaularautaa, millä olisi näppärä säätää kielien korkeutta. Tallaa viilaamalla saisi kielet matalemmalle, mutta siinä on sitten omat haasteensa.
 
"Se on kyllä helevetin hyvä asia että sie oot pasisti etkä laulaja" - Karvamammutti Kuuntelen tämmöistä
aalataur
08.02.2014 13:57:25 (muokattu 08.02.2014 14:02:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lovetosingsing: Moikka! Mulla on semmonen ongelma, että en siis millään löydä voimaa sormistani siihen, että saisin kitaran kielet painettua alas joissakin soinnuissa. Oon 17 vuotias tyttö, joka on kylläkin juuri aloittanut kitaran soiton, mutta kyllä mulla nyt vähän sitä voimaa pitäis olla, eikö niin. En ymmärrä, ei tunnu harjoittelukaan auttavan tähän yhtään. Mitä pitäis tehä? Mulla on kylläkin halpa kitara n 80e klassinen kitara, kun ei kertakaikkiaan ollut rahaa parempaan. Voisiko siis vika olla osittain siinä, että kitaran kielet ovat liian kaukana otelaudasta ja liian kireät yms. Pitäiskö nyt sitten kerätä rahaa kaikessa rauhassa uuteen kitaraan, vai onko vika vaan mussa. Mikä on teidän mielipide. Ihan ittekseni opettelen kitaran soittoa, joten ei ole ketään keltä kysyä tällasia asioita.
 
Oma nylonkieliseni on samaa hintaluokkaa ja soitettavuudeltaan helppo, vaikka muut ominaisuudet (soundi, vireen täsmäävyys) eivät sitten aivan priimaa olekaan. Tosin voi olla että sormivoimissakin on vähän eroja. Harjoitus tekee metsurin, eikä esim. F-barren pitäminen pitkiä aikoja ole ihan helppoa vähän kokeneemmallekaan soittajalle. Kuitenkin tuota voisi johonkin soitinkorjaajalle viedä näytettäväksi, josko tallapalaa esim. voisi madaltaa. Kielten liiallinen korkeus voi tosiaan aiheuttaa tarpeettomia haasteita aloittelijalle.
 
Sormien karaistuminen on melko korkea kynnys kitaran soiton aloittamisessa verrattuna useimpiin muihin soittimiin, varmaankin valtaosa yrittäjistä luovuttaa juuri sen takia. Itse suosittelen aloittelijoille yleensä sähkökitaraa, jossa on ohuet kielet matalalla, juuri siitä syystä että voidaan keskittyä siihen äänien ulossaamisen, ilman että täytyy fyysisesti aivan mahdottomasti kärvistellä. En näe syytä miksi akustisen pitäisi olla juuri aloittelijan kitara. Mutta 80 äyrillä nyt ei kummoista sähköskebaakaan saa.
 
Ja tosiaan tuo Funkånautin mainitsema vireen madaltaminen helpottaa soittotuntumaa. Sitten kun sen kanssa pärjää, voi hiljalleen nostaa A440-vireeseen halutessaan.
 
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
hallu
08.02.2014 14:57:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Oma nylonkieliseni on samaa hintaluokkaa ja soitettavuudeltaan helppo, vaikka muut ominaisuudet (soundi, vireen täsmäävyys) eivät sitten aivan priimaa olekaan. Tosin voi olla että sormivoimissakin on vähän eroja. Harjoitus tekee metsurin, eikä esim. F-barren pitäminen pitkiä aikoja ole ihan helppoa vähän kokeneemmallekaan soittajalle. Kuitenkin tuota voisi johonkin soitinkorjaajalle viedä näytettäväksi, josko tallapalaa esim. voisi madaltaa. Kielten liiallinen korkeus voi tosiaan aiheuttaa tarpeettomia haasteita aloittelijalle.
 
Sormien karaistuminen on melko korkea kynnys kitaran soiton aloittamisessa verrattuna useimpiin muihin soittimiin, varmaankin valtaosa yrittäjistä luovuttaa juuri sen takia. Itse suosittelen aloittelijoille yleensä sähkökitaraa, jossa on ohuet kielet matalalla, juuri siitä syystä että voidaan keskittyä siihen äänien ulossaamisen, ilman että täytyy fyysisesti aivan mahdottomasti kärvistellä. En näe syytä miksi akustisen pitäisi olla juuri aloittelijan kitara. Mutta 80 äyrillä nyt ei kummoista sähköskebaakaan saa.
 
Ja tosiaan tuo Funkånautin mainitsema vireen madaltaminen helpottaa soittotuntumaa. Sitten kun sen kanssa pärjää, voi hiljalleen nostaa A440-vireeseen halutessaan.

 
Akustinen on parempi aloittelijalle juurimainitsemistasi syistä eli kitara jota täytyy soittaa hioo soittotatsin alusta saakka napakaksi ja estää velton ja falskin soittotatsin syntymisen kokonaan. Jotta soittotekniikka kehittyy ilmaisuvoimaiseksi, on etenkin alussa hyväksi että soitin on mahdollisimman "passiivinen" ja akustinen kitara on juuri sellainen. Jos soittotekniikan ilmaisuvoimalla ei ole merkitystä, niin toki mikä tahansa nindendo, jolla vain helpoimmalla pääsee on ihan käypänen. Kysehän on lopultakin vain siitä mitä haluaa saavuttaa. Kyllähän sähkikselläkin oppii soittamaan, mutta ei vain kovin hyvin.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
aalataur
08.02.2014 15:06:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Akustinen on parempi aloittelijalle juurimainitsemistasi syistä eli kitara jota täytyy soittaa hioo soittotatsin alusta saakka napakaksi ja estää velton ja falskin soittotatsin syntymisen kokonaan. Jotta soittotekniikka kehittyy ilmaisuvoimaiseksi, on etenkin alussa hyväksi että soitin on mahdollisimman "passiivinen" ja akustinen kitara on juuri sellainen. Jos soittotekniikan ilmaisuvoimalla ei ole merkitystä, niin toki mikä tahansa nindendo, jolla vain helpoimmalla pääsee on ihan käypänen. Kysehän on lopultakin vain siitä mitä haluaa saavuttaa. Kyllähän sähkikselläkin oppii soittamaan, mutta ei vain kovin hyvin.
 
Mä hommasin ensimmäisen akustisen aika myöhään, olin jo voittanut täällä esim. näitä sooloskaboja ennen kuin ensimmäistäkään akustista olin omistanut tai juuri soittanutkaan. Mun mielestä olisi tärkeää päästä nopeasti siihen soittamisen riemuun ja äänien vaivattomaan tuottamiseen. Sen jämäkän tatsin ehtii harjoitella myöhemminkin.
 
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
hallu
08.02.2014 15:17:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Mä hommasin ensimmäisen akustisen aika myöhään, olin jo voittanut täällä esim. näitä sooloskaboja ennen kuin ensimmäistäkään akustista olin omistanut tai juuri soittanutkaan. Mun mielestä olisi tärkeää päästä nopeasti siihen soittamisen riemuun ja äänien vaivattomaan tuottamiseen. Sen jämäkän tatsin ehtii harjoitella myöhemminkin.
 
No totta kyllä tuokin.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Krice
08.02.2014 15:18:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kyllähän sähkikselläkin oppii soittamaan, mutta ei vain kovin hyvin.
 
Pötypuhetta. Sähkökitaraa oppii soittamaan soittamalla sitä itseään, eikä mitään muuta soitinta. Eihän viuluakaan opetella soittamaan pianolla.
 
HaMMie
08.02.2014 15:55:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heips. Suosittelisin kysymään joltain tutultasi, joka soittaa kitaraa, neuvoja. Ongelma saattaa olla myös kitarassa eikä pelkästään sormivoimassa. Jos olet 17-vuotias niin voit myös kysyä lukion musamaikalta (olettaen, että olet lukiossa) neuvoja.
 
jos kitarassa ei ole ongelmaa, niin sitten vain treenaat ja treenaat. Kannattaa myös olla stressaamatta niistä barreista muutenkin. Ne tulevat, kun tulevat. Itselläni menee vieläkin ranne tukkoon pitkän session jälkeen, missä F-sointua tarvitsee paljon.
 
Muista treenata siis myös skaaloja, hammer-oneja, slideja jne. Niilläkin sormivoimaa saa lisää.
 
Funkånaut
08.02.2014 15:59:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HaMMie: Heips. Suosittelisin kysymään joltain tutultasi, joka soittaa kitaraa, neuvoja. Ongelma saattaa olla myös kitarassa eikä pelkästään sormivoimassa. Jos olet 17-vuotias niin voit myös kysyä lukion musamaikalta (olettaen, että olet lukiossa) neuvoja.
 
jos kitarassa ei ole ongelmaa, niin sitten vain treenaat ja treenaat. Kannattaa myös olla stressaamatta niistä barreista muutenkin. Ne tulevat, kun tulevat. Itselläni menee vieläkin ranne tukkoon pitkän session jälkeen, missä F-sointua tarvitsee paljon.
 
Muista treenata siis myös skaaloja, hammer-oneja, slideja jne. Niilläkin sormivoimaa saa lisää.

 
Itse soitan F-soinnun vain neljältä ylimmältä kieleltä, ainakin useimmiten. Saa sieltäkin ne kolme tarvittavaa eri ääntä kasaan. :)
 
"Se on kyllä helevetin hyvä asia että sie oot pasisti etkä laulaja" - Karvamammutti Kuuntelen tämmöistä
Tawsky
08.02.2014 16:03:03 (muokattu 08.02.2014 16:03:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: Itse soitan F-soinnun vain neljältä ylimmältä kieleltä, ainakin useimmiten. Saa sieltäkin ne kolme tarvittavaa eri ääntä kasaan. :)
 
Peukku menis luonnollisesti vielä siihen e-kielelle niin siinä ois jo "melkeibarre" kasasssa. Ainakin jos soittaa näin virheellisesti ranne kierossa kuin minä.
 
"Kyllä nyt jää Jonekin toiseksi, ADEHD on uusi päällikkö äiä" -Stradlin
73nd3r
08.02.2014 16:18:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollaisella voi hankkia lisää puristusta:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/531816/Elixir-Voimapuristin
 
Käy ensin läpi niitä sointuja ja otteita jotka sujuu, kyllä se voima siitä kasvaa. Mun mielestä normivire ja rajoitettu määrä sointuja on parempi korvan kehittymisen kannalta kuin matala vire ja kaikki soinnut käytössä, mutta päätä ite.
 
Ja: jos sulla on joku tuttu joka osaa tarkistaa sen kitaran niin hyvä. Kielet voi olla liian korkealla, satulaurat pielessä jne. Joissain kitaroissa tarttee todella rutistaa että saa F-mollin soimaan puhtaasti ykkösnauhalta.
 
Sähkis/akustinen preferointi on yhtä tyhjän kanssa, kummallakin oppii soittamaan. Moni hevipoika olis jättänyt homman kesken, jos olis ollut pakko spelata nailonkielisellä klassisia harjoituksia.
 
Mikko_AAA
08.02.2014 16:26:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä oli aluksi sama ongelma. Mietin että perkele ei vain osaa niin ei osaa... kitarana oli joku halppis paskoissa säädöissä oleva akkari. Mutta sitten kokeilin tuommosta perus 400 euron säädettyä akustista. Ja huomasin kuinka helppoa semmosella noita barrejaki harjotella. Ja sillä ne vasta alko oikeasti onnistuun heti ko ei tarttenut naama punasena painaa esim just F sointua. Eli joskus se on kamoistaki kiinni. Käy kokeilemassa kalliimpaa kitaraa jossain.
 
Funkånaut
08.02.2014 16:36:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ADEHD: Peukku menis luonnollisesti vielä siihen e-kielelle niin siinä ois jo "melkeibarre" kasasssa. Ainakin jos soittaa näin virheellisesti ranne kierossa kuin minä.
 
Tottahan tämäkin.
 
"Se on kyllä helevetin hyvä asia että sie oot pasisti etkä laulaja" - Karvamammutti Kuuntelen tämmöistä
Fat Masterson
08.02.2014 22:57:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

F-sointu on kyllä vaikea. Vaikka voima riittäisikin niin kaikkien sormien asetteleminen oikeille paikoilleen... huh.
 
Älä ihmeessä luovuta. Halvassa kitarassa voivat satulaurat hyvinkin olla liian matalat ja kielet siksi epätoivoisen korkealla. Yritä hankkiutua kokeilemaan jotakin parempaa/kalliimpaa/varmemmin oikein säädettyä kitaraa. Helpottaako yhtään? Joku kokeneempi (vaikka se musamaikka) voi osata jotakin viisasta sanoa. Kahdeksan kympin kitaraan ei voi suurta vahinkoa tehdä vaikka yrittäisi itsekin madaltaa satulan uria. Kynsiviilalla, rautasahalla, vaikka terävällä puukolla - pahimmassa tapauksessa uuden satulan saa muutamalla eurolla.
 
Kaikkein helpoin tapa voi kuitenkin olla capon ostaminen. Capo painaa kielet niin alas että voimaa tarvitaan paljon vähemmän. Ennen kaikkea älä lopeta! Jos joku on nyt liian vaikeaa, tee jotain helpompaa. Yhtenä päivänä vain ihmettelet että mikä tässä niin vaikeaa oli.
 
ZeusMalt
09.02.2014 10:49:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa äkkiseltään mieleen myös tällainen:
Koita reenata barreja "kauempaa" esim 5. väliltä. Kielten painaminen on kevyempää ja käsi on helpommassa asennossa kuin 1. välillä. Toisaaltaan mitä kauemmaksi lavasta tullaan, sitä enemmän saattaa otelaudan leveys haitata. Vinkkinä kuitenkin.
 
pappasfin
09.02.2014 15:48:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lovetosingsing: Moikka! Mulla on semmonen ongelma, että en siis millään löydä voimaa sormistani siihen, että saisin kitaran kielet painettua alas joissakin soinnuissa. Oon 17 vuotias tyttö, joka on kylläkin juuri aloittanut kitaran soiton, mutta kyllä mulla nyt vähän sitä voimaa pitäis olla, eikö niin. En ymmärrä, ei tunnu harjoittelukaan auttavan tähän yhtään. Mitä pitäis tehä? Mulla on kylläkin halpa kitara n 80e klassinen kitara, kun ei kertakaikkiaan ollut rahaa parempaan. Voisiko siis vika olla osittain siinä, että kitaran kielet ovat liian kaukana otelaudasta ja liian kireät yms. Pitäiskö nyt sitten kerätä rahaa kaikessa rauhassa uuteen kitaraan, vai onko vika vaan mussa. Mikä on teidän mielipide. Ihan ittekseni opettelen kitaran soittoa, joten ei ole ketään keltä kysyä tällasia asioita.
 
Jos kitarassa on "vikaa" eli kielet liian korkealla niin talla-luuta voi yrittää saada matalamalle (tätä puolta voit katsoa seuraavan kerran kun kieliä vaihtaa eli kun kielet on irti niin siitä tallasta katsoo onko siinä niitä korotusliuskoja tallaluun alla).
Jos sitten tosissaan kielet on liian korkealla niin jos itse ei osaa niin joku ketä osaa tuon laittaa kuntoon.
 
Sitten jos kitarassa ei ole "vikaa" ja soittaja on vasta alkanut soittaa kitaraa niin muutamia asioita tähän puoleenkin:
 
a) Tarkista mikä sun asento on sen kitaran kanssa koska jos sä soitat sellaisessa asennossa, että sun otelautakäden asento on hankala niin se vie voimia pois siitä puolesta esim. kitara on aivan liian kallellaan siten, että näet sen etupuolen kannen ja sen kitaran yläreuna on syvemmällä sun vatsapuolta vasten kun taas alareuna on reisien päällä sinusta pois päin pidemmällä eli kitara on kallellaan aivan liikaa, tällöin sun otelauta käden ranne joutuu aika ikävään vääntöön eikä sen takia ehkä voimat riitä enää täysimääräisesti kielille asti mikä varsinkin tuntuu ns. barre-otteissa.
Eli tarkista sun soittoasento.
 
b) Jos tarkoitit sitten "joissain otteissa" niitä barre-otteita niin voit yrittää ottaa barreotteen siten, että se etusormi on hieman kallellan eli painat sillä kieliä hieman sormen sivustalla (peukalon puoli sivusta) eikä sormen kämmen puolen pohjalla suoraan, jolloinka sä joudut käyttämään voimaa paljon enemmän, samalla se etusormi voi olla aavistuksen ns. "käyrällä" eli älä pidä sitä täysin suorana.
 
c)Treeniä ja treeniä, alussa voi tuntua hankalalta saada paineltua mutta kun tekniikka ja voimat kasvaa niin siitä se lähtee, yritä etsiä myös sellaisia venyttäviä sormiharjoituksia kitaran soittoon jossa esim. joudut venyttämään nimetöntä ja pikkurilliä kielillä hieman ylöspäin, pikku hiljaa ne sormet siitä tottuu kun niiden liikerata/alue tehostuu soittamisen myötä ja venytykset sekä lämmittely ennen varsinaista soittamista on hyvä tapa aloittaa sessiot :D
 
Toivottavasti sait tästä mun sepustuksesta jotain selvää ja se auttoi.
 
PappaSFin
Zeeboo
09.02.2014 19:05:47 (muokattu 09.02.2014 19:08:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pappasfin: ...
a) Tarkista mikä sun asento on ...
 
b) ... voit yrittää ottaa barreotteen siten, että ...
 
c)Treeniä ja treeniä...

 
Näille komppia, ja tanakasti. Sointujen soittamisessa ja niiden opetteluun ei ole olemassa mitään poppakonsteja. Aluksi tuntuu, että varsinkin barré sointujen kanssa ei meinaa sormivoimat piisata, mutta enemmän siinä on kyse tekniikan ja koordinaation puutteista. Ja siihen puutteeseen lääke on just treenaaminen. Toki, jos soitin on tolkuttoman raskas, saatikka soittokelvoton ei tekniikkakaan just auta. Ensin siis pitää tarkastuttaa soitin jollain asiaa tuntevalla.
 
Likipitäen kaikki soinnut voidaan soittaa ilman barréa. Kannattaa siis - jossain vaiheessa - paneutua sointujen rakentamiseen vaikka jonkun laajemman sointuoppaan kanssa. Näitä piisaa tyyliin "5000 Chords", ja niistä löytyy hyväsoundisia, "kevennettyjä" variaatioita. Ja tietenkin: sointujen teoriaa haltuun sen verran, että voit rakentaa soinnut itse. Jossain vaiheessa.
 
White men can't Monk
Yallup
10.02.2014 09:11:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä sanoisin, että ehkäpä klassinen nailonkieleinen on kovin raskas soitettava kenelle vaan. Ainakin halpa, huonoissa säädöissä oleva. Itse olen soitellut kitaroita ja jopa bassoa kymmeniä vuosia, enkä vieläkään jaksa paria biisiä pitempään pitempään edes teräskielisellä akkarilla. Ranne ja sormet ovat ihan tulessa viimeistään puolen tunnin päästä, vaikka sähkiksellä saattaa rimputella tuntitolkulla ilman mitään vaivoja. Sormivoimaa pitäisi näin ollen olla, mutta kovin se enemmän silti vaatii.
 
En suosittelisi heikkosormiselle tytölle akustista yleensäkään ja saahan noita sähkökitaroita käytettynä aika halvalla. Siihen ei alkuun tarvitse kummoista vahvistintakaan, koko setin saa varmaan reilulla satasella vaikka Thomansilta uutenakin. Onhan se sähkökitara äänimaailmaltaankin sen verran monipuolisempi, että akkarit putoavat kohta pelistä kun alkaa soittelemaan. Kun pääsee vauhtiin, voi parannella kamppeita ja vaikka palata uudelleen sen klassisen pariin kun tekniikka on selkärangassa.
 
"Tosta se taitaa lähteä.."
Zeeboo
10.02.2014 11:35:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On akustisia ja akustisia. Nylonkielisen, ja samoin teräskielisen soittotatsi on hyvinkin sormiystävällinen, jos vaan soitin on laitettu kuntoon.
 
White men can't Monk
Kefiiri
10.02.2014 11:55:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: On akustisia ja akustisia. Nylonkielisen, ja samoin teräskielisen soittotatsi on hyvinkin sormiystävällinen, jos vaan soitin on laitettu kuntoon.
 
Näin se on. Barre-ote on aloittelijalle usein vaikea kevytsoittoisella sähkikselläkin ihan siksi, että sitä luontevaa käden ja sormien asentoa ei löydä heti. Ja tulee puristettua hiki hatussa koko ajan, sen sijaan että painaisi kielet nauhoihin vain silloin, kun soinnun on tarkoitus soida.
 
Se lepuutus rämpäytysten välissä lienee tärkeä, ja tulee automaattisesti mukaan kun kokemus karttuu.
 
En ole musiikin asiantuntija.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «