Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soiton opettelu
1
m kk0
06.02.2014 15:25:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvää päivää teille kaikille! Toivottavasti nyt tulee oikeaan paikkaan, ja yritin kyllä etsiskellä omalla aiheella, mutta en ainakaan ollut huomaavinani, että onko samasta aiheesta jo kirjoitettu.
 
Eli ostin tuossa joulun alla kosketinsoittimen, vaikka en ole aikaisemmin soitellut yhtään mitään soitinta, ja kyseessä on Casio AT-3 Oriental soitin. Käsittääkseni ihan laadukas näistä halvemmista vehkeistä, ja irtosi aika hyvään hintaan myös? Kyselisin nyt teiltä kokeneemmilta, että mistä te aikoinaan lähditte liikkeelle, kun aloititte harjoittelemaan soittamista? Opettelitteko nuotit ekana vai rinkuttelitteko esim. youtuben opastuksella vai mitenkä?
 
Kävin kirjastosta lainaamassa noita Aaronin pianokoulu- kirjoja, vaikka en ollut varma, että kelpaako ne koskettinsoittimen opiskeluun. Olisiko teillä suositella joitain muita kirjoja, tai tapaa millä lähteä opettelemaan? Kokeilin myös synthesia ohjelmaa tietokoneella, mutta jotenkin jäi sellainen fiilis, että onko tässä nyt mitään järkeä jos nuotit yms jää opettelematta. Tutkiskelin myös noita rockwayn sivustoja, mutta valitsin nuo ilmaiset lainakirjat sen tilalta. Koitin myös katsella josko tästä kaupungista löytyisi joku kohtuullisen hintainen opettaja, mutta jotenkin puistattaa noi reilun 100€ kuukausihinnat. Opettelu vähän tössäsi siihen, että kirjojen laina-aika meni umpeen, enkä myöskään kovin paljon päässyt eteenpäin.
 
Tällä hetkellä siis osaan lähinnä ainoastaan jotenkuten noi oktaavit eli tajuan mikä valkoinen/musta on mikäkin. Mitä kaikkea tulisi osata, jos haluaisi joskus tehdä omaa musiikkia (melodinen metalli lähellä sydäntä), soittaa covereita jne?
 
baron
06.02.2014 21:57:59 (muokattu 06.02.2014 21:59:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1. Musta Aaroneista lähteminen on hyvä idis. Sitten kun ne alkaa tuntua tyhmiltä/liian helpoilta niin ala soittaa sitä mistä itse tykkäät.
2. 100 egeä kuukaudessa kuulostaa aika kalliilta piano-opetuksesta? Mulla on ihan huippumaikka joka käy meillä kahden viikon välein ja ottaa 30/kerta eli 6o kuukaudessa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
musamies
07.02.2014 01:35:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
m kk0: Hyvää päivää teille kaikille! Kyselisin nyt teiltä kokeneemmilta, että mistä te aikoinaan lähditte liikkeelle, kun aloititte harjoittelemaan soittamista? Opettelitteko nuotit ekana vai rinkuttelitteko esim. youtuben opastuksella vai mitenkä?
 
Kovin jyrkkää liikkeelle lähtö päätöstä en muista vaan seurasin muitten esimerkkiä, esimerkiksi isoäidin ja koulun opettajien, jotka soitti pianoa. Pikkuhiljaa kokeilemalla liikkeelle.
 
Nuotteja ennen opettelin sointuja. Nuoteista soittamisen voi opetella aikaisinkin jos sen oppii - jos ei opi, ei kannata antaa häiritä koska myöhemmin voi oppia. Opeteltavaa riittää aina vaan.
 
Koitin myös katsella josko tästä kaupungista löytyisi joku kohtuullisen hintainen opettaja, mutta jotenkin puistattaa noi reilun 100€ kuukausihinnat. Opettelu vähän tössäsi siihen, että kirjojen laina-aika meni umpeen, enkä myöskään kovin paljon päässyt eteenpäin.
 
Voisi olla hauskempaa jos olis kaveri, joka kanssa opettelee vähän samantapaisia asioita kuin itsekin vähän kuin kumpikin toisiaan neuvoen.
 
Olen mennyt vähän kuin käänteisessä järjestyksessä - aloittanut vaan soittamaan ja vasta myöhemmin ruvennut valottumaan mitä ehkä kannattaa varsinaisesti opetella.
 
Haipuma
07.02.2014 09:22:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse lähdin liikkeelle sellaisella kotikeyboardilla, josta lähti silloin kivoja ääniä. Oikeastaan isoimman inspiksen toi ku soitteli menemään kaikenlaisilla soundeilla ihan omasta päästä. Vähitellen oli kivaa alkaa tapailemaan tuttuja melodioita ja sitä kautta kai se korvakuulolta soittelukin sitten kehittyi ainakin johonkin pisteeseen.
 
Jossain vaihessa kun sai vihiä soinnuista yms. Heräsi kiinnostus saada vähän lisää infoa soittamisesta. Sen myötä hankkiuduin eri soiton opettajille, joilta sai valtavasti uutta tietoa ja oppia.
 
Itseopiskelua on tullut harjoitettua paljon, mutta hyvät opettajat ovat olleet kyllä kullan arvoisia oppimisessa ja motivaation ylläpitämisessä. Ei varmaan löydy mitään yhtä oikeaa tapaa aloittaa, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että tärkeintä on diggailla siitä mitä tekee. Motivaatio soittaa ja tuottaa ääntä lienee siis tärkeintä soittoharrastuksessa ja hyvä piirre myös soiton ammattimaisessa harjoittamisessa ;)
 
"Älkää soittako enää tätä paskaa, soittakaa jotain hyvää välillä."
m kk0
07.02.2014 11:52:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos asiallisista vastauksista. Taidanpa hankkia noi aaronit vaan uudestaan, sillä sitä kautta tuntui, että oppisi vähän enemmänkin kuin soittamaan vain rinkuttamalla sitä mikä tuntuu/kuulostaa hyvältä. Opettajia ei näillä hinnoilla ja tuloilla ole varaa kutsua (opiskelija). En siis sano, että rinkuttelu sieltä täältä olisi turhaa mutta eikö siinä mene se pointti sitten jos ei opi samalla nuotteja yms? Vai kuinka tärkeitä nuo nuotit ovat keyboardin kanssa, käsittääkseni kuitenkin yhtä tärkeitä kuin tavallisenkin pianon kanssa?
 
baron
07.02.2014 12:04:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

m kk0: ? Vai kuinka tärkeitä nuo nuotit ovat keyboardin kanssa, käsittääkseni kuitenkin yhtä tärkeitä kuin tavallisenkin pianon kanssa?
 
Soitit mitä tahansa niin korvakuulo/nuotit ei ole joko tai vaan sekä että.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
musamies
07.02.2014 14:18:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Soitit mitä tahansa niin korvakuulo/nuotit ei ole joko tai vaan sekä että.
 
Viimeksi olen harjoitellut Tuubiharjoituksena tätä Apache biisiä sekä nuotit apuna, että ilman:
http://www.youtube.com/watch?v=eZR5qmJvrDM
 
Ideana lisätä "soittimia" aikaisemmin soittamaani versioon verrattuna. Jos tästä kehkeytyy jotain, tulostan ehkä nuotit paperille tietokoneella ja teen niihin jotain muistiipanoja kun nyt on mieleen tullut soittimia, jotka lisää ikäänkuin western henkisyyttä.
 
Voi siis olla, että soitan biisin suurimmaksi osaksi korvakuulolta ja fiilispohjalta, mutta pidän sitä kasassa nuottejen avulla ja suunnittelen siihen haluamiani saundeja.
 
KanttoriPiiparinen
07.02.2014 20:33:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ota ihmeessä yhteyttä kaveriin, joka tietää enemmän kuin sinä ja käykää yhdessä läpi vaikkapa jotain urkukoulua. Ne Aaronit ovat lähinnä piano-oppilaille. Mikäli et tiedä vielä oikein mitään on itseopiskelu hankalaa. Paikalla oleva soittotaitoinen tukihenkilö puuttuu virheisiin tuolin korkeudesta oikeisiin käsien asentoihin. Voit myöskin hakeutua erilaisille soittokursseille.
 
Opettajan läsnäolo on MAST. Muutoin soitat lopun ikäsi huttua.
 
Nuotin vieressä on aina tilaa...
KoskPaavo
07.02.2014 22:00:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin laitan lusikan soppaan.
Ensin opettelin korvakuulolta monta, monta kappaletta. Sitten 11-vuotiaana sain jonkin MMM- Laulukirjan jonka viimeisenä kappaleena oli venäläinen valssi Yksinäinen harmonikka. Se oli E-mollissa joten siis f-nuotti oli ylennetty. Mun äiti oli joskus nuorena myös pianoa vähän harjoitellut, paljasti mulle tämän mystisen ylennysmerkin salan. Tuosta loksahti kerralla myös alennusmerkkien juju. Seuraava kappale olikin sitten "Song of the Moulin Rouge" Eb-duuri.
Tapahtumasarjasta on nyt 52 vuotta.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
KanttoriPiiparinen
08.02.2014 07:10:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Minäkin laitan lusikan soppaan.
Ensin opettelin korvakuulolta monta, monta kappaletta. Sitten 11-vuotiaana sain jonkin MMM- Laulukirjan jonka viimeisenä kappaleena oli venäläinen valssi Yksinäinen harmonikka. Se oli E-mollissa joten siis f-nuotti oli ylennetty. Mun äiti oli joskus nuorena myös pianoa vähän harjoitellut, paljasti mulle tämän mystisen ylennysmerkin salan. Tuosta loksahti kerralla myös alennusmerkkien juju. Seuraava kappale olikin sitten "Song of the Moulin Rouge" Eb-duuri.
Tapahtumasarjasta on nyt 52 vuotta.

 
Just noin. Olen tavannut itseopiskelijoita joilta nämä # ja b merkit ovat jääneet väliin. On se sentään melkomoista turaamista. Kun oma korva ei kerro oikeita ääniä ollaan suossa kaulaa myöten.
 
Kyselkää hyvät aloittelevat soittajat asioita kokeneemmilta. Menkää vaikka työväen opiston musiikkikursseille.
 
Nuotin vieressä on aina tilaa...
Leikari
08.02.2014 08:57:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tyvestä puuhun noustaan jne... eikä helppoa tietä olekaan. Vaan kannattaa tietysti hakea omiin tavoitteisiin sopiva ja itseä motivoiva opiskelutapa.
 
Itse olen Aronin linjan melkein läpikäynyt (yli 40 v sitten), mikä oli silloin luonnollista kun piano oli se yleisin koskeitinsoitin ja soitto-opetus tähtäsi klassisen musiikin soittamiseen. ... no sehän se ongelma sitten olikin - eli jossain määrin pakkopuurtamista oli minulla kuten monella muullaikin ikäiselläni pojalla - soittotunnit ja viimeinen Aaron saivat jäädä. Ostin sitten nuotteja ja niistä sitten omin päin opettelen. Aaronien ym. oheismateriaalien soittamisesta oli kyllä ainakin se hyöty, että Jelly Roll Morton -nuotituksien kanssa ei hirveästi tarvinnut ähkyä vaikka primavistasta ei voinutkaan puhua. Klassiset rocknroll-biisit oli helppoa soittaa - - etc.. ... siitä sitten vähitellen kaikenlaista. Nuoremmille veljilleni kyllä löytyi sitten semmoinenkin opettaja, jonka nuottikasoissa oli myös viihde- ja jazz-musiikkia.
 
Aina olen paljolti soittanut ja kehtellyt myös omia juttuja. Joko ihan "omasta päästä" tai jostain nuoteista lähtien ja modaillen.. - oma korvakuulolta soittotaito ei kuitenkaan ole häävi, mutta en ole niin osannut kaivatakaan. Toisaalta kavereiden kanssa soittaessa pitää tietysti osata sovittaa omat soitot yhteen muiden mukaan - toisaalta kun se ei minulla ole mitään cover-osastoa, niin on oma juttunsa....
 
Ninpä suositukseni:
- nuotinlukutaito on avainasemassa - se on portti "kaikkeen maailman musiikkiin" - löytyykö siihen pianistille/kosketinsoittajalle nykyään mitä treenausmateriaalia parahaiten, en osaa sanoa.
- soittotekniikka opettajan johdolla (... ja kyllähän ne Aaronitkin ainakin opettajan johdolla läpi käytynä opettavat sellaista peruspianismia, josta ei kyllä ole haittaakaan, mutta samat asiat voi opetella muullakin musiikilla. )
- kannattaa hankkia omia musiikkimieltymyksiä vastaavien biisien kosketinsoitinnuotituksia (kirjastoista) - tuttujen biisien soittaminen palkitsee ja motivoi
- korvakuulolta soittamista kannattaa treenata ilman muuta - melodialinjojen lisäksi yksinkertaisemmassa musassa myös sointujen hakemista
- youtubesta tai opaskirjoista tai mista hyvänsä (luulisi nykyään netistä löytyvän kaiken) itseä kiinnostavien musiikinlajien tyylien, sävellajien ja likkien opettelua
 
baron
08.02.2014 10:17:09 (muokattu 08.02.2014 10:26:14)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä itse opettelin aikoinaan Aaroneista ja Hanoneista omin päin. Jossain vaiheessa kysyin joltakin tutulta jazzpianistilta neuvoa ja hän sanoi että heitä nuo pois ja ala soittaa mistä tykkäät.
Aaroneista oli se hyöty että siinä sivussa oli tullut opeteltua nuottien luku ja kai niistä Hanoneistakin on hyötyä ollut?
 
En alkuvaiheessa kuvitellut soittavani muuta kuin omaksi ilokseni kotona enkä siksi pitänyt tarpeellisena pianotunteja.
Ei ollut mitään kuvitelmaa/haavetta että ikinä soittaisin julkisesti mutta pikku hiljaa kuitenkin ajauduin "ajopuuna" keikkailemaan.
Jos jotain nyt haluaisin muuttaa niin olisin mennyt alusta alkaen pianotunneille enkä vasta myöhään jälkijunassa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
musamies
09.02.2014 00:47:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsaikkaria tuli Olympialaisissakin...
 
Tuohon kun ottas nuotit lisäksi, voisi olla aika havainnollinen tapa harjoitella:
http://www.youtube.com/watch?v=PQk74wJvsdU
 
Netissä on kaikenlaista harjoitteluun liittyvää:
http://www.youcanplayit.com/pianotutorials/
 
m kk0
14.02.2014 10:11:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille. Harjoittelu jatkuu kunhan onnistun jostain saamaan tuon usb-midi kaapelin haltuuni. Koitetaan seuraavaksi vaikka synthesian avulla soitella + teoriaa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «