Aihe: Fender Princeton SF hiljainen?
1 2
antnis
07.02.2014 14:50:56
Jucciz: Hyvä, mutta kuten sanoin, ei kaikkein herkullisimmasta päästä. Mutta tosiaan, Blackface Bassman on kyllä kivempi särökone kuin vaikkapa vastaavan aikakauden Princeton tai Princeton Reverb. Silti Brownface Bassman (ja moni muukin Brownface kuten Bandmaster, Deluxe ja jopa Princeton) on mun mielestä vielä herkullisempi. Ne vaan jyrähtää keskialueelta enemmän.

http://www.musicgarage.fi/2014/01/26/fender-bassman-1964/

Jyrähtävät toki, vähän riippuu siitä, että mitä kulloinkin hakee. Mike Bloomfield veti 60-luvun lopulla Superilla ja Twin Reverbillä, kelpaa mulle :D
Kuha
07.02.2014 14:54:32

antnis: Mike Bloomfield veti 60-luvun lopulla Superilla ja Twin Reverbillä, kelpaa mulle :D

Super kelppa aina.
Old Fenders never die
antnis
07.02.2014 15:05:01
Kuha: Super kelppa aina.

Juu älä yllytä http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=843648
petteril
07.02.2014 15:22:21
Mitähän tuohon sanoisi...voisi hyvinkin olla sitä mitä haet - soi mielestäni yllättävän hienosti ja napakasti noihin 12" ja 15" verrattuna.

jii.haanpaa: Minkäslainen kajari tuo veteraani muuten on? Mulla olisi hakusessa juurikin mahdollisimman epäherkkä, mutta hyvin soiva 10-tuumainen.
"A1 on the jukebox, nowhere on the chart.."
Kuha
07.02.2014 16:09:16

antnis: Juu älä yllytä http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=843648

Olen kokeillut juuri ko. Superia ja hyvä peli on, mieli tekis.
Old Fenders never die
hollstro
07.02.2014 21:56:18

Jucciz: Hyvä, mutta kuten sanoin, ei kaikkein herkullisimmasta päästä. Mutta tosiaan, Blackface Bassman on kyllä kivempi särökone kuin vaikkapa vastaavan aikakauden Princeton tai Princeton Reverb. Silti Brownface Bassman (ja moni muukin Brownface kuten Bandmaster, Deluxe ja jopa Princeton) on mun mielestä vielä herkullisempi. Ne vaan jyrähtää keskialueelta enemmän.

http://www.musicgarage.fi/2014/01/26/fender-bassman-1964/

Mulla oli aikoinaan BF Bassman-nuppi (myös Bandmaster) ja siitä sai lisää sävyjä kun linkitti kanavat, eli veti piuhan inputista toisen kanavan sisäänmenoon. Toimiii kaikilla Fenkun kaksikanavaisilla vahvistimilla.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Kuha
07.02.2014 22:50:12

hollstro: Toimiii kaikilla Fenkun kaksikanavaisilla vahvistimilla.

juu, paitsi niissä joissa kanavat on vastavaiheessa toisiinsa nähden - eikös näin ole, jos toisessa kanavassa on reverb? Tai voipi linkittää näissäkin, mutta saundi on ohuen sorttinen.
Old Fenders never die
Jucciz
07.02.2014 23:22:36
hollstro: Mulla oli aikoinaan BF Bassman-nuppi (myös Bandmaster) ja siitä sai lisää sävyjä kun linkitti kanavat, eli veti piuhan inputista toisen kanavan sisäänmenoon. Toimiii kaikilla Fenkun kaksikanavaisilla vahvistimilla.

Joo, linkitys toimii kyllä ja itse asiassa soundi muuttuu myös ilman linkitystä kun sen "käyttämättömän" kanavan potikoita pyörittelee. Ei ne niin täysin irrallisia näköjään ole. Tweed-koneissa (Deluxe yms.) tämän huomaa vielä erityisen hyvin. Siellä tapahtuu ihan hirveästi kaikenlaista myös "siinä toisessa" kanavassa.

Mulla ei oo Blackfaceja muita kuin tuo Princeton Reverb, mutta sen sijaan Brownface-puolelta löytyy isommista koneista sekä Bassman että Bandmaster, ja pienemmistä taas Deluxe ja Princeton. Kaikki on aivan älyttömän hyviä vahvistimia, mutta silti ihan erilaisia. Jos haluaa tuhtia rokkisoundia tai Setzeriä, se on Bassman. Jos kaipaa hypnotisoivaa "harmonic vibrato"-muljutusta, valinta on Bandmaster. Jos taas haluaa niin paljon säröä Fenderistä, että se kuulostaa Marshallilta - tai vanhaa ZZ Top:ia (kukapa ei haluaisi!) - valinta on Deluxe. Jos taas haluaa todella näppärän kokoisen, kevyen ja loistavasoundisen keikkacombon aivan huikealla tremololla, Princetonilla mennään.

Brownface-aikakausi on mun suosikkiajanjakso Fender-vahvistimien historiassa, jos yksi pitäisi valita. Silloin tapahtui eniten kaikkea jännää: siirryttiin tweedistä tolexiin, siirrettiin säätimet etupaneeliin, tuli tuo huikea "harmonic vibrato"-efekti, reverbillä varustettu vahvistin koeponnistettiin, samoin erillinen Reverb Unit. Ja perussoundi oli kuitenkin yllättävän rouhea ja räyhäkäs verrattuna Blackface-aikaan, jolloin keskiääniä ruvettiin kuoppaamaan melko lailla. Todella kiehtovaa aikaa Fenderin kirjoissa tuo (karkeasti) 1960-1963.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Sarko
08.02.2014 02:46:05
Brownface Princetonea olisi kyllä mahtava päästä testaamaan ihan luonnossa, suurin osa näytteistä täällä netissä ovat kuulostaneet huikeilta.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Jucciz
08.02.2014 02:59:37
Sarko: Brownface Princetonea olisi kyllä mahtava päästä testaamaan ihan luonnossa, suurin osa näytteistä täällä netissä ovat kuulostaneet huikeilta.

Tossa kolme kieppiä: ensin Tele, sit Strato, sit LP:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4302688/6G2.mp3

Ja jos Tampereella liikut, tuu ihmeessä testaamaan livenä.

Hirveen hyvä vahvistin se on.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Sarko
08.02.2014 03:19:51
Jucciz: Tossa kolme kieppiä: ensin Tele, sit Strato, sit LP:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4302688/6G2.mp3

Ja jos Tampereella liikut, tuu ihmeessä testaamaan livenä.

Hirveen hyvä vahvistin se on.

Maaliskuussa ois keikka Hervannan Varjobaarissa, vois ehkä pystyä sovittamaan aikatauluihin, kiinnostais nimittäin kovasti!
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
jii.haanpaa
08.02.2014 10:59:58
Kuha: juu, paitsi niissä joissa kanavat on vastavaiheessa toisiinsa nähden - eikös näin ole, jos toisessa kanavassa on reverb? Tai voipi linkittää näissäkin, mutta saundi on ohuen sorttinen.

Jepulis, esim kun nyt BF Bassmanit on nostettu pöydälle, niin näitä on olemassa (ainakin?) kolme erilaista versiota (AA864, AA165 ja AB165), joista kahdessa vanhemmassa kanavat ovat vastakkaisessa vaiheessa. Pro Reverbissä muistaakseni myös(?). Riippuu ja roikkuu kanavien vahvistusasteiden määrästä.

ABY-boksi vaiheenkäännöllä jeesaa, tai sitten askartelee ristiinkytketyn pätskaapelin.
AngieRainbow
08.02.2014 19:52:57
Sarko: Maaliskuussa ois keikka Hervannan Varjobaarissa

Otan osaa.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Sarko
19.03.2014 15:25:03
AngieRainbow: Otan osaa.

Zombielanka mutta oli mukava paikka, olutta oli sekä ruoat ravintolan puolesta. Saunakin lämpes. Maksaneita katsojiakin saapui paikalle, suosittelen lämmöllä!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)