Aihe: Raiderit
1 2 3 4
nannne
05.02.2014 21:52:59

eetuss: No riippuu varmaan näkökulmasta. Mun mielestä tilanne on just eikä melkeen noin. Kun jättää raiderit lukematta ja tuo t.boxia paikalle niin saa palkinnon.

No siis. Jos tekniikkaraideri on muiden soppareiden muassa allekirjotettu ja sovittu noudatettavaksi niin eikös sen luulisi olevan peruste bändin organisaatiolle vaikkapa olla sitten pitämättä omaa puoltaan sopimuksesta. Vaikkapa jättää esiintymättä mikäli tekniset tarpeistot ei sitä mahdollista. Sitä vartenhan noita sopimuksia tehdään?
eetuss
05.02.2014 21:54:04

Sami_T: niin siinä rupeaa olemaan aika vähissä ne ihmiset ketä kiinnostaa jälkikäteen vatvoa että mikä mikseri siellä keikalla oli.

Ja jos kerran asia on näin, ihmetyttää suuresti mikä tämä koko Aura Audio -keskustelu sitten oli? Jos se on kerran niin paska (olen osin samaa mieltä), miksi asialle ei tehdä jotain? Jos se on kerran soiva peli ja sillä voi vetää, niin miksi arvostella sitä täällä?

Eikä nyt juututa siihen Aura Audioon. :) Mulla nyt vaan konkretisoitui tämä dilemma, kun sitä keskustelua seurasin.

Sori ny vaan niibal kauhiaste. Mun mielestä tää on vaan aika outo kuvio ja ansaitsi tulla esille.
- Thank you for your reply, and please understand any frustrations are not directed at you.
miksaajasetä
05.02.2014 22:02:44
eetuss: No riippuu varmaan näkökulmasta. Mun mielestä tilanne on just eikä melkeen noin. Kun jättää raiderit lukematta ja tuo t.boxia paikalle niin saa palkinnon.

Niinhän se on kaikessa palvelubisneksessä. Mitä pienemmät kulut, sitä enemmän itselle jää katetta tai sitä kilpailukykyisemmät hinnat.

Toisaalta vanha viisaus on sekin, että sellaista asiaa ei olekaan, mitä joku muu ei tekisi vähän huonommin ja vähän halvemmalla...
rintapek
05.02.2014 22:13:32

Hmmm...

Noi raiderit on kumminki kehittyny sillai, et jollekin esiintyjälle on tullu mieleen, et oispa kiva kun keikkapaikalla olis ruoka, niin ei tarttis oudos paikas lähteä syömään. Sit kun tarjolla on ollu eilinen leipä, niin listaan on laitettu lämmin ruoka jne...
Samaten bäkkärin peili... kun seinään teipattu taskupeili ei oikein o ajanu asiaa, ni on kirjoitettu, et valaistu kokovartalopeili jne..

Keikkajärkkärille keikasta on kustannus x joka sit jakautuu keikkapalkkioon, järjestelyihin, bajamajoihin ja mihin vaan. Raideri on yks niist keikan kuluista. Sisältää noin periaatteessa listan asioista, et jos järkkäri ei pysty niit järjestämään, niin bändi tuo mukanaan, mut veloittaa siit järkkäriltä. Niinku periaatteessa.

Jos joku stara vaatii käyttämättömän kullatun vessanpöntön suostuakseen tulemaan keikalle, niin sit vaatii, mut hänen on parempi olla järkkärille kustannusten veroinen.

Yleensä diileissä on sanktiopykälät, joist on tarkotus selvitä kuka korvaa ja mitä, jos sopimusta ei noudateta.
NeliX4
05.02.2014 22:19:23 (muokattu 05.02.2014 22:19:36)

... ja ei jää siitä kiinni. Olet löytänyt Graalin maljan!

eetuss: Jos se on kerran niin paska (olen osin samaa mieltä), miksi asialle ei tehdä jotain?

Eikä ne oo ees halpoja. Ennemmin kannattais haukkua t.Boxeja, niitä ei kukaan kehu.
eetuss
06.02.2014 08:28:43

NeliX4: ... ja ei jää siitä kiinni. Olet löytänyt Graalin maljan!

No juurihan tässä kuvailtiin että ei ketään kiinnosta ruveta keikan jälkeen nillittämään kamoista. :D

Eikä ne oo ees halpoja. Ennemmin kannattais haukkua t.Boxeja, niitä ei kukaan kehu.

En mä ole haukkumassa Aura Audiota vaan kun siinä keskustelussa selvästi kävi ilmi että se ei kelpaa rundimiksaajille niin miksi se sitten kuitenkin kelpaa rundimiksaajille?
- Thank you for your reply, and please understand any frustrations are not directed at you.
Krisse82
06.02.2014 09:22:06
No kerran jos toisenkin olen kantanut autosta läjän t-boxia, paikalla olleen kaluston tilalle. Poikkeuksetta noi on olleet kiinteitä asennuksia, missä ihan ei oo tiedetty mitä on oltu tekemässä. Merkkeinä vois vaikka mainita Aura, EAW, JBL mm. Noilla oikeasti halvoilla Kiinan ihmeillä kuitenkin pääsee maaliin.

Ihan sama vaikka sitois narulla auton perään ja vetäis maantietä pitkin, ei paljon henkilökohtainen talous pääse järkkymään. Eihän tää kuitenkaan ihan se ensimmäinen vaihtoehto oo... Mukavaa olis, jos tavara olis sellasta ku pitää.
Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin...
wsqu
06.02.2014 10:04:51
Itse olen noita ratkaissut silleen, että riderissa on pikemminkin mainittu,
mitkä eivät käy. Esim. pyydetään laadukas monitorointi 6 kulmaa esim. d&b max, ja mainitaan lyhyesti, mikä / mitkä eivät ole laadukkaita monitoreja.

Aika paljon hyviä kulmia mahtuu tuohon kategoriaan eikä sillä juuri ole mitään väliä, minkä merkkinen tai mitä ne ovat, jos sieltä oikeasti tulee se möykkä puhtaasti,
mitä tarvitaan. Ja etukäteen tarkistetaan, mitä ovat tuomassa, jos outo laitetoimittaja. Aika harvoin sinne on sen jälkeen kukaan "omnitronikkeja" tai "eurolivejä" tuonut. Ja jos on, niin sitten on saattanut joutua lähteä hakemaan oikeat monitorit jostain... (ehkä 2 kertaa tapahtunut näin viimeisen 10v aikana).

nannne: No siis. Jos tekniikkaraideri on muiden soppareiden muassa allekirjotettu ja sovittu noudatettavaksi niin eikös sen luulisi olevan peruste bändin organisaatiolle vaikkapa olla sitten pitämättä omaa puoltaan sopimuksesta. Vaikkapa jättää esiintymättä mikäli tekniset tarpeistot ei sitä mahdollista. Sitä vartenhan noita sopimuksia tehdään?
stnprkl
06.02.2014 13:34:25 (muokattu 06.02.2014 13:36:15)
Mä ainakin pyrin ihan itse oleen etukäteen yhteydessä tekniikan toimittajaan vaikka kuinka olis tuttu ja luotettava ihan vaan et saa suoraan puhuttua asiat etukäteen läpi.
Tällöin tietää jo himasta lähtiessä et mitä on odotettavissa.
Ja sama siis pätee mun kohdalla myös toisinpäin et kun meille tulee raideri ja jos meidän kalusto ei kohtaa ni otan kyl produktioon (tai promoottoriin) yhteyttä et ihan ei kohtaa, mitä tehdään.

Mä olen myös niitä, jotka osaa keikan jälkeen kertoo jos ei ihan kohdannu. Monasti on etukäteen paperilla ollu kaikki ihanasti, mut sit paikan päällä selviää et siit 48-kanavaisest bulsast on vuosien saatossa tullu 32-kanavainen ja niist inserttiräkin kompuroistakaan ei oo hengis enää kun puolet jne.
Näistä asioista saa ja pitää huomauttaa jälkikäteen, muuten ei mikään tule ikinä muuttumaan.
Joku kerkis mainita et ei enää uudestaan sais sinne keikkaa jos huomauttaa.
Jos sen seuraavan keikan saanti on siitä kiinni ni sit sinne ei ees tarvii mennä uudestaan. Tollasis tapauksis sana kiertää kyl ohjelmatoimistoissakin ja sinne ei välttis enää muutkaan mee ennen kun jotain tapahtuu.

Ei niitä raidereita huvikseen kirjoitella, kyl kaikkiin siellä oleviin asioihin on ihan oikea syy. Ja näinä aikoina kun se euro on aina vaan tiukemmassa niin mitä tarkemmin asiat on esitelty niin sitä vähemmän on kenelläkään nillittämistä.
Esmes tarjoilupuolella jos mainitaan "riittävä määrä", mistä se promoottori/keikkajärjestäjä voi tietää mikä on tarpeellinen määrä. Parempi sinne on laittaa ihan yksikkömäärät. Mikseri jos tarvii olla just tietynlainen ni sit se merkki ja malli, muussa tapauksessa speksit (esmes 32-kanavainen VCA-pöytä missä vähintään 10 auxia), tolla infolla osaa jo tuoda oikean laitteen melkeen kuka vaan.

EDIT:
Stereoista taas se maininta "riittävä", pitäis olla tarpeeks tarkka kun kukaan maailman äänimiehistä ei oo käyny kaikissa mestoissa ja näinollen ei voi tietää jok ikistä mestaa vaan sillon pallo jätetään laitetoimittajalle, joka paikallisena tomijana mitä todennäköisimmin on mestasa käyny ja tietää, mitä ja kuin paljon mestaan tarvii.
Viltsu audiokantaja
nannne
06.02.2014 14:03:46

Tämänmoisia ridereita mielellään näkeekin. Ja yleensä aika käypä formaatti.

wsqu: Itse olen noita ratkaissut silleen, että riderissa on pikemminkin mainittu,
mitkä eivät käy. Esim. pyydetään laadukas monitorointi 6 kulmaa esim. d&b max, ja mainitaan lyhyesti, mikä / mitkä eivät ole laadukkaita monitoreja.

Aika paljon hyviä kulmia mahtuu tuohon kategoriaan eikä sillä juuri ole mitään väliä, minkä merkkinen tai mitä ne ovat, jos sieltä oikeasti tulee se möykkä puhtaasti,
mitä tarvitaan. Ja etukäteen tarkistetaan, mitä ovat tuomassa, jos outo laitetoimittaja. Aika harvoin sinne on sen jälkeen kukaan "omnitronikkeja" tai "eurolivejä" tuonut. Ja jos on, niin sitten on saattanut joutua lähteä hakemaan oikeat monitorit jostain... (ehkä 2 kertaa tapahtunut näin viimeisen 10v aikana).
teemu.myyrylainen
06.02.2014 17:43:17
Kyllähän tämä ongelma kumpuaa aika pitkälti siitä, että bändi ei useinkaan sitä PA:ta keikalle maksa, vaan sopimus on tehty niin, että "PA ja valot esiintyjälle veloituksetta" eli ravintola tai tilaisuuden järjestäjä, mikä ikinä onkaan sen lystin maksaa. Sopimuksen liitteeksi on laitettu rideri josta maksaja ei tajua mitään eikä keikan myyjä sen aiheuttamista kuluista tietenkään ostajalle mitään mainitse. Yllätys maksajalle on sitten valtava, kun riderin mukaiset PA ja valot maksavat saman verran tai enemmän, kuin pienen bändin keikkaliksa.
Eli kyllä tässä sitä vastuullisuutta tarvitaan myös siellä keikanmyyntipuolella.
Toisaalta bändien mukana kiertävät sedät voisivat olla sen verran realistisia, että suhteuttaisivat toiveensa edes jossain määrin bändin rahalliseen arvoon.
Kyllähän tässä maassa nykyisin kuitenkin melko hyvillä kamoilla vedellään aina. Ja niinkuin Sami T totesi, ketään muuta ei keikan jälkeen mikserin merkki kiinnosta kuin miksaajaa, jos keikka kuullostaa hyvältä, ja sehän on loppupeleissä aina kiinni enemmän jostain muusta kuin kamoista.
Kaikki yli 100kg keikoille ilmaiseksi.... läskiä tarvitaan PA:n edessä
miffe
06.02.2014 23:13:19
Ei se laitteen merkki tai järjestelmäsepän riittäväkään osaaminen aina autuaaksi tee. Vuosien saatossa on usein tullut vastaan, että sillä edullisemmallakin olisi päässyt maaliin ja toisinaan paremminkin.

Olen asiasta jo takuulla useamman kerran sanonut, mutta aika monesti sitä on haikeana ollut keulilla, kun se festarin saksalainen ei vaan toista tarpeeksi alas. Oma setti tekee saman vaivattomasti.

Mua ei hirveesti lämmitä tieto kenelle joku läjä riittää, jos sieltä alhaalta puuttuu oktaavi informaatiota. Erityisen vermäinen tilanne on, jos kyseessä on hiphop-festarit.
entinen turkulainen
stnprkl
06.02.2014 23:43:19
miffe: Ei se laitteen merkki tai järjestelmäsepän riittäväkään osaaminen aina autuaaksi tee. Vuosien saatossa on usein tullut vastaan, että sillä edullisemmallakin olisi päässyt maaliin ja toisinaan paremminkin.

Olen asiasta jo takuulla useamman kerran sanonut, mutta aika monesti sitä on haikeana ollut keulilla, kun se festarin saksalainen ei vaan toista tarpeeksi alas. Oma setti tekee saman vaivattomasti.

Mua ei hirveesti lämmitä tieto kenelle joku läjä riittää, jos sieltä alhaalta puuttuu oktaavi informaatiota. Erityisen vermäinen tilanne on, jos kyseessä on hiphop-festarit.

Ihanaa. Tämäkin keskustelu saatiin tähän pisteeseen. Ihanaa leijonat ihanaa. Näitä threadejä kun selaa ni riittäs tasan yks ketju, jonka otsikko olis "meitsi on oikeessa ja mun toteutus on ainoa hyvä" ja nyt en viittaa tolla meitsillä itseeni.
Viltsu audiokantaja
Sami_T
07.02.2014 02:06:13 (muokattu 07.02.2014 04:11:53)

Joo pitää kyllä sen verran kommentoida tota omaa aikasempaa kirjotusta että kyllä niitä on sellasiakin tilanteita kun voi, saa ja ehkä jopa pitää antaa sitä palautetta.

Itsellä on vaan mennyt hommat viime ajat niin että valtaosalla keikoista on ammattilaiset asialla, kalusto on automaattisesti hyvää ja hommat on toiminu hienosti. Välillä taas sitten on niitä kisoja missä sekä tilaaja että tekniikkaa hoitava taho uiskentelee niin syvissä vesissä että sinne ei pääse sukelluskellollakaan. Ja luonnollisesti kaikki luulee olevansa todella pro. Niin jotenkin tuntuu että siinä vaan menee elämä hukkaan jos siihen soppaan menee sotkeentumaan. Tekee vaan sen mitä pystyy, lasku perään ja tättärää. Keikkamyyjälle oon ehkä pistäny mailin että jos pukkaa tulevaisuudessa uutta keikkaa samaan paikkaan/kisoihin niin keskustellaas ensin vähän.

Se mikä on kaikista ärsyttävintä on se että jos on tekemässä "isoa" artistia isossa tapahtumassa, on iso tunnettu firma toimittamassa ja vois kuvitella että hommat on hallussa mutta sitten siellä joku seppä veteleekin ihan vasemmalla kädellä. Tai on kännissä.

Taas jos kamat tulee firmalta T:mi Ypäjän Diskopalvelu jonnekin no name-bändin pikkukeikalle hevon persiiseen ja hommat ja wehkeet on vähän sillei ja tällei niin se nyt on jotenkin ymmärrettävää.

Itsellä meni viime vuosi niin että kahteen vai kolmeen kertaan vaihdatin jonkun keikan tekniikkatoimittajan jo etupeltoon kun puhelimessa tuli täysin selkeeksi että nyt ei ollu firmalla sitten pienintäkään käryä mitä oltiin tekemässä. Ja kerran pistin palautetta perään kun lavapäässä oli pari ukkoa aika muikeassa olotilassa jo klo 16 iltapäivällä ja hauskaa kyllä oli mutta oikeat hommat ei tosta olotilasta johtuen meinannu oikein "lähteä" sitten millään.

En minä teistä muista tiedä mutta jos pyytää 24-kanavaisen (+paluut) tiskin ja sitä ensin ihmetellään että kylläpäs tarvii olla isot wehkeet ja sitten ihan vakavissaan tarjotaan Dynacord Powermatea ja siihen jotain apumikseriä kylkeen että saadaan riittävästi kanavia niin toi rupee olemaan jo melko kovaa toimintaa =)

---

Mitä tulee noihin subbariasioihin niin mä en kyllä voi kuin ihmetellä että miksi toi asia on koko ajan äänentoistomaailmassa niin esillä. Se mikä on kyllä munkin mielestä hienoa on se että viime vuosina on tullu paljon kehitystä siihen että isommilla keikoilla se subbariasia on melkein poikkeuksetta suuntaava ja soi kentälle/saliin tasaisemmin kuin ennen. Mutta sitten taas väittäisin samaan hengenvetoon että 99%:lle maksavasta yleisöstä ja valtaosalle poppareistakin se on _genrestä riippumatta_ (no ehkä tyylipuhtaat EDM-kisat poislukien) aivan herttaisen yhdentekevää soiko se PA 45 vai 30 hertsiin. Ainoot kerrat kun oon kuullu popparin tai ns. tavallisen ihmisen puhuvan subbariasioista jotain on se kun sitä on ollu jollain keikalla aivan liikaa.

Mutta kukin tavallaan ja silleen.
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
miffe
08.02.2014 04:57:26
Sami_T: Mutta sitten taas väittäisin samaan hengenvetoon että 99%:lle maksavasta yleisöstä ja valtaosalle poppareistakin se on _genrestä riippumatta_ (no ehkä tyylipuhtaat EDM-kisat poislukien) aivan herttaisen yhdentekevää soiko se PA 45 vai 30 hertsiin.

Kuvitellaanpa tilanne, että biisin introna on bassomurina/-sweep, joka jää kokonaan kuulumatta. Eikun ei kuvitellakaan - jäi useempaan otteeseen viime kesänä väliin. Tai, että biisiin on analogisynalla rakennettu alle 30 Hertsin taajuuksilla pyörivä bassomatto, joka on vieläpä olennainen osa sitä biisin soundimaailmaa (30-100Hz jätetty täysin tyhjäksi). Haikealta kuulostaa, jos subikalusto ei noin alas mene.
entinen turkulainen
pitk
08.02.2014 15:34:28 (muokattu 08.02.2014 15:34:40)

miffe: Kuvitellaanpa tilanne, että biisin introna on bassomurina/-sweep, joka jää kokonaan kuulumatta. Eikun ei kuvitellakaan - jäi useempaan otteeseen viime kesänä väliin. Tai, että biisiin on analogisynalla rakennettu alle 30 Hertsin taajuuksilla pyörivä bassomatto, joka on vieläpä olennainen osa sitä biisin soundimaailmaa (30-100Hz jätetty täysin tyhjäksi). Haikealta kuulostaa, jos subikalusto ei noin alas mene.

Meinaat, että kyseisen intron takia kukaan kantaa tahi kustantaa sua varten minkäänlaista kasaa minkäänlaisia infra-subeja? Jepjep.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
miffe
09.02.2014 02:20:43
pitk: Meinaat, että kyseisen intron takia kukaan kantaa tahi kustantaa sua varten minkäänlaista kasaa minkäänlaisia infra-subeja? Jepjep.

On sitä muillakin tuollaista materiaalia. Ja ihan sitä tarkoitin, ettei tuo taittunut edes ko. genren erikoisfestareilla. Näissä kisoissa oli myös ulkomaisia artisteja, joiden ridereissa asiaa painotettiin.

Tietysti samaan kategoriaan mahtuu se, ettei niiden ulkkareiden riderissa olleita korvamonitoreja ja muita langattomia ollut tilattu.
entinen turkulainen
stnprkl
09.02.2014 04:10:47
miffe: On sitä muillakin tuollaista materiaalia. Ja ihan sitä tarkoitin, ettei tuo taittunut edes ko. genren erikoisfestareilla....

Nopee välikysymys, ootko ikinä ollu täysin tyytyväinen yhteenkään järjestelmään?
Viltsu audiokantaja
Roadari
09.02.2014 05:01:15
stnprkl: Nopee välikysymys, ootko ikinä ollu täysin tyytyväinen yhteenkään järjestelmään? Paitsi oma, joka on tietenkin pööörfekt?
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)