Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Tuottaminen ja sovittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Missä järjestyksessä soittimet?
1 2
Bad.Mojo
11.10.2013 08:48:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun kasaatte biisiä; MIssä järjestyksessä nauhoitatte soittimet?
 
Numb
11.10.2013 13:25:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bad.Mojo: Kun kasaatte biisiä; MIssä järjestyksessä nauhoitatte soittimet?
 
1. Rummut & basso, samalla demokitara ja laulu.
2. Kitarat
3. Voksut
4. Mausteet (kiipparit, perkat, maustekitarat yms.)
 
Tommoinen vallan perusjärjestys, josta tarpeen mukaan poiketaan.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
T-Stag
12.10.2013 12:57:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistathan, että kiveen kirjoitettuja sääntöjä ei ole, mutta useimmissa tapauksissa mun tuotannoista mennään näin:
 
Rummut (ja joskus basso)
Basso (jos ei rumpujen kanssa)
Kitara
Koskettimet (jotka tulevat hyvin usein valmiina raitoina kosketinsoittajalta)
Lead-laulu
Taustalaulut yms.
 
Joskus komppikitara soitetaan ennen bassoa (esim metallituotannoissa). Olen ollut myös tilanteissa, joissa rummut on soitettu uudestaan ihan lopuksi. Joskus säveltäjä/sovittaja on koodannut ohjelmoinnit valmiiksi ja orgaanisia soittimia ryhdytään soittamaan niiden päälle tai korvaavina. Joku luuppikoodaus saattaa olla yleisen grooven kannalta niin tärkeä, että se kuuluu olla olemassa jo kun bassot soitetaan.
 
Vielä löytyy sellaisiakin bändejä, jotka vetävät pohjat livenä!
 
Journeyn Neal Schon soittaa soolot livepohjien äänityksessä ja komppaa "underdubina" soolojen alle itsekseen...
 
Arkka
12.10.2013 13:58:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu tyylistä tosiaan. Hevi- ja muutenkin riffimeiningeissä basso on yleensä kivampi soittaa komppikitaroiden jälkeen. Kuitenkin joku sovitusongelma pomppaa esiin ja basso on huomattavasti helpompi sovittaa uudelleen kitaroihin kuin toisin päin. Sama pätee saundeihin ja soittotatsiin.
 
T-Stag: Vielä löytyy sellaisiakin bändejä, jotka vetävät pohjat livenä!
 
Journeyn Neal Schon soittaa soolot livepohjien äänityksessä ja komppaa "underdubina" soolojen alle itsekseen...

 
Käsittääkseni näin tekee usein myös Gov't Mulen Warren Haynes. Se on helppoa kun sen osaa, minkä vuoksi ei tule moista itse harrastettua.
 
Rokkipeikko
04.02.2014 23:21:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luin aikani kuluksi vanhoja ketjuja, ja otan nyt kantaa tähän, koska omaan jonkin verran kokemusta omien sävellysten nauhoittamisesta.
 
Vastoin, kuin Journeyn mies, joka mainittiin aiemmin, itse nauhoitin rytmikitaran ensin ja sooloraidan päälle, ehkä jopa kaksi sooloraitaa. Nauhoittaessani "Kesämuistoja" -kappaletta tuhlasin raitoja niistä kahdeksasta, jotka käytössäni oli johtuen käyttämäni tietokonesoftan alkeellisuudesta. Lisäksi en osannut ottaa maksimeja sen käytöstä irti.
 
Jos on isompi bändi kyseessä, kuin yhden miehen kitaran rämpyttely / sooloilu, niin näkisin, että laulaja kannattaa kutsua studiolle vasta viimeisenä, ja itse tykkään maksimien otosta kovan ytimen osalta, eli ilman rumpuja tykkään jos on esim. 2 kitaraa ja basisti aluksi, johon rumpali soittaa oman osuuden ja taustojen ollessa valmiita vokalisti hoitaa hommansa.
 
Jos bändissä on vain yksi kitaristi, joka sekin on riittävästi, jos on tarpeeksi taitava, niin jamittelusessio basistin ja rumpalin kanssa purkkiin kertaotolla.
 
J. Sumell
ganesha
06.02.2014 07:36:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T-Stagin järjestys on passeli, jos on bändihommeli työn alla ja biisi vain nauhoittamista vaille valmista kauraa.
 
omissa "sooloproggiksissa" workflow on sitten tyystin erilainen, koska sovitukset elävät yleensä sitä mukaa kun nauhoitan. Siinä vaiheessa kun kutsun feattaajia tulille, aloitan yleensä siitä instrumentista joka on biisiä eteenpäin vievä elementti. Nytkin on työn alla yksi triphop-henkinen fiilistelyraita, jonka kanssa ideana olis pistää rumpali seuraamaan kitararaitaa. (biisissä on kyllä staattinen elektrobiittikin antamassa pohjasykettä, mut siihen päälle tulee vielä luomurummut, joiden on tarkoitus seurata kitaristia ja varsinkin kitarasoolon alla intoutua samalla tavalla dynaamisempaan mättöön)
 
Ja jos biisissä on voksut, tulee joskus nauhoitettua vokaalit aikalailla ensimmäisten audioraitojen joukossa, niin sovitusta voi vielä hieroa tykimmäksi laulumelodian mukaan.
 
Exhausted
27.02.2014 16:00:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1. Rummut (demokitaran kanssa)
2. Rytmikitarat, kappaletta kannattelevat koskettimet
3. Bassot
4. Lead-kitarat, enemmän taustalla olevat koskettimet
5. Perkussiot, akustiset kitarat, efektikitarat, samplet yms.
PJS
14.04.2014 09:57:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1. Rummut, Basso, Kitarat/kielisoittimet ja Kiipparit ja demolaulu
2. Puuttumaan jääneet/korjattavat raidat pohjiin
3. Laulut stemmoineen
 
Eli livenä talteen niin paljon kuin raidat/mikit/puitteet ja sovitukset antaa periksi. Mieluiten niin että lähtösaundit olis jo niin lähellä lopullista kuin mahdollista ja jos vaan soittajilta irtoo ni kitarasoolot yms. asiat suoraan livenä. Äänityskuviot toki on hyvä järjestää niin, et asioista pääsee tarvittaessa eroonkin. Sit noiden pohjien päälle kaikki paikkailut/fiksailut mitkä tuntuu oleellisilta ja mahdolliset lisäinstrumentit.
 
Pohjien päälle sit laulut erikseen, mieluiten niin et laulattamassa on joku ihminen joka tuntee biisit/arrit ja ymmärtää laulamisesta ihan tekniikka tasolla + on tarkka korvainen vireen suhteen.
 
Skip Zone: Soundcloudissa ja Faceboogiessa! Peace!
GiovanniDiRondo
16.04.2014 13:49:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: 1. Rummut (demokitaran kanssa)
2. Rytmikitarat, kappaletta kannattelevat koskettimet
3. Bassot
4. Lead-kitarat, enemmän taustalla olevat koskettimet
5. Perkussiot, akustiset kitarat, efektikitarat, samplet yms.

 
Kannatan tätä jonkinlaisena perusohjenuorana, vaikka mitään yleistä sääntöä ei olekaan.
 
yhyy
10.07.2014 05:05:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1. piano
2. muut soittimet ja laulu.:D
 
gunner
28.07.2014 21:07:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yhyy: 1. piano
2. muut soittimet ja laulu.:D

 
Totta, pianistit kiilaa ja laahaa täysin arvalla ja komppaustyylikin vaihtelee vähintään 4 tahdin välein. Helpompaa sovittaa muut soittimet arvaamattomaan pianistiin kuin päinvastoin.
yhyy
22.09.2014 12:07:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gunner: Totta, pianistit kiilaa ja laahaa täysin arvalla ja komppaustyylikin vaihtelee vähintään 4 tahdin välein. Helpompaa sovittaa muut soittimet arvaamattomaan pianistiin kuin päinvastoin.
 
Arvaamaton pianisti.:D
Hmm, täytyy tunnustaa, että itsekin yritän miettiä sopivaa komppaustyyliä aika paljon. Oon huomannut, että komppaustyyli todellakin vaihtelee, mitä tulee näihin hittibiiseihin (ellei tee rauhallista settiä).
 
Saadappa sitten se komppaus oikeaan tahtiin, etenkin jos on tosi nopea. Hmh!
Helpointa olisi ehkä laitella mattosointuja, niitäkin paljon kuulee.
 
Jos sä sen tuot meille, mä asennan teille vaikka wreckling ballin.
M-Sävel
17.10.2014 22:10:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse huomasin tuossa viitisen vuotta sitten opiskellessani musiikkia, että kyllä se 1. rummut, 2. basso, 3. melodia/laulu, 4. komppisoittimet, 5. matto pitää olla järjestyksenä.
 
Sitä ennen mulla oli aina melodia ekana ja sitten vasta rummut ja basso. Mutta kun aloin tekemään rumpu/basso ekana, niin biisit pysyivät sitten taimissa kiinni tuhat prossaa paremmin.
 
Määkin oon sitä mieltä, ettei kiveen hakattua järjestystä tästä voida nakutella. Jos teen jotain hitaampaa musaa, esim. ilman rumpuja, jtn. sinfonis- tai vaikka kitarafiilistelyä niin kylläpä siinä tahtoo melodia edellä mennä!
 
"Kova kulkemaan!"
yhyy
26.10.2014 00:53:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M-Sävel: Mutta kun aloin tekemään rumpu/basso ekana, niin biisit pysyivät sitten taimissa kiinni tuhat prossaa paremmin.
 
Määkin oon sitä mieltä, ettei kiveen hakattua järjestystä tästä voida nakutella. Jos teen jotain hitaampaa musaa, esim. ilman rumpuja, jtn. sinfonis- tai vaikka kitarafiilistelyä niin kylläpä siinä tahtoo melodia edellä mennä!

 
Tuo on kyllä totta. Basson kun tekee ensin, biisiä on ehkä kuitenkin helpointa jatkaa siitä.:)
 
Jos sä sen tuot meille, mä asennan teille vaikka wreckling ballin.
Henri Henri Olavi
09.01.2015 21:42:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen sitä mieltä, että kaikki ensin.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Spedemix
10.01.2015 11:30:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tapojahan on tosiaan monia. Yksi lempiartisteistani Björk on tehny muutamalla viimesellä levyllä silleen, että ensin äänitetään käsillä olevan biisin erikoissoitin (Gamelan etc.) ja laulu samaan aikaa sisälle. Ja sit ruvetaan koodaamaan päälle niitä trumbui. Jollakulla on ollu hauskaa tempomappeja tehdessä :D
 
Porcupine Treen In Absentia -albumin laulut on demolauluja. Bändin herra ja hidalgo Steven Wilson tekee ekaks demot biiseistä joiden päälle jokainen soittaja dubbailee omat osuutensa (yleensä vielä omin päin), mutta tätä levyä tehdessä totesivat että noi orkkisvoksut voi jäädä.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Örinämusa
09.06.2015 04:09:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon tehny aina niin, että jos ei ole mahdollista vetää bassoa tai kitaraa ja rumpuja samaan aikaan, tai ei ole esim rumpuja tai kitaraa mitä vetää, niin metronomilla ensin se soitin, joka soittaa eniten. Tästä muut soittajat/soittimet saa sen pohjan/muistutuksen siitä missä mennään. Muuten niinkuin sanottu on järjestys.
 
1. Rytmi/pohja-äänet
2. Muut helisevät jutut.
3. Solistiset jutut.
 
hallu
16.06.2015 13:12:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun työjärjestyksen määrää se että teen musaa yksin, niin yleensä äänitän sen soittimen joka on alusta loppuun äänessä, paitsi jos se on laulu. Yleensä ensin rummut ja sitten rytmikitara ja sitten basso ja loppuja kerrostellaan sitten noitten pohjien päälle miten vaan. Sen järjestykseen vaikuttaa vähän soitinten väliset riippuvuudetkin eli rytmisoittimet ensin ja melodiasoittimet sitten eli rummut (sekä mahdolliset perkussiot) ja rytmikitara lopuksi basso koska basso on vähän molempia sekä rytmi että melodiasoitin eli siinä rajoilla että basson jälkeen kaikki on sitten melodiaosastoa. Tai no ei sen noin tarkkaa tarvitse olla :-).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Sotahippi
17.06.2015 09:53:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaristilla se on tietysti ensin rummut ja kitara. Sitten basso ja kiipparit, sen jälkeen voksut. Sitten kitarat uudestaan kun tulikin parempi ajatus et miten nää vois mennä. Tai löytyi parempi soundi. Sitten basso uudestaan kun se vanha soundi ei sovikaan uuden kitarasoundin kanssa yhteen. Sitten kiippareiden ohennus kun kuulostaa liian täydeltä. Sitten löytyy taas parempi kitarasoundi tai päätös jakaa harmonioita kitaroiden ja kiipparien välillä ja sama rumba uudestaan.... Että mikä se järjestys nyt sitten loppujen lopuksi olikaan?
:)
 
Todellisuudessa ei ole ristiriitoja.
hallu
21.06.2015 22:54:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sotahippi: Kitaristilla se on tietysti ensin rummut ja kitara. Sitten basso ja kiipparit, sen jälkeen voksut. Sitten kitarat uudestaan kun tulikin parempi ajatus et miten nää vois mennä. Tai löytyi parempi soundi. Sitten basso uudestaan kun se vanha soundi ei sovikaan uuden kitarasoundin kanssa yhteen. Sitten kiippareiden ohennus kun kuulostaa liian täydeltä. Sitten löytyy taas parempi kitarasoundi tai päätös jakaa harmonioita kitaroiden ja kiipparien välillä ja sama rumba uudestaan.... Että mikä se järjestys nyt sitten loppujen lopuksi olikaan?
:)

 
Just näin :-) plussaa....
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «