Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Straton kielten räminä - eväät syöty
1
Bosambo
02.02.2014 22:34:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarina pähkinänkuoressa:
Jenkkistrato 7'25'' radiuksella, oireina E ja A rämisee melkein koko kaulan matkalta, ei vapaana tai viimeiseltä nauhalta. Lisäksi e-kieli "vingahtaa" lievästi bendatessa. Ensin sahasin säädöt tapista tappiin
eri kombinaatioina (relief 0,1-0,8 ja action 2,0/1,8 - 3,5/3,2). Missään vaiheessa ei merkittävää muutosta. Sitten nauhojen kimpuun, plaanaus, pyöristys ja kiillotus. Ei apuja. Sama uudestaan kevyellä kädellä, ei muutosta. Vielä lievä kompoundhionta 10. nauhalta alkaen. Samassa yhteydessä satulan vaihto grafiittiseen. Nada. Tässä vaiheessa kaula alkaa olla ns. viimeisen päälle, mutta kielet ei vaan soi puhtaasti. Referenssinä SG 61 RI Gibson, joka soi samalla soittotatsilla kuin unelma vielä 1,8/1.4 actionilla.
 
Tässä vaiheessa olin jo valmis tuomitsemaan kaulan sudeksi ja vaihdoin sen toisessa Stratossa hyvin toimivaan Allpartsin laatukaulaan (R10''). Yllätys melkoinen kun oireet identtiset tälläkin kaulalla. Olen siis todennäköisimmin haukkunut väärää puuta ja ongelma on ihan muualla. Mutta missä?!? Kitarassa käynyt jo kolme eri satulaa ja kahdet virittimet kahdessa kaulassa ja kohta puolen tusinaa kielisettiä.
Seuravaksi tallan kimppuun? Muita ideoita?
Alkaa hermo jo olla kokolailla piukeana tämän kanssa.
 
Myrkky Nuoli
02.02.2014 22:37:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Outo setti. Ongelma kun on vaan parilla kielellä niin koittaisin varmaan vaihtaa niiden ongelmatapausten tallapalat. Kuulostaa nimittäin hintsusti samalta kun Jazzmaster sillon kun tallapaloille ei oo riittävästi painetta. Jos säätövaraa on reippaasti vielä niin kaulakulmaa lisää ja paloja korkeammalle voi olla kans yks. Arvauksia toki nämä, mutta paha tohon on enää muuta sanoa.
 
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
Antroid
02.02.2014 22:50:39 (muokattu 02.02.2014 22:52:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän toi voi olla kuin kaulan/nauhojen ongelma. Jos vapaana ja viimeisellä nauhalla ei särise, niin silloinhan se kieli ottaa jossain niiden välissä kiinni. Jos tilanne ei korjaannu kaulaa vaihtamalla, niin onko kaulataskussa/kaulakulmassa jotain häikkää? Mulla oli vastaava oire kun yksi nauha oli jäänyt tehtaalla hieman huonosti uraan painetuksi. Sen kun naputteli paikalleen, niin kivasti loppui räminät.
 
Olen juuri nyt Helsingissä, ja nyt menen ystävieni kanssa täysillä kohti jotain. - Matti Nykänen
antnis
02.02.2014 22:58:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tallapalat. Etenkin tuo E-kielen vingahdus viittaisi siihen.
 
cerdo
02.02.2014 23:05:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veikkaisin kaulatasku ongelmaa,joissakin amer Fendereissa jaa kaula "alas pain" vaikka
saatoruuvi on auki.
Mulla korjaantui tilanne,laittamalla muovisuikaleen kaulataskun virityskoneiston puolelle,vajaan millin vahvuinen,kaulan pitaa lahtea nousemaan heti viimeiselta nauhalta alkaen,voit tarkistaa viivottimella,onko viimeisella nauhalla isompi vali kieliin kuin 12-nauhalla.
 
LaMotta
03.02.2014 14:11:15 (muokattu 03.02.2014 14:49:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostat minulta myynnissä olevan Warmothin lyhytskaalaisen telekaulan niin loppuu räminät.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Midrange
03.02.2014 14:32:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tallapalat kandee nyt kokeilla. Esim, mulla floikan schaller -tallapaloissa kun kuluu tarpeeksi sitä uraa siihen, tulee samanlaisia oireita.
 
20% soittamista ja 80% muusikoiden.nettiä
Bosambo
03.02.2014 15:57:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos näistä.
 
Kaulakulmat yms perusjutut kellotettu jo moneen kertaan.
 
Tallapalakauppaan matka käy...
 
jon1
05.02.2014 10:17:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos et kerennyt vielä uusia tallapaloja ostamaan niin kokeile ottaa lainaan vaikka D ja G kielen tallapalat ja testaa niillä onko sama ongelma edelleen havaittavissa. Toki nuo nyt ei hirveitä maksa ja intonaatiosäädöt menee siinä. Ei maksa vaivaa, unohda tämä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «