Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Looperia hankkimassa
1 2
Ataxjo
04.02.2014 03:14:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä harkinnut jonkin aikaa looperin hommaamista. Olisiko suosituksia? Sitten on myös mietityttänyt miten semmoinen mahtaa suhtautua Line 6 spider IV 15 wattiseen vahvariin.
 
LesPaul70
04.02.2014 08:28:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luupitit sitten nämä ketjunavaukset?
 
Mikä biisi? http://muusikoiden.net/dyn/users/83923.jpg
Jos tunnistat, laita pikaviesti!
azlag
04.02.2014 08:28:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ditto? Itse en omista mutta hankintalistalla kärkipäässä. Miten se sitten toimii 15W Spiderin kanssa, samalla lailla kait kuin kaikkien muidenkin "yksikanavaisten", luupittomien waffareiden kanssa, eli voihan siitä irti jotain saada jos haluaa treenata vaikka ajoitusta itsensä kanssa.
 
Kuitenkin, loopperin kun laittaa spiderin eteen, sieltä tulee kitarasignaali sitten tuplattuna vahvariin. Tässä tapauksessa se tarkoittaisi sitä, että soittamasi lenkki JA se mitä soitat nyt, tulisivat päällekkäin (saattaisi leikatakin osan signaalista) ja täysin samoilla soundeilla. Eikä tällä tavoin ole mitenkään järkevästi mahdollista soittaa vaikka komppikitaraa taustalle ja sitten lead-soundeilla siihen päälle jotain rouhevaa sooloa sillä kanavanvaihto muuttaa molemmat soundit. Luonnollisesti. Yksi vaihtoehto tavallisesti olisi ottaa soundit pedaaleista ja loopperi niiden jälkeen, jolloin se signaali tallentuisi pedaalien mukaisena ja pedaaleita polkemalla voisi muuttaa sounditkin, mutta yhden kokeilukerran perusteella omaan Spideriini, ainakin säröpedaali edessä on valtaisa EI. Efektilenkki olisi ihanteellinen käytettävä ainakin jos haluaa vahvarin omia soundeja hyödyntää mutta missään spiderissa ei sellaisia ole.
 
Isommissa Spidereissa on loopperi rakennettuna jo sisään ja ne osaavat nauhoittaa lenkin niillä soundeilla joilla haluaa. Tosin, tuolloin lenkin pituus on vain se 14s. Eli, oma parisenttiseni, jos haluat kunnolla päästä lenkkeilyn makuun, päivitä vahvistin... Ja jos 14s riittää ja Line 6 miellyttää, pistä pikaviestiä niin tehdään tooooosi halvat kaupat, parin halvimman Ditton hinnalla ;) Jos haluat muutakin muutosta kuin lisää tehoa ja ominaisuuksia, kannattaa selailla muusinet:in toria. Budjetista riippuen.
 
steelduck
04.02.2014 12:32:24 (muokattu 04.02.2014 12:38:56)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dittosta on julkaistu juuri uusi versio...
http://www.tcelectronic.com/ditto-x2-looper/
 
azlag
04.02.2014 13:22:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yups, ja näköjänsä noin puolet kalliimmalla. Hmmm... Valintoja valintoja, pitäisikö päivittää toivomuslistaa vaiko eikö. Ehkä ykköstä oppisi käyttämään riittävän näppärästi jotta kakkoseen ei olisi tarvetta. Veisi vähemmän tilaakin.
 
Ataxjo
04.02.2014 23:48:13 (muokattu 04.02.2014 23:53:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

azlag: Kuitenkin, loopperin kun laittaa spiderin eteen, sieltä tulee kitarasignaali sitten tuplattuna vahvariin. Tässä tapauksessa se tarkoittaisi sitä, että soittamasi lenkki JA se mitä soitat nyt, tulisivat päällekkäin (saattaisi leikatakin osan signaalista) ja täysin samoilla soundeilla. Eikä tällä tavoin ole mitenkään järkevästi mahdollista soittaa vaikka komppikitaraa taustalle ja sitten lead-soundeilla siihen päälle jotain rouhevaa sooloa sillä kanavanvaihto muuttaa molemmat soundit.
 
Kiitoksia vastauksesta! Ditto vaikuttaa hyvältä ja sopivan yksinkertaselta. Ja tuo oli just se ongelma mitä mietinkin vahvarin kanssa.
Kävin kurkkaamassa Torilta sitä hämähäkkiäs ja tarjous oli erittäin houkutteleva. Ongelmana vaan on välimatka ja tämänhetkinen opiskelijan tiukka budjetti...
 
RamoQ
05.02.2014 10:49:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse omistan tuon Diton, ja en voi sanoa muuta kun kaikinpuolin hieno purkki. Ajaa asiansa, turheja nappeja ei ole, joten kaltaiseni idioottikin moista osaa käyttää. Pienikin se on kun mikä. Pedaalilautaan mahtuu heittämällä, ja tarpeen vaatiessa mötikkä kulkee vaikka taskussa.
 
Uutena maksoin mokomasta 95€, joten eipä ole hinnallakaan pilattu.
 
Jos nyt jotain pahaa pitää sanoa niin onhan tuo loppuunasti viety yksinkertaistaminen vähän kaksiteräinen miekka. Mutta, jokatapauksessa. Härveli tekee juuri sen mitä pitääkin, eikä yhtään enempää, tai vähempää.
 
Nostalgia on vanhojen ihmisten heroiinia.
Laulava Kylätohtori
21.10.2014 14:51:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 258 päivää vanhaan aiheeseen!
 
Tästä huolimatta varsin ajankohtainen aihe nyt, kun tuli mentyä soittotunneille ja pitäisi alkaa skaaloja, sointukulkuja ym. juttuja treenaamaan...
 
Joku perus Ditto varmaan riittäisi siinä, mutta toisaalta, jos haluaisi jotain biisintyylistä kehittää, niin ehkäpä rumpukompit eivät olisi lainkaan huono ajatus. Mutta toisaalta vierastan liian monimutkaisia juttuja. Tietokonehommat ovat täysin poissuljettu.
 
Kertokaapas vielä kerran kokemuksia, mikä voisi olla hyvä peli. Ainakin Bossin RC-3, Ditto tai JamMan voisivat olla vaihtoehtoja, mitä muita? Esim RC-300 on jo liian monimutkainen, eikä sellaiselle ole muutenkaan tarvetta. Mitä loopperin ostossa kannattaa huomioida jne...?
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
elsewhere
21.10.2014 16:37:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen samoilla linjoilla yksinkertaisuuden ja käyttötarpeiden kanssa. Minulla on ollut sekä Digitechin JamMan Stereo että Bossin RC-3, joista käyttöön jäi jälkimmäinen. Digitechissä oli paremmat säädöt, kontrollit ja liitännät, mutta RC-3 on mukavan yksinkertainen ja siinä on todella paljon paremmat rumpukompit. Jos haluaa esim. XLR-liitännäisiä mikrofoneja käyttää, niin silloin RC-3 ei ole oikea peli, mutta siitähän tässä ei tainnut olla kysymys. Kivaa tuossa RC-3:ssa on myös se, että se loopin kvantifiointi toimii todella hyvin, eli sillä on todella vaikea tehdä looppeja, jotka eivät mene tahtiin.
 
Bossilta tuli myös juuri ulos uusi karvalakkimalli RC-1, josta puuttuu mm. useat muistipaikat loopeille ja kompit, mutta ainakin se on todella yksinkertainen. Tällaisesta ei ole kokemusta, mutta omaan tarpeeseeni se taitaisi olla hieman liian karu. Oman RC-3-kokemukseni pohjalta uskaltaisin ostaa myös tällaisen, jos ominaisuudet riittävät.
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
tuquoque
21.10.2014 16:40:05 (muokattu 21.10.2014 16:41:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on nyt käytössä RC-300 ja RC-20XL ja aikaisemmin ollut RC-2, RC-50 ja RC-30.
Ei kokemusta muiden valmistajien malleista.
 
RC-300 on tietysti unelmapeli mutta todellakin vähän overkill tuohon käyttöösi.
Ditto ja RC-2 lienee kaikista yksinkertaisimmat ja toimivat, jollei muuta tarvitse, mutta niin kuin tiedät, nälkä kasvaa usein syödessä.
 
Muista ominaisuuksista esim. mic input, aux in ja USB ovat mulle olleet aika tarpeellisia. Koska kaikissa näissä rumpukompit on aika rajoittuneita, uusia rytmejä saa sisään vain joko soittamalla audiona esim. tietokoneelta tai iPhonesta, siirtämällä USB:n kautta waveina tai kopsuttelemalla perkoilla mikkiin.
 
Joskus (harvoin) tulee myös soiteltua jotain niin kertakaikkisen nerokasta, että on hauska laittaa talteen ja siirtää koneelle myöhempää käyttöä varten. Sitten kun haluaa fiilistelyjammailla vaikkapa julkisesti, on mukava että on mm. fadeout-toiminto.
 
Satunnainen käyttö taustoiksi/treeneihin: Ditto, RC-2, RC-20
Pikkaisen enemmän toimintoja (aux, usb, mic input): RC-3, RC-30, Jammanit
One man band ja pro: RC-50, RC-300
 
Mä luulen että Ditto alkaa kyllästyttää nopeasti. Ehkä RC-3, RC-30 tai Jammannin vastaavat olisi lähempänä tarvettasi? Ja sitten on niitä muiden valmistajien eksoottisempia vehkeitä, joista joku muu osannee kertoa paremmin.
 
m.
hallu
21.10.2014 18:43:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Tästä huolimatta varsin ajankohtainen aihe nyt, kun tuli mentyä soittotunneille ja pitäisi alkaa skaaloja, sointukulkuja ym. juttuja treenaamaan...
 
Joku perus Ditto varmaan riittäisi siinä, mutta toisaalta, jos haluaisi jotain biisintyylistä kehittää, niin ehkäpä rumpukompit eivät olisi lainkaan huono ajatus. Mutta toisaalta vierastan liian monimutkaisia juttuja. Tietokonehommat ovat täysin poissuljettu.
 
Kertokaapas vielä kerran kokemuksia, mikä voisi olla hyvä peli. Ainakin Bossin RC-3, Ditto tai JamMan voisivat olla vaihtoehtoja, mitä muita? Esim RC-300 on jo liian monimutkainen, eikä sellaiselle ole muutenkaan tarvetta. Mitä loopperin ostossa kannattaa huomioida jne...?

 
Mun mielestä kuvailemaasi käyttöön käy hyvin esimerkiksi Boss RC3 tai RC30 mikä itsellänikin on. Tärkeintä luupperissa on se, että se tekee sen mitä haluat sillä tehdä helposti ja luontevasti. RC30 on ja kohtuullisen monipuolinen peli ja sillä pystyy ihan perusluuppauksen lisäksi vähän hääräämään mutkikkaampiakin asioita kahden raitansa ansiosta, mutta ei se mikään taivaissa tehty ole. RC 30 pedaalissa on kaksi selkeää heikkoutta, jotka itseäni vähän häiritsivät. Ensimmäinen on ulkoisen pedaalin lähes välttämättömyys eli raitojen, tallenteiden ja efektien valinta onnistuu ulkoisella polkimella (FS6=40 euroa tai jotain), jota ilman kyseisten toimintojen käyttäminen edellyttää lattialla kyykkimistä. Toinen juttu on ratojen yhteen naittaminen eli ensimmäinen raita määrää koko luupin pituuden (mikä kyllä taitaa olla kaikkien luuppereiden ominaisuus ehkä Boss RC300 ja RC50 luuppereita lukuunottamatta). Muuten RC30 on ihan hyvä peli kotitreenaukseen ja ideoiden luonnosteluun, mihin itse sitä käytän ja taipuisihan tuo taitajan käsissä vähän enempäänkin. Ai niin ja taptempo on ainoa tapa säätää tempoa, mikä joissakin tapauksissa voi olla puute eli metronomin tapaista temposäätöä ei ole. Niin ja tietenkin voi joskus nypyttää että metronomia siinä ei ole eli ihan perusklikkiä, vaan tempo tulee ainoastaan haitsun nakutuksena, bassarin tömpöttelynä tai rumpubiittinä. Mutta joo, nämä on tietenkin makuasioita ja kyllä minä olen tähän ihan tyytyväinen ollut ja tuleehan mukaan vielä muutama mukava valmistaustanauhakin ja auxin kautta voi tallentaa lisää tai soittaa suoraan vaikka ipadilta niitä. Jos yksinkertaisempi peli riittää, niin varmaan sitten se ditto ja itse olen ollut kovasti kiinnostunut jammaneista (enkä vähiten siksi, että Jarmo Saari kertoi käyttävänsä sitä ja hän on sentään silmissäni luuppijumala).
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
tuquoque
21.10.2014 19:52:22 (muokattu 21.10.2014 19:55:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos uuteen RC-3:n olet päätymässä, tsekkaa myös tämä Kiinan ihme.
http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … 128/drqsn/Cherub-Loop-Core-loopperi
 
Ilmeisesti kopio RC:stä mutta halvempi ja taitaa olla myös monipuolisempi.
Ainakin siinä stop-modet, jota RC:ssä ei ole ja reilusti tallennusaikaa.
 
m.
hallu
21.10.2014 21:09:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Jos uuteen RC-3:n olet päätymässä, tsekkaa myös tämä Kiinan ihme.
http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … 128/drqsn/Cherub-Loop-Core-loopperi
 
Ilmeisesti kopio RC:stä mutta halvempi ja taitaa olla myös monipuolisempi.
Ainakin siinä stop-modet, jota RC:ssä ei ole ja reilusti tallennusaikaa.

 
Juu tuohan vaikuttaa ihan lupaavalta. Sulta mun pitikin kysyä, että oletko ikinä kokeillut pystyykö kahta luupperia käyttämään mitenkään tolkullisesti yhdessä?
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
tuquoque
21.10.2014 21:45:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä juuri. Tiedän että RC300:set saa synkattua midillä ja uusissa Jammanneissa on joku ihan oma synkkasysteemi, jolla ilmeisesti saa halutessaan useampiakin polkimia kytkettyä toisiinsa. Kummastakaan ei ole käytännön kokemusta. RC50:stä synkkailin rumpukoneen kanssa, joka oli varsin hauskaa sekin. Se taas ei enää RC300:ssa toimi.
 
m.
Laulava Kylätohtori
24.10.2014 14:48:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suuret kiitokset kaikille, kyllä tämä nyt alkaa aika selvä juttu olemaan. Luulen, että tuo RC-3 voisi olla varsin hyvä vaihtoehto. Aivan yksinkertaisimmat loopperit voivat tosiaan olla vähän liian yksinkertaisia. Kuvittelisin, että rummut ovat kuitenkin ihan mukava lisä harjoitteluun ja biisien tekoon. Ja toisaalta en kuitenkaan mitään pro-juttuja tee, joten pro-vehkeet jääköön pro-kavereilla....
 
Tuota loopperia pitäisi varmaan sitten käyttää loopissa? Silloinhan voi pistää vaikka taustat säröillä ja soitella puhtailla sooloja päälle. Ja samoin saa vahvarin säröt käyttöön...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
tuquoque
24.10.2014 15:15:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toimii edessäkin mutta takana on monipuolisempi luettelemistasi syistä. Varsinkin jos aiot ladata muistiin rumpukomppeja tms. tai ajaa aux innin kautta jotain muuta kuin kitaraa siihen. Ne signaalit ei aina parane kulkiessaan etuasteen läpi.
 
Että eikun loopperi looppiin ja looppaamaan.
 
m.
hallu
24.10.2014 16:55:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Suuret kiitokset kaikille, kyllä tämä nyt alkaa aika selvä juttu olemaan. Luulen, että tuo RC-3 voisi olla varsin hyvä vaihtoehto. Aivan yksinkertaisimmat loopperit voivat tosiaan olla vähän liian yksinkertaisia. Kuvittelisin, että rummut ovat kuitenkin ihan mukava lisä harjoitteluun ja biisien tekoon. Ja toisaalta en kuitenkaan mitään pro-juttuja tee, joten pro-vehkeet jääköön pro-kavereilla....
 
Tuota loopperia pitäisi varmaan sitten käyttää loopissa? Silloinhan voi pistää vaikka taustat säröillä ja soitella puhtailla sooloja päälle. Ja samoin saa vahvarin säröt käyttöön...

 
No niin, ei muuta kuin luupperikauppaa kun ratkaisu on tehty:-). Jos tämä on ensimmäinen tutustumisesi kyseisiin härpättimiin, niin kerropa kokemuksistasi miten laitteen kanssa viihdyt? itseni luupperit vei mennessään enkä osaa enää elää ilman sellaista, vaikka treenailen kyllä ilman luuppimasiinaakin, mutta itselleni se on ollut ihan ylivetu apuri hyvin moneen asiaan. Esimerkkinä tavallinen treenaaminen taustojen päälle, mutta myös biisien ja ennen kaikkea sovitusten luonnostelu ja voi nopeasti ja näppärästi kokeilla kaikenlaisia harmonia/melodiajuttuja, sitten se on näppärä reamppaukseen äänityshommissa tai jos yksin äänittelee, niin luupperin voi jättää soittamaan puolestaan kun itse keskittyy säätämään mikrofonin paikkaa tai DAV.in asetuksia tms. Niin ja onhan se myös jatkuvasti läsnä oleva muistikirja johon voi lennossa tallentaa kaikenlasia riffi ja biisi-ideoita (varsinkin valitsemassasi mallissa on paljon tallennustilaa ettei tarvitse heti purkaa tietokoneelle säilytettäviä).
 
Tai ehkä sä et tykkääkään koko laitteesta ja se on ihan turha. Olisi mukava kuulla sitten minkälainen fiilis sulle laitteesta syntyy.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
kekkuliheikki
24.10.2014 17:41:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mitaan loopperia.
 
Lataa chordpulse. Ei maksa paljon. Sinne vaan sontuja sekvensseriin ja treenaamaan. Samalla tulee treenattua rumpukoneen kanssa ja timing paranee.
 
En allekirjoita.
Laulava Kylätohtori
28.10.2014 13:21:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa kokeiltua Flashbackin (onnetonta) loopperia ja sehän vaikutti varsin veikeältä peliltä. Iski kunnon gas kunnon loopperiin. Ja koska haussa on kätevä kompakti polkusin, niin jätänpä nuo tietokonepohjaiset sovellutukset suosiolla muille. Kyllä luulen, että käyn jossain kohtaa hakemassa paikallisesta Bossin RC-3:sen. Se vaikuttaa juuri oikealta omaan käyttööni.
 
Kiitokset vaan kaikille keskusteluun osallistuneille ja vinkkejä antaneille...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
rrroope
28.10.2014 13:39:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bossilta tuli muuten just sellainenkin kuin RC-1 eli yksinkertaistettu loopperi ihan vaan muutamalla nappulalla. niille jotka ei tykkää näppäillä.
 
ditto looper on houkuttelevan yksinkertainen mutta hyvin paljon on liikkeellä myös juttua ettei se oikeen kestä käyttöä, on tehty huonosti/halvalla ja jalkakytkin tais olla heikoin lenkki.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «