Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Puhallinopettajan työmahdollisuudet, neuvoja kaivataan!
1
sonnygirl
27.01.2014 17:05:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei vaan kaikki, olen uusi tällä palstalla. Olen fonisti ja soitonopettaja ja olen äskettäin palannut Suomeen. Olen asunut useita vuosia Lontoossa ja tehnyt siellä soitonopen duunia. Nyt olen täällä muissa hommissa, sijaisena lastentarhanopena. Soitonopetusta on tullut ikävä, ja mietinkin tässä kuumeisesti mitä tehdä ensi syksynä. Haaveilen oman pikkubisneksen perustamisesta, eli vuokraisin toimitilan ja opettaisin siellä. En ole asunut Suomessa neljääntoista vuoteen, ja olen ulkona kaikesta, joten haluaisin kysellä teidän muiden mielipiteitä asiasta. Onko aivan utopistista ajatella, että voisin elättää itseni soitonopettajana ? Opetan siis muitakin puhaltimia, en vain fonia. Mietin, että kun toimitilan vuokra on maksettu (plus muut maksut), jääkö mitään käteen. Eli siis oikeastaan mitä kysyn on tämä: onko Helsingissä kysyntää yksityisille soittotunneille teidän mielestänne? Mitä kokemuksia teillä muilla on?
 
Jopotzuki
03.02.2014 00:33:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluat tienata esim. 2000 euroa kuukaudessa ja jos veloitat esim. 40 euroa/tunti, tarvitset noin 10-12 oppilasta. Sitten vielä vuokra ja verot päälle niin niin bruttotulot pitäisi olla jotakin 2400-2800 euroa kuussa, että jäisi tuo 2000 käteen. Siihen tarvitaankin sitten jo noin 14-16 oppilasta. (olettaen, että kaikki oppilaat käyvät tunnilla kerran viikossa)
 
Tuo oppilaiden saaminen on se juttu mikä pitäisi ratkaista jotenkin. Jos tekee vähän halvemmalla saattaa saada enemmän pitempiaikaisia oppilaita, mutta joutuu tekemään enemmän duunia. Jos tekee kalliimmalla, voi olla, että oppilaita ei tule tarpeeksi. Jos löytyy nimeä ja meriittejä niin oppilaita saattaa tulla ovista ja ikkunoista.
 
Ei ole helppoa yksityisenä soitonopettajana Suomessa, kun niitä on vielä aika paljolti.
 
Janus
03.02.2014 01:32:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jopotzuki: Jos haluat tienata esim. 2000 euroa kuukaudessa ja jos veloitat esim. 40 euroa/tunti, tarvitset noin 10-12 oppilasta. Sitten vielä vuokra ja verot päälle niin niin bruttotulot pitäisi olla jotakin 2400-2800 euroa kuussa, että jäisi tuo 2000 käteen.
 
Mihin kohtaan ALV ja muut yrittäjän kulut (vakuutukset jne.) tuossa yhtälössä sijoittuvat?
 
Minkä tasoisia oppilaita haetaan? 40 €/vko -hinnalla maksaa jo aika monen musiikkiopiston lukukausimaksun (ja tähän sisältyy paikasta riippuen myös musiikin perusteiden opetusta, ym. teoria-aineita). Ammattilaiset voisivat helposti tuollaisen summan yhdestä täsmätunnista maksaakin, mutta herää kysymys, moniko tuolla tasolla operoiva soittaja hakee enää viikottaiset soittotuntinsa vapailta markkinoilta eikä esim. konservatoriolta, AMK:lta tai Sibelius-Akatemialta.
 
nisumaka
03.02.2014 11:03:55 (muokattu 03.02.2014 11:07:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

40 €/vko -hinnalla maksaa jo aika monen musiikkiopiston lukukausimaksun
 
Komppaan tätä vahvasti. 350 e lukukausi yleensä sisältää 45 min yksityisopetuksen pääsoittimesta, 1h30 min teoriaopetuksen sisältäen sekä teoriaa että säveltapailua, 1h30min bändisoittoharjoitukset, sekä pari esiintymistilaisuutta. Lukukausi on 16 - 17 opetusviikkoa, jonka siis 350 e edellisillä viikkotunneilla kattaa.
 
SibA (laajasti käsitettynä, eli Avoimet yliopistot yms. olkoonkin vaikka omia instanssejaan hallinnollisesti) on pilkkahintainen opinahjo. Itselläni 6 opintopisteen suoritus maksoi alta satasen (käsitti 64 oppituntia ja tentit sekä kirjat/materiaalit). EDIT: Ai joo, tähän edellytettiin sellaista tasokoetta ensin, eikä se maksanut mitään.
 
AMK maksoi 11 opintoviikkoa takavuosina 160 e, eli sekin on ihan pilkkahinta (1 ov = 40 oppituntia). Siinä hieman referenssiä, eli yksityisopetusta itse ottaisin vain ja ainoastaan sellaisessa tilanteessa, että pitäisi hioa jotain aivan spesiaalia yksityiskohtaa kuntoon huippuammattilaisen kanssa. Mikä tuollainen olisi tällaisella "puoliammattilaisharrastajasoittajalla", en tiedä.
 
sonnygirl
12.02.2014 17:57:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikki neuvoista, teidän linjoillanne olin itsekin, kyllä se varmaan aika hankalaa olisi ansaita tarpeeksi. Back to the drawing board...
 
Janus
12.02.2014 18:14:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaik … ku/hae.htm?lang=fi&hakusana=8397221
 
95 km työmatka (isoa tietä) tosin, mutta pahempiakin on nähty.
 
Jopotzuki
15.02.2014 00:15:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jopotzuki: Jos haluat tienata esim. 2000 euroa kuukaudessa ja jos veloitat esim. 40 euroa/tunti, tarvitset noin 10-12 oppilasta. Sitten vielä vuokra ja verot päälle niin niin bruttotulot pitäisi olla jotakin 2400-2800 euroa kuussa, että jäisi tuo 2000 käteen. Siihen tarvitaankin sitten jo noin 14-16 oppilasta. (olettaen, että kaikki oppilaat käyvät tunnilla kerran viikossa)
 
Janus: Mihin kohtaan ALV ja muut yrittäjän kulut (vakuutukset jne.) tuossa yhtälössä sijoittuvat?
 
Lähinnä heittelin hatusta mutu-tuntumalla lukuja sinnepäin, että kysyjä saisi jotakin osviittaa. Tuossa on laskettu 24% verolla (onko edes oikea %?)ja 200 euron työtilavuokralla.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «