Hirvi 12.05.2004 15:27:49 | |
---|
Tarkoittaa, että kun mensuuri (soiva pituus) lisääntyy, niin silloin kielit jäykkenee. Tuossa modauksessa rungon läpi menevä pätkä ei lisää kielen jäykkyyttä. Joo, näinhän se on. Joskus kuitenkin törmää väitteisiin, että sen soivan osan ulkopuolinenkin osuus vaikuttaa. Tuskin kuitenkaan paljon. Rokkaa kuin hirvi! |
littlemick 13.05.2004 23:23:18 (muokattu 13.05.2004 23:27:41) | |
---|
Joo, näinhän se on. Joskus kuitenkin törmää väitteisiin, että sen soivan osan ulkopuolinenkin osuus vaikuttaa. Tuskin kuitenkaan paljon. On siinä vähän eroa, mulla on precisionissa justiinsa tollanen talla mistä pystyy pujottaan kielet normaalisti tallan takaa tai sitten rungon läpi. Kyllä siinä pieni ero on ja itse pistän juuri tämän takia kielet tallan takaa. Mun pienille käsille precisionit on aina ollut aika raskaita soittaa joten pienikin ero saattaa olla merkittävä MULLE, joku toinen ei välttämättä huomaisi mitään eroa, muuten kuin saundissa mikä tietty muuttuu samalla, oikeestaan aika huomattavastikin. edit: Jimi Hendrixillähän oli stratoissa tosi ohuet ala-kielet, mikä tasapainotti tilannetta, kun sillä oli "väärinpäin" lapa eli alakielten pituus oli tavallista pidempi. |
Ylläri 14.05.2004 13:00:42 | |
---|
Jotenkin sitä maalaisjärjellä ajattelisi että kielet olisivat enemmän vuorovaikutuksessa puun kanssa kun ne vedetään rungon läpi - ja tämä kait olisi kuitenkin hyvä asia. Itse en ainakaan ole ymmärtänyt sitä että rakennetaan ensin soitin tarkkaan valikoiduista laatupuista ja sitten läntätään sinne päähän monen kilon painoinen teräsköntti ja eristetään sillä kielet rungosta. Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. |
Artu Pupunuss 15.05.2004 00:14:24 | |
---|
Mikäs se oli sellainen vähän isompi tallaratkaisu, jossa joutui jo kovertamaankin. Joku 2-Tek tai jotain... Mulla on tollainen (custom-) Warwickissa ja varsin jämäkkä systeemi se on, itse en sitä kuitenkaan asentanut vaan se oli bassossa valmiina kun ostin sen. Hintaa tuollaisella tallalla vaan kuuleman mukaan oli silloin joskus noin 2000 markkaa. What doesn't kill you, makes you wanna die! |
poppamies 15.05.2004 08:31:04 | |
---|
Mikäs se oli sellainen vähän isompi tallaratkaisu,.. Sittenhän on tämä perinteinen Badass http://guitarelectronics.zoovy.com/product/BB4S1 Olen kuitenkin "Yllärin" kanssa samaa mieltä siitä että jos soitin kerran on rakennettu hionosti soivasta puust niin ei kielien värähtely pidä eristää puusta jollain valtavalla metallimöhkäleellä. Mulla oli joku vuosi sitten kiivas keskustelu asiasta tuolla "TalkBass" foorumilla. Väittely meni niin pitkälle että joku älykääpiö(ameriikasta)väitti että paras basso olisi jos saisi kielet pingotettua rautatiekiskonpätkään. "G-strings are for strippers" |
M.Hanski 15.05.2004 10:07:49 | |
---|
Mulla on tollainen (custom-) Warwickissa ja varsin jämäkkä systeemi se on, itse en sitä kuitenkaan asentanut vaan se oli bassossa valmiina kun ostin sen. Hintaa tuollaisella tallalla vaan kuuleman mukaan oli silloin joskus noin 2000 markkaa. Oho! Kuvia, kiitos. :) Se pittee tietee! |
Artu Pupunuss 15.05.2004 13:45:56 | |
---|
Oho! Kuvia, kiitos. :) Valitettavasti ei onnistu ilman kameraa :) What doesn't kill you, makes you wanna die! |
Valitettavasti ei onnistu ilman kameraa :) MS Paint vaan auki ja hiirellä sohimaan niin siitähän se soma kuva muodostuu! :D Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. |