Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Neuvoja jazz-kitaran ostoon
1 2
silhouette
01.02.2014 19:10:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi! Olen ajatellut ehkä luopua nykyisestä omistamastani Music Man-kitarasta ja ajattelin tilalle ostaa ehkä jonkun, no, jazz-kitaran kuten niitä nimitettään thomanninsivuilla. Ja, jos ajatellaan, että hintahaarukka saisi olla joku noin 1300-1400 euroa, niin mitä jazz-kitaroita suosittelisitte? Itse olen tsekkanut jotain tällaista ja vaikuttaa ihan hyvälle:
 
http://www.thomann.de/gb/gretsch_g5420t_electromatic_sb.htm
 
Ja, jos hommaan itselleni jonkun ns. jazz-kitaran, niin mitä mieltä olette, paljonkohan mun kannattaa pyytää torilla tuosta omistamastani Musarin Petrucci-mallista? Profiilissani on kuva kyseisestä kitarasta. Kiitoksia paljon!
 
Aina voi yrittää.
Alfons Åberg
01.02.2014 19:23:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ihan jazz-jazzkitaraa meinaa niin silloinhan puhutaan pelkällä kaulamikillä varustetuista ja mikkikin saattaa olla ns. kelluvaa mallia eli sitä ei ole ruuvattu kanteen kiinni. Toisaalta sellainen kitara saattaa olla sitten muussa musiikissa vähän yksipuolinen puhumattakaan kiertoherkkyydestä.
 
Gretschin Electromatic -sarjasta mulla ei ole omaa kokemusta, mutta haulla löytää noistakin kokemuksia. Yksi säätöjuttu noissa (mitä tosin en kuvissa nähnyt) on tallan ja kannen välissä oleva huopasuikale, mikä kannattaa poistaa. Eli puu puuta vasten
 
http://www.youtube.com/watch?v=H5Mx9Jq8ZFA
 
"Linkkejä artikkeleihin tai tutkimuksiin, joissa Hulkon muusikon uran näytöt todetaan merkittäviksi" -Jazzmies
hallu
01.02.2014 19:35:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma vaatimaton näppituntumani on, että nuo kiinan/korean (kummassa nuo nyt sitten nykyisin tehdäänkään) Gretchit on ihan mukavan tuntuisia kitaroita. Mikrofoneja jotkut ovat moittineet, mutta kannattaa varmaan rauhassa kuulostella josko ne kelpaisi. Jos haluaa mikkiosaston viimeisen päälle, niin vaihtaa siihen ne oikeat TV-jonesit jolloin se ei varmaan juuri eroa japanian tai ameriikan gretsistä, muuta kuin hintalapultaan joka mikkien uusimisenkin jälkeen jäänee vielä japinin serkkuaan alhaisemmaksi.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
silhouette
01.02.2014 19:45:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Presidentti ja Hallu neuvoista(huvittavat nimimerkit molemmilla ;)!
 
Ja, osaatteko lisäksi neuvoa, että jos laitan tuon minun musarin torille myyntiin, niin mikäköhän olisi hyvä hintapyyntö sille? Itse maksoin siitä uutena noin vuosi sitten vähän vajaat 2000 euroa.
 
Aina voi yrittää.
hallu
01.02.2014 20:18:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Kiitos Presidentti ja Hallu neuvoista(huvittavat nimimerkit molemmilla ;)!
 
Ja, osaatteko lisäksi neuvoa, että jos laitan tuon minun musarin torille myyntiin, niin mikäköhän olisi hyvä hintapyyntö sille? Itse maksoin siitä uutena noin vuosi sitten vähän vajaat 2000 euroa.

 
Nimimerkkini historia tulee lapsuudestani jolloin "hallu" oli lempinimi jolla ystävät ja tuttavat minua kutsuivat, mutta joo onhan se ihan hauska (eikös nimierkit vähän hupsuja usein tuppaa olemaan:-).
 
En osaa sanoa tuosta sun musarista muuta kuin, että ovat kyllä hyvinkin arvostettuja kepakoita ja varmaan aika lähelle sitä kahden tonnin pyyntiä kannattaisi lähteä kokeilemaan ja sitten tiputella jos tuntuu ettei ole edes kiinnostusta (sellaisia ne pyynnit musareista näyttäisi olevan tuolla torilla yhäkin). Tuo on tosin sen verran hieno lankku, että itse en varmaan myisi sitä ja olisihan se hyvä täydennys jazzlaatikon rinnalla.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
varakeef
01.02.2014 20:29:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Oma vaatimaton näppituntumani on, että nuo kiinan/korean (kummassa nuo nyt sitten nykyisin tehdäänkään) Gretchit on ihan mukavan tuntuisia kitaroita. Mikrofoneja jotkut ovat moittineet, mutta kannattaa varmaan rauhassa kuulostella josko ne kelpaisi. Jos haluaa mikkiosaston viimeisen päälle, niin vaihtaa siihen ne oikeat TV-jonesit jolloin se ei varmaan juuri eroa japanian tai ameriikan gretsistä, muuta kuin hintalapultaan joka mikkien uusimisenkin jälkeen jäänee vielä japinin serkkuaan alhaisemmaksi.
 
Noissa uusissa korean Gretscheissä on hyvät mikit, blacktop filtertronit (vai mitkä lie). Ne kehnot perustumppuhumpparit on valikoimista poistetussa 5120:ssä.
 
TV Joneseja ei myöskään ole jokaisessa japsimallissakaan (tai jenkkimalleissakaan, jokin ne ovat sitten kaikki custom shop-osastoa, siellä viiden tonnin yläpuolella). Se on sitten hienosäätöä, pitääkö enemmän Gretschin vai TV:n filtertroneista.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
antnis
01.02.2014 20:32:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytetty ES-335 lähtee tolla hinnalla. Se on hyvä jazz-kitara.
 
silhouette
01.02.2014 20:52:18 (muokattu 01.02.2014 20:56:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä ajattelin kyllä tällaistakin yhtenä vaihtoehtona:
 
http://www.thomann.de/gb/gibson_midtown_kalamazoo.htm
 
Aina voi yrittää.
Kuha
01.02.2014 21:15:59 (muokattu 01.02.2014 21:16:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytetylle ES 335:lle ääni täältäkin. Esim. tästä teet tarjouksen:
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=842776
 
Old Fenders never die
silhouette
01.02.2014 21:35:36 (muokattu 01.02.2014 21:40:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle tulee vaan tuosta Gibsonin midtownista sellainen "tämä-on-mun-kitara"-fiilis, eli oletteko mitä mieltä siitä? Ja lisäksi ajattelin ostaa jonkun kunnollisen Voxin vahvarin, koska Voxeistä on hyviä kokemuksia ja paljonkin. Joskus omistin Voxin AC30:sen, mutta tällä kertaa kelpaa joku vähän vähempitehoinenkin Voxi tai vastaava vahvistin.
 
Aina voi yrittää.
antnis
02.02.2014 00:50:47 (muokattu 02.02.2014 00:55:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta pois vaan jos tykkäät enempi ulkonäöstä, ei kait tuokaan hullumpi ole. Tavallista lyhyempi skaala tuossa näemmä. Tosin käytetty ES-335 pitää arvonsa paremmin. Vahvariksi vaikka Princeton RI niin jaskat lähtevät.
 
Jucciz
02.02.2014 01:03:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

335:llä lähtee jatsit aivan hyvin, mutta kyllä se on pakko sanoa, että 175 on silti aika paljon enemmän nimenomaan jazz-kitara - jos näitä Gibsonin perusmalleja arvioidaan. Silläkin soittelee vielä rokkenrollit hienosti, mutta jatsiin sen soundi on vielä aika paljon muhkumpi kuin ohuempi ja keskipalkilla varustettu 335.
 
335 on aivan loistava kitara, don't get me wrong! :)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
antnis
02.02.2014 01:14:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: 335:llä lähtee jatsit aivan hyvin, mutta kyllä se on pakko sanoa, että 175 on silti aika paljon enemmän nimenomaan jazz-kitara - jos näitä Gibsonin perusmalleja arvioidaan. Silläkin soittelee vielä rokkenrollit hienosti, mutta jatsiin sen soundi on vielä aika paljon muhkumpi kuin ohuempi ja keskipalkilla varustettu 335.
 
335 on aivan loistava kitara, don't get me wrong! :)

 
Toki ES-175 on jatsikkaampi, mutta menee jo yli hintaluokasta, luulisin. Mun veljelläni on muuten keskipalkiton Custom Shop ES-330, huhuh mikä peli.
 
silhouette
02.02.2014 14:25:03 (muokattu 02.02.2014 14:25:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jos ostan tuon Gibsonin Midtownin ja kai se on samalla pakko ostaa lisäksi joku halpa mutta suht hyvä hevi-keppikin. Ja, se johtuu siitä, että vaikka soitan pääsääntöisti jazzia nykyään, niin silti tekee välillä mieli soittaa myös hieman raskaampaakin musiikkia. Eli, joku Jacksonin Kelly voisi olla aika makea lisä tuon Gibsonin rinnalla, vai mitä mieltä olette? =D
 
Aina voi yrittää.
Sarko
02.02.2014 14:36:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luulisin että noilla tonnin pinnassa liikkuvilla Gretscheillä lähtis jazzit aika komeesti, saundit ja tatsi noissa on kohillaan. Toki jos hyvä ES-335 löytyy niin go for it!
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Sarko
02.02.2014 14:38:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Ja jos ostan tuon Gibsonin Midtownin ja kai se on samalla pakko ostaa lisäksi joku halpa mutta suht hyvä hevi-keppikin. Ja, se johtuu siitä, että vaikka soitan pääsääntöisti jazzia nykyään, niin silti tekee välillä mieli soittaa myös hieman raskaampaakin musiikkia. Eli, joku Jacksonin Kelly voisi olla aika makea lisä tuon Gibsonin rinnalla, vai mitä mieltä olette? =D
 
Luulen että Midtownin kanssa lähtee raskaampikin jytä, eihän se toki mikään perinteinen tilukeppi todellakaan ole mutta en usko että se raskaan kömmyytyksen estää oikean vahvistimen ja sopivien pedaalien kanssa.
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
silhouette
02.02.2014 14:46:13 (muokattu 02.02.2014 14:50:37)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sarko: Luulen että Midtownin kanssa lähtee raskaampikin jytä, eihän se toki mikään perinteinen tilukeppi todellakaan ole mutta en usko että se raskaan kömmyytyksen estää oikean vahvistimen ja sopivien pedaalien kanssa.
 
Mitä mieltä olet muuten tuosta Gibsonin Midtownista? Onko sinun mielestä kysessä ihan hyvä ja asiallinen kitara? Ja viitsitkö laittaa linkin johonkin sun mielestä hyvään Gretschiin niin pääsen tutkimaan sitä? Kiitos vinkeistä ja muutenkin =)
 
Aina voi yrittää.
LesPaul70
02.02.2014 15:00:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos samalla skitalla muuten meinaa vetää ne jazzit ja tilut niin kannattaa heti kättelyssä tiputtaa vaihtoehdoista pois keskipalkittomat mallit. Lähtevät nimittäin aika herkästi kiertämään, kun säröä on vähänkin enemmän. Midtownista palkki käsittääkseni löytyy, eli turvallisilla vesillä ollaan sen puolesta (ja nätti kitarakin on).
 
Eipä mulla muuta tähän.
 
Mikä biisi? http://muusikoiden.net/dyn/users/83923.jpg
Jos tunnistat, laita pikaviesti!
Sarko
02.02.2014 15:21:19 (muokattu 02.02.2014 15:21:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Mitä mieltä olet muuten tuosta Gibsonin Midtownista? Onko sinun mielestä kysessä ihan hyvä ja asiallinen kitara? Ja viitsitkö laittaa linkin johonkin sun mielestä hyvään Gretschiin niin pääsen tutkimaan sitä? Kiitos vinkeistä ja muutenkin =)
 
Pari kertaa olen tuota Midtownia testannut ja varsin laadukkaan oloinen kitara on kyseessä. En tosin ole kovinkaan mieltynyt tai syvemmin vihkiytynyt Gibsonien sielunelämään vaikka yksi SG onkin taannoin ollut talossa, olen enemmän Fender-henkisten kitaroiden ystävä ja Gretschit lämmittävät myös mieltä. Tällä hetkellä soitan Fenderin La Cabronita Thinlinellä, joka on mielenkiintoinen hybridi "puoliakustista" Teleä ja Gretschiä. Normaalia lankku-teleä ilmavamman ja pehmeämmän kuuloinen kitara Gretsch-henkisillä filtertroneilla varustettuna, aika uniikki vehje.
 
Kuten tässä aiemmin jo sanottiin niin keskipalkilla varustettu Gretsch/Gibson-kannattaa hommata jos raskaampaakin ilmaisua aikoo toteuttaa. Tässä pari linkkiä noihin keskipalkeilla varustettuihin uusiin Electromatic-sarja Gretscheihin, Thomannilta saa ja varmaankin Kitarapajalta Suomessa.
 
http://www.gretschguitars.com/products/index.php?partno=2509200506
http://www.gretschguitars.com/products/index.php?partno=2509100577
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Jormaz
02.02.2014 15:26:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Minä ajattelin kyllä tällaistakin yhtenä vaihtoehtona:
 
http://www.thomann.de/gb/gibson_midtown_kalamazoo.htm

 
Ihan tällainen sivuhuomio että miten noilla spekseillä oleva Gibson voi olla niin paljon jotain Les Paul Standardia halvempi? Kysyntä määrää hinnan?
 
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «